Pátek 13. prosince 2019, svátek má Lucie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 13. prosince 2019 Lucie

VIDEO: Z mikrosubaru je sněhoborec šplhavý

aktualizováno 
Letošní zima se zdá nekonečná. Z prodloužené sezony mají radost snad už jen hoteliéři na horách a vlekaři. A taky nadšenec, který přestavěl letité subaru na sněžný speciál.

Subaru Libero je na pohled spíše legrační dodávčička. Dnes už pozapomenuté auto je však nečekaně talentovaný šplhavec. Majitele Kolínské boudy v Peci pod Sněžkou tedy napadlo, že by se s liberem vydrápal v zimě dál, kdyby auto postavil na pásy.

A protože je malé subaru relativně lehké, mohl použít pásy, na které přezouvají své stroje čtyřkolkáři. "Tento kousek je z roku 1996, má najeto jen 63 tisíc kilometrů. Všechno je původní," popisuje Ondřej Kašpar z autoservisu Montrago ze Svobody nad Úpou, který přestavbu provedl. Při přestavbě na pásy vypůjčené ze čtyřkolky Yamaha prošel podvozek kompletní přestavbou, měnily se tlumiče a pružiny, zesilovaly závěsy.

Kapesní zázrak

Subaru Sumo, Libero, Domingo (to jsou jména stejného pro různé trhy světa a mělo jich ještě víc) je klasickou asijskou minidodávkou své doby. Malá, úzká a vysoká stavba budí obavy ze stability, libero však dokazuje, že strach není na místě. Je to oblíbený dopravní prostředek dobrodruhů a jednoduchý pracovní nástroj horalů za pár korun.

Subaru Libero

"Do České republiky se oficiálně dováželo cca kolem roku 1998 za cenu zhruba 528 tisíc, většina těchto aut je ovšem dovezená z Rakouska, Německa nebo Švýcarska," uvádí internetová encyklopedie Wikipedia. V Německu pořídíte ojetinu za nějakých třicet tisíc, v Česku jich je na prodej jako šafránu.

Libero pohání tříválce s objemem 1,0 a později 1,2 litru vypůjčené od modelu Justy. Motor je u zadní nápravy, jeho nízké uložení pomáhá jízdním vlastnostem, drží totiž těžiště vozu dostatečně při zemi. Stojí za pozornost, že i přes kapesní rozměry může mít libero až šestimístnou kabinu.

Tříapůlmetrový busík s pohotovostní hmotností kolem tuny se nejvíce rozjede někam ke stodvacítce. Díky pohonu všech kol však dokáže neskutečné věci v terénu. Nebyla to ovšem permanentní čtyřkolka. Pohon přední nápravy se připínal stisknutím tlačítka na řadicí páce. Pohon všech kol byl určen vysloveně pro terénní práce, už kvůli chybějícímu mezinápravovému diferenciálu. Majitelé oceňují obratnost malého auta, ze kterého je skvělý výhled, a samozřejmě terénní schopnosti. Pro upřesnění: světlá výška podvozku je skoro 20 centimetrů.

Libero představilo Subaru v roce 1983 a ve výrobě vydrželo patnáct let. V roce 1993 prošlo modernizací, dostalo novou karoserii a namísto původního litrového motoru dvanáctistovku, u které původní karburátor nahradil systém vstřikování benzinu.

Autor:
  • Nejčtenější

ANALÝZA: Autoprůmysl začne propouštět, Německo s sebou stáhne i Česko

Velká německá prémiová trojka Audi, Mercedes i BMW se připravuje na krizi. Plán na hubené roky představují i jejich...

Kabaň je zpátky v koncernu VW, bude malovat golfy a passaty

Při rošádě na vedoucích designérských místech se koncernu Volkswagen vrací slovenská hvězda Jozef Kabaň. Po dvouleté...

Dělníci šikanovali agenturní kolegy. Dali jim projímadlo, zavřeli do bedny

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dala výpověď pěti zaměstnancům, kteří šikanovali své kolegy najaté přes...

Premium

Test zimních pneumatik: zkoušeli jsme, zda ty drahé jsou opravdu lepší

Kvalitní pneumatika se od té nevyhovující často liší až propastně. Třeba brzdná dráha a chování auta na mokru je v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autofotka týdne: Legendární Čína válcovala konkurenci. Sršela inovacemi

V září 1979 se na frankfurtském autosalonu představil přelomový Mercedes-Benz třídy S. Ve výrobě vydržel dnes stěží...

Premium

Zoufale jsme se snažili postřeleného muže zachránit, líčí lékař z Ostravy

Hrudní chirurg Marcel Mitták z Fakultní nemocnice Ostrava se snažil s týmem zdravotníků zachránit jednoho z těžce...

Premium

Na Gottově pohřbu jsem se bál, že spáchám atentát na Zemana, říká Strach

Každý se ho ptá na Anděla Páně 3. Jiří Strach ale trpělivě vysvětluje, že to nezáleží jen na něm. „Rozhodujeme o tom...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

  • Další z rubriky
Premium

Cybertruck je kubistická karikatura, která změní svět aut

Tesla, to není obyčejná automobilka, je to fenomén a její zákazníci tak trochu sekta. Každopádně je její šéf Elon Musk...

ANALÝZA: Autoprůmysl začne propouštět, Německo s sebou stáhne i Česko

Velká německá prémiová trojka Audi, Mercedes i BMW se připravuje na krizi. Plán na hubené roky představují i jejich...

Dělníci šikanovali agenturní kolegy. Dali jim projímadlo, zavřeli do bedny

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dala výpověď pěti zaměstnancům, kteří šikanovali své kolegy najaté přes...

Osmý Golf je velkým autem stlačeným do malého. Už jsme ho řídili

Stejně jako pokaždé, i tentokrát se nová generace Volkswagenu Golf stává výkladní skříní toho nejlepšího ve své...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz