Američané brojí proti alkoholu za volantem. Umí ho měřit z dotyku

  15:00aktualizováno  15:00
Americký Úřad pro dopravní bezpečnost tento týden představil nového bojovníka proti alkoholu za volantem. Speciální zařízení vyvíjel sedm let a podle tvůrců dokáže efektivně zabránit opilému řidiči v jízdě.

První generaci prototypu s pokročilým zařízením pro detekci alkoholu představil na začátku června Mark Rosekind z americké agentury NHTSA. Premiéře přístroje DADSS, který jeho společnost vyvíjela od roku 2008, přihlížely stovky členek organizace Matky pro jízdě v opilosti (Mothers Against Drunk Driving).

Systém využívá dvou různých senzorů. Jeden je umístěn nad přístrojovou deskou u volantu a druhý pak přímo na tlačítku start/stop systému. Oba dokáží díky analýze světelného spektra rozeznat v dechu a v krvi řidiče alkohol a zabránit jeho jízdě tím, že zablokují elektronické systémy.

Výhodou systému je, že řidič nemusí foukat do žádného speciálního náustku, čidlo u volantu dokáže změřit alkohol i z obyčejného výdechu. Výsledky potvrzuje také čidlo na tlačítku spouštění motoru. Pokud se hranice alkoholu pohybuje pod hranicí povoleného množství (v USA je to 0,8 promile alkoholu), DASS umožní nastartovat motor. Pro řidiče do 21 let se systém může nastavit na nulovou toleranci alkoholu.

Systém DADSS využívá k detekci alkoholu v krvi dvou snímačů.

Dech i krev systém analyzuje pomocí infračerveného světla. Analýza dechu využívá toho, že molekuly CO2 a alkoholu absorbují odlišné množství světla. Snímač ukrytý ve startovacím tlačítku využívá spektroskopické analýzy, alkohol totiž absorbuje světlo specifické vlnové délky. Oba způsoby měření jsou prý velmi přesné a dokáží odhalit i minimální koncentrace alkoholu.

„Pořád máme na čem pracovat, ale podpora Kongresu a průmyslových firem nám pomohla ke klíčovému výzkumu a dosažení mezních milníků v celém projektu,“ prohlásil Rosekind.

DADSS má podle něj obrovský potenciál zabránit řízení v opilosti hlavně ve specifických případech, jako jsou mladí a nezkušení řidiči nebo profesionálové s firemními automobily.

Rosekind tvrdí, že agentura zatím nemá žádné plány ohledně uvedení prototypu do reálného provozu. V následujících letech se připravuje jeho důsledné testování, pravděpodobně ve vozech státních úřadů a několika soukromých firem. Nutnost dlouholetého výzkumu přiznávají i zástupci automobilek, kteří se na vývoji podíleli.

Rosekind doufá, že jakmile DADSS ukáže své přesvědčivé výsledky, ostatní firmy se samy přidají. Lidé podle něj dokonce dospějí i do stadia, kdy se budou sami sebe ptát: „Jak jsme bez toho vůbec mohli řídit?“.

Zatím má systém DASS k nadšenému přijetí u veřejnosti poměrně daleko. Záporné ohlasy už byly slyšet i z Americké asociace restaurací (The American Beverage Institute). Asociaci vadí, že DASS například nedokáže posoudit, jestli za volant usedá člověk, který se právě napil alkoholu a jeho množství v krvi se bude teprve zvyšovat až za jízdy, nebo zodpovědný řidič, který si dal pouze skleničku vína u večeře.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Další z rubriky

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Evropské silnice pod dohledem kamer. Nejvíc jich je v Itálii

Kamery sledují provoz na křižovatce ve zlínské části Louky.

Česko je 15. v Evropě v hustotě rozmístění silničních kamer. Jedna kamera dohlíží na zhruba 200 kilometrů a celkově...

Na červenou se na přejezd nejezdí. Závory jdou v nouzi prorazit

Závory u přejezdu ve středočeském Pavlově ovládá...

Osobní auto má i s posádkou hmotnost obvykle od 1 500 kilogramů do dvou a půl tuny. Obyčejná malá lokálka má desetkrát...

Najdete na iDNES.cz