Úterý 19. ledna 2021, svátek má Doubravka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 19. ledna 2021 Doubravka

Chceš SUV? Zaplať tučnou pokutu. Francie vyrazila proti těžkým autům

Chceš jezdit velkým autem? Zaplať. A je jedno, jestli to má být Volkswagen Touareg nebo ekologický elektromobil Škoda Enyaq. Francouzští politici, průmyslníci a ekologové se hádají o novou daň, která znevýhodní těžší auta. Pokud se hmotnostní pokutu podaří prosadit, může inspirovat i další evropské země.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Aurus

Nemůžeme snižovat emise, když se auta pořád zvětšují. Tak zní argument francouzské „zelené“ kliky, která prosazuje zavedení nové daně na větší auta. Podle nejpřísnější varianty by SUV – a to včetně elektromobilů – zdražily o stovky tisíc korun.

Černý scénář vypadá takto: za každý kilogram provozní hmotnosti nad 1,3 tuny se bude při koupi auta platit pokuta. Za prvních dvě stě kilo pět eur, za dalších dvě stě kilo deset eur a za každé kilo nad 1700 kilogramů dokonce 20 eur.

Potřebujete konkrétní příklad, abyste si to lépe představili? Tak třeba za to, že se budou vozit ve Volkswagenu Touareg, by Francouzi zaplatili o devět tisíc eur navíc. Skoro čtvrt milionu korun.

Sluší se ještě dodat, že nový hmotnostní malus se nijak nevylučuje s emisním malusem, který platí už teď. V případě VW Touaregu, který je nyní dostupný jen s třílitrovým benzinovým motorem TSI představuje tato pokuta dalších 20 tisíc eur. Jinými slovy – nové auto, které stojí podle ceníku 1,8 milionu korun, jeho majitel přeplatí o osm set tisíc, tedy nějakých 45 procent.

Zatímco emisní pokutě se vyhnou alespoň majitelé elektromobilů, ta hmotnostní má dopadnout i na ně. Jen se její hranice posune o 400 kilogramů výš kvůli přirozeně vyšší hmotnosti dané zastavěnými bateriemi. Opět si to pojďme ukázat na konkrétním autě. Škoda Enyaq s hmotností kolem dvou tun se prodraží „jen“ o dva tisíce eur, zato třeba Audi e-tron o 11 tisíc eur.

Zpátky do hatchbacků a miniaut

Motivace k těmto krokům je podle zastánců zavedení pokuty jasná – lidé se za posledních deset let naučili jezdit velkými a těžkými auty, která reálně nepotřebují. Časy, kdy takový Renault Clio klidně sloužil jako rodinné auto, jsou pryč. Dnes si lidé kupují SUV i na ježdění na nákupy. Francouzská pobočka Fondu na ochranu životního prostředí (WWF) zveřejnila minulý týden statistiku, podle které se v roce 2008 SUV podílely na prodejích ve Francii jen pěti procenty, loni to už bylo 38 procent a letos se očekává, že tento podíl vzroste nad 40 procent. Stojí za tím i to, že móda SUV se z velkých měst přelila na venkov, registrace sportovně-užitkových aut tam začaly razantně růst kolem roku 2015.

Z pohledu vnitřního prostoru je přitom skutečně úplně jedno, jestli si koupíte hatchback Renault Clio nebo jeho sbratřené SUV Captur, v případě větších aut třeba limuzínu VW Passat nebo SUV Tiguan. Do SUV se vám bude lépe nastupovat a máte lepší výhled. Tyto dvě výhody směňujete za vyšší spotřebu, vyšší provozní náklady, větší energetickou náročnost výroby auta, komplikovanější parkování ve městech a potenciálně vyšší riziko zranění chodce při nehodě.

V tomto ohledu se radikální ekologové shodují i s umírněnými politickými skupinami. A notují si i v tom, že by nebylo špatné donutit lidi přesednout zpět do aut s velikostí odpovídající jejich potřebám, ne neomezenému komfortu nebo sociálnímu statutu. Automobilky jsou v tomto případě – bráno čistě ideologicky – rozpolcené. S menšími auty by se jim dařilo lépe plnit stanovené emisní limity, na druhou stranu na SUV mají s ohledem na jejich vyšší cenu lepší marži. Ale ani v tomto případě to není tak jednoduché, malá auta nejsou z pohledu komplikované emisní matematiky pro výrobce vždy výhodná. 

Výjimka pro velkoprostorová rodinná auta

Popsaný radikální návrh pochází z dílny parlamentní skupiny Écologie Démocratie Solidarité (Ekologie Demokracie Solidarita), kterou tvoří sedmnáct ekologicky a sociálně smýšlejících poslanců. Podporují ji i ekologické organizace – kromě zmíněného WWF se za něj staví i francouzská Greenpeace. Vládní agentura pro ekologickou transformaci a solidaritu navrhuje o něco mírnější variantu – paušálně deset eur nad 1400 kilogramů. Pokud bychom to přepočetli opět na Volkswagen Touareg, dostaneme se na necelých šest tisíc eur, tedy zhruba dvě třetiny nejradikálnějšího návrhu.

Opatření zahrnují řadu výjimek. Pokutám by se měla vyhnout MPV pro velké rodiny a menší dodávky užívané jako osobní auta. Jak by se jednotlivé kategorie třídily, zatím není jasné. Nabízí se možnost porovnání přes počet plnohodnotných míst nebo stanovení určitého poměru mezi vnitřním prostorem a vnějšími rozměry.

SUV tvoří 70 procent francouzské výroby

Přestože návrh už v červnu podpořil i francouzský prezident Emmanuel Macron a počítalo se, že by mohl platit od ledna 2021, zatím se jej jeho odpůrcům daří zdržovat. Proti se postavily vlivné automobilové koncerny i odborářské organizace v automobilovém průmyslu. Tvrdí, že tento krok výrazně poškodí celý sektor, který už tak balancuje na hraně kvůli emisním pokutám, tlaku na elektromobilitu a samozřejmě koronavirové krizi, která srazila prodeje aut o desítky procent.

Podle šéfa jednotného odborového svazu celé skupiny PSA zahrnující francouzské značky Peugeot a Citroën by hmotnostní pokuta dopadla na 70 procent automobilů, které se ve Francii vyrobí. Právě produkce velkých a drahých aut totiž zůstává v mateřské zemi. V případě Peugeotu jsou to všechny modely SUV, v případě Renaultu pak modely Scénic, Talisman a Espace.

„Vláda tím přebírá zodpovědnost za ekonomickou katastrofu, která nemá z pohledu životního prostředí žádný smysl,“ konstatuje Olivier Lefebvre. A připodobňuje současné tažení k dění po aféře Dieselgate, která výrazně poznamenala produkci naftových motorů pro osobní auta.

Odpor prozatím klade i francouzský ministr průmyslu Bruno Le Maire, který upozorňuje právě na obrovské riziko poškození domácího průmyslu. Návrh se tak podaří pozdržet zřejmě alespoň o rok, nebo se sankce zmírní. Ve hře je například pokuta 10 eur za kilogram nad 1700 kilogramů hmotnosti s platností od roku 2022. Pro vzorový VW Touareg by to znamenalo pokutu už „jen“ 3 tisíce eur, tedy asi 80 tisíc korun.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Topení a nabíjení mobilu jen někdy. Elektroauta by mohla zhasnout Francii

Škoda Eynaq u nabíjecí stanice Ionity

Kdyby Francouzi nakupovali elektromobily tak nadšeně, jak by si přála jejich vláda, nastal by tento...

Budoucnost jsou stanice s lokální výrobou elektřiny, říká expert na elektromobilitu

Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ

Elektromobilita vyvolává spoustu otázek, a to nejen ohledně elektrických aut, ale i jejich...

Hyundai Nexo je komfortní SUV, vodíkovým autům však chybí infrastruktura

Hyundai Nexo

K vodíkovým autům mnozí z nás upínají své naděje, že zbytek života neprostojíme ve frontách u...

Elektromobilům v Česku už vládne Škoda. Získaly víc zákazníků než CNG

Elektrifikované modely Škody: plug-in hybridní Superb iV a plně elektrické...

VIDEO Rok 2020 se v Česku nesl definitivně ve znamení nástupu elektromobility. Ten je sice velmi...

Norsko je první zemí světa, kde se nejvíc prodávaly elektromobily

Volkswagen ID.3 je v Praze.

Norsko se stalo první zemí světa, kde se prodalo víc elektromobilů než aut na benzinový, naftový či...

Evropu mají zaplavit čínské elektromobily, právě dorazily

Elektromobily MG ZS před cestou do Evropy

V úterý 24. listopadu ve čtyři hodiny odpoledne zakotvila v anglickém Bristolu první přímá lodní...

Kde nabíjet elektromobil? Nejlépe doma a všude, kde je příležitost

Škoda Enyaq u nabíječky sítě Ionity

Nabíjení elektromobilů funguje podle jiných pravidel než čerpání paliva do nádrží vozidel se...

  • Nejčtenější

Šéf koncernu VW vyzradil uvedení Fabie Combi. Je symbolem nové role Škody

Předseda představenstva koncernu Volkswagen Herbert Diess na linkedinovém profilu koncernu VW uveřejnil příspěvek s...

VIDEO: Lidé omylem kupují dálniční známku někomu jinému. Chybu nejde vrátit

Na letošní rok si lidé musí poprvé kupovat elektronickou dálniční známku. Některým se ale povede dvakrát napsat špatně...

Veterána k prodeji nafotil před vlastní garáží, za pár hodin přišli zloději

Doslova štěstí v neštěstí měl majitel veterána, který se ho před několika dny rozhodl prodat. Inzerát s fotografiemi...

Malý stěhovák pro rodinu. Měřili jsme, který kombík je ten nejlepší

Premium Ve velkém testu jsme srovnali tři kompaktní kombíky, které mohou být alternativou populární octavie. Navíc nejsou tak...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Topení a nabíjení mobilu jen někdy. Elektroauta by mohla zhasnout Francii

Kdyby Francouzi nakupovali elektromobily tak nadšeně, jak by si přála jejich vláda, nastal by tento týden ve Francii...

Jednoduchý trik. Vědci našli nejlepší způsob, jak si získat přátelství kočky

Premium Majitelé koček dobře vědí, jak je s nimi někdy těžké pořízení. Umí dělat naschvály, jsou tvrdohlavé nebo nás prostě...

TEST olejů: nejhorší je kokosový, zdravější je i sádlo

Premium Na smažení a fritování, do salátů, omáček i dresinků... Do velkého srovnání olejů a tuků jsme vybrali dvacet výrobků....

Život s Ester. Není úplně málo komplikovaná, přiznává trenér Bank

Premium Je to už pět let, co od svého bratra Ondřeje přesedlal jako trenér k Ester Ledecké. Dovedl ji k olympijskému zlatu v...

  • Další z rubriky

VIDEO: Lidé omylem kupují dálniční známku někomu jinému. Chybu nejde vrátit

Na letošní rok si lidé musí poprvé kupovat elektronickou dálniční známku. Některým se ale povede dvakrát napsat špatně...

Autofotka týdne: Elektrické eso je parádní retro

Ace, anglicky „eso“, je elektromobil jak z komiksu. Prďácké kupátko v retro stylu je dílem kalifornského start-upu...

Rok 2020 kamerami dopravní policie: zběsilá jízda, útěky, bouračky

Dopravní policie zveřejnila sestřih záběrů z kamer svých aut. Ve výběru jsou hlavně honičky a nehody. V roce 2020...

Kupujeme ojetinu za 50 tisíc: žádné fanfarónství a peníze stranou

Premium Ačkoli statisticky Češi bohatnou, stále je spousta lidí, kteří auto nutně potřebují, ale mají na něj velmi omezený...

Chleba přímo od krajánka: Ochutnali jsme nové pečivo Odkolek
Chleba přímo od krajánka: Ochutnali jsme nové pečivo Odkolek

V redakci jsme měli možnost otestovat dva nové chleby Odkolek. Mají vysoký podíl žitné mouky a nádherně propečenou kůrku, která láká k ochutnání už...

Vytetovaná sexuální instrukce zaráží i mého gynekologa, líčila dívka

Nesedí k ní, ale onen vulgární sexuální povel má na podbřišku opravdu vytetovaný. Vznikl jako rozpustilá, hrdá,...

WhatsApp si znepřátelil uživatele. Hromadně přecházejí na jiné platformy

Začátkem února vstoupí v platnost nové podmínky oblíbené chatovací aplikace WhatsApp, které umožní sdílet řadu nových...

Jednoduchý trik. Vědci našli nejlepší způsob, jak si získat přátelství kočky

Premium Majitelé koček dobře vědí, jak je s nimi někdy těžké pořízení. Umí dělat naschvály, jsou tvrdohlavé nebo nás prostě...

PŘEHLEDNĚ: Od ledna kartou online postaru nezaplatíte. Jaké podmínky má vaše banka?

Otisk prstu či scan obličeje při placení kartou na internetu již dávno není sci-fi. Možná je po vás vaše banka chce...

Vágner ulovil Nechranického krokodýla. Bájná štika vzdorovala několik dní

Jakub Vágner procestoval svět v honbě za gigantickými a vzácnými rybami. V minisérii České televize pátrá po legendách...