Čtvrtek 8. června 2023, svátek má Medard
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 8. června 2023 Medard

KOMENTÁŘ: Soumrak normálních aut propuká naplno, teď frčí SUV

Paříž (Od zpravodajů iDNES.cz) - Je to paradox. Stále dostupnější a lepší auta jezdí po stále lepších silnicích, ale svět blázní po autech pro špatné cesty. A tak je autosalon v Paříži plný SUV. Normálních "nevysokých" aut se tu představilo dohromady pět.
Peugeot 3008

Peugeot 3008 | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Nissan Micra, Citroën C3, Kia Rio, Honda Civic a Hyundai i30, to je výčet velkých novinek klasického střihu, které se světu ukázaly na pařížském autosalonu ročníku 2016. Ostatní představené novinky spadají do nových moderních tříd, které reprezentují především SUV, crossovery a elektromobily.

Soumrak tradičních modelů naznačil už letošní březnový autosalon v Ženevě (čtěte zde), ten pařížský nový trend stvrzuje.

V oblečku zálesáka dorazil k Eiffelovce například i Mercedes třídy E. Klasický model těch nejtradičnějších zákazníků značky tak dostal zvýšený podvozek a plastové svaly, aby ve společnosti „allroadovatých“ audi nevypadal, že je v něm málo z dobrodruha. Za crossover se prohlásilo i nejmenší nové auto na výstavišti, městské Suzuki Ignis.

A tak je letošní Paříž zcela obsazena vozy typu SUV a jejich odvozeninami. Na vlnu zájmu o ně nasedá Škoda a její šéf Berhnard Maier jasně říká, že Kodiaq začíná novou éru, ve které budou hrát jednu z titulních rolí auta na vysokém podvozku. Škoda bude mít v nabídce rovnou tři. Stejně „překopává“ svou nabídku Seat.

Jasnou orientaci na auta tohoto střihu deklaruje v Paříži svými dvěma novinkami Peugeot. Obě světové premiéry v podobě nových generací modelů 3008 a 5008 jsou oproti předchůdcům (MPV crossover a MPV) čistokrevná SUV.

Mitsubishi, Suzuki nebo Subaru se už ani nepokoušejí v Evropě nabízet normálně střižená auta. Nissan to po letech zkouší, ale s Pulsarem velkou díru do Evropy nedělá. Třeba bude úspěšnější s novou Microu.

Zajímavě se na adresu SUV vyjádřil pro iDNES.cz Roberto Giolito, bývalý šéfdesignér značky Fiat, jehož posledním dílem je SUV Fiat 500X (dnes s ním sám jezdí): „Jezdíme po stále lepších silnicích, ale lidé chtějí stále více auta pro špatné cesty. Myslím, že je to módní vlna, která pomine.“

Jenže to je velká otázka. Zákazníci sice SUV chtějí, ale automobilky tento hlad svým chováním přiživují, když tato auta propagují mnohem více než běžné modely. Jistě, nelze se jim divit. Kromě vlny zájmu o tato vozidla se na SUV a crossoverech automobilkám samozřejmě líbí i to, že na nich mohou více vydělat, zákazníci za ně totiž ochotně platí vyšší částky. A ačkoli například dnes u Škody tvrdí, že velký zájem o Kodiaqa nebude mít negativní dopad na produkci a prodeje Superbu, realita může být trochu nebezpečnější.

Ano, v krátkodobém horizontu Kodiaq klasicky střižený Superb možná neohrozí, ale z dlouhodobějšího hlediska už hrozbu představuje. Stále více propagovaná SUV totiž klasická auta zastiňují a dochází na ono léty prověřené úsloví, že sejde z očí, sejde z mysli. Teď vozy běžného střihu ještě kupují zákazníci, kteří na ně byli zvyklí a kteří jsou možná konzervativnější či vyznávají sportovní hodnoty. Jenže za pár let, po intenzivní SUV masáži, si na tato auta vzpomene při cestě do showroomu mnohem méně lidí. A to ohrozí prodejní čísla.

Obavy, že by aktuální Superb nedostal za pět nebo šest let nástupce, zatím nejsou na místě. Jenže generace další už možná v ohrožení bude. Však ve střední třídě dnes kromě prémiových značek už moc modelů nezbývá a ze sestavy VW Passat, Ford Mondeo, Opel Insignia, Renault Talisman, Peugeot 508, Citroën C5, Mazda 6 a Toyota Avensis, Hyundai i40 a Kia Optima za deset let nemusí zbýt na trhu ani polovina. Stačí se podívat, kolik výrobců tuto třídu již vyklidilo v uplynulých letech. A dnes už je jisté, že nástupce nedostanou Toyota Avensis a Citroën C5, kterým zbývá posledních pár měsíců života.

SUV a z nich odvozené crossovery vytlačují tradičně stavěné modely i v dalších kategoriích. Markantní je to u malých aut. Renault nahradil kombíkové Clio líbivým Capturem a Peugeot postavil vedle 208 model 2008. A Seat na probíhajícím autosalonu oznámil, že kombíkovou Ibizu zastoupí v další generaci malý crossover.

Přitom tato móda nabubřelých aut jde naprosto proti další mantře, kterou je ekologie. Vyšší a těžší SUV pochopitelně jezdí s větší spotřebou a to i v případě elektromobilů. Ty jsou mimochodem další věcí, kterou automobilky začaly v Paříži zákazníkům vnucovat (více čtěte zde).


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Co se chystá pro motoristy: autoškola na elektromobil a řidičák v mobilu

Uspávání dětí v autě? Funguje i v elektromobilech.

Evropská unie chce lepší vymahatelnost přestupků a přípravu začínajících řidičů na elektromobily....

Na světě bude letos každé páté prodané auto elektrické, odhadují energetici

Pro podporu elektromobility na amerických dálnicích existuje prostor, a...

Zhruba každé páté letos prodané auto bude v celosvětovém měřítku elektromobil. Ve svém výhledu to...

Škoda představuje své elektrické plány v přímém přenosu

Skica malého elektromobilu v podání značky Škoda

VIDEO Přímý přenos Škoda už dříve oznámila, že do konce roku 2026 plánuje představit další tři elektroauta, která...

Ojetých elektroaut přibývá, ale pozor na ně. Řada jich je bouraných

ilustrační snímek

Po několika letech, co Češi začali nakupovat ve větším počtu elektromobily, se začíná tvořit trh s...

Nabíjení trvá déle, než výrobci elektroaut tvrdí. Nejhorší je zima

Ultrarychlá nabíječka Pražské energetiky s připojeným Renault Zoe ZE50

Mráz je nejlepší děda, tvrdil náčelník Karel Němec ve hře Dobytí severního pólu. Jedni z těch, kdo...

VW investuje v Číně miliardu eur do vývoje elektromobilů

Koncept Gen.Travel má poskytnozt realistický výhled na mobilitu v příštím...

VIDEO Německá automobilka Volkswagen investuje v Číně zhruba miliardu eur (23,5 miliardy Kč) do vývoje...

Superhranatá Kia EV9 má dojezd přes 500 km a lůžkovou úpravu pro nabíjení

Kia EV9

Doplnění energie bude rychlé, ale kdyby náhodou ne, konečně si budete moct během nabíjení...

  • Nejčtenější

Tesla vás může zabít, v automobilce o tom vědí, potvrzuje únik informací

Otázku, zda automobilka Tesla dokáže spolehlivě ochránit osobní údaje svých klientů, si klást už nemusíte. Nedokáže to....

Blatto je bugina českého studenta, která zaujala svět

Plzeňský student uspěl v mezinárodní soutěži mikromobility s buginou inspirovanou šváby. Jeho malý terénní automobil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premiéra občerstvené Škody Scala se blíží. Ulovili jsme testovací prototyp

V průběhu léta mají dorazit faceliftované škodovky Scala s Kamiqem. Maskovaný prototyp občerstveného modelu Scala...

Pytlíky na zvratky do výbavy elektroaut. Vozy umocňují častou nemoc z pohybu

Premium Mozek pasažéra na zadním sedadle trpí, protože na rozdíl od řidiče nemůže předvídat trajektorii pohybu vozu. Náhlé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čínská automobilka přemýšlí o továrně v Evropě. Česko je mezi favority

Německo, Maďarsko a Česká republika jsou mezi hlavními favority pro stavbu prvního evropského závodu čínské automobilky...

Matka na pervitinu a italská domácnost. Jak to bylo s vraždou dítěte v Mostě

Premium Vyostřené konflikty, dvojí život matky, neúspěšné podněty sociálce, problémová čtvrť a drogy. Z pozadí sporu o tříleté...

Jsme na prahu epidemie srdečního selhání, vyléčit se nedá, říká kardiolog

Premium Zatímco infarkt zná každý, povědomí o srdečním selhání je malé. Často se mylně zaměňuje právě za infarkt či zástavu...

Kam zmizel lupič století. František Procházka podle svědků žije v Karibiku

Premium Policie si chvíli myslela, že je František Procházka, který ukradl 540 milionů korun, po smrti. Jenže někteří Češi ho...

Tip na nový cíl emisní inkvizice: i náplň do ostřikovačů znečišťuje ovzduší

Premium Vaše snaha o čisté přední sklo poškozuje životní prostředí. Protože v kapalině do ostřikovačů nechybí těkavé organické...

Elektromobily jsou drahé? Ať to dotují firmy a leasingovky, tvrdí ekologové

I přes celou řadu opatření a zákazů se prodej elektromobilů v Evropě nevyvíjí tak, jak si ekologové představují. Vlivná...

Škoda chce ještě letos umožnit placení u pump přímo z vozu

Škoda chce ještě v letošním roce umožnit placení za palivo u čerpacích stanic přímo z displeje umístěného ve voze. V...

Prodeje ojetých elektroaut se rozjíždějí. Klíč je v dobré diagnostice baterie

V Česku se aktuálně nabízí dvakrát víc ojetých elektromobilů než v předcovidovém roce 2019, trh se každým rokem...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Triatlonistka se chlubí fotkou ze závodu, na plavkách měla menstruační krev

„Takhle vypadá ženský sport. Čím více bariér se nám podaří zbourat, tím lépe,“ napsala Emma Pallant-Browne na...

Stejně ošklivá jako všechno, co Rusko dělá, komentují vítězku soutěže krásy

V každoroční soutěži krásy pro vdané ženy získala titul Paní Ruska světa 2023 učitelka angličtiny Natalja Oskarová....

Hanka Kynychová nafotila sexy fotky. S klientkami probírá i menopauzu

Lektorka fitness a cvičitelka Hanka Kynychová (55) přiznává, že s nastupující menopauzou je třeba změnit ve svém životě...

Miluji tě, ale podvádím tě. A nelituji. Studie nahlédla do hlubin nevěry

Premium Je jedním z nejrozsáhlejších výzkumů svého druhu a přináší víc než paradoxní zjištění. Vyjevuje, že důvody nevěry jsou...

Nejsou menší, jen jsou výš, říká o modelaci prsou za 65 tisíc Krejčíková

Aneta Krejčíková (32) se rozhodla pro plastiku prsou. Představitelka sekretářky Květy ze seriálu Volha si své...