Po 67 letech si v Oregonu smí řidiči sami tankovat. Jsou zděšeni

aktualizováno 
„V Oregonu žiji celý život a tankovat si benzin odmítám. To mají provádět jen proškolení lidé. Chystám se zaparkovat u benzinky a budu čekat, dokud mi někdo nenatankuje.“ To není vtip, ale reakce jednoho z oregonských motoristů. Ve státě na západním pobřeží Ameriky to mnoho místních řidičů nikdy nezkusilo.

Někteří domorodci jsou tak zděšeni. Nedivte se, zakázáno to měli od roku 1951. Posledním státem v USA, kde musí benzin tankovat proškolený personál čerpací stanice, je New Jersey.

Když byla v roce 1947 v Kalifornii otevřena první samoobslužná čerpací stanice, vypadalo to jako geniální nápad. Řidiči si mohli sami natankovat benzin a nemuseli čekat na zaneprázdněnou obsluhu. Něco jiného si ovšem mysleli v New Jersey a v Oregonu, kde byly podobné pumpy v roce 1949, resp. 1951 zakázány. Důvodů bylo mnoho, zákonodárci především považovali manipulaci s vysoce hořlavým benzinem za krajně nebezpečnou, takže by ji podle jejich názoru měl provádět jen vyškolený personál.

Časy se však mění, a tak když v Česku rostou jako houby po dešti zcela bezobslužné čerpací stanice, kde i platbu provádíte v automatu, přichází v Oregonu zásadní změna. Ovšem o půl éry pozadu za zbytkem světa.

Na vybraných bezinkách si totiž tamní obyvatelé mohou od letošního 1. ledna natankovat zcela sami. Zákaz nebyl zrušen plošně, ale má ulehčit provozovatelům stanic v obcích s méně než 40 tisíci obyvatel. Někde si řidiči mohou doplnit palivo sami po celý den, jinde jen mezi šestou večer a šestou ráno. Cílem je zejména usnadnit život na malých benzinkách, které nebudou muset držet po celý den „na place“ obsluhu.

Zákon také nenařizuje čerpadlářům, aby se obsluhy zbavili, mohou si ji ponechat. Nicméně i tak koncem zákazu, z evropského pohledu absurdního, žijí oregonské sociální sítě: „Já ani nevím, JAK se tankuje, je mi 62 a jsem rodilá Oregoňanka. Nic podobného nechci a nechci páchnout benzinem,“ píše na facebookovém profilu lokální televize rozhořčená žena. „V Oregonu žiji celý svůj život a tankovat si svůj vlastní benzin odmítám. To je služba, kterou mají provádět jen proškolení lidé. Chystám se prostě zaparkovat u benzinky a budu čekat, dokud mi někdo nenatankuje,“ vykřikuje další. Obyvatelé ostatních států v USA nebohým Oregoňanům nabízejí kurzy tankování. Prý to není nic složitého.

Nutno podotknout, že nové nařízení bylo schváleno již loni v květnu a hlasoval proti němu jeden jediný zákonodárce. Od prvního ledna tak v Oregonu může nastat konec situacím, kdy po „zavíračce“ musela řidičům, jimž došlo palivo, natankovat policie. Ta přivezla trochu benzinu a domluvila se s provozovatelem nejbližší čerpačky, aby na chvilku otevřel.

Za 67 let trvajícím paradoxním zákazem stojí podle Forbesu lobby uskupení Gasoline Retailers Association, které se dlouhodobě snažilo bránit příchodu konkurence s modernějšími čerpacími stanicemi, kde by si zákazníci mohli natankovat sami. Díky absenci nutné obsluhy by totiž nová konkurence mohla nabídnout nižší ceny paliva. Forbes upozorňuje na to, že podobné lobbistické skupiny mohou za to, že podmínky k získání povolení k podnikání patří v Oregonu obecně k nejsložitějším v USA. Například manikérky nebo holiči prý musí splnit vyšší nároky na předchozí praxi a studium než záchranáři.

Tankujete sami? Ne všude je to standard

Jediným řetězcem čerpacích stanic v Česku, který má u stojanů běžně obsluhu, je britsko-nizozemský Shell. Nutno však podotknout, že to, že si Češi tankují převážně sami, není obvyklé ani v celoevropském měřítku (byť na to nejsou zákony jako v Oregonu). Zejména na východě a na jihu Evropy je obsluha rovněž běžná. A automobilky tomu přizpůsobují svoje auta. Typickým příkladem je Renault Mégane. Zatímco hatchback a kombi mají víčko nádrže, které otevřete elegantně zvenku zatlačením, sedan GrandCoupé, určený zejména pro východní trhy, má za tímto účelem tlačítko na palubní desce. To proto, aby takový turecký nebo řecký řidič nemusel při tankování vystupovat. Obsluze zaplatí jednoduše z okénka.

Autoři:
  • Nejčtenější

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Česko pokryl sníh, klouže to! Silničáři mají v pohotovosti stovky sypačů

Na krkonošských hřebenech nasněžilo v posledních hodinách přes deset centimetrů sněhu. V okolí Luční boudy v nadmořské...

VW stahuje všechny volné peníze, do elektromobility vrazí bilion a půl

Německý koncern Volkswagen v letech 2020 až 2024 vloží do elektromobility a digitalizace 60 miliard eur, tedy přes 1,5...

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Unikátní bus Tatra vznikl natruc. Objel Evropu, viděl Moskvu, teď zas ožil

Po šesti letech renovace a dřiny se ve středočeské Dobříči poprvé představil unikát všech unikátů, prototyp busu Tatra...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Vémoly je mi líto. Bez něj bychom O2 arenu nevyprodali, říká šéf Oktagonu

Karlos Vémola a Attila Végh. První jmenovaný po dvou minutách padá v Oktagonu k zemi a píše tím další část příběhu,...

  • Další z rubriky

Škodovka má dobýt indický trh speciálními modely. Musí na to sehnat lidi

Indie je dlouhodobě pro všechny automobilky tvrdým oříškem, který neumí rozlousknout. Země navíc zažívá krizi...

Premium

Cesta časem s Rolls-Roycem: jízda na sedadle pro tchyni

Aktuálně se okolo britské ikony luxusu – společnosti Rolls-Royce – opět víří vody. Vstoupila do světa, který zachraňuje...

Autofotka týdne: Noc v továrně Maserati jako smuteční oslava za ikonu

Kar znají všichni křížovkáři, znamená to smuteční oslavu. Italové jsou mistři světa patosu a velkých gest. Na počest...

Premium

Fiat slaví 120. narozeniny. Nejzábavnější modely mají své fanoušky dodnes

Fiat slaví 120 let od vyrobení svého prvního auta. My jsme se ohlédli do historie, abychom si připomněli, které modely...

Najdete na iDNES.cz