V Nizozemsku testují první inteligentní silnici. Sama svítí

aktualizováno 
V dnešní době jsme chytrými technologiemi obklopeni na každém kroku. Řidiči využívají chytré telefony, jezdí v inteligentních vozech, které dokážou do cílové destinace dojet téměř samy, nicméně silnice se moderním prvkům zatím vyhýbají. V Nizozemsku se to pokoušejí změnit.

Svítící pruhy se testují na 500 metrech silnice N329 poblíž města Oss v Holandsku. Energii získávají z denního světla, v noci pak vydrží zářit zhruba osm hodin. | foto: Profimedia.cz

Jedním z nejnovějších pokusů posunout moderní silnice o úroveň výš je k vidění na 500 metrech silnice N329 poblíž města Oss, které leží jihovýchodně od Amsterdamu. Designový umělec Daan Roosegaarde tady společně se stavební firmou Heijmans testuje svítící čáry ohraničující jízdní pruhy.

Čáry přes den do sebe ukládají světelnou energii denního světla a v noci se rozsvítí známým zelenožlutým světlem. Ve tmě by jejich světlo mělo vydržet až osm hodin. Jedná se zatím o první pokus testovat podobný systém přímo v silničním provozu.

Další z návrhů designéra Daana Roosegaardeho. Interaktivní světlo by mohlo...

Další z návrhů designéra Daana Roosegaardeho. Interaktivní světlo by mohlo osvětlovat vozovku pouze před projíždějícím vozidlem.

"Vláda se snaží uspořit peníze tím, že v noci vypíná pouliční osvětlení. Energie se tak stává mnohem důležitější, než jsme si mohli představit před 50 lety," řekl o svých plánech Daan Roosegaarde novinářům z BBC. "Tato silnice je hlavně o bezpečnosti a předznamenává trvale udržitelný a interaktivní svět budoucnosti."

Nadaný designér se věnoval i jiným projektům, například tanečním parketům, které rozsvítí kroky tanečníků, ale jeho pozornosti neunikl ani automobilový svět. "Byl jsem úplně fascinovaný tím, kolik miliard vynakládáme na design a výzkum automobilů, ale silnice jsou vůči tomuto procesu imunní."

Fotogalerie

Při návrhu projektu se inspiroval medúzami, jejichž tělo vydává v noci slabé světlo, aniž by samy měly nějaký světelný zdroj.

Podle profesora Pete Thomase z univerzity v Loughborough jsou inovace na silnici potřebné, ale nejdřív se musí zlepšit samotné technologie. Odrazové a světelné prvky na silnicích se už totiž používají.

"Pokud svítící pruhy použijeme na všechny neosvětlené silnice, půjde o opravdu velkou investici. Pokud je tedy hlavním cílem projektu zvýšení bezpečnosti silničního provozu, potřebujeme opravdu pádné důkazy o jeho účinnosti oproti tomu, co už používáme," říká Pete Thomas.

Britské úřady projekt pečlivě sledují, ale podle nich ještě nejsou dostatečně zodpovězeny otázky, které se nabízejí. Například jak daleko od vozidla budou nové pruhy viditelné, nakolik mohou způsobit smyk, jaká bude jejich viditelnost v noci nebo jak si poradí se zimním počasím, kdy slunce svítí pouze několik hodin.

Symboly sněhových vloček by se na silnicích mohly objevovat v noci v případě...

Symboly sněhových vloček by se na silnicích mohly objevovat v noci v případě hrozící námrazy.

Tým designéra Daana Roosegaardeho ovšem svému projektu věří a plánuje i několik dalších vylepšení. Na silnicích by se podle jejich návrhu mohly v případě námrazy objevovat i symboly sněhových vloček, které řidiče upozorní na nebezpečí.

Silniční pruhy by pak mohly mít speciální dálkové ovládání, s jehož pomocí by se přerušované čáry mohly měnit na plné. Na své by si mohly přijít i elektrické automobily, které by na silnicích měly svůj vlastní pruh, ve kterém by mohly dobíjet energii během jízdy.

Autor:

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Ropu nahradí odpadky. Umíme z nich vyrobit naftu i plyn

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Z přibližně sta kilogramů použitých plastů je speciální zařízení ve vídeňské rafinérii schopno během hodiny vyrobit asi...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Další z rubriky

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Czech New Energies Rallye

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky účastníků s...

Hybridní superb dorazí na hokej oslavit 85. výročí. Dostane chytrá světla

Faceliftovaná Škoda Superb se začíná odhalovat

Mladoboleslavská značka představí na mistrovství světa v ledním hokeji v Bratislavě přepracovanou verzi svého...

Autofotka týdne: americký borec Cadillac XT4 v české premiéře

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

Americký mamut General Motors před pár lety Evropu víceméně opustil. Po prodeji Opelu v roce 2017 se auta značek GM...

Najdete na iDNES.cz