Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Švýcarský strach z blackoutu. Nejezděte elektroautem, perte na čtyřicet

Švýcarsko je velmi znepokojeno rizikem blackoutu v zimním období a pro případ nedostatku energie připravuje úsporná opatření. Mezi ně patří zákazy jízdy pro elektromobily. Na omezení by mohlo dojít i v Německu – zpočátku při nabíjení.

ilustrační snímek | foto: Petr Buček, AutemBezpečně.cz

Díky energii z vodních elektráren patří zásobování elektrickým proudem ve Švýcarsku k nejekologičtějším v Evropě. Nyní se alpská republika obává blackoutu. „V zimě importuje země velké množství proudu. V roce 2021 to bylo 5,7 miliard kilowatthodin, které pocházely především z Francie a Německa,“ informuje portál zaměřující se na technologie Golem. To znamená: bez francouzských jaderných elektráren nebo příležitostného přebytku větrné energie z Německa by ve Švýcarsku nejspíš zhasla světla.

GLOSA: O nepoznaném výkonu elektroaut a nabíjení podle rádia

Zákaz jízdy pro elektromobily

Jelikož jsou ovšem Francie a Německo pro tuto zimu mimořádně nejistí partneři – Francie kvůli četným výpadkům v jaderných elektrárnách a Německo kvůli nemožnosti plánování příjmu energie z větrných a solárních elektráren, v kombinaci se špatným solárním výnosem v zimě a akutním nedostatkem plynu – počítá Švýcarsko s vysokým rizikem blackoutu.

Návrh Švýcarské konfederace z 23. listopadu s názvem Nařízení o omezení a zákazu využívání elektrické energie předkládá drastická opatření, která mohou být při nedostatku energie zavedena v rámci čtyř stupňů. Existuje tak například nařízení, podle nějž budou smět běžet pračky maximálně na 40 stupňů Celsia. Lednice nebudou smět být nastaveny na teplotu nižší než 6 stupňů. Vše, co nyní slouží pouze pro pohodlí – jako například sauny, solária, infračervené kabiny, masážní křesla či parní lázně a další elektricky poháněná wellness zařízení – bude možné využívat i ve vlastním domě pouze omezeně.

Na dálnici maximálně stovkou

Vedle rozsáhlých předpisů týkajících se provozu elektrických přístrojů v komerční i soukromé sféře zahrnuje seznam zákazů i pikantní omezení v automobilové dopravě. Zaprvé má být maximální povolená rychlost na švýcarských dálnicích snížena ze 120 km/h na 100 km/h. Skutečně tvrdé to ovšem budou mít řidiči a řidičky elektromobilů: Pro ně by v případě nedostatku energie platil zákaz jízdy. V návrhu je doslova uvedeno: „Soukromé užívání elektromobilů je nyní povoleno pouze pro naléhavě nezbytné jízdy (např. výkon povolání, nákupy, návštěvy lékaře, účast na náboženských akcích a na soudních jednáních).“

Ztráty při domácím nabíjení elektroaut jsou až 20 procent. Zkraťte si kabel

Podle různých zpráv ze švýcarských médií by se to týkalo zhruba 110 tisíc řidiček a řidičů ve Švýcarsku. Pro elektormobilitu, která je ve Švýcarsku politicky mimořádně intenzivně podporována, by to bylo samozřejmě absolutně fatální: Kdo by si ještě koupil elektromobil, pokud by musel počítat s tím, že právě v zimě může kdykoli počítat se zákazem jízdy? Plán nicméně ujišťuje, že zákazy jízdy by se realizovaly až při třetím ze čtyř stupňů nedostatku energie. Přesto lze Švýcarům doporučit, aby si elektromobil kupovali pouze jako druhý vůz, pokud se vůbec pro koupi rozhodnou.

Výkonný ředitel švýcarského sdružení dovozců automobilů Auto Schweiz Andreas Burgener v rozhovoru pro švýcarský bulvární deník Blick potvrdil, že při jednání, které je ohlášeno na prosinec a bude se na něm hlasovat o plánovaných opatřeních, bude hlasovat proti jakýmkoli zákazům jízdy pro elektromobily. Spotřeba elektrického proudu, která ve Švýcarsku v roce 2021 připadla na elektromobilitu, činila podle jeho vyjádření pouze 0,4 procenta z celkové spotřeby.

Tak velká nabíječka v Česku není. Prozkoumali jsme stanici pro 72 elektroaut

V Německu omezení při nabíjení

Focus Online položil zástupcům německých ministerstev dopravy a hospodářství dotaz, zda v zemi hrozí zákazy jízdy pro elektromobily. Odpověď z ministerstev zatím nedorazila.

Přitom je už dávno jasné, že i v Německu budou v budoucnu pro elektromobily platit značná omezení – například při nabíjení. Protože pokud probíhá rozšiřování elektromobility rychleji než výstavba nabíjecí sítě, pak je nutné nabíjet „způsobem šetrným k síti“. Což jinými slovy znamená, že se nebude nabíjet ve chvíli, kdy to řidička nebo řidič potřebují, ale tehdy, kdy bude zrovna k dispozici dostatek elektrického proudu.

Majitelé nabíjejí své elektromobily většinou doma v garáži. Při nabíjení ze speciálních wallboxů s výkonem 3,4, 7,4, 11 nebo maximálně 22 kilowatt využívají mnohem víc proudu než jakýkoli domácí spotřebič. Limitujícím faktorem při tom není jen domácí síť, ale i integrovaná nabíječka v autě: často nelze dostupnou nabíjecí kapacitu boxu vůbec využit.

V Polsku elektroauto ekologické není. Jede na uhelné elektrárny, říká expert

Elektromobily v síti

Focus konzultoval věc s odborníky z Asociace elektrotechnických, elektronických a informačních technologií e. V. (VDE). Pokud má elektromobilita běžet hladce a bez závad, čelí Německo skutečně velké výzvě:

  • Spotřeba elektrického proudu průměrné čtyřčlenné domácnosti činí v současnosti podle VDE maximálně 4 kW. V budoucnu však experti očekávají nárůst spotřeby na 10 do 14 kW, způsobený solárními panely, tepelnými čerpadly, akumulátory a také právě wallboxy určenými na nabíjení elektromobilů.
  • To by zprvu neměl být problém, protože síť nízkého napětí má dosud rezervy.
  • Kromě toho záleží na tom, kdy bude síť vystavena vyšší spotřebě novými uživateli: „Zda a kdy je síť přetížena, závisí také na faktoru souběžnosti, tedy zda se všechna vozidla nabíjejí současně nebo spíše postupně. Ventilátorová topidla budou v závislosti na počasí vykazovat velmi vysoký stupeň souběžnosti. U elektromobility je to méně výrazné. Navíc je nabíjecí zařízení nutné ohlásit, respektive pro vyšší výkony je třeba mít povolení od příslušného provozovatele distribuční sítě. To znamená, že e-mobilita je pro provozovatele distribuční sítě mnohem transparentnější než přímé vytápění, například ventilátorovými ohřívači,“ uvedli experti z VDE pro Focus.

Dočasné vypnutí wallboxů

VDE vysvětluje, co je předpokladem pro „nabíjení šetrné k síti“: dočasné přesunutí zátěže pomocí inteligentních měřicích systémů (iMSys). Wallbox pro nabíjení elektromobilu doma v garáži komunikuje s provozovatelem sítě, tak aby měl přehled o aktuální situaci nabíjení a mohl v případě nouze zasáhnout. „Alternativou by bylo přidělování síťových přípojek pro wallboxy podle pravidla ‚kdo dřív přijde, ten dřív mele‘, nebo v případě přetížení dočasné vypnutí jednotlivých vláken sítě,“ vysvětlují experti.

I když zatím neexistují žádné konkrétní plány jako ve Švýcarsku, musí se i majitelé elektromobilů v Německu připravit na to, že až bude energie opět nedostatek, nebudou moci své vozidlo používat jako auto s benzinovým nebo naftovým motorem. Pro řidiče spalovacích motorů to samozřejmě není příliš velká útěcha: již brzy lze očekávat nový nárůst cen pohonných hmot.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Elektromobilky jsou černé díry na peníze. Volvo přestane financovat Polestar

Polestar 4

Švédská automobilka Volvo Cars přestane financovat svůj dceřiný podnik Polestar Automotive...

Čínská automobilka BYD dobývá Evropu. Díky ceně ovládla rakouský tendr

Poprvé byl čínský vůz korunován evropskými novináři. Pro porotu Autobest se...

Čínské automobilky se na evropském trhu teprve začínají výrazněji prosazovat. Před pár dny se ale...

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Přejmenujte ho! Milano není prvním autem, které se nakonec jmenuje jinak

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Diář petrolheada: Do Kolína na mercedesy, do Poděbrad za švarnými Italkami

19. dubna 2024

Navzdory chladnému počasí, které má panovat, je nadcházející víkend akcemi prosycenými vůní benzínu...

Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko
Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko

Zajistěte svému miminku to nejlepší hned od začátku s BEBELO® Milk 2, které je pečlivě vyvinuté pro harmonický růst a vývoj vašeho dítěte. Mléko...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...