Před 50 lety odstartovala výroba „šestsettřináctky“ stavbou ověřovací série. Vůz pro aparátčíky dostal karoserii od dnes již neexistující italské karosárny Vignale. Do 90. let jich vzniklo jen 9 121 kusů. Zpočátku se kromě sedanu uvažovalo i o dvoudveřovém kupé, jehož prototyp měl pohnutou historii, ale nakonec se dochoval až do dnešních dnů.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Unikátní dvoudveřové kupé Tatra 613 po těžké havárii během testů v roce 1970 dlouho chátralo stranou zájmu. Po řadě peripetií (chvíli bylo i červené…) jej na začátku milénia při náročné rekonstrukci jeho tehdejší slovenský sběratel rekonstruoval do podoby co nejblíže připomínající původní Vignaleho majstrštyk.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Dvoudveřovou Tatru 613 Coupé dodalo italské studio Vignale do Kopřivnice v květnu 1969. Z původního vozu dnes zbyla jen záď a několik dalších součástí, přední část renovovaného vozu je původně ze sériové Tatry 613-2.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Sportovní vnější zpětná zrcátka působí stejně jako u originálu od karosárny Vignale.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Renovované kupé má již klasické poklice z běžné čtyřdveřové verze, původní prototyp ale jezdil na kolech z Porsche 911.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Odvětrávací mřížky na zadních sloupcích jsou jiné než u čtyřdveřové verze.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Koncová světla původem z Fiatu 124 ještě doplnila parkovací světla.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Mechanismus vyklápění zadního bočního okna.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Tatra 613 představovala poslední významnější zakázku italského studia Vignale.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Palubní deska byla kompletně převzata ze sériové šestsettřináctky, přibylo jen elektrické ovládání dveřních skel.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Zadní okno je původní.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Dveře renovovaného vozu byly pravděpodobně vyrobeny z rozříznutých a svařených dveří sedanu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Mucholapka: Vůz s pohotovostní hmotností 1 670 kg se dokázal rozjet až na 190 km/h.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Když mělo auto v rámci životnostních testů nakrouceno něco přes 36 tisíc kilometrů, testovací jezdec Josef Chovanec narazil do stromu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Vzduchem chlazený vidlicový osmiválec je uložený vzadu podélně. Má objem 3,5 l, výkon 165 koní a točivý moment 265 Nm.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Zrenovované kupé je v původní světle zelené metalíze. Po opravě vraku v 80. letech, kterou si nechal provést jeden z významných funkcionářů tehdejší KSČ z Bratislavy, bylo auta po více než tři dekády v červené barvě. Údajně s ním sporadicky jezdila jeho dcera.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Prototyp kupé s konfigurací interiéru 2+2 má rozvor o něco kratší, než jakým disponuje čtyřdveřová verze.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Carrozzeria Vignale se v roce 1969 stala součástí další karosárny Ghia, kterou vlastnila značka De Tomaso. O tři roky později ji získal koncern Ford, který ji před deseti lety začal používat pro označování luxusních verzí svých modelů.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Návrh kupé byl součástí smlouvy Tatry s italskou karosárnou Vignale z ledna 1968.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Tatra 613 měla sloužit jako reprezentativní limuzína pro představitele státu a velkých organizací, od dalších vývojových prací na kupé tedy bylo upuštěno.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Tatra 613 Coupe Vignale
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Původní modifikovaný agregát T 603 K o objemu 2,5 litru a s výkonem 114 koní později nahradil motor T 613 o objemu 3,5 litru s výkonem 165 koní. Prostřednictvím čtyřstupňové manuální převodovky pohání zadní kola.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Masivní kliky dveří jsou stejné jako u sedanu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Dvoudveřová karosářská verze Tatry 613 měla interní označení T 613-III C.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Bezrámový podvozek tvoří přední náprava nezávisle zavěšená na nápravě typu McPherson, zadní nápravu tvoří trojúhelníková vlečená ramena.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Oproti čtyřdveřové verzi mělo kupé odlišné světlomety, které pocházely z užitkového renaultu. Po opravě na přelomu 70. a 80. let ale byly na přídi světlomety z mercedesu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Přístroje renovovaného kupé pocházejí z novější Tatry 613-2. Z původního exempláře, dodaného karosárnou Vignale, se toho mnoho nedochovalo.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Verze kupé je dlouhá 5 005 mm, široká 1 805 mm a vysoká 1 426 mm.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Nejvyšší rychlost kupé je stejná jako v případě sedanu 190 km/h.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Tatra 613 Coupe Vignale
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Zdemolovaný vůz na dlouhá léta skončil pod plachtou, než ho v roce 1981 na popud slovenského funkcionáře KSČ opět zprovoznili. K uvedení do původní podoby došlo až poměrně nedávno.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Tatra 613 Coupe Vignale
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Tatra 613 Coupe Vignale
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Tatra 613 Coupe Vignale
Autor: Jiří Duchoň, pro iDNES.cz
Původní snímek kupé od karosárny Vignale. Předtím ještě zástupci Tatry jednali o spolupráci i s dalšími italskými studii Bertone, Michelotti a Stile Italia.
Autor: Tatra
Původní snímek od karosárny Vignale
Autor: Tatra
Přední sedadla pocházela z italského GT Maserati Mexico.
Autor: Tatra
Původní snímek kupé od karosárny Vignale
Autor: Tatra
Prototyp sedanu se v detailech lišil od pozdějšího provedení, detaily zevnějšku, více zdobenou maskou, gumovými pásy na náraznících, ale i provedením přístrojového panelu a sedadel.
Autor: Tatra
Prototyp čtyřdveřové verze kupodivu postrádal vnější zpětná zrcátka. U sériové verze se i nepatrně zvýšila střecha nad zadními sedadly.
Autor: Tatra
Prototypy musel zpočátku poháněl osmiválec o objemu 2,5 litru s výkonem 120 koní z Tatry 603. O litr vetší verze totiž ještě nebyla zralá k montáži.
Autor: Tatra
Premiéru mělo auto na brněnském strojírenském veletrhu na podzim 1973.
Autor: Tatra
Koncepce se vzadu uloženým vzduchem chlazeným motorem byla již v době vzniku vozu spíše výjimkou.
Autor: Tatra
Tatra 613 v roce 1971 při zkoušce životnosti na polygonu sovětského výzkumného ústavu NAMI.
Autor: Tatra
Premiéru mělo auto na brněnském strojírenském veletrhu na podzim 1973.
Autor: Tatra
Ve druhé polovině 70. let se vyrábělo přes tisíc kusů ročně. V drtivé většině byly šestsettřináctky v černé barvě.
Autor: Tatra
Tatra 613 sloužila představitelům státu a šéfům odborů a ředitelům velkých státních podniků.
Autor: Tatra
Červená Tatra 613 se představila na IV. Mezinárodní výstavě motoristické techniky Autoprogres Praha 73.
Autor: Tatra
Tatra 613 v ceníku Mototechny z roku 1977 figurovala s cenou 284 000 Kč. O rok později vláda prodej soukromým osobám zakázala.
Autor: Tatra
Žena za volantem Tatry 613? To byla jen libůstka při reklamním focení. Řízení totiž postrádalo posilovač.
Autor: Tatra
Model 613 se zpočátku montoval v příborské pobočce Tatry společně s Tatrou 603, jejíž výroba definitivně skončila v roce 1975.
Autor: Tatra
Tatra 613 nebyla určená k volnému prodeji, sloužila představitelům státu, ale i ředitelům velkých státních podniků.
Autor: Tatra
Výbava vozu se rozšířila o sériově montované opěrky hlavy na všech sedadlech.
Autor: Tatra
Čtyři kulaté světlomety jsou pro chromku typické. Dvojkových modelu vzniklo méně než exemplářů první série.
Autor: Tatra
Na přelomu 70. a 80. let přešla do výroby inovovaná verze s upraveným motorem, u kterého se podařilo snížit spotřebu a prodloužit servisní intervaly.
Autor: Tatra
Během let bylo vyvezeno 585 vozů do tehdejšího Sovětského svazu, 213 aut do KLDR, 73 kusů na Kubu, po jednom autě do USA, Francie, JAR, Monaka a Švýcarska a dva vozy do Saudské Arábie.
Autor: Tatra
Upravené Tatry 613 používal i záchranný tým AMK Narex, který zajišťoval bezpečnost při automobilových závodech.
Autor: Tatra
Speciální verze Runway Tester se zařízením pro měření přilnavosti na vzletových a přistávacích drahách letišť.
Autor: Tatra
V omezených počtech vyráběná luxusní Tatra 613 Speciál s prodlouženým rozvorem již v roce 1980 dostala plastové nárazníky.
Autor: Tatra
Landaulet 613 K byl určen zejména pro vojenské přehlídky.
Autor: Tatra
Běžná verze 613-3 dostala v rámci modernizace plastové nárazníky a nová koncová světla až později. Vyrábět se začala až v roce 1986.
Autor: Tatra
V roce 1990 Tatra postavila i automobil rychlé zdravotní pomoci T 613 RZP.
Autor: Tatra
Tatra 613 z roku 1992 v policejní verzi
Autor: Tatra
V roce 1994 následovala další modernizovaná verze 613-4, která dostala modifikované nárazníky, nová vnější zpětná zrcátka a upravenou palubní desku.
Autor: Tatra
V roce 1994 následovala další modernizovaná verze 613-4, která dostala modifikované nárazníky a nová vnější zpětná zrcátka.
Autor: Tatra
Tatra 613-4 dostala i upravenou palubní desku se středovou konzolou.
Autor: Tatra
Verze Electronic již byla vybavena vstřikováním a katalyzátory.
Autor: Tatra
Tatra 613-4 Mobicom měla sloužit jako mobilní kancelář. Vezla si TV, videopřehrávač, autotelefon i fax s kopírkou.
Autor: Tatra
Tatra 613-4 Mi Long z let 1995 až 1996
Autor: Tatra
Tatra 613-4 Mi Long z let 1995 až 1996
Autor: Tatra
Tatra 700 z roku 1996 dostala design od britského designéra Geoffa Wardla.
Autor: Tatra
Palubní deska byla zcela nově navržená.
Autor: Tatra
Tatra 700
Autor: Tatra
Původní Tatra 613 dospěla v roce 1997 do této finální podoby jakožto Tatra 700. Úpravy provedl akademický sochař Jiří Španiel.
Autor: Tatra
Palubní deska Tatry 700, která byla posledním osobním autem ze severomoravské automobilky.
Autor: Tatra
Technické muzeum Tatra v Kopřivnici na Novojičínsku má ve sbírkách dvě Tatry 700. Vůz Tatra 700-2 model 97 a model 96 (na snímku z 6. dubna 2021), zřejmě z první série, v barvě stříbrné metalízy.
Autor: ČTK
Vůz Tatra 700-2, model 97, v Technickém muzeu Tatra v Kopřivnici.
Autor: ČTK
Vůz Tatra 700-2, model 97, v Technickém muzeu Tatra v Kopřivnici.
Autor: ČTK
Vůz Tatra 700-2, model 97, v Technickém muzeu Tatra v Kopřivnici.
Autor: ČTK
Technické muzeum Tatra v Kopřivnici na Novojičínsku má ve sbírkách dvě Tatry 700. Model 96 z první série je v barvě stříbrné metalízy.
Autor: ČTK
Technické muzeum Tatra v Kopřivnici na Novojičínsku má ve sbírkách dvě Tatry 700. Model 96 z první série je v barvě stříbrné metalízy.
Autor: ČTK