Neděle 16. ledna 2022, svátek má Ctirad
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 16. ledna 2022 Ctirad

SUV pomohla automobilkám k zisku, ale tradiční auta se prodávala lépe

Posledních třicet let přineslo do automobilového světa pestrost, vyšší zisky automobilek, ale zároveň nižší prodeje. Konstatuje to analýza společnosti JATO Dynamics. VW Golf se před třiceti lety prodával lépe než šest jeho dnešních nástupců.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Dacia

Až do začátku 90. let minulého století existovala na evropském trhu zhruba stovka různých variant vozidel. Pak ale přišla velká změna. Dnes mají zákazníci na výběr ze zhruba 3 tisíc typů vozidel – když počítáme různé modely, karosářské varianty a typy motorů. 

Mnohé z nich však mají v rámci značek i koncernů stejný technický základ. Přibyly i nové segmenty trhu. Jakmile některý výrobce objevil skulinku na trhu, ostatní ho museli následovat. Málokdo chtěl přenechat segment trhu konkurenci. Kromě toho byl trh poměrně nasycený.

V posledních letech je mezi evropskými výrobci i zákazníky jednoznačným favoritem jeden typ vozidla: SUV. V loňském roce se tato auta podílela na celosvětovém prodeji osobních automobilů zhruba 45 procenty. Bylo to však na úkor jiných segmentů. Za téměř 30 let se totiž prodej zvýšil o pouhých 11 procent.

V letech 2000 až 2007 bylo podle JATO Dynamics v Evropě registrováno 15 až 16 milionů nových osobních automobilů ročně. Od roku 2008 způsobila hospodářská a finanční krize první propad; prodej klesl na průměrných 13,7 milionu vozů ročně až do roku 2016. Poté se evropský trh poněkud zotavil a registrace se pohybovaly mezi 15,5 a 15,7 milionu kusů. Mezi lety 1991 a 2019 se celkový prodej zvýšil pouze o jedenáct procent. Následně covid stáhl ke dnu celý automobilový trh.

Zisky automobilek se však během této doby zvýšily. Vozy SUV jsou totiž technicky do značné míry shodné s jejich protějšky v provedení hatchback či kombi, ale výrobci si za ně můžou účtovat vyšší cenu. A zákazníci jsou ochotni to platit. „Pro výrobce, kteří se v uplynulém desetiletí potýkali s problémy při plnění svých cílů, jsou SUV vítanou dojnou krávou,“ konstatuje analýza JATO Dynamics. „Tento boom má však i své stinné stránky: především vyšší emise CO2. Obliba pseudoterénních vozů jde navíc na úkor tradičních segmentů.“

JATO Dynamics také upozornil na zajímavou skutečnost. Celkové prodeje sice vzrostly o zmíněných 11 procent, ale prodeje sedmi největších evropských značek nabízejících vozy SUV v letech 2001 až 2021 výrazně poklesly, a to jak v segmentu B, tak v segmentu C. Například v roce 2001 byl Peugeot 206 s téměř 443 tisíci kusy nejprodávanějším modelem v segmentu B v Evropě. Byl to jediný model značky Peugeot v segmentu malých vozů. V roce 2016 pak byl na trh uveden model Peugeot 2008 jako protějšek modelu 208 ve verzi SUV - a okamžitě se stal druhým nejprodávanějším SUV v segmentu B v Evropě. V letošním roce však Peugeot dosud prodal dohromady pouze 287 tisíc kusů obou modelů, což jsou dvě třetiny prodejů modelu 206 z roku 2001. Nejedná se však o ojedinělý případ: se stejnými problémy se potýkají i další výrobci, například Opel, Renault a Ford.

Stejný trend lze pozorovat i v segmentu C. V roce 2001 byl VW Golf na vrcholu segmentu i celého trhu s 466 tisíci kusy. O pět let později byl tento bestseller k dispozici také jako Golf Plus. A registrace vzrostly na 474 tisíc kusů. V letech 2011 až 2016 se celkový objem ještě zvýšil díky nově uvedenému modelu Tiguan. V letošním roce se však derivátů Volkswagen Golf, Golf Sportsvan, Tiguan a Tiguan Allspace prodalo dohromady jen 314 300 kusů (JATO porovnává vždy čísla za období leden až srpen daného roku). Pokud k nim připočteme ještě modely ID.3 a ID.4, pak 390 600 kusů. To znamená, že jeden model měl v roce 2001 více zákazníků než šest modelů v roce 2021, a nic nenasvědčuje tomu, že by se to mělo v krátké době změnit.

Autor:
  • Nejčtenější

Mrzneme a furt nabíjíme. Zima ukázala, proč elektroauta nejsou budoucnost

Premium Z Prahy do Mnichova dojedete „normálním“ autem za tři až tři a půl hodiny, podle provozu. Já jel elektrickým zázrakem...

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

Jak si zničit auto. Video silničářů varuje řidiče před hazardem poblíž sypačů

Správa a údržba silnic Středočeského kraje zveřejnila videozáznam z palubní kamery sypače, jehož prostřednictvím...

Nadšenec ze Sibiře si okarosoval kolo, šlape v něm do práce v mrazech

Ruský koumák si do sibiřské zimy postavil kolo s karoserií. Svůj stroj průběžně vylepšuje, závějemi se probíjí s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hřbitov tatrovek je schovaný v pražské Libni, převažují šestsettřináctky

O tom místě slyšeli asi všichni milovníci Tatry 613. Ikonická limuzína kopřivnické automobilky má dodnes mnoho ctitelů,...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

  • Další z rubriky

Nadšenec ze Sibiře si okarosoval kolo, šlape v něm do práce v mrazech

Ruský koumák si do sibiřské zimy postavil kolo s karoserií. Svůj stroj průběžně vylepšuje, závějemi se probíjí s...

Vana, gauč nebo basy piv? Policie radí, jak předjíždět cyklistu

Jak odhadnout jedenapůlmetrový odstup od cyklisty, kterého se chystáte předjet? Policie dává jednoduchou radu:...

Autonovinky ze všech koutů světa: auto pro Uber postavili za půl roku

Automobilovou krabici pro Uber, bizarní tříkolku a sporťáky čerstvě se rodících značek přinesly uplynulé týdny. Nově se...

Stát chce do dobíječek pro elektromobily za šest let dát 5,5 miliardy

Ministerstvo dopravy chce do roku 2027 investovat do budování dobíjecích stanic pro elektromobily 5,5 miliardy korun....

Lela má poměr s jiným. Hrál si na kamaráda, spal s mou ženou, říká Vémola

Karlos Vémola (36) se v emotivním nočním živém vysílání na sociálních sítích svěřil s tím, že opět řeší problémy ve...

Ženy před objektivem: Když činžák ukrývá milovnici BDSM

Je to jako nahlédnout do života neobyčejné obyvatelky obyčejného domu. Fotoset slovenské modelky Patrície naznačuje, že...

Chybné ceny Lega vyvolaly vlnu nákupů. E-shop objednávky stornoval

První lednový víkend byl plný slev napříč všemi kategoriemi. Ovšem pro milovníky Lega se stal infarktovým momentem. Na...

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

Mrzneme a furt nabíjíme. Zima ukázala, proč elektroauta nejsou budoucnost

Premium Z Prahy do Mnichova dojedete „normálním“ autem za tři až tři a půl hodiny, podle provozu. Já jel elektrickým zázrakem...