Outback je mistrem zkratek. Infotainment má pro dřevorubce i „slepejše“

Zakladatel kategorie oplastovaných „tuláckých“ kombi si nadále jede po své „stezce“. Šesté vydání japonského skauta má již prémiový nádech, stále je to ale samorost pro ty, kteří se potřebují dostat dál než s navoněnými crossovery konkurence. V řadě dalších věcí je model Outback nadále tak trochu svůj, bohudík i bohužel.
Outback těží z pohonu všech kol s aktivním vektorováním točivého momentu, který...

Outback těží z pohonu všech kol s aktivním vektorováním točivého momentu, který zajišťuje co nejlepší trakci. | foto: Subaru

Outback je tak trochu osamělým kovbojem. Auta s karoserií kombi pomalu mizí, navíc v dnešní evropské nabídce je již existence benzinového motoru bez přeplňování a bez elektrické asistence již opravdovou výjimkou.

Výjimečný je i svojí světlou výškou 213 mm, kterou outback překonává většinu SUV. Do lehkého terénu se tak můžete vydat se zdravým sebevědomím. Bohaté oplastování dotváří dobrodružný image tohoto subaru, ale i chrání auto před kamínky.

Toto auto působí robustně, až téměř nezničitelně. Nerozhodí ho ani rozbité cesty, je tedy ideální volbou pro méně kvalitní tuzemské vozovky. Při jízdě působí robustně a odolně. Jízdní vlastnosti jsou díky pečlivě vyladěnému podvozku a tuhé podvozkové platformě SGP na samém vrcholu třídy. Směrovou stabilitu a odhlučnění podvozku mu může leckdo závidět. Přes svoji vyšší stavbu karoserie se nijak zřetelně nenaklání a je příkladně stabilní. Tlumiče pérování navíc drží cestovní komfort na vysoké úrovni. Takový dovede prémiová konkurence dosáhnout jen se vzduchovým odpružením.

Subaru Outback je spolehlivý, robustní pracant. Servis nezanedbávejte

Outback těží ze stálého pohonu všech kol s aktivním vektorováním točivého momentu, který zajišťuje co nejlepší přenos hnacích sil na vozovku. Trakce je výborná a k řidičovu pocitu naprosté nadvlády nad vozem napomáhají i přesné řízení a dobře dávkovatelné brzdy. Poměrně velká světlá výška znamená jen jemné náklony v zatáčkách. Díky plochému motoru s protiběžnými písty se drží těžiště nízko. Ve specifických podmínkách oceníte i možnost změny nastavení fungování čtyřkolky podle povrchu prostřednictvím systému X-Mode. V náročnějším terénu je ale limitujícím faktorem nejen silniční vzorek pneumatik, ale i dlouhý rozvor 2 745 mm a poměrně velké převisy karoserie.

Expedice sámoška. Japonec, se kterým je i cesta pro rohlíky dobrodružstvím

Spíš do tahu než do klusu

Evropané ale bohužel doplácejí na přísnější bruselskou laťku a na starém kontinentu je tak k dispozici jen atmosférický čtyřválec 2,5 l, a to i bez elektrické výpomoci. Oproti předchůdci agregát disponuje při 169 koních o 6 koní nižším výkonem, zato jeho točivý moment vzrostl o 17 Nm na výsledných 252 Nm. Škoda Superb Scout 2.0 TSI dokáže nabídnout 280 koní a 400 Nm, Volvo V60 Cross Country B5 pak 250 koní a 350 Nm.

Bohaté oplastování dotváří dobrodružný image tohoto subaru, ale i chrání auto před kamínky.

Akcelerace vám tedy dech nevyrazí, neboť outback není žádný trhač asfaltu, chvíli mu trvá, než se dostane do tempa. Pokud bychom chtěli použít koňskou hantýrku, tak je spíš do tahu než do klusu. Vyhovovat bude spíš klidnějším povahám. Svůj podíl na tom má i bezestupňová převodovka. Stovku toto subaru umí za 10,2 s. Přímá konkurence to ale zvládne mnohem rychleji.

Spotřeba hodně záleží na citlivé práci s plynovým pedálem. Při běžné jízdě se drží mezi osmi a devíti litry benzinu, což na tak velké auto není zase tak špatný výsledek. Při troše snahy lze na volné okresce dosáhnout sedmi litrů. Městské popojíždění ale znamená o tři litry víc.

Requiem za auta pro řidiče. Disidentské Subaru BRZ se loučí s Evropou

Čtyřválec je po většinu času kultivovaný a dobře odhlučněný, jen po vytočení při razantní akceleraci se dovede ozvat. Bezestupňová převodovka, která má nově osm přednastavených virtuálních stupňů, řadí hladčeji, než jsme zvyklí z dřívějších subaru. Lineartronicem se Japoncům již podařilo potlačit nectnosti převodovek CVT, a ten tak se tak svým projevem již blíží klasickým samočinným skříním. Je to i tím, že při rozjezdech využívá hydrodynamický měnič, díky čemuž je akcelerace plynulá. I přesto ne každému musí specifický projev této převodovky vyhovovat.

Oldschool s hi-tech prvky

Na dnešní poměry je z outbacku výborný výhled.

Na dnešní poměry je z outbacku výborný výhled, kůži vám ale ochrání i asistenty informující o blížících se autech při vyparkovávání. Prostorná kabina je příkladem japonské preciznosti zpracování, solidní kvalitu mají i použité plasty. Budíky v kapličce jsou ještě analogové a hezky přehledné, to že se outback nesnaží mermomocí držet krok s mainstreamem, je sympatické.

O elektronické serepetičky ale majitel tohoto subaru nepřijde. Nádech hi-tech kabině dodává vertikálně orientovaný velký dotykový displej infotainmentu s úhlopříčkou 11,6“, který zabírá prakticky celý středový panel. Díky tomu se na něj vejde hodně věcí a zobrazená mapa navigace může být velká. V minulosti směřovala kritika k malým ikonám na středovém displeji, ty jsou ale nyní již natolik velké, že je snadné se do nich trefit při jízdě a infotainment může v pohodě obsluhovat i dřevorubec.

Nádech high-tech kabině dodává vertikálně orientovaný velký dotykový displej infotainmentu, na sluníčku se ale trochu leskne.

Navíc nově nechybí ani možnost vlastní organizace ikon. Dotyková obrazovka se ale na sluníčku bohužel trochu leskne a k prozkoumání všech zákoutí menu potřebujete víc času. Poté, co si na to zvyknete ale oceníte, že si pro nejdůležitější věci nemusíte lézt do menu, ale máte je stále na očích uspořádané. Všechny položky navíc dobře čitelná velká písmena. Pochvalovat si to budou všichni, kdo trochu hůře vidí.

Nejčastěji používaným ovládacím prvkům včetně ventilace a ovládání hlasitosti audiosystému naštěstí zůstala fyzická tlačítka. Zvyk si žádá i armáda tlačítek a přepínačů na volantu, to pro nulování palubního počítače je ale umístěné sólo na palubní desce pod volantem.

Solterrou bahnem i asfaltem. Nové subaru má místo boxeru elektromotor

V posledním vydání outbacku navíc zmizel zpoza volantu ovladač informačního displeje a všechna tlačítka jsou nově sdružena na volantu, a to poměrně přehledně.

Místa je v tomto subaru na rozdávání. Svou prostorovou velkorysostí je interiér Outbacku určený i pro dlouhány. Vzadu si tak můžete dát klidně nohu přes nohu. Ve verzi Touring na rozdíl od umělé s označením StarTex u off-roadovější výbavy Field najdete kvalitní přírodní kůži Nappa, která je na povrchu měkká, jemná a současně odolná proti vodě. Pokrývá velkoryse dimenzovaná a velmi pohodlná sedadla, ze kterých se vám nebude chtít vystupovat. Velmi dobrou oporu poskytují i ta zadní s vyhřívaným sedákem, který ideálně podpírá stehna.

Univerzál každým coulem

Odolné střešní nosiče s podélníky pro uchycení nákladu.

Zavazadlový prostor potěší rozlehlostí i objemem 561 litrů.

Zavazadlový prostor potěší rozlehlostí i objemem 561 litrů. Oproti dřívějšku potěší lépe řešená krycí roletka s vodicími drážkami. Praktickou novinkou je i bezdotykové otevírání víka, jehož senzor není jako u jiných aut umístěn dole, ale na víku pod znakem. Stačí tak přiblížit ruku a víko se samo otevře.

Tradiční specialitou tohoto subaru je možnost zamykat a odemykat auto pomocí číselného kódu. Ten zadáte prostřednictvím otevírání víka zavazadelníku. Pokud si někde v zatopeném lomu chcete zaplavat, tak můžete vše včetně klíčku nechat uvnitř vozu a ovládat zamykání auta tímto způsobem.

Subaru začínalo se stíhačkou a motorkami. Pohon všech kol přidalo později

Outback utáhne až dvoutunový přívěs a odolné střešní nosiče jsou opatřeny podélníky pro lepší uchycení nákladu. Velké statické zatížení ocení všichni, kdo chtějí při expedici přespat ve stanu na střeše.

Při jízdě za tmy oceníte aktivní bi-LED světlomety, které se natáčejí do zatáčky a disponují vykrýváním protijedoucích aut. Nová generace bezpečnostního kamerového systému Eye Sight zabírá víc do stran a většinou nepotřebuje k orientaci toho, kde končí silnice, pruhy. Umístění obou kamer systému Eye Sight za čelním sklem je praktické, na rozdíl od radaru v masce se totiž při drobné nehodě nepoškodí.

Univerzální japonské kombi má charakter a nezalekne se první rozbahněné cesty. Při specifikaci auta se nijak moc „rozvášnit“ nemůžete, protože vše podstatné máte již ve standardní výbavě. A ve srovnání se Škodou Superb Scout 2.0 TSI máte sice slabší motor, ale mimo silnici ujedete dále.

Tři dekády Subaru Outback

Subaru Outback druhé generace

Oplastované terénnější provedení kombi Legacy druhé generace se představilo v roce 1995. Postupně se z outbacku stal samostatný model s upraveným podvozkem, větší světlou výškou a následně i zvýšenou střechou. K propagaci tohoto prvního terénního kombi s přesahem do kategorie SUV přispěl i australský herec Paul Hogan, známý z filmu Krokodýl Dundee. Druhá generace z roku 1998 se postupně stala samostatným modelem v nabídce Subaru a na některých trzích byla nabízena také s karoserií sedan. Outback se dočkal dalších čtyř generací a dodnes si zachoval svůj nezaměnitelný charakter.

Nejčtenější

Před 40 lety představil Ford Scorpio. Aby ho pak odrovnal příšerným designem

Před 40 lety, v květnu 1985, byla představena první generace automobilu Ford Scorpio, který se v roce 1986 stal evropským automobilem roku. Automobil vyšší střední třídy s pohonem zadních kol se...

Do elektroaut nutí firmy banky, českým spíš chybí Fabia Combi, říká expert

Premium

Leasingová společnost Drivalia spravuje v Česku flotilu zhruba třiceti tisíc firemních aut. Těch elektrických je z nich přibližně patnáct set, čínských aut je ještě méně. „Podíl obou však poroste. Do...

Samá Čína. Barcelonský autosalon ukazuje ambice značek tlačících se do Evropy

Barcelonský autosalon možná nepatří do světové extraligy motoristických přehlídek, v dobách dnešního absolutního úpadku evropských autoveletrhů ovšem patří aktuální ročník probíhající od 10. do 18....

Ťukanec za dvě stě tisíc nepoznáte. Při pochybách volejte vždy policii

Poslanci schválili zvýšení limitu škody u nehody, ke které je nutné volat policii. Nově bychom si tak policejní asistenci měli vyžádat jen u nehod se škodou od 200 000 Kč. Jenomže to je u některých...

V německé statistice poruchovosti aut zklamala Toyota. Škodovky potěšily

Premium

Německý autoklub ADAC představil loňské statistiky poruchovosti. A je to opět zajímavé čtení. Elektromobily jsou méně náchylné k poruchám než auta se spalovacími motory. Největším potížistou jsou...

Samá Čína. Barcelonský autosalon ukazuje ambice značek tlačících se do Evropy

Barcelonský autosalon možná nepatří do světové extraligy motoristických přehlídek, v dobách dnešního absolutního úpadku evropských autoveletrhů ovšem patří aktuální ročník probíhající od 10. do 18....

13. května 2025,  aktualizováno 

V německé statistice poruchovosti aut zklamala Toyota. Škodovky potěšily

Premium

Německý autoklub ADAC představil loňské statistiky poruchovosti. A je to opět zajímavé čtení. Elektromobily jsou méně náchylné k poruchám než auta se spalovacími motory. Největším potížistou jsou...

13. května 2025

Do elektroaut nutí firmy banky, českým spíš chybí Fabia Combi, říká expert

Premium

Leasingová společnost Drivalia spravuje v Česku flotilu zhruba třiceti tisíc firemních aut. Těch elektrických je z nich přibližně patnáct set, čínských aut je ještě méně. „Podíl obou však poroste. Do...

12. května 2025

Lada Iskra SW je kombi na ruský způsob. Má menší kufr než výchozí sedan

Ruský automobilový trh připomíná jízdu na horské dráze. Jeho králem je stále značka Lada, která po dlouhých odkladech konečně začala vyrábět sedan a kombi Iskra. A má prý prvky dosud u této značky...

12. května 2025

Spaghetti western: Jeep vyrobí Compass v Itálii, prozkoumali jsme ho

Exkluzivně

Jeep v Evropě odhalil třetí generaci svého středního SUV Compass. Je prostornější a lépe vybavená, a i když prim hrají elektromotory, určité verze stále tankují benzín. Exkluzivní premiéry jsme se...

12. května 2025

Titovy limuzíny. Jugoslávský vůdce přesedlal ze sovětských monster na ameriky

Pár kilometrů jižně od Lublaně sídlí Slovinské technické muzeum. V jedné u hal návštěvníci najdou skvost: sbírku aut, která využíval šéf socialistické Jugoslávie Josip Broz Tito. Procházet se mezi...

11. května 2025

Před 40 lety představil Ford Scorpio. Aby ho pak odrovnal příšerným designem

Před 40 lety, v květnu 1985, byla představena první generace automobilu Ford Scorpio, který se v roce 1986 stal evropským automobilem roku. Automobil vyšší střední třídy s pohonem zadních kol se...

10. května 2025

Machři za řídítky: policejní „motobely“ předvedly dokonalou synchronizaci

Jako ladné akvabely se proplétali mezi kuželkami Policisté z motocyklové jednotky. Opět po roce předváděli machři z motojednotky krajského ředitelství Jihomoravského kraje své umění při exhibici na...

10. května 2025

Enyaq RS má novou tvář. Designér vysvětluje, jak těžké je splnit předpisy

Škoda oslavuje 32. rok v roli oficiálního hlavního sponzora mistrovství světa v ledním hokeji světovou premiérou občerstveného provedení svého elektromobilu v přiostřeném provedení RS. Na Enyaqu s...

9. května 2025

Autozápisník: Fordy budou bez mozku a čínská auta vám prodá sexy robotka

Svět je v mnoha směrech vzhůru nohama: auto z Anglie umí jezdit po stropě, Kawasaki postavilo robotického koně a v USA mají svou dacii. Proč budou fordy bez mozku? Jak se bydlí v Brabusu a Smartu? A...

9. května 2025,  aktualizováno  14:22

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Se sádrou za volant? Hrozí pokuta od policie a sankce pojišťovny

Sednout za volant se sádrou nebo ortézou možná na první pohled nevypadá jako problém. Policii, ale nakonec ani pojišťovně se to však v konečném důsledku moc líbit nemusí.

9. května 2025

Soft-road Mercedesu je kravaťákem v pohorkách pro dny mimo kancelář

Oplastované a zvýšené éčko je nejen nezbytným módním doplňkem úspěšné řady Mercedesu, ale má také unikátní přednosti. Vyšší světlá výška je totiž jen částí příběhu. Verze All-Terrain s top dieselem z...

8. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.