Švédsko patří mezi země, kde tvoří elektromobily největší podíl na celkových prodejích aut. Konkrétně loni tvořily 46 %. Větší procento se prodalo jen v Norsku a na Islandu. Dalších 25 % prodejů ve Švédsku pak patřilo plug-in hybridům.
Nárok na tzv. klimatický bonus měl dosud každý kupec nového vozu s emisemi nižšími než 60 g CO2 na kilometr. Nová švédská vláda však tento bonus překvapivě ze dne na den zrušila. Informace byla zveřejněná 7. listopadu s platností hned od druhého dne. Nárok na bonus budou mít jen vozy s datem registrace nejpozději 8. listopadu letošního roku. Bonus se vyplácí až šest měsíců po registraci a vláda ho ještě omezila. Nárok budou mít jen vozy s emisemi nižšími než 30 g/km. Na elektromobily činí klimatický bonus v přepočtu zhruba 4 600 eur, na plug-in hybridy 920 eur.
Vláda tento krok zdůvodnila tím, že náklady na vlastnictví a provoz automobilu s klimatickou prémií se stávají srovnatelnými s náklady na vlastnictví a provoz automobilu s benzinovým nebo naftovým motorem. „Státní podpora na uvedení na trh proto již není opodstatněná,“ uvedla vláda v tiskové zprávě.
Švédsko zmrazilo vyplácení dotací už loni, ale z jiných důvodů. Částka tří miliard švédských korun (cca 300 milionů eur) určená na celoroční podporu, byla vyčerpána už v srpnu.