Subaru Crosstrek jako zvýšený kompaktní crossover unikátním způsobem propojuje svět osobních vozů a SUV. Je to nástupce prvního zvýšeného typu Leone s pohonem všech kol z roku 1972, ale také modelu Impreza Gravel Express z 90. let minulého století a později dvou generací Subaru XV.
Ostatně právě na tyto celosvětově mimořádně úspěšné vozy přímo navazuje svým pojetím. Má karoserii hatchback s dlouhým rozvozem a velkým vnitřním prostorem, v jejíchž útrobách pracuje pro Subaru typická technika s plochým motorem boxer a symetricky uspořádaným pohonem všech kol.
Crossover
Subaru XV se v zámoří jmenuje Crosstrek už dávno, a tak je logickým krokem, že se Subaru rozhodlo pro sjednocení jména pro celý svět. Současně se jménem se proměnil i vzhled. Subaru se snažilo zachovat typickou hravost opírajícího se o výrazně tvarované plastové lemy blatníků i spodních částí nárazníků a prahů. Crosstrek je přináší v dravější podobě, což vhodně doplňuje výrazná maska opticky vystupující z přídě. Subaru se Crosstreku podařilo vtisknout dynamičtější charakter také řešením boků, a to zejména výrazným a hlubokým prolisem ve spodní části předních dveří. Více křivek a linií je patrných také na zádi s výraznějšími skupinovými svítilnami.
Subaru Crosstrek e-Boxer v číslech
|
Jestliže design Crosstreku zaujme, interiér a zejména pobyt v něm vás posune minimálně o segment výše. Používá totiž mnoho řešení z luxusního Outbacku. Řeč je o velkém volantu, klasických analogových přístrojích a 11,6palcovém centrálním displeji sdružujícím všechny hlavní funkce v jednom celku. Subaru celý displej chytře rozdělilo na tři samostatné sekce – ve spodní jsou pevně umístěné základní prvky pro obsluhu klimatizace, zatímco nahoře je tradiční informační displej, který měl typ XV umístěn těsně pod čelním sklem – zde můžete mít třeba palubní počítač nebo šipkové pokyny navigace.
Až střední část je tvořena samotným infotainmentem s jednoduchou logikou ovládání a pevně daným tlačítkem „Home“ pro navrácení do hlavní obrazovky. Toto řešení je názornou ukázkou toho, jak přirozeně a prakticky lze propojit digitální svět s tím analogovým a zastánci obou těchto směrů budou spokojeni.
Samozřejmou pohodu za volantem vytváří spojení zdánlivých maličkostí, jako je vynikající tvar nových sedadel, velmi dobrý výhled všemi směry a pocit značné vzdušnosti. Zmínit je třeba také praktické drobnosti v podobě možnosti aretace předních dveří ve třech polohách nebo naopak možnost otevřít ty zadní téměř do pravém úhlu. Jejich práh je navíc navržen jako stupátko pro usnadnění přístupu k věcem na střešním nosiči.
Expedice sámoška. Japonec, se kterým je i cesta pro rohlíky dobrodružstvím |
Druhé oči
Subaru je tradičně hrdé na svůj kamerový systém EyeSight, který postupně zdokonaluje více než třicet let. Pracuje na principu dvojice kamer, z jejichž obrazů elektronika vypočítává vzdálenost jednotlivých objektů. Tím si vytváří obraz reálné situace před vozem a dokáže na něj reagovat. Subaru svůj EyeSight nově doplnilo třetí kamerou a rozšířilo jeho pozorovací úhel. Díky tomu dokáže nyní nově upozornit na automobily či chodce při odbočování doleva i doprava. Dále vylepšena byla také činnost adaptivního tempomatu, který je mimořádně předvídavý a jeho činnost je velmi jemná. Spolu se spolehlivým vedením v jízdním pruhu patří tento systém při jízdách po dálnicích nebo také v kolonách či na silnicích první a druhé třídy k nejlepším svého druhu, a to včetně vozů prémiových značek.
Subaru se na vývoj Croostreku zaměřilo detailně, a tak ve srovnání se svým předchůdcem má například tužší karoserii. Právě díky tomu bylo možné pečlivěji naladit podvozek, který nyní ještě lépe pohlcuje jak krátké, tak dlouhé nerovnosti. To si nejvíce uvědomíte na nezpevněném povrchu, třeba na lesní cestě. Efektivita, s níž podvozek filtruje nerovnosti je fantastická.
Takřka zcela eliminuje ostré nerovnosti, tedy třeba kameny nebo kořeny – přes ně doslova přeletí. Vnímáte pouze delší terénní vlny, na nichž se podvozek přirozeně zhoupne a vy ve volantu a v sedadle jasně cítíte nejen míru adheze, ale také pohyby karoserie. Skoro se až nechce věřit, jak suverénně, a především jistě a klidně se v těchto podmínkách Crosstrek chová.
Boxer
Za volantem přitom panuje značný klid a stabilita. Že Crosstrek i přes světlou výšku zatáčí s lehkostí a nadhledem není dáno pouze jeho koncepcí s plochým motorem boxer a nízko umístěným těžištěm, ale také odlišným přístupem ve zvedání jeho karoserie oproti výchozímu modelu Impreza. Většinou se SUV z osobního vozu stane pouze použitím kol s větším průměrem a zvětšeným vyvěšením podvozku s jinými pružinami a tlumiči. Subaru ale současně přidává podložky mezi karoserii a nápravnici, takže ramena mají optimálnější kinematiku. Vůz se na běžných silnicích méně naklání a zaujme celkovou vyvážeností.
Subaru k tomu přidalo nové řízení s asistujícím elektromotorem umístěným přímo na hřebenu řízení a ne na sloupku volantu a také kompletně integrovanou elektronicky regulovanou brzdovou soustavu bez klasického podtlakového posilovače – brzdný tlak moduluje elektronika na základě intenzity stisku brzdového pedálu. Tím se do řízení vneslo více přesnosti. V mezních jízdních situacích, případně při jízdě v terénu je zřejmá jemnější regulace pomocí elektronických systémů podvozku. Mnohem citlivější je například činnost asistentu rozjezdu do kopce, ale také funkce kontrolovaného sjíždění svahů fungující nyní i při couvání.
Zlepšila se také manévrovatelnost v náročném terénu a na různě kluzkém podkladu, protože terénní režim X-Mode má nyní možnost lépe sladit regulaci jednotlivých systémů. Obecně stále platí, že Subaru Crosstrek v terénu překonává takřka všechna běžná SUV. Nyní je tento rozdíl opět o něco větší.
Subaru Crosstrek přichází v jedné jediné verzi – s dvoulitrovým elektrifikovaným čtyřválcovým motorem e-Boxer, který prošel úpravami. Když se s Crosstrekem svezete, vnímáte celkově lepší sladění pohonné jednotky, a to zejména v nižších rychlostech. Solidní síla ve středním pásmu je příjemná pro každodenní cesty.
Nové Subaru Crosstrek je přesně tím, co byste očekávali od nástupce modelu XV – zachovává si jeho celkovou koncepci, pojetí a vyvážení mezi komfortem, terénními schopnosti a kvalitou jízdy po silnici. Vše ale posouvá různými zdánlivými detaily na zcela novou úroveň, takže před sebou máte pořád starého známého, ale pohodlnějšího, jehož řízení vás bude více bavit, ať se pohybuje po jakémkoliv povrchu. Život s ním je opět o něco příjemnější. Vlastně se dá říct, že mimořádně příjemný, protože Crosstrek opravdu dokázal zkřížit silnici s terénem a každodenní univerzálnosti dodat jiskru.
SUBARU IMPREZASpolu s novým Subaru Crosstrek přichází na trh i nová generace modelu Impreza. Disponuje stejnými změnami ve srovnání se svým zvýšeným sourozencem, avšak kola s menším průměrem a nižší světlá výška zlepšují její chování na běžných silnicích. I když Impreza nemá tak výrazný vzhled a zcela v duchu svých tradic je designově spíše zdrženlivější, na zpevněných silnicích nabízí o trochu více nejen komfortu, ale především zábavy. Do náročnějšího terénu se ale oproti Crosstreku bojí. |