Systém "brake-by-wire" čeká na premiéru

  12:02aktualizováno  12:02
Elektronika prostupuje celý automobil. Všude lze nalézt zařízení řízená elektrickým signálem, jen brzdové destičky jsou dosud přímo ovládány tlakem lidské nohy. Ten je sice zesílen posilovačem a usměrňován zařízeními jako například ABS či ESP, ale tím úloha elektroniky v brzdách zatím končí. Nyní však Bosch převratně u nového Mercedesu SL nahradí hadičku s brzdnou kapalinou elektrickým kabelem.

Brzdová soustava tak začne fungovat na podobném principu, jako je tomu u plynového pedálu. Moderní současně vyráběné vozy, mezi nimi i Škoda Fabia, postrádají před lety typické - avšak mnohdy problematické - propojení obyčejným lankem. Mechanické propojení motoru a pedálu nahradil kabel a čidlo, jež snímá intenzitu tlaku řidičovi nohy.

Nyní se tedy chystá brzdná soustava na stejném principu. Vývoj tohoto zařízení má však svá specifika, neboť brzdy jsou nejdůležitějším bezpečnostním prvkem na automobilu a systém proto musí perfektně fungovat. O tom, že vývojové práce na revolučních brzdách nejsou záležitostí několika měsíců, se přesvědčily už takové společnosti jako například Lucas, Bosch či Continental. Ty se problémem zabývají již několik let.

Zdá se, že nejdále se dostala zatím firma Bosch, která spolu s koncernem DaimlerChrysler připravuje systém "brake-by-wire" pro Mercedes SL. Sportovní kupé německé značky by se tak mohlo stát prvním osobním autem, u kterého bude elektrohydraulická brzdná soustava nainstalována. Mimo automobilismus se ale občas podobná zařízení využívají. Například v průmyslu či zemědělství.

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

Futuristická dodávka bez řidiče rozveze balíky po městě

Samořídící dodávka by mohla nahradit kurýry

Říká se tomu doprava poslední míle a s rozmachem online shopů a rozvážkových služeb je velkým tématem dneška. Pro dovoz...

Pokutu z ciziny nevyhazujte. Když nezaplatíte, může vás to vyjít draho

Ilustrační snímek

Přišla vám výzva k zaplacení pokuty za přestupek v Rakousku? Exekuce vám nejspíš nehrozí, ale mohlo by se stát, že při...

Na červenou se na přejezd nejezdí. Závory jdou v nouzi prorazit

Závory u přejezdu ve středočeském Pavlově ovládá...

Osobní auto má i s posádkou hmotnost obvykle od 1 500 kilogramů do dvou a půl tuny. Obyčejná malá lokálka má desetkrát...

Najdete na iDNES.cz