Švédsko: řidičům pomůžou "chytré" dopravní značky

  16:27aktualizováno  16:27
"Chytré" dopravní značky předepisující nejvyšší povolenou rychlost mají v budoucnosti pomáhat k rychlé i bezpečné jízdě řidičům ve Švédsku. Chytrost nového způsobu značení spočívá v tom, že se bude lépe přizpůsobovat dopravním i bezpečnostním podmínkám. Princip je vlastně velmi jednoduchý: značky informující o povolené rychlosti budou mít možnost měnit zobrazované údaje.

Za velkého provozu nebo špatného počasí tak budou moci signalizovat nebezpečí a předepisovat nižší rychlost, zatímco za dobrých a bezpečných podmínek mohou řidičům povolit i rychlou jízdu. Podle
Švédského úřadu pro silniční provoz by tak nemuselo být vyloučené například v malém provozu na dálnicích i zvýšit nejvyšší povolenou rychlost v zemi, která momentálně činí 110 kilometrů v hodině.

Odborníci si od flexibility "dynamických" značek slibují i větší pochopení ze strany řidičů. "Jestliže člověk ví, z jaké příčiny je rychlost momentálně snížena, je také zpravidla lépe motivován k tomu, aby ji dodržoval," uvedl pro deník Dagens Nyheter tiskový mluvčí dotyčného úřadu Thomas Andersson.

Jak budou nové značky vypadat a na jakém technickém principu budou fungovat ještě nebylo definitivně rozhodnuto. "Design však musí zjevně odlišovat dynamickou značku od běžné, aby řidiči nezapomněli na to, že cifry se u dynamických značek budou měnit," upozornil Gabriel Helmers z vývojového oddělení stejné instituce. 

Již dnes však například v Göteborgu a Stockholmu funguje systém, který automaticky měří počet projíždějících automobilů na dané silnici a za velkého provozu pak signalizuje nutnost omezení rychlosti. Vcelku zaběhnuté jsou informace o teplotě vzduchu a povrchu vozovky. Mechanismus vyhodnocující a spojující všechny faktory a procesy najednou však Švédsku dosud chybí.

Ani dynamické značky však podle všeho nejsou zajištěným receptem na bezpečnou jízdu. "Ani tak se řidič nemůže spolehnout jen na to, jaká čísla stojí na značkách kolem, a myslet si, že za nepohody nemusí zpomalit víc, než kolik mu předpisuje cifra" upozornil Helmers. "Nakonec je to totiž jen a jen on sám, kdo nese zodpovědnost za způsob vlastní jízdy."

Autor:

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Další z rubriky

Čína ve Frankfurtu: hypersport Rudá vlajka z Mnichova a převodovka z Rakouska

Čínské automobilky na autosalonu ve Frankfurtu

I tentokrát dorazily na frankfurtský autosalon auta z Číny. Už dávno to nejsou jen neuměle postavené herky pro pobavení...

Bugatti nechce pokořit 500 km/h. Svůj (ne)rekord zajelo v hustším vzduchu

Rychlostní rekord Bugatti Chiron

Světem supersportovních automobilů hýbe nový rychlostní rekord Bugatti. Slavná značka se pochlubila, že s modelem...

S ročním leasingem je konec, místo toho se auta půjčují za dvojnásobek

Ilustrační snímek

Loni touto dobou byly pro mnoho leasingových společností noční můrou krátkodobé smlouvy na jeden až dva roky. Odstavná...

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Můj syn má svalovou dystrofii, od 12 let je na vozíku
Můj syn má svalovou dystrofii, od 12 let je na vozíku

Na 7. září připadá Světový den Duchennovy svalové dystrofie. Tímto vzácným genetickým onemocněním trpí i Jaroslav, který je v současnosti plně odkázaný na pomoc druhých.

Najdete na iDNES.cz