Lee Zeldin si nebere servítky. „Všichni ho nenávidí, a tak my to napravíme,“ nechal se slyšet na síti X na konto systému stop-start tento nový šéf americké Agentury na ochranu životního prostředí (Environmental Protection Agency, EPA), který byl dosazen Donaldem Trumpem pro to, aby v této oblasti nenechal kámen na kameni.
Nová americká administrativa ostatně již v rámci plnění předvolebních slibů začala velkou jízdu. Oznámila, že chce v amerických federálních budovách zrušit tisíce nabíjecích míst a prodat již nakoupená dobíjecí auta.
Statistiky poruchovosti: systém start-stop dělá potíže![]() |
A systém stop-start je další věcí, kterou chce změnit. Zeldin ho sarkasticky okomentoval ve smyslu, že když vaše auto zhasne na každé červené, aby firmy získaly cenu za angažovanost v oblasti klimatu, tak to není v pořádku a EPA to napraví. Agentura ale technologii stop-start nenařizuje. Jen poskytuje automobilkám, které ji zavedou, dodatečné kredity za úsporu paliva. Nejspíš je tedy nebude uplatňovat.
A hodně motoristů se Zeldinem asi nejspíš souhlasí. Majitelům klasických aut se spalovacím motorem, které startují jen pomocí běžného startéru, totiž tento systém pije krev již notnou řádku let. Ne všechny systémy stop-start jsou ale stejné. Řada aut s určitou mírou elektrifikace totiž klasický startér nemá a vypne motor i během setrvačné jízdy před zastavením na semaforech.
Na kordy s Kalifornií
Funkce automatického vypínání spalovacího motoru, známá jako stop-start, ale i jako start-stop či pod dalšími označeními, slouží k automatickému vypnutí motoru, když vozidlo stojí na místě, například na semaforech nebo v dopravních zácpách. Má se tak šetřit palivo a šetřit klima. V praxi se to ale projevuje jen nepatrně. Hlavním důvodem pro jeho existenci je fakt, že dokáže velmi efektivně snížit papírovou spotřebu a emise oxidu uhličitého.
Kontroverzní systém start-stop. Ušetříte s ním málo, přibydou však problémy![]() |
Systém stop-start se nejlépe osvědčil při homologačních testech aut, v reálných podmínkách jsou jeho přednosti velice omezené. Čas, kdy je motor vypnutý, je v celkovém součtu poměrně krátký, což znamená, že úspory jsou minimální. Stop-start si vyžaduje větší, odolnější a také dražší baterii, a zatěžuje i další komponenty motoru, což se v dlouhodobém hledisku negativně podepisuje na stavu auta.
Systémy stop-start jsou v USA o něco méně běžné než v Evropě, pravděpodobně proto, že ve většině států USA je o něco méně důležité šetřit každý gram oxidu uhličitého než v Evropě, kde hrozí automobilkám miliardové pokuty a v řadě zemí EU se navíc podle nominálních emisí CO2 vypočítává i výše daně z pořízení či provozu auta.
Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo![]() |
Určitě se v USA najde i hodně těch, kdo s úmyslem nemontovat stop-start do aut nesouhlasí. Příznačně hlavně v Kalifornii, se kterou je Trump na kordy ohledně jejich vlastních přísnějších norem proti znečištění, než vyžadují federální zákony. Trump a republikáni v Kongresu se dokonce snaží zablokovat zákaz aut se spalovacími motory v Kalifornii od roku 2035.
Muskův úsporný program. Ministerstvo přes žárovky ruší elektromobilizaci![]() |
Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) za vlády osmi prezidentů obou stran povolila výjimky ze zákona o čistém ovzduší (Clean Air Act), což Kalifornii umožnilo stanovit přísnější normy proti znečištění, než vyžadují federální zákony. A dalších 11 států USA Kalifornii následovalo.
Zbavit elektromobily neférových výhod
Během svého prvního funkčního období se Trumpovi podařilo oslabit vedoucí roli Kalifornie v oblasti emisí aut. Jeho ministerstvo dopravy vydalo pravidlo, které kterémukoli státu zakazovalo stanovovat si vlastní normy pro znečištění ovzduší automobily. Na základě této změny Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) zrušila zákonnou výjimku státu z jeho uplatňování, čímž mu zabránila v prosazování jeho emisních norem z výfukových plynů.
K rychlému dobíjení nejdražší cestou. Za 7 miliard jen 7 nabíječek![]() |
Kalifornie se pokusila čelit tím, že se obrátila přímo na výrobce automobilů, a v roce 2019 vznikla dohoda s pěti automobilkami o snížení emisí z automobilů, bez ohledu na to, co udělá federální vláda. Když se Joe Biden v roce 2021 ujal Bílého domu, demokratická administrativa obnovila Kalifornii zvláštní pravomoc stanovovat pravidla týkající se kvality ovzduší.
Vadí vám přítomnost systému stop-start ve vašem autě?
Donald Trump se opakovaně ještě před svým druhým funkčním obdobím nechal slyšet, že dosavadní k elektromobilům vstřícnou politiku prezidenta Bidena doslova rozcupuje na kusy. Nehodlá nechat kámen na kameni z díla klimatických regulací a daňových zvýhodnění, chce, jak říká „očesat auta na baterky o všechny jejich neférové výhody“. Chce zpět naftu, benzin a spalovací motory. A slibuje pohřbít celou agendu za miliardu dolarů, skartovat vládní plány a zastavit probíhající „masakr“ amerického automobilového průmyslu.
Snaha o zjednodušení aut i v Evropě
Jak vše nakonec s úmyslem zrušit montování systému stop-start do aut skončí, není ale v tuto chvíli jasné. I kdyby agentura EPA zrušila jakékoli podmínky k jeho zavádění, neexistuje žádná záruka, že automobilky tuto technologii přestanou do svých aut montovat.
Výrobci totiž nejsou povinni instalovat do svých vozidel technologii stop-start a prakticky každé nové auto, které je dnes na severoamerickém trhu a které ji má (cca víc než dvě třetiny aut), umožňuje její vypnutí. Trump a jeho tým chce ale jedno velké generální tlačítko „stop jednou provždy“.
ANALÝZA: I kdyby chtěl. Proč Trump elektromobilitu zastavit nedokáže![]() |
Může to být viděno jako další kolo kulturní války, ale také jako snaha o zjednodušení aut, které se stávají stále složitějšími a dražšími. Rovněž nejvyšší představitelé Fiatu a Stellantisu, Luca de Meo a John Elkann, volají po méně přísných regulacích zejména pro malá auta, které by mohly snížit jejich cenu. Po posledním inflačním nárůstu v post-covidové éře se z nich totiž stal luxusní produkt. Stále větší regulace a povinné bezpečnostní systémy je prodražují a v podstatě vytlačují z trhu.
Elkann i de Meo chtějí, aby Evropa s uvolněnějšími standardy umožnila návrat k malým, úsporným vozům, které měří méně než čtyři metry a které, jak zdůrazňují, v 80. letech představovaly 50 % prodejů, zatímco dnes je to méně než 5 %. Je ale otázkou, zda již není pozdě.
Návrhy nejvyšších představitelů Renaultu a Stellantisu se budeme již brzy podrobněji věnovat v samostatném článku.
Rok 2023 končí pro americké automobilky vystřízlivěním z elektromobility![]() |