Pátek 14. května 2021, svátek má Bonifác
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 14. května 2021 Bonifác

Hybridní Japonec převlečený za hybridního Japonce. Suzuki Across

Suzuki má první hybridy do zásuvky. Vděčí za něj Toyotě, Across je vlastně převlečená RAV4. Funguje výtečně, prodejní rekordy si od něj ovšem značka neslibuje.

Suzuki Across | foto: Suzuki

„Víš co, Osamu, my vám tedy dáme dva hybridy, ty vám pomůžou snížit flotilový emise, na oplátku nám helfnete s Indií, jo? My se tam nějak nechytáme, vy jste tam v prodejích dvojka. Z vašeho balena uděláme toyotu a je to. Deal?“ Takto nějak mohl vypadat dialog nejvyšších šéfů Osamu Suzukiho a Akio Toyody nad plánem vzájemné spolupráce. Plácli si a Suzuki dostala od Toyoty „zásuvkové“ hybridy corollu a RAV-4.

Nic tak sofistikovaného ještě nikdy výrobce malých a levnějších aut v nabídce neměl – přestože Suzuki má benzinové motory dotažené téměř k dokonalosti, co se týče spolehlivosti a odolnosti, do složitého elektromobilu se inženýři automobilky nikdy nepouštěli. Teď ho tedy mají – a nikoho nemůže překvapit, že funguje výtečně. Je to přece Made in Toyota, za níž stojí dvacetiletá hybridní zkušenost.

Hybridy máme rádi, ne že ne. A ty zásuvkové obzvlášť, samozřejmě pokud odhlédneme od pořizovacích cen. Kdyby byly za stejný peníz, nemáme co řešit. Vždyť možnost jezdit poměrně velkou porci kilometrů výhradně na baterie je skvělá pro ovzduší ve městech i pro peněženku. 

Právě across je v tomto ohledu premiantem – zvládne papírově čistě elektricky 75 km, zatímco konkurence umí kolem padesátky. Across to dokázal opravdu reálně při našich jízdách, a to v mrazech mezi šesti až deseti stupni pod nulou, které elektromobilům obecně nesvědčí.

Jinak across dokáže jezdit průměrně za šest až sedm litrů benzinu, dokonce i nabíjet baterie při jízdě, pokud o to řidič stojí – třeba když ví, že přes město bude chtít čistě elektricky. Spotřeba pak vzroste asi o půl litru, baterii však lze doplnit jen na 80 procent; do plné kapacity to jde jen ze zásuvky. Těch 18,1 kWh zvládne palubní nabíječka s výkonem 3,3 kW naplnit ze sítě za 5,5 hodiny. Právě kvůli pomalejší elektronice si tak časově ani moc nepomůžete třeba u supermarketové nabíječky.

A jak vlastně velké (4,63 m) hybridní SUV jezdí? Parádně zrychluje, velká baterie posílá ke kolům dost proudu. Ke všem – přestože standardně jsou poháněna jen přední, u rozjezdů asistuje i elektromotor v zadní nápravě s výkonem 40 kW. Ten přední má dalších 134 kW, je tedy prakticky tak výkonný jako benzinový dvouapůllitr (136 kW), používající sofistikovaný systém vstřikování – v nízké zátěži používá nepřímé, ve vysoké přímé.

Spalovací motor nikdy nepohání kola sám, elektřina pomocí originální převodovky eCVT pokaždé přispívá. Výkony sice není možné jen tak jednoduše sčítat, automobilka uvádí, že celkové jsou 226 kW, jisté však je, že na svižný pohyb acrosse to stačí víc než dostatečně ve všech myslitelných režimech. A právě proto má across jednu specialitu. Aby se auto nehoupalo při prudkých rozjezdech, je vybaveno systémem potlačování náklonů.

Elektrická čtyřkolka

Spousta lidí si velká SUV kupuje kvůli pohonu všech kol, zvlášť u Suzuki, která má takto vybavené všechny své modely. Ani tady čtyřkolka nechybí, je ovšem řešena právě zvláštním elektromotorem. Kromě toho má across systém Trail, suplující samosvorné diferenciály elektronikou, která přibrzďuje protáčející se kola. Vyzkoušeli jsme to v hlubokém sněhu a prohrabali se jím úplně bez problémů.

Na zkoušku offroadových schopností si však počkáme na klasický test. To bude ovšem až někdy v létě, kdy budou k dispozici běžné skladové vozy. Zatím totiž do Česka dorazilo jen předváděcích 13 kousků (a dva už jsou prodané). V Suzuki dobře vědí, že across není tím, za čím do jejich showroomů lidé chodí, tedy cenově dostupnou čtyřkolkou.

Across se prodává v jediné výbavě za 1,4 milionu korun. Tak drahé auto ještě značka neprodávala, plug-in hybrid také ne, a tak prodejní plány nejsou velké. „Nemáme stanovené žádné cíle, co prodáme, to bude. Technice věříme, Toyota má spoustu zkušeností a společně pracujeme na dalších hybridech a elektromobilech,“ nastiňuje budoucnost šéf českého zastoupení Tomáš Teufl.

Zvenku a zevnitř

Suzuki Across

Exteriér

Předek je oproti toyotě zcela přepracovaný, podle nás k lepšímu, auto vypadá uhlazeněji. A zlepšila se i aerodynamika, což dokládají o pár gramů nižší naměřené emise CO2.

Kufr má kapacitu slušných 580 litrů, baterie jsou totiž ukryté v podlaze. Má tak nízké těžiště, což pomáhá jízdním vlastnostem. Across je celkově velmi pohodlný a měkce odpružený, a to je u rodinného vozu velké plus.

Interiér

Interiér je až na odznáček na volantu stejný jako u RAV-4. Oceňujeme parádně velké pogumované ovladače klimatizace, velký a svižně reagující infotainment, ale hlavně celkovou prostornost kabiny. 

Vnitřní šířka je stejná jako třeba u Jeepu Grand Cherokee předchozí generace, takže dozadu umístíte i tři dětské autosedačky. A díky 2,7m rozvoru je dost místa i podélně.

  • Nejčtenější

Výchova šokem: policie vytáhla čumila z auta, aby si prohlédl mrtvolu

Na německé dálnici A3 v Hesensku v neděli zahynuli při dopravní nehodě dva mladí lidé, muž ve věku 35 let na místě,...

VIDEO: Proč jsou kanály na silnici jak naschvál tak, abychom do nich vlítli

Jízda po českých silnicích často připomíná slalom. Řidiči se totiž snaží vyhýbat kanálům. Těch je na vozovkách...

GLOSA: Nahotinky a auta naposledy. Příště hrozí pokuta

Před třinácti měsíci jsme psali glosu o tom, jak si Volkswagen zahrává s progresivisty a genderaktivisty, protože se...

Čipů bude málo až do roku 2023. Velmoci zbrojí, která přes ně ovládne svět

Současný globální nedostatek čipů by mohl trvat až do roku 2023. Podle serveru CNBC se na tom shodují analytici, kteří...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nabít elektroauto na sídlišti je očistec, i když najdete nabíječku

Elektromobil se nejpohodlněji nabíjí doma – v garážovém stání, garáži nebo u rodinného domku. Komplikovanější je...

Lékařské špičky v kauze obřích pojistných podvodů. Hrozí jim až 10 let

Premium Uznávaní doktoři „léčili“ neexistující zranění. V kauze tří stovek pojistných podvodů za 50 milionů korun je obžalováno...

Revmatoidní artritida může zkrátit život až o 15 let, varuje imunoložka

Premium Morové rány, pandemie tuberkulózy či cholery jako příčiny smrti medicína už takřka pohřbila. Nebezpečí ale číhá i u...

Tisknu se k zemi. A rakety se blíží! Reportérka pod sprchou raket Hamasu

Premium Ležím na trávníku, příjemně teplý večer. Byla by to pohoda, ale je to peklo, místo hvězd totiž počítám na nebi zásahy...

  • Další z rubriky

Škoda startuje prodej nového elektromobilu. Enyaq vyráží k nejnedočkavějším

Hned dva čtenáři iDNES.cz nachytali novou Škodu Enyaq při cestě k dealerům, kde ve čtvrtek 13. května startuje naostro...

Třicet let s Volkswagenem. Úspěšný rozlet Škody poznamenala tragédie

Premium Před dvaceti pěti lety zahynul Ludvík Kalma, muž, který dostal za úkol zakomponovat značku Škoda do nadnárodního...

Čipů bude málo až do roku 2023. Velmoci zbrojí, která přes ně ovládne svět

Současný globální nedostatek čipů by mohl trvat až do roku 2023. Podle serveru CNBC se na tom shodují analytici, kteří...

Servisy zbrojí na elektromobilitu. Opravovat se bude méně, ale dráž

Elektromobily vyžadují v porovnání s vozy se spalovacími motory až o čtyřicet procent menší objem servisních úkonů....

5 tipů na aktivity s nejmenšími nejen v době pandemie
5 tipů na aktivity s nejmenšími nejen v době pandemie

Dochází vám nápady, co s miminkem nebo batolátkem podnikat? Máme pro vás tipy, které zaručeně vykouzlí pořádný úsměv na tvářích. A také víme, které...

Bohuš Matuš se oženil v Krtkově světě. Vzal si o 30 let mladší Lucii

Bohuš Matuš (47) a Lucie Palkaninová (18) jsou manželé. Vzali se ve středu odpoledne v rodinném parku Krtkův svět v...

Udělal chybu, bude pykat, říká moderátorka Křížková o manželově trestu vězení

Modelka a moderátorka Lucie Křížková (36), rozená Váchová, se na Instagramu svěřila s překvapivou novinkou z osobního...

Televize NBC odmítá vysílat Zlaté glóby, Cruise kvůli porotě vrací trofeje

Americká televize NBC nebude příští rok vysílat slavnostní předávání Zlatých glóbů. Rozhodla se tak po vlně...

Zatím jsem spíš studentka než modelka, říká šestnáctiletá dcera Kubelkové

Ivu Kubelkovou (44) si všichni pamatují první vicemiss roku 1996 a několikanásobnou vítězku ankety o nejkrásnější...

Právníci Applu se snaží dokázat, že Epic Store prodává porno

Během soudního sporu mezi společnostmi Epic a Apple přišla řeč i na obchod s nezávislými hrami Itch.io, jehož klienta...