Pondělí 11. prosince 2023, svátek má Dana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 11. prosince 2023 Dana

Expedice sámoška. Japonec, se kterým je i cesta pro rohlíky dobrodružstvím

Subaru XV je terénnější variantou imprezy, jakýmsi městským hatchbackem na chůdách pro ty, kdo nemají rádi vozy SUV. Navíc sází na mild-hybridní ústrojí, které by nemělo vadit ani odpůrcům elektroaut. Má outdoorovou duši, i obyčejná ranní cesta na nákup do obchodu tak může rázem získat příchuť dobrodružné expedice.
Subaru XV 2.0i e-Boxer

Subaru XV 2.0i e-Boxer | foto: Vladimír Löbl, iDNES.cz

Kategorie SUV vládne prodejům a „esuvizují“ se i modely klasických kategorií. „Vyheverovanou“ verzi před lety dostalo i Subaru Impreza. Model XV hraje na outdoorovou notu. Je to auto pro ty, komu jsou esúvéčka proti srsti, ale vyšší světlost při cestě úvozem k horské chatě, ale i v „městské džungli“ jim přijde vhod.

XV je na přelomu generací, ta nová s označením Crosstrek přijde na český trh koncem letošního roku, jak je ovšem u Subaru obvyklé, jedná se v podstatě o velkou modernizaci. I současný model ještě dokáže leccos zajímavého nabídnout. Větší světlost, rozšířené lemy blatníků, výraznější přední nárazník. Zálesácký sourozenec imprezy umí zaujmout. K velmi dobré jízdní stabilitě navíc XV oproti ní přidává i velmi dobrou průchodnost terénem. Ač vypadá jako přerostlý kompaktní hatchback, s terénem si poradí mnohem lépe než kdejaké dobrodružně laděné SUV. Kombinace nadprůměrné světlé výšky 220 mm, stálého pohonu všech kol a malých převisů karoserie mluví za vše. Terénní režim X-Mode s možností nastavení na kluzký nebo měkký povrch pomůže vyhrabat auto i z napohled neřešitelné situace. Na silnici zase pomohou dva režimy systému SI-Drive.

Žádný městský „týpek“ v kovbojských botách. Nové Subaru XV umí i v terénu

Outdoorový hatchback nezapře soutěžácké know-how japonské značky. Poznáte to podle tuhé konstrukce, skvělého posazu za volantem, ale i výborných jízdních vlastnosti i pečlivě vyváženého a dostatečně strmého řízení. V této třídě budete jen stěží hledat lepší. Stálý pohon všech kol zajišťuje výbornou trakci a tuhá platforma je odolná vůči kroucení. Společně s vypiplaným robustním podvozkem s dvojitými lichoběžníky vzadu se stará o jisté chování i na rozbité silnici.

Stará škola ctí Cimrmana

Odezva atmosférického dvoulitrového boxeru s protiběžnými písty s výkonem 110 kW (150 k) je oproti minulosti bezprostřednější. Mild-hybridní ústrojí, jehož přínos si uvědomíte hlavně díky plynulejším rozjezdům, řidiče Subaru XV nijak nelimituje. Elektromotor integrovaný v převodovce CVT Lineartronic funguje už lépe, než dřívější převodovky s plynulým převodem. K dává k dobru dalších 12,3 kW (16,7 k) a k točivému momentu elektromotoru 194 Nm přidává dalších 66 Nm. Komponenty hybridu přidaly na hmotnosti přibližně 110 kg hmotnosti. To není zrovna málo. Jsou ale uloženy blízko těžiště tak, aby to mělo co nejmenší vliv na jízdní vlastnosti auta.

Implementace mild-hybridního ústrojí je jakýmsi odpustkem novému evropskému eko-náboženství v duchu cimrmanovského „můžeš podlézt, ale potom se musíš zase rychle narovnat“. Výhodou je plynulejší nástup točivého momentu, a tedy harmoničtější rozjezdy a celkově plynulejší jízda. Ve středních otáčkách má elektromotor asistenční funkci, ale jeho pomoc není nijak výrazná a ani dynamika Subaru XV celkově není nijak hvězdná.

Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Čistě elektrický režim nemůžete vyvolat tlačítkem, vše je zcela v kompetenci řídicí elektroniky. Při hodně lehké noze, poté, co je motor zahřátý a baterie je dostatečně nabitá, lze ale jezdit opravdu jen na elektřinu. V přístrojovém štítu s dnes už méně obvyklými analogovými přístroji (v kombinaci s malým displejem uprostřed) se rozsvítí kontrolka EV a ručička otáčkoměru se odebere k nule. Chce to ale hodně lehkou nohu, většinou rychlost do 40 km/h, rovinku či jízdu mírně z kopce. Potom ale můžete jet v ideálních podmínkách na elektromotor i mnohem rychleji. Při vhodném profilu trati několik stovek metrů nebo třeba v ideálním případě třeba i kilometr a půl. Systém ale rovněž spoří vypínáním spalovacího motor při dojíždění na červenou na semaforech ještě před zastavením. Palubní počítač nad vším pečlivě bdí a počítá jak čas, kdy spalovací motor neběžel, tak i uspořené palivo. Li-ion akumulátor má ale kapacitu jen 4,8 Ah a výkon 0,6 kWh, elektřina se tedy poměrně rychle spotřebuje.

Boxer je synonymem pro Subaru. Slaví padesát let

S lehčí nohou se ale lze přiblížit k 7 l/100 km, což je na auto s dvoulitrovým zážehovým agregátem, automatem a pohonem všech kol solidní výsledek. Pokud se nebudete krotit, pak ale samozřejmě spotřeba stoupá, neboť při ostré a rychlé jízdě již elektromotor pomáhá jen minimálně.

Hatchback v outdoorovém hávu

Subaru XV přerůstá kompaktní hatchbacky nejen svou délkou, ale i prostornou kabinou. Dlouhý rozvor se stará o to, že se za sebe pohodlně usadí i dva dlouháni. Sedadla jsou dobře dimenzovaná, sedáky jsou dlouhé a dobře podpírají stehna a u předních oceníte i solidní boční vedení. Vzadu je dostatek místa pro kolena, ale svažující se linie střechy znamená, že prostor nad hlavou je menší než u modelů SUV. Zavazadlový prostor je se svými 340 litrů pro rodinnou dovolenou příliš malý. Po sklopení zadních opěradel navíc vznikne výrazný schod. V interiéru sice najdete pro japonské značky typický mix celé řady různých materiálů, celkový dojem je však dobrý.

Requiem za auta pro řidiče. Disidentské Subaru BRZ se loučí s Evropou

Dotykový displej se skleněnou obrazovkou má pěknou grafiku a rychlé reakce. K přepínání funkcí ale slouží klasická tlačítka na její spodní straně a hlasitost rádia na rozdíl od mnohých nových aut ovládáte naštěstí stále ještě klasickým otočným ovladačem, který nahmátnete i poslepu. Ergonomie mnohých dalších ovládacích prvků ale není zrovna nejlepší, na jejich typicky japonskou roztříštěnost si ale musíte zvyknout. Leckdy ovládání není příliš logická, než si na to zvyknete, panuje při ovládání trochu zmatek. Hravé detaily, jako vyobrazená autíčka v displejích, která rozsvěcí světla, směrovky a zapínají brzdová světla ve stejný okamžik, jako řidič, ale rozhodně potěší.

Z auta je výborný výhled, tenké přední sloupky, velkorysé prosklení a vysoká boční skla z XV dělají jedno z nejlépe přehledných aut současnosti. Pochválit je třeba i velmi dobře provedený systém varování před auty v mrtvém úhlu, stejně jako natáčecí Bi-LED světlomety, které reagují na pohyby volantu.

Subaru začínalo se stíhačkou a motorkami. Pohon všech kol přidalo později

Pokud se jedná o výbavu, tak si nemůžete tradičně u Subaru moc vybírat. Vzhledem k pevně stanoveným výbavám je tak koupě tohoto modelu ideální volbou pro nerozhodné. XV míří na zákazníky, kteří chtějí něco jiného než mainstreamové modely. Zvláště na ty, kteří i když je počasí zrovna „pod psa“, tak si řeknou „skvělé!“ a vyrazí s iks-véčkem na lov nových zážitků. Jezdit s tímto subaru jen po městě a ráno do sámošky pro rohlíky, to by totiž byla škoda. To již je lepší dát do kufru mačky a cepíny, a vyrazit za outdoorovým dobrodružstvím.

  • Nejčtenější

Tatra má novou tvář. Vytvořil ji český designér lokomotiv a hodinek

7. prosince 2023

Tatra vstupuje na trh s třetí generací těžkých nákladních vozidel Tatra Force. Zcela nová řada...

Test parkování v obchoďácích. Vánoční boj o auto bez škrábanců začíná

7. prosince 2023

Premium Tři a půl metru dlouhé a třeba taky jen 206 centimetrů široké. I taková parkovací místa jsme našli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Král pod proudem. Svezení prvním elektrickým rollsem je přízračným zážitkem

5. prosince 2023

Spectre hýří superlativy, jemně přede a konejšivou jízdou hýčká. Cena je od 9,5 milionu korun, spíš...

Ojetiny zlevňují, cenové šílenství končí, říká průkopník online prodeje

6. prosince 2023  10:30

Exkluzivně Trh ojetin je podle Jakuba Šulty, zakladatele e-shopu s ojetinami Carvago, vlastně skvělým...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektroauta bude stát rozdávat od ledna, na osobní auto 200 tisíc

4. prosince 2023

Stát rozdělí firmám z Národního plánu obnovy 1,95 miliardy korun na podporu elektromobility. Výzva...

Vyhráli čtvrt miliardy ve sportce, roky se schovávají. Radost nikdy nepřišla, říkají

Premium Na těle má vytetovaných šest čísel. 3, 5, 7, 8, 25 a 29. Jsou to čísla, která jemu a jeho manželce přinesla 250 milionů...

RECENZE: Lucii se kočky rozutekly a žáby proklouzly mezi prsty

Premium Příští rok to bude třicet let, kdy skupina Lucie vydala své třetí a v mnohém přelomové album Černý kočky mokrý žáby. V...

„To bylo odbojové znásilňování.“ Izrael pouští detaily a dělá si hořkou legraci

Premium Izrael, který je znechucen reakcí OSN a organizací „hájících práva žen“ včetně MeToo, začal světovým médiím a v OSN...

Vlajková loď. Příběh čtyř generací Škody Superb

11. prosince 2023

Advertorial Škoda Superb poslala mladoboleslavskou automobilku do zcela jiných vod, než kterými proplouvala do...

Zelená lobby označila leasingové firmy za brzdu váznoucí elektromobilizace

11. prosince 2023

Lidé z evropské lobbistické skupiny Transport and Environment předpokládají, že vám leasingová...

Bible ojetin si posvítila na hříšníky. A nachytala elektroauta na švestkách

11. prosince 2023

Premium Elektromobily se v „závadné statistice“ německé asociace TÜV příliš nevyznamenaly. Tesla skončila...

Autokvíz: Jste Superbznalec?

11. prosince 2023

Nová Škoda Superb je na startu. Čtvrtá novodobá generace vlajkové lodi mladoboleslavské značky je...

Vyhrajte profesionální kosmetický přístroj od značky GESKE!
Vyhrajte profesionální kosmetický přístroj od značky GESKE!

S přístrojem Facial Hydration Refresher 4v1 nebude mít matná a unavená pleť žádnou šanci. O tento zázrak dnes soutěžíme. Jak se můžete zapojit?

České croblihy končí. Špatné rozhodnutí srazilo pekárně vaz

Pekárna Oh Deer Bakery, kterou v roce 2017 otevřel Lukáš Vašek, v polovině prosince zavírá své provozy v Praze. Důvodem...

Nádor ho připravil o část úst, teď Kvasnička míří do Událostí. Výzvu přijímám, říká

Moderátor Josef Kvasnička (51) v minulosti kvůli zhoubnému nádoru v čelisti přišel o čtvrtinu úst a zubů a musel se...

Zemřel herec Ladislav Županič, jehož proslavily Troškovy filmy a muzikály

Ve věku 80 let zemřel herec a dabér Ladislav Županič. Vedle divadla se uplatnil i v rozhlase, filmu a televizi. O úmrtí...

Mám kládu v kalhotách. Hvězdný Depardieu má nové trable kvůli svému chování

Francouzská televize France 2 vzbudila rozruch, když se rozhodla odvysílat nelichotivé záběry slavného herce Gérarda...

Tatra má novou tvář. Vytvořil ji český designér lokomotiv a hodinek

Tatra vstupuje na trh s třetí generací těžkých nákladních vozidel Tatra Force. Zcela nová řada vozidel dostala tvary a...