Stuttgart zakáže vjezd dieselům starším než čtyři roky

aktualizováno 
Od roku 2018 budou v případě smogové situace do vybraných částí Stuttgartu smět jen dieselová auta splňující normu Euro 6. Těm nejstarším nebudou v té době ani čtyři roky. Stuttgart je přitom domovem hned dvou německých automobilek - Mercedesu a Porsche.

V Zuffenhausenu, což je předměstí Stuttgartu, sídlí slavná značka Porsche. Automobilka specializovaná na sportovní vozy má v nabídce i dieselové varianty svých modelů. | foto: Porsche

Od začátku roku 2017 byla ve Stuttgartu smogová situace vyhlášena po 30 dní (a to jsme na začátku třetího měsíce). Celá situace dělá vrásky místní zemské vládě, které za přílišné překročení imisních limitů pevných částic a oxidů dusíku hrozí Evropská unie vysokými pokutami a místní správní soud jí na popud ekologické organizace Deutsche Umwelthilfe přikázal přijít do konce února s opatřeními, která znečištění vzduchu omezí.

Zatímco loni tak vláda jen prosila majitele naftových aut, aby zůstali doma a do práce jeli hromadnou dopravou, již za rok to řidičům vozů, které nesplňují nejnovější emisní normu Euro 6, rovnou zakáže. Nejnovější euronorma přitom platí od září 2014, řeč je tedy o v současné době maximálně 2,5letých vozech. Ze 107 tisíc dieselových aut, která jsou ve Stuttgartu přihlášena, jich příslušné limity plní necelá třetina. Vláda však plánuje udělit určité výjimky, např. vozům zásobování. Zákaz také nebude platit v celém Stuttgartu, ale v částech Stuttgarter Talkessel, Feuerbach a v některých oblastech Zuffenhausenu.

Nutno podotknout, že ve Stuttgartu platí od roku 2008 nízkoemisní zóna, do níž v současnosti smí jen dieselová auta s Euro 4 (se zelenou plaketou), tedy ta, jež jsou standardně vybavena filtrem pevných částic. Podobné opatření však evidentně nestačí ani v dalších městech, která podobná omezení již dříve zavedla.

Itenzivněji se proto hovoří o zavedení tzv. modré plakety, kterou by dostaly jen vozy s Euro 6. Sám spolkový ministr dopravy Alexander Dobrindt ovšem chce, aby tato plaketa povolovala vjezd do měst jen v případě smogové situace. Mluví se také o tom, že by „modré zóny“ byly jen součástí větších zón, do nichž by se smělo i se zelenou plaketou.

Na každý pád však podobná opatření hrozí i v dalších městech. Od roku 2015 vede EU řízení proti Německu za přílišné znečištění vzduchu, a i když v té době vypadaly podobně drsné zákazy nemyslitelně, po propuknutí aféry Dieselgate s nimi pravděpodobně budeme muset počítat. Na podzim 2017 bude o podobných opatřeních rozhodovat Düsseldorf a mluví se o nich také v Mnichově. Opatření proti starším dieselům zavádí i další evropská města, například Paříž nebo Oslo.

Otázkou ovšem zůstává, jestli podobná nařízení skutečně pomohou čistému vzduchu ve městech. V případě oxidů dusíku jsou v reálném provozu u velké části moderních aut splňujících Euro 6 limity dané normou stejně výrazně překračovány. Ukazují to testy ekologických organizací i renomovaného motoristického magazínu Auto Motor und Sport.

Autoři:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Další z rubriky

Podle českého vesmírného architekta budeme cestovat Muskovým telegramem

Vizualizace terminálu pro hyperloop na pražském Opatově

Z Prahy do Brna za 20 minut, i tak by se mohlo za pár let cestovat. Potrubní doprava nahradí na krátkých vzdálenostech...

Audi proti otázce „Už tam budem?“. Vyřeší ji virtuální realitou

Audi Holoride

Zná to snad každý řidič-rodič. A nejen ten. Otázka „Už tam budem?“ dovede pocuchat nervy nejedné osoby za volantem. U...

Strážníci mají pokutovat jízdu ve vyhrazených pruzích, navrhuje ČSSD

Nově vyhrazený jízdní pruh pro autobusy na Zahradním Městě ve Švehlově ulici.

Strážníci by měli dostat pravomoc pokutovat na místě nedovolenou jízdu ve vyhrazených jízdních pruzích. Návrh novely...

Najdete na iDNES.cz