Systém "brake-by-wire" čeká na premiéru

  12:02aktualizováno  12:02
Elektronika prostupuje celý automobil. Všude lze nalézt zařízení řízená elektrickým signálem, jen brzdové destičky jsou dosud přímo ovládány tlakem lidské nohy. Ten je sice zesílen posilovačem a usměrňován zařízeními jako například ABS či ESP, ale tím úloha elektroniky v brzdách zatím končí. Nyní však Bosch převratně u nového Mercedesu SL nahradí hadičku s brzdnou kapalinou elektrickým kabelem.

Brzdová soustava tak začne fungovat na podobném principu, jako je tomu u plynového pedálu. Moderní současně vyráběné vozy, mezi nimi i Škoda Fabia, postrádají před lety typické - avšak mnohdy problematické - propojení obyčejným lankem. Mechanické propojení motoru a pedálu nahradil kabel a čidlo, jež snímá intenzitu tlaku řidičovi nohy.

Nyní se tedy chystá brzdná soustava na stejném principu. Vývoj tohoto zařízení má však svá specifika, neboť brzdy jsou nejdůležitějším bezpečnostním prvkem na automobilu a systém proto musí perfektně fungovat. O tom, že vývojové práce na revolučních brzdách nejsou záležitostí několika měsíců, se přesvědčily už takové společnosti jako například Lucas, Bosch či Continental. Ty se problémem zabývají již několik let.

Zdá se, že nejdále se dostala zatím firma Bosch, která spolu s koncernem DaimlerChrysler připravuje systém "brake-by-wire" pro Mercedes SL. Sportovní kupé německé značky by se tak mohlo stát prvním osobním autem, u kterého bude elektrohydraulická brzdná soustava nainstalována. Mimo automobilismus se ale občas podobná zařízení využívají. Například v průmyslu či zemědělství.

Autor:

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

První jízda novou elektrokiou: nelže o dojezdu a je příjemně normální

Kia e-Niro

Dojezd je asi jednou z nejvíce diskutovaných nevýhod elektromobilů. Situace se ale lepší a důkazem toho je i nová Kia...

Další z rubriky

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

VIDEO: Groteska z letiště ve Stockholmu. Traktůrky bojují s kalamitou

Kuriózní dopravní zácpa na letišti

Traktůrky tahající vozíky se zavazadly na stockholmském letišti sehrály před očima cestujících skvělé divadlo. Postupně...

Trump tlačí na zavedení cel na dovoz aut, protože ohrožují bezpečnost USA

Čínská automobilka GAC se představuje na autosalonu v Detroitu.

Americké ministerstvo obchodu by mělo v neděli dodat prezidentovi Donaldu Trumpovi své stanovisko, zda dovoz automobilů...

Najdete na iDNES.cz