Stop pro stop-start v USA. Trump chce vypnout nejotravnější pomoc v autech

Trumpova administrativa si chce posvítit na systém stop-start v autech. A rozjíždí další kolo kulturní války. Spadeno má zejména na progresivistickou Kalifornii, kterou by ráda srovnala do latě. Výsledek je ale nejistý. Také v Evropě se však objevují hlasy volající po tom, aby se legislativa zjednodušila. Zejména menší auta prodražuje stále větší počet povinných systémů.
Systém start-stop

Systém start-stop | foto: Motor

Lee Zeldin si nebere servítky. „Všichni ho nenávidí, a tak my to napravíme,“ nechal se slyšet na síti X na konto systému stop-start tento nový šéf americké Agentury na ochranu životního prostředí (Environmental Protection Agency, EPA), který byl dosazen Donaldem Trumpem pro to, aby v této oblasti nenechal kámen na kameni.

Nová americká administrativa ostatně již v rámci plnění předvolebních slibů začala velkou jízdu. Oznámila, že chce v amerických federálních budovách zrušit tisíce nabíjecích míst a prodat již nakoupená dobíjecí auta.

Statistiky poruchovosti: systém start-stop dělá potíže

A systém stop-start je další věcí, kterou chce změnit. Zeldin ho sarkasticky okomentoval ve smyslu, že když vaše auto zhasne na každé červené, aby firmy získaly cenu za angažovanost v oblasti klimatu, tak to není v pořádku a EPA to napraví. Agentura ale technologii stop-start nenařizuje. Jen poskytuje automobilkám, které ji zavedou, dodatečné kredity za úsporu paliva. Nejspíš je tedy nebude uplatňovat.

A hodně motoristů se Zeldinem asi nejspíš souhlasí. Majitelům klasických aut se spalovacím motorem, které startují jen pomocí běžného startéru, totiž tento systém pije krev již notnou řádku let. Ne všechny systémy stop-start jsou ale stejné. Řada aut s určitou mírou elektrifikace totiž klasický startér nemá a vypne motor i během setrvačné jízdy před zastavením na semaforech.

Na kordy s Kalifornií

Funkce automatického vypínání spalovacího motoru, známá jako stop-start, ale i jako start-stop či pod dalšími označeními, slouží k automatickému vypnutí motoru, když vozidlo stojí na místě, například na semaforech nebo v dopravních zácpách. Má se tak šetřit palivo a šetřit klima. V praxi se to ale projevuje jen nepatrně. Hlavním důvodem pro jeho existenci je fakt, že dokáže velmi efektivně snížit papírovou spotřebu a emise oxidu uhličitého.

Kontroverzní systém start-stop. Ušetříte s ním málo, přibydou však problémy

Systém stop-start se nejlépe osvědčil při homologačních testech aut, v reálných podmínkách jsou jeho přednosti velice omezené. Čas, kdy je motor vypnutý, je v celkovém součtu poměrně krátký, což znamená, že úspory jsou minimální. Stop-start si vyžaduje větší, odolnější a také dražší baterii, a zatěžuje i další komponenty motoru, což se v dlouhodobém hledisku negativně podepisuje na stavu auta.

Systémy stop-start jsou v USA o něco méně běžné než v Evropě, pravděpodobně proto, že ve většině států USA je o něco méně důležité šetřit každý gram oxidu uhličitého než v Evropě, kde hrozí automobilkám miliardové pokuty a v řadě zemí EU se navíc podle nominálních emisí CO2 vypočítává i výše daně z pořízení či provozu auta.

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Určitě se v USA najde i hodně těch, kdo s úmyslem nemontovat stop-start do aut nesouhlasí. Příznačně hlavně v Kalifornii, se kterou je Trump na kordy ohledně jejich vlastních přísnějších norem proti znečištění, než vyžadují federální zákony. Trump a republikáni v Kongresu se dokonce snaží zablokovat zákaz aut se spalovacími motory v Kalifornii od roku 2035.

Muskův úsporný program. Ministerstvo přes žárovky ruší elektromobilizaci

Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) za vlády osmi prezidentů obou stran povolila výjimky ze zákona o čistém ovzduší (Clean Air Act), což Kalifornii umožnilo stanovit přísnější normy proti znečištění, než vyžadují federální zákony. A dalších 11 států USA Kalifornii následovalo.

Zbavit elektromobily neférových výhod

Během svého prvního funkčního období se Trumpovi podařilo oslabit vedoucí roli Kalifornie v oblasti emisí aut. Jeho ministerstvo dopravy vydalo pravidlo, které kterémukoli státu zakazovalo stanovovat si vlastní normy pro znečištění ovzduší automobily. Na základě této změny Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) zrušila zákonnou výjimku státu z jeho uplatňování, čímž mu zabránila v prosazování jeho emisních norem z výfukových plynů.

K rychlému dobíjení nejdražší cestou. Za 7 miliard jen 7 nabíječek

Kalifornie se pokusila čelit tím, že se obrátila přímo na výrobce automobilů, a v roce 2019 vznikla dohoda s pěti automobilkami o snížení emisí z automobilů, bez ohledu na to, co udělá federální vláda. Když se Joe Biden v roce 2021 ujal Bílého domu, demokratická administrativa obnovila Kalifornii zvláštní pravomoc stanovovat pravidla týkající se kvality ovzduší.

Vadí vám přítomnost systému stop-start ve vašem autě?

celkem hlasů: 4798
Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 neděle 25. května 2025. Anketa je uzavřena.

Donald Trump se opakovaně ještě před svým druhým funkčním obdobím nechal slyšet, že dosavadní k elektromobilům vstřícnou politiku prezidenta Bidena doslova rozcupuje na kusy. Nehodlá nechat kámen na kameni z díla klimatických regulací a daňových zvýhodnění, chce, jak říká „očesat auta na baterky o všechny jejich neférové výhody“. Chce zpět naftu, benzin a spalovací motory. A slibuje pohřbít celou agendu za miliardu dolarů, skartovat vládní plány a zastavit probíhající „masakr“ amerického automobilového průmyslu.

Snaha o zjednodušení aut i v Evropě

Jak vše nakonec s úmyslem zrušit montování systému stop-start do aut skončí, není ale v tuto chvíli jasné. I kdyby agentura EPA zrušila jakékoli podmínky k jeho zavádění, neexistuje žádná záruka, že automobilky tuto technologii přestanou do svých aut montovat.

Výrobci totiž nejsou povinni instalovat do svých vozidel technologii stop-start a prakticky každé nové auto, které je dnes na severoamerickém trhu a které ji má (cca víc než dvě třetiny aut), umožňuje její vypnutí. Trump a jeho tým chce ale jedno velké generální tlačítko „stop jednou provždy“.

ANALÝZA: I kdyby chtěl. Proč Trump elektromobilitu zastavit nedokáže

Může to být viděno jako další kolo kulturní války, ale také jako snaha o zjednodušení aut, které se stávají stále složitějšími a dražšími. Rovněž nejvyšší představitelé Fiatu a Stellantisu, Luca de Meo a John Elkann, volají po méně přísných regulacích zejména pro malá auta, které by mohly snížit jejich cenu. Po posledním inflačním nárůstu v post-covidové éře se z nich totiž stal luxusní produkt. Stále větší regulace a povinné bezpečnostní systémy je prodražují a v podstatě vytlačují z trhu.

Elkann i de Meo chtějí, aby Evropa s uvolněnějšími standardy umožnila návrat k malým, úsporným vozům, které měří méně než čtyři metry a které, jak zdůrazňují, v 80. letech představovaly 50 % prodejů, zatímco dnes je to méně než 5 %. Je ale otázkou, zda již není pozdě.

Návrhy nejvyšších představitelů Renaultu a Stellantisu se budeme již brzy podrobněji věnovat v samostatném článku.

Rok 2023 končí pro americké automobilky vystřízlivěním z elektromobility

Nejčtenější

Nejdražší ulice v Praze. Klenoty nocovaly v centru, na trať je vyslal prezident

Rekordních 130 automobilových veteránů vyrazilo ráno mezi 6:00 a 8:00 z pražské Opletalovy ulice v závodu 1000 mil československých do Bratislavy. Prvních několik vozů odstartoval prezident Petr...

Americké křižníky obsadily louku, teď mají obří mejdan v srdci Pálavy

JK Classics není jen pouhé automobilové muzeum. Jde i o místo, kde se několikrát do roka potkávají lidé, kterým učarovaly chromem oplývající stroje osazené velkoobjemovými motory. Třeba jako na...

Češi vyvinuli systém, který na dálku zastaví auto. Svět žasne, čeká na předpis

Pražské ČVUT a brněnské VUT stojí za unikátním bezpečnostním systémem, který umožňuje na dálku zastavit osobní automobil bez ničení, násilí nebo ohrožení posádky. Policie tak může pronásledované...

Nejlepší elektro? Minihyundai zabaví při stěhování i při nabíjení

Hyundai Inster je geniální krabička. Festival chytrých nápadů, skvělý na ježdění i pobyt u nabíječky. Funky miniatura má nečekaně „obyvatelnou“ kabinu a vychytávky větších sourozenců. Malé elektro do...

Automobilové novinky, na které se vyplatí zaměřit pozornost

Známá jména se vracejí v nové podobě a mnohá z nich i navíc ve zcela nových disciplínách. Opel oprášil Fronteru coby konkurenta Dacie, Nissan pustil elektřinu do Micry, Toyota přifoukla RAV4 a...

Potvrzeno: Šéf Renaultu opouští auta. Je to z frustrace z vývoje autoprůmyslu?

U Gucciho, Yves Saint Laurenta a superextravagantní značky Balenciaga se možná milovníci haute couture dočkají brzy retroéry. Vedení skupiny Kering sdružující luxusní módní značky má přebrat Luca de...

15. června 2025  22:39,  aktualizováno  16.6 19:39

Taigo v bazaru nemiňte. Prima volkswagen doputoval do Evropy z Brazílie

Premium

Móda „kupé-SUV“ začíná zaplavovat také evropský trh. Průkopník této kategorie BMW X6 se prodává už od roku 2008 a dnes snad žádný výrobce nemůže tento segment nechat bez povšimnutí. A to jak mezi...

16. června 2025

Projeli jsme nejrychlejší škodovku. Elektrický Elroq je na stovce za 5,4 sekundy

Škoda vypouští do prodeje sportovní verzi elektrického modelu Elroq pod označením RS, která dosahuje dosud největšího zrychlení ze všech sériových modelů značky. Z nuly na sto se Elroq RS rozjede za...

16. června 2025

I nová auta potřebují dolévat olej. Elektronika nedostatek neodhalí vždy včas

Současné takřka bezúdržbové vozy nevyžadují kromě pravidelného servisu téměř nic. Žádný řidič by však neměl zapomínat na základní úkony, mezi které patří také pravidelná kontrola oleje. I z nových...

16. června 2025

Výchova řidičů je tragická. Autoškoláci při výuce často ani nezařadí pětku

Absence jízdy po dálnici nebo za tmy. Žádná teorie v učebně, namísto toho hned s autem do provozu. Chybějící zdravověda. Ježdění stále ve stejné oblasti. Nedostatečný nácvik parkování. To zjistila...

16. června 2025

KVÍZ: Kdy se představila Škoda 1203, a jak se jmenuje nový model Zetoru?

V květnu jsme pro vás přichystali opět pořádnou dávku článků o automobilech a všem okolo nich. Byly to informace o novinkách, dění v autoprůmyslu, ale i testy, pohledy do historie a dění na...

vydáno 16. června 2025

Český truhlář postavil rekordní motorku ze 40 druhů dřeva. Topí součástkami

Truhlář Pavel Svoboda z Horní Cerekve na Pelhřimovsku představil v Pelhřimově svůj ručně vyřezávaný motocykl ČZ 250. Kus v přesných rozměrech původního stroje z roku 1938 je vyrobený ze 40 druhů...

15. června 2025

Rekordní suzukář najel s kapesním teréňákem Jimny 742 tisíc kilometrů

České zastoupení Suzuki uspořádalo neobvyklý sraz majitelů nazvaný „Top suzukář“. Na Facebooku a s pomocí autorizovaných prodejců a dealerů našlo nejzajímavější ze svých zákazníků, které pozvalo na...

14. června 2025

Tesla v Evropě testuje systém plně autonomního řízení, čeká na schválení

Americký výrobce elektromobilů Tesla v Evropě testuje systém plně autonomního řízení. Na sociální síti X firma zveřejnila video z rušných římských ulic. Automobilka systém plánuje zpřístupnit...

13. června 2025

Americké křižníky obsadily louku, teď mají obří mejdan v srdci Pálavy

JK Classics není jen pouhé automobilové muzeum. Jde i o místo, kde se několikrát do roka potkávají lidé, kterým učarovaly chromem oplývající stroje osazené velkoobjemovými motory. Třeba jako na...

13. června 2025

D.A.S. právní ochrana, pobočka ERGO Versicherung Aktiengesellschaft pro ČR
MANAŽER OBCHODNÍ SKUPINY / OBCHODNÍ ZÁSTUPCE - celá ČR

D.A.S. právní ochrana, pobočka ERGO Versicherung Aktiengesellschaft pro ČR
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj

Senát je proti dotacím a povinným elektromobilům ve firmách

Senát se postavil proti možnému zavádění jakýchkoli státních subvencí na elektromobily pro koncové zákazníky, byly by podle něho rozpočtové neudržitelné. Horní komora při projednávání unijního...

13. června 2025

Elektriky jsou v Česku na vzestupu. Hlasujte v anketě, která se vám líbí

Elektromobilita je v Česku na vzestupu. Prodeje bateriových vozů výrazně rostou, a to nových i ojetých. Kdo je favoritem českých zákazníků, zjišťují Aures Holdings v anketě Ojeté auto roku. Hlasujte,...

13. června 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.