Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nové Suzuki Swift předvádí mírný pokrok v mezích platných předpisů. Naštěstí

Swift se v nové generaci na pohled proměnil téměř k nepoznání. K tomu přidává nový motor a bohatší výbavu, v jádru však zůstává pořád stejný, což je v dnešní době tou nejlepší zprávou.
Suzuki Swift

Suzuki Swift | foto: Suzuki

Jak správně připomíná české zastoupení Suzuki, Swift je s námi již 40 let. Sama automobilka ovšem uvádí kariéru poloviční – první dvě generace, které se v devadesátých letech hojně rozšířily i po českých silnicích, totiž v různých částech světa nesly různá označení. Ke sjednocení došlo v roce 2004, a od té doby se v dalších třech generacích prodalo přes devět milionů kusů. Na tyto úspěchy se nyní chystá navázat generace další, v celkové bilanci v pořadí již šestá.

Všechny ty moderní swifty měly několik společných rysů, a novinka se jich věrně drží dál: takzvaně plovoucí střecha, která je podobně jako u Mini (nebo Range Roveru) od zbytku karoserie vizuálně oddělena černými sloupky karoserie, strmé čelní sklo nebo svisle orientovaná přední i zadní světla. Zatím poslední vydání u příležitosti zrušení třídveřové verze přišlo se skrytými klikami zadních dveří, novinka se vrací ke konvenčnímu řešení – a zůstává v souladu s vývojem na trhu také už jen pětidveřová.

Nový swift je ve srovnání s předchůdcem zaoblenější, karoserii zdobí ostřejší prolisy, celkový dojem je více extravagantní a méně agresivní. K novým designovým prvkům patří zmenšení masky chladiče, která z nárazníku výrazněji vystupuje, zkrácení kapoty motoru s přiznanou spárou nebo podsaditější zadní partie, které nechávají více vyniknout nově řešená koncová světla s čirými kryty.

Suzuki Swift

Bude opět i Swift Sport?

Ačkoliv se internet hemží kategorickými tvrzeními, že v nové generaci Swiftu se s verzí Sport nepočítá, ředitel českého zastoupení Tomáš Teufl na přímý dotaz tak striktní nebyl. Její příchod nepotvrdil, ale ani nevyvrátil. Technický specialista Suzuki Pavel Schejbal k tomuto tématu poznamenal, že sportovní verze se vždy představila později, u první generace dokonce s odstupem roku a půl. Naděje tedy stále nevyhasla. A vzhledem k použití stejné platformy jako u předchůdce alespoň teoreticky nic nebrání opětovnému použití motoru 1,4 l turbo, který Suzuki i nadále dodává do svých SUV. Je to tedy hlavně otázkou ceny a emisí CO2. Jelikož se ale Swiftu Sport dosud prodalo přes čtvrt milionu kusů, není divu, že automobilka příchod nástupce stále nevylučuje.

Nejmenší zvenčí, ale prostorný uvnitř

Vnější rozměry se prakticky nezměnily – do délky swift narostl o pouhých 15 mm na 3 860 mm, šířka, výška i rozvor zůstávají beze změny. To samé platí pro objem kufru 265 litrů i poloměr otáčení 4,8 metru. Swift si tak drží status nejmenšího auta segmentu B s vynikajícími manévrovacími schopnostmi. Prostorové poměry uvnitř se také prakticky nezměnily, což není na škodu – navzdory malým vnějším rozměrům patřil už předchozí swift ve třídě k nejprostornějším vozům, který pohodlně pojme čtyři dospělé i větší nákup.

Interiér se zbavil sportovních detailů v podobě kruhových výdechů klimatizace a přístrojového štítu s výraznými tubusy. Nově naopak přidává dvoubarevné schéma s bílým povrchem na méně exponovaných plochách. Tento trik, který zlepšuje dojem vzdušnosti, Suzuki vyzkoušelo už u modelu Ignis. Dominantním prvkem je samostatně stojící 9palcový dotykový displej (dosud úhlopříčka 7 palců a umístění níže na palubní desce), který navíc přidává nové funkce.

Suzuki Swift

Jestli v něčem odcházející Swift z uživatelského hlediska zaostával, byla to právě multimédia. Nyní je tady všechno, co chybělo: bezdrátová konektivita, propojení displeje s autem a s tím související zobrazení provozních údajů nebo možnost měnit nastavení vozu, sledování auta přes aplikaci v chytrém telefonu a v neposlední řadě vestavěná navigace s online aktualizacemi. USB zásuvky jsou přítomné typu A i C, což je pro dnešní dobu to nejpraktičtější řešení, katalog originálního příslušenství dává ještě možnost dokoupit bezdrátovou nabíječku.

Další inovací, i když trochu samoúčelnou, je digitální panel klimatizace s páčkovými přepínači teploty a větráku. Zabírá méně místa a vypadá honosněji, dřívější kruhové ovladače se ale obsluhovaly snadněji. Stejný panel se používá pro automatickou i manuální klimatizaci, přesto buďme rádi za něj – nastavení klimatizace není nutno lovit na dotykovém displeji. Spousta jiných prvků je podle hesla „co funguje, to neměň“ stejná jako v předchůdci: volant, řadicí páka nebo páka ruční brzdy. Ano, swift zůstává jedním z mála aut na trhu, která k radosti mnoha potenciálních zákazníků nemají elektronickou parkovací brzdu.

Suzuki Swift

O válec míň, ale ve všem lepší

Je to spíše shoda okolností, nicméně motor má identický objem 1 197 cm3 a výkon 61 kW jako u předchůdce. Jedná se ale o zcela novou konstrukci typu Z12E, která má premiéru právě v novém Swiftu. Od dosavadního motoru K12, který v různých variacích poháněl dvě předchozí generace, se liší především počtem válců. Může se nám to nelíbit, ale přechod ze čtyřválcové na tříválcovou koncepci, společně s řadou dalších inovací, vede ke snížení udávaných emisí CO2, potažmo spotřeby paliva o 10 %. A o to jde v dnešní době především.

Nový motor dosahuje jako jeden z mála na trhu účinnosti až 40 %, má vyšší kompresní poměr, extrémně dlouhý zdvih pístů a stejně jako dosud spoléhá na asistenci malého elektromotoru, který je součástí 12V systému mild hybrid. Optimalizací průběhu spalování a použitím filtru pevných částic (ano, stávající Swift se bez něj stále obešel) se povedlo dramaticky snížit počet vypouštěných pevných částic, a tak je nový Swift připraven nejen na nejnovější emisní normy, ale i na ty budoucí.

U příležitosti uvedení na trh české zastoupení Suzuki nabídlo k vyzkoušení variantu s manuální převodovkou, která nejlépe odhalí potenciál nového motoru. Překvapí dvěma věcmi: naprostým klidem a tichým projevem v nízkých a středních otáčkách a důrazným zátahem z nízkých otáček. Ostatně automobilka sama se chlubí výrazným zlepšením průběhu točivého momentu, a praxe to jednoduše potvrzuje, ačkoliv udávaná změna maxima ze 107 Nm při 2 800 otáčkách na 108 Nm při 4 500 na první pohled naznačuje opak. Graf průběhu točivého momentu a výkonu bohužel není k dispozici.

Suzuki Swift

Vedle obligátního pětistupňového manuálu je na výběr i automat typu CVT, který je z principu pro relativně slabý motor a auto určené zejména do města s ohledem na jízdní dynamiku, spotřebu, hmotnost a cenu nejvhodnější volbou. Unikátní možností v segmentu malých vozů pak zůstává i v nové generaci spojení manuální převodovky a pohonu 4×4 řešeného aktivním připojováním zadních kol při rozdílu otáček pomocí viskózní spojky. U čtyřkolky je i nadále pro Swift tradiční odlišnost v podobě zvětšené světlé výšky.

Upravený podvozek funguje lépe

V době až nezdravého důrazu na snižování spotřeby a zavádění nových asistenčních systémů je obdivuhodné, že konstruktéři Suzuki našli prostředky, čas a energii na přepracování podvozku. Přední náprava dostala silnější stabilizátor s teflonovým uložením a silnější tyčky stabilizátoru. Účelem je zmenšit boční náklony a zrychlit reakce na otočení volantu. Změna to není nijak dramatická, ale jako někdo, kdo za volantem odjíždějící generace najezdil 80 tisíc kilometrů, mohu potvrdit, že schopnost zatáčet a pocit z řízení se opravdu zlepšily.

Technické změny se dotkly i aerodynamiky, kde Suzuki vyzdvihuje mimo jiné odstranění ozdobných prvků (a mlhovek) z předního nárazníku, kde narušují proudění vzduchu. Navzdory zachování rozměrů a rozšíření výbavy se také povedlo snížit hmotnost, u základního provedení o 21 kg.

Suzuki Swift

Základní verzi za 390 tisíc skoro nic nechybí

Cena nejlevnějšího provedení je stanovena na 389 900 Kč, to je o 17 tisíc více než dosud (resp. 20 tisíc ve srovnání s akční doprodejovou cenou). Výbava je ale radikálně rozšířená: do základu se kvůli předpisům dostaly veškeré asistenční systémy, ale také již popisovaný multimediální systém, dále parkovací senzory a kamera, a dokonce i bezklíčové odemykání nebo elektrické stahování zadních oken, které v této velikostní kategorii stále nejsou samozřejmostí.

Co tedy základu chybí? Z užitečných věcí vyhřívání předních sedadel a výškově nastavitelné sedadlo řidiče. Pokud toužíte po těchto prvcích, musíte zvolit prostřední výbavu Premium, která se jinak zaměřuje hlavně na design: má litá kola, zatmavená zadní okna a kožený volant. Stojí 415 900 Kč, což je mezigeneračně jen o 11 tisíc víc, přičemž oproti stávajícímu provedení má navíc zejména navigaci a bezklíčový vstup – položky dosud vyhrazené vrcholnému provedení. Premium je také nejlevnější cestou ke čtyřkolce nebo automatu, přičemž u automatu je mezigenerační navýšení ceny dokonce jen dva tisíce.

Ve světle těchto skutečností je o dalších 25 tisíc dražší vrcholné provedení Elegance volbou pro ty nejnáročnější. Přidává dvoubarevné disky kol (jako u testovaného vozu na fotkách), elektricky sklopná zrcátka s integrovanými směrovkami, automatickou klimatizaci a stropní madla pro druhou řadu sedadel – tedy věci, které jistě potěší, ale dá se bez nich klidně žít. Přesto ceník končí i pro automat (a čtyřkolku také) daleko pod půlmilionovou hranicí, což je na dnešní poměry za plně vybavený malý vůz příznivá cena.

Suzuki Swift

Je tu nový Swift, bude i nový Ignis?

Zatímco Swift je globální model s celosvětovým odbytem přes půl milionu kusů ročně (společně s odvozeným sedanem DZire), Ignis je specifickým autem, jehož prodeje jsou nižší, než by se mohlo podle obliby v Česku zdát. Současný model neplní nové požadavky na bezpečnostní systémy, které vstoupí v platnost letos v létě, a tak se s další výrobou a prodejem nepočítá, protože přepracování nebo příchod nové generace se Suzuki nevyplatí. Z trhu tak zmizí jedno ze zajímavých aut a přímé náhrady se bohužel nejspíš nedočkáme – místo toho by mohlo přijít obdobné elektrické auto, jak naznačil loňský koncept eWX.

Autoři:
  • Nejčtenější

Bývalého šéfdesignéra Rolls-Royce ubodal zloděj v jeho bavorském domě

Britský automobilový designér Ian Cameron je mrtev, bavorská policie vyšetřuje vraždu čtyřiasedmdesátiletého stylisty, který dal tvář moderním rollsům po převzetí značky automobilkou BMW

16. července 2024

Spaghetti jeep berte i v dieselu. Italské auto s americkým původem překvapí

Premium

Asi už víte, že americká značka Jeep patří do italsko-amerického koncernu FCA Fiat Chrysler, takže nikoho nepřekvapí, že kompaktní „retro“ SUV Renegade, určené především pro evropský trh, sáhlo do...

15. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Macho ford Made in USA je pravověrný offroad. Skvěle vypadá i jezdí

Make Bronco great again! Jako by roce 2020 u Fordu parafrázovali Trumpovo heslo. A vyslali na silnice a do terénu konkurenta Jeepu Wrangler. V dnešní době již poněkud nekorektní macho auto hází i v...

18. července 2024

Sliby chyby. Vodíková budoucnost Toyoty končí ostudou a žalobou

Mirai v japonštině znamená budoucnost. Pro nový model vodíkové Toyoty to byl víc než přiléhavý název. Ovšem místo chvály a slibné budoucnosti s ním teď automobilka čelí v Kalifornii hromadné žalobě,...

18. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jednostopá kochačka noční Prahou. Metropoli zaplnily stovky motorek

Stovky motorkářů již pošestnácté vyrazily na tradiční hromadnou motojízdu noční Prahou s názvem Prague Night Ride. Start byl opět v Čestlicích u Prahy a přes déšť následný průjezd centrem noční...

14. července 2024  10:26

SUPERGALERIE: Štika jménem Capri. Jak si kupé Fordu podmanilo Evropu

Ford se rozhodl nalepit ikonické jméno kultovního auta Bodieho a Doyla z britského seriálu Profesionálové na přes dvě tuny vážící elektrické SUV – a hned je oheň na střeše. Svatokrádež? Možná. Zcela...

20. července 2024

Sršeň v protisměru. Slavný motoshowman projel mostecký okruh opačně

Mistrovství světa superbiků se vrací na Autodrom Most. Fanoušky čekají napínavé souboje na dráze, ale i doprovodný program o následujícím víkendu. Pepa Sršeň projel známý okruh v protisměru a...

19. července 2024

Vraha exdesignéra Rolls-Royce dopadli ve Francii

Celoevropské pátrání po vrahovi, který ubodal bývalého šéfdesignéra Rolls-Royce Iana Camerona, bylo úspěšné. Podle německého deníku BILD byl muž, který měl britského designéra ubodat v jeho domě v...

19. července 2024

V Česku se za letošek vyrobilo tři čtvrtě milionu aut, nejvíc od vzniku ČR

Výroba osobních aut byla v letošním prvním pololetí v Česku nejvyšší od vzniku státu. Automobilky v Česku vyprodukovaly 774 310 vozů, což je meziroční nárůst o 4,9 procenta. Vyšší byla také výroba...

19. července 2024

Rozdáváme Bi-Oil ZDARMA
Rozdáváme Bi-Oil ZDARMA

Maminky, pojďme si po sérii dětského testování dopřát také něco pro sebe. Ať už vás trápí strie, jizvy, dehydrovaná pokožka, pigmentové skvrny nebo...

Za celosvětový kolaps IT systémů může nečekaně absurdní chyba

Nepovedená aktualizace bezpečnostního softwaru společnosti Crowdstrike způsobila pád počítačů a serverů s operačním...

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s odbavováním letů,...

Zemřela Shannen Doherty. Hvězda Beverly Hills 90210 podlehla rakovině

Po téměř deseti letech boje s rakovinou zemřela americká herečka Shannen Doherty, informují média. Proslavil ji seriál...

Princezna Kate přišla s dcerou na Wimbledon, setkala se i s Krejčíkovou

Princezna Kate (42) přišla na mužské finále letošního Wimbledonu spolu se svou dcerou Charlotte (9). V zákulisí se...

Piju každý den. Dřív nebo později se upiju k smrti, líčí bývalý fotbalista Fenin

Fotbalista Martin Fenin (37) neprožívá nejlepší období. Nejen, že mu nevyšlo manželství s policistkou Beatou, se kterou...