Tatra 603-2 B5 Marathon | foto: Archiv Automotodrom Brno

Maratonská tatra řve jako spitfire. Před cestami do Anglie jí přestavují čumák

Celý článek jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit
Oficiálně se jmenuje Tatra 603-2 B5 Marathon. V polovině 60. let trápila konkurenci na slavném závodu Marathon de la Route a budila pozdvižení unikátním ejektorovým chlazením, kterému se přezdívalo „trumpety“. Díky synům původního navigátora a jezdce fascinuje i dnes.

Tato „šestsettrojka“ není usedlá limuzína, kterou se vozili komunističtí funkcionáři. Přidřeplá u země, zářivě oranžová barva, černá kapota. A vzadu nepřehlédnutelné „trumpety“, které jsou nejviditelnější součástí ejektorového chlazení. Před 50 roky auto z kopřivnické továrny drtilo soupeře na evropských vytrvalostních závodech.

Za volantem se střídali tři mistři: Adolf Veřmiřovský, Alois Mark a Stanislav Hajdušek. Poslední jmenovaný v Kopřivnici pracoval jako testovací řidič. A jeho synové tátovu tatru vrátili do života.

Maratonské soutěže vypadaly jinak než dnes. Závodníci nasedli doma do auta, přejeli půl Evropy, tam tři dny a tři noci závodili a jeli zase domů.

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

89
Předplatit
Můžete kdykoliv zrušit

Roční

890
Předplatit
Ušetříte 178 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Dvouleté

1 690
Předplatit
Ušetříte 446 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu iDNES.cz, Lidovky.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se