Zní to jako zázrak, který váš kamarád objevil a podělil se o něj. Už jste to také slyšeli? "Na pumpě natankuješ palivo E85, smícháš napůl s benzinem, a jezdíš o dost levněji. Protože E85 stojí 22 až 23 korun za litr, benzin asi 31 Kč. Ničemu to nevadí, funguje to," jde v Česku od úst k ústům, protože biolíh se už dá sehnat na více než 70 čerpacích stanicích napříč celou republikou. Internetová fóra všech automobilových značek jsou plná diskuzí těch, kteří už to zkusili, a těch, co pochybují. Tak jak to tedy je?
Na čistý líh nejezděte
"U modernějších aut se vstřikováním paliva, katalyzátorem a funkční lambda sondou se dá jezdit celkem bez problémů na poloviční směs bioethanolu E85 a benzinu. Je to ale individuální, někomu pojede auto výborně, jinému trochu hůře," říká technický poradce týdeníku Svět motorů a expert na paliva Martin Vaculík. Podle něj však není taková jízda nijak zvlášť ekonomická.
máte diesel?Kdo chce jezdit na naftu, nesmí na ní šetřit - čtěte ZDE |
"Spotřeba se zvýší o zhruba 30 procent, protože biolíh má nižší výhřevnost než benzin. Většina originálních flexifuel vozidel (FFV = auta na biolíh E85 - pozn. red.) a některé sériové však mohou na lihové směsi díky jejímu vyššímu oktanovému číslu pracovat s vyšší kompresí, rozuměj i vyšší účinností. A zejména platí, že čím jezdíte rychleji, tím je i rozdíl ve spotřebě paliva v neprospěch lihu menší, u originálních FFV vozů to může být pod plnou zátěží jen deset procent. Rizikem jsou i horší studené starty a vyšší opotřebení palivového čerpadla v nádrži. Méně významný vliv může mít biolíh na těsnost palivového těsnění," upozorňuje Martin Vaculík.
S tím souhlasí další nezávislý petrochemický expert Tomáš Mikšovský, vydavatel časopisu Petrol. "Při technických zkouškách se ukázalo, že biolíh obsahuje spoustu aditiv, jež mají vliv na rychlé stárnutí těsnění. Palivo pak může vytékat ven a hrozí nebezpečí požáru," varuje Mikšovský.
Redakce Světa motorů vyzkoušela v testu Škodu Felicia, s níž jezdila na směs půl nádrže biolihu a půl benzinu. "Chce to pak častěji měnit olej, vznikají totiž kyselé zplodiny. Líh je také mírně agresivnější vůči ventilovým sedlům, ale ta jsou u všech moderních aut tvrzená, takže by lihu měla dostatečně odolávat. Pokud vůz nemá samočinné vymezování ventilových vůlí, doporučuji jejich častější kontrolu," říká Vaculík s tím, že výhodou biolihu je jeho čistící schopnost, která motory zbavuje třeba usazenin na ventilech.
Biopaliva v ČeskuV Česku se nyní používá takzvaná první generace biopaliv, tedy biolíh (bioetanol) a bionafta (metylester řepkového oleje – MEŘO). Vyrábějí se z cukrové řepy a řepky olejky, tedy z potravinářských rostlin. Bioetanol se míchá s benzinem v poměru 85:15, vzniká palivo E85, které se dá natankovat asi na 70 čerpacích stanicích v ČR. Biolíh se povinně přimíchává i do benzinu (3,5 %), MEŘO pak do motorové nafty – dosud byl podíl maximálně 6 %, postupně se však navyšuje. V zahraničí (např. Švédsko) se už používají biopaliva druhé generace (bio-DME), vyráběná z rostlinného odpadu. Podle expertů mají mnohem větší budoucnost. Plusy a minusy biopaliv + pocházejí z obnovitelných zdrojů, snižují závislost na ropě, + při spalování produkují méně skleníkového plynu CO2 (až o 70 %), – pěstování plodin pro biopaliva zabírá prostor na polích potravinám, – v řetězu produkce (sadba, hnojení, sklizeň, zpracování) vzniká více CO2 než při spalování nafty. |
Martin Vaculík doplňuje ještě další možný problém neupravených vozů. "Při dlouhé rychlé jízdě po dálnici by se katalyzátor mohl přehřát, jelikož evropské vozy mají malé katalyzátory, které na dálnici chrání zvýšením bohatosti směsi. A toho vstřikovací zařízení při spalování lihu, jehož je nutné do motoru v každém režimu dodat více, nemusí být schopno."
To naopak nehrozí u amerických vozů, jejichž majitelé mohou směs E85 s benzinem bez obav používat. "Třeba u takového jeepu s motorem 5.2 V8 se spotřebou 16 litrů ušetříte na jedné nádrži 400 korun. Americká auta mají výhodu velkého katalyzátoru, který se nepřehřeje. Schopnost zvýšit si dávkování je individuální, ale v USA je dostupná celá řada přídavných jednotek, které umí jejich motory naučit i na čisté E85," dodává Vaculík.
Resumé: na poloviční směs E85 a benzinu jezdí starší auta bez problémů, což potvrzují i praktické zkušenosti uživatelů v internetových diskusích, ekonomický přínos však není valný. Čistý biolíh některá auta zvládají, jiná se dusí, problémem jsou však vždy studené starty a jízda s nezahřátým motorem. "Obecně tedy nemůžu pokusy s čistým E85 doporučit," říká Vaculík.
Utajená auta na biolíh
Zatímco některým starým vozům biolíh chutná a jiným ne, mnohá nová auta jsou na jeho konzumaci připravena už z výroby. Většinou se jim říká FFV alias Flexi Fuel Vehicle, tedy vozy, spalující "různá" paliva. A u nich přichází ještě jeden efekt, o němž nebyla dosud řeč: motory spalující E85 jsou nejen ekologičtější v provozu – při spalování vzniká až o 70% méně škodlivých emisí – ale také lépe jezdí. Nárůst výkonu motoru se pohybuje od 10 po 30 procent. Například u značky Saab udávají výkon motoru 1.8t na běžné palivo 110 kW, u biolihu 129 kW. Cena obou automobilů je přitom stejná (v ČR 650 tisíc korun).
Saab 9-3 BioPowerJak se jezdí na biolíh - čtěte ZDE |
Jiné značky nabízejí biolihová auta také, ale mnohdy úplně utajeně, výrobci je nijak nepropagují. To se ovšem nyní s rozrůstající se sítí čerpaček na E85 může velmi rychle změnit. "Vzniká trh, který automobilky zaplní svými ´bio´ modely. Biopaliva jsou zkrátka tady a už se jich nezbavíme, musíme se s nimi naučit žít," říká Tomáš Mikšovský.
Typickým příkladem "utajené" bioznačky je Renault. Jeho model střední třídy, laguna, má už základní dvoulitrový benzinový motor uzpůsobený pro spalování čistého E85. Za 420 tisíc korun, tedy bez jakéhokoli příplatku, tedy můžete mít alternativu k dražšímu turbodieselu, protože na každém litru paliva ušetříte zhruba osm korun. Za jeden ujetý kilometr zaplatíte při ceně biopaliva 22,50 Kč a průměrné spotřebě 8,6 l/100 km přesně 1,90 Kč; při jízdě na benzin spotřeba sice klesne na 7,6 litru, ale při ceně paliva 30 Kč/l stojí každý kilometr o 40 haléřů více (2,30 Kč). Roční porce 15 tisíc km vám tak uspoří šest tisíc korun.
Jenže – nikdo to neví, protože Renault se tím nikde nechlubí, přestože v zahraničí prodává miliony biolihových vozů. "Další modely přibudou – Dacia MCV 1.6 na podzim, Duster 4x2 1.6 na jaře příštího roku," říká Jitka Skaličková, tisková mluvčí českého zastoupení automobilky.
Škodovka jen na přání
Ještě tajemnější je tuzemská Škoda – v jejím ceníku není flexifuelový model Octavia Multifuel s motorem 1.6 MPI (75 kW) vůbec zmíněn. Prodává se běžně ve Skandinávii, kde stát podporuje biopaliva daňovými úlevami, ale octavii je možné sehnat i v Česku. "Individuálně ji lze objednat u autorizovaného obchodníka za cenu 373 900 Kč. Spotřeba činí 9,5 l na 100 km při použití paliva E85, při provozu na benzin pak sedm litrů," říká mluvčí automobilky Evžen Krauskopf.
V tomto případě však investice ztrácí ekonomickou výhodu, protože náklady na kilometr jsou stejné (2,10 Kč/km), a navíc, za stejné peníze pořídíte modernější a úspornější agregát 1,2 TSI. Výhodou tak zůstává pouze vyšší výkon a čistší emise.
Motorům na biolíh se už léta věnuje i značka Ford, vozy FFV prodává téměř na celém světě. Během posledního desetiletí prodal přes milion bioetanolových modelů. "V Česku se dají koupit takto upravené všechny naše velké osobní vozy, tedy mondeo, S-MAX a galaxy. Výchozím motorem je vždy zážehový 2.0 Duratec (145 k), příplatek je ve všech případech 15 tisíc korun," říká Libor Beneš, product manager českého Fordu. Do léta se prodávaly také bio modely Focus a C-Max, teď se však čeká na jejich novou generaci. "Za poslední dva roky jsme prodali 23 Focusů FFV a 52 takovýchto mondeí," říká Beneš.
Kde vám nalijíPřehled benzíne, kde seženete na biolíh E85
|