SUV jsou do centra města zbytečná, řekl pražský radní v Rozstřelu

  18:13aktualizováno  24. května 13:23
Nekupujte SUV, nabádá pražský magistrát řidiče. Kampaň, která má odradit od jízdy velkými auty na vysokém podvozku do centra, v pořadu Rozstřel na iDNES.cz vysvětloval pražský radní pro dopravu Petr Dolínek. Dalším hostem byl automobilový odborník Vít Pěkný.

Velká ekologická zátěž, vysoký nárazník, přes který řidiči nevidí, jestli jim do cesty nevběhlo dítě, i obtížné hledání parkovacího místa. To jsou podle magistrátu hlavní důvody, kvůli kterým by řidiči měli kupovat jiné vozy než SUV. Všechny je Praha demonstruje ve videu, které umístila na YouTube (více o kampani čtěte zde).

Oficiální kampaň magistrátu hlavního města v pořadu Rozstřel na iDNES.cz vysvětloval náměstek primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek.

„Nechceme nikomu diktovat to, jaké si má koupit auto. Chceme jen lidem poskytnout informace i o odvrácené straně fenoménu SUV, aby do rozhodování mohli zahrnout více argumentů,“ vysvětlil Petr Dolínek pro deník Metro. Největším znečišťovatelem ovzduší v Praze je podle něj automobilová doprava a SUV patří mezi osobními vozy z hlediska ekologie k nejhorším.

„Bavíme se o autech větších než ta, co jsou v centru města potřeba. SUV bereme jako auto, které je zbytečné do centra Prahy,“ vysvětlil Dolínek v přímém přenosu na iDNES.cz. „Jde o to, jak jsou vysoká, není přes ně tedy vidět. A také o to, kolik zaberou místa na parkování.“

Druhým hostem bude nezávislý expert na automobilový trh a autoprůmysl Vít Pěkný, který se po Praze pohybuje na skútru nebo malým fiátkem. Způsob vedení kampaně a argumenty jsou podle něj populistické a amatérské.

„Je to problém půdorysu auta a jde také o manévrovatelnost, která je u menšího auta určitě lepší,“ komentuje kampaň Vít Pěkný. „Lidé mají spíše uvažovat, jak a čím se do města dostanou. Auto se má kupovat podle toho, na co se používá 80 procent času,“ dodává.

„V Japonsku se platí daň z aut stanovená podle půdorysu vozu,“ uvádí Vít Pěkný. Ta by podle něj mohla být inspirací, jak motivovat lidi k používání menších aut. „V původním návrhu na systém parkovacích zón v Praze byl návrh, aby se za delší auto platil za parkovné dvojnásobek,“ dodává Dolínek.

„SUV jsou módní záležitost, jejich prodeje stále rostou,“ připomíná Pěkný. „Je to trend, kterému se nadá vzdorovat. I domácí výrobce Škoda představil dva nové modely SUV a chystá i další.“ Podíl tohoto typu aut na evropském trhu dnes dosahuje na 25 procent. „Značka, která dnes nenabízí SUV, tak zaspala dobu a ztrácí pozici na trhu,“ dodává Pěkný.

Fotogalerie

„Tlačím na to, aby město zaměnilo část své flotily za elektromobily a menší vozy,“ uvádí pražský radní. Aktuálně Dolínek používá hromadnou dopravu a na delší služební cesty Škodu Superb. Magistrát má ve flotile včetně městské policie a městských firem tisíce aut. Dolínek chce, aby Praha už nenakupovala osobní vozy na naftu.

„Čeká nás diskuze o omezení vjezdu starých aut nebo dieselových aut, které mají často upravený výfukový systém,“ uvádí pražský radní pro dopravu. Mýtné na vjezd do centra Prahy se podle něj v blízké době nechystá, Dolínek ovšem přiznává, že diskuze na toto téma se na magistrátu vede. Praha podle něj stále hledá další lokality, kde uvolnit nebo vytvořit parkovací kapacity, především parkovací domy a podzemní parkoviště. „V Praze panuje ovšem proti tomu nenávist. Když vybereme lokalitu, okamžitě proti ní vznikne iniciativa místních obyvatel s tím, že nechtějí, aby k nim jezdila cizí auta,“ popisuje Dolínek.

Na léto chystá Praha podle radního kampaň zaměřenou na cyklisty, aby nejezdili po chodníku.

Celý Rozstřel s Petrem Dolínkem a Vítem Pěkným:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Nejambicióznější čínská automobilka zakládá novou značku elektromobilů

Geometry A

Čínská automobilka Geely, majitel švédské Volvo Car a největší akcionář německého Daimleru,...

Tuning z Prahy prodlouží dojezd elektroaut. Do Tesly se zatím nedostali

BMW i8 Everyn má po úpravě čtyři sta sedm koní

Zlepšování, ladění a úpravy výkonu i spotřeby aut patří dnes k běžným úkonům. Tovární nastavení...

Fiat-Chrysler naoko zařadí do své flotily Tesly, aby splnil emisní limity

Fiat 500e

Automobilka Fiat Chrysler Automobiles (FCA) se dohodla s americkým výrobcem elektromobilů...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Musím prodat čtvrtinu elektroaut, abych splnil cíle, tvrdí šéf Seatu

Seat Minimó

Exkluzivně Charismatický rodák z Milána Luca de Meo táhne vzhůru Seat. V rozhovoru pro iDNES.cz se chlubí...

V roce 2030 bude v Česku chybět 20 tisíc stanic pro elektromobily

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

V současnosti funguje v ČR zhruba 400 dobíjecích stanic pro elektromobily. Jedna by měla podle...

Nejčtenější

Jawy jsou zas snem Indů. Perak se s velkou slávou vrací

Detail indické JAWY 300

Je neděle a v novém motosalonu Jawa v indickém Džajpuru je rušno. Čtyři zaměstnanci se nestačí otáčet. Na barové...

Dovolená v karavanu: levné to není a chce to trpělivost, cílem je cesta

Karavany

Obytná auta jsou v kurzu a stále více Čechů si je nejen pořizuje, ale hlavně půjčuje. Vidina dobrodružné dovolené je...

Autofotka týdne: Punková octavia hvězdou pražské autovýstavy

Hot rody na výstavě Autoshow Praha 2019

Kvůli tomuto exponátu stojí za to vyrazit do Letňan na výstavu Autoshow Praha, která probíhá o tomto víkendu. V zadním...

Němečtí vědci: Emise sníží zvrat v dopravě a zdražení, problémem je prach

Ilustrační snímek

Zákazy vjezdu aut do měst nesnižují zatížení škodlivinami. Změnit se musí nejen auta, ale celý způsob dopravy, tvrdí...

Ojeté VW, škody a toyoty si cenu drží, nejvíc padá u aut z Francie

Ilustrační snímek

Trh mladých ojetin stále roste a pravděpodobně tomu tak bude i nadále. Zejména pokud dojde k avizovanému zdražování...

Další z rubriky

Boj o gramy CO2 bude extrémně nákladný, může zdražit auta

Ilustrační snímek

Výrobcům hrozí obrovské pokuty za nadlimitní emise, které vypouští auta se spalovacími motory. Dá se čekat, že účet za...

Europoslanci schválili nové bezpečnostní prvky aut, hrozí jejich zdražení

Asistent udržování v jízdním pruhu

Evropský parlament schválil návrh nařízení o rozšíření povinné výbavy nových automobilů o vyspělé bezpečnostní...

Němečtí vědci: Emise sníží zvrat v dopravě a zdražení, problémem je prach

Ilustrační snímek

Zákazy vjezdu aut do měst nesnižují zatížení škodlivinami. Změnit se musí nejen auta, ale celý způsob dopravy, tvrdí...

Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH
Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH

r.v. 2017, naj. 55 247 km, diesel
650 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz