Oficiálně se jmenuje Tatra 603-2 B5 Marathon. V polovině 60. let trápila konkurenci na slavném závodu Marathon de la Route a budila pozdvižení unikátním ejektorovým chlazením, kterému se přezdívalo „trumpety“. Díky synům původního navigátora a jezdce fascinuje i dnes.
Tato „šestsettrojka“ není usedlá limuzína, kterou se vozili komunističtí funkcionáři. Přidřeplá u země, zářivě oranžová barva, černá kapota. A vzadu nepřehlédnutelné „trumpety“, které jsou nejviditelnější součástí ejektorového chlazení. Před 50 roky auto z kopřivnické továrny drtilo soupeře na evropských vytrvalostních závodech.
Za volantem se střídali tři mistři: Adolf Veřmiřovský, Alois Mark a Stanislav Hajdušek. Poslední jmenovaný v Kopřivnici pracoval jako testovací řidič. A jeho synové tátovu tatru vrátili do života.
Maratonské soutěže vypadaly jinak než dnes. Závodníci nasedli doma do auta, přejeli půl Evropy, tam tři dny a tři noci závodili a jeli zase domů.
Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium