Sankce jsou k ničemu, emise je třeba regulovat hned u zdroje, tvrdí ADAC. Ilustrační foto

Sankce jsou k ničemu, emise je třeba regulovat hned u zdroje, tvrdí ADAC. Ilustrační foto | foto: Reuters

Zpomalit z 50 na 30 vzduch ve městech nevyčistí, lepší je zelená vlna

  • 269
Řada německých měst, která bojuje s emisemi a nedýchatelným ovzduším, zavedla do center plošně sníženou rychlost 30 kilometrů v hodině. Nová studie německého automotoklubu ADAC však ukázala, že taková opatření jsou k ničemu: snížení rychlosti z 50 na 30 kilometrů v hodině emise nesníží.

Spolehlivě pomůžou jen moderní technologie a alternativní pohony.

Německý autoklub ADAC zpracoval studii, ve které měřil emise aut s různými motory. A vychází z toho jasná zpráva: pouhé snížení rychlosti z padesátky na třicítku centra německých a rakouských měst nespasí. Snížená rychlost nesnížila emise oxidu dusíku ani oxidu uhličitého. „Zavedení rychlostního limitu 30 kilometrů v hodině v centrech měst nevede ke zlepšení kvality ovzduší a není proto vhodným trvalým řešením,“ uvedl mluvčí ADAC Andreas Hölzel.

Ze studie vyplývá, že i v případě dieselových motorů se dá dosáhnout nízkých exhalací škodlivých oxidů dusíku. Zásadním předpokladem je ale použití moderních technologií, ne nízká rychlost.

Tlak na snížení emisí v některých zvláště exponovaných německých městech stále roste. Mnohá města čelí stížnostem obyvatel (více čtete zde), Německo se proto snaží splnit limity Evropské unie a přichází s různými cestami, jak znečištění ve velkoměstech snížit. Podle ADACu jsou však nové možnosti, jak vyčistit ovzduší v centrech velkoměst, v současné době vyčerpány. „Za rozumné cesty považujeme inteligentní dopravní systémy a vytváření zelených vln,“ doporučují odborníci.

Sankce nepomohou

Už studie z roku 2013, kterou provedla Technická univerzita v Mnichově, prokázala, že plynulejší doprava znamená snížení emisí NOx až o 30 %.

Na tahu jsou ale v první řadě výrobci automobilů. Produkce škodlivin by se totiž měla především omezit u jejich zdroje, u auta. ADAC tedy apeluje na širší zavedení moderních technologií čištění výfukových plynů, jakými jsou SCR katalyzátory u vznětových motorů a alternativní typy pohonu. Podobné nástroje dokážou snížit emise až o 90 %.

Další cesty kontroly emisí, včetně zpřísnění emisních zón ve velkoměstech, jsou podle německého automotoklubu jen málo účelné. „Je jedině dobře, že spolkové ministerstvo dopravy odložilo zavedení modré emisní plakety pro vozy splňující normu Euro 6. Pokuty a omezení k ničemu nevedou. Pokud chceme zlepšit kvalitu vzduchu v našich městech, musíme se zabývat především systémovými změnami, které zahrnují třeba inteligentní řízení dopravy,“ uzavírá zprávu ADACu jeho viceprezident pro dopravu Ulrich Klaus Becker.