Zpomalit z 50 na 30 vzduch ve městech nevyčistí, lepší je zelená vlna

aktualizováno 
Řada německých měst, která bojuje s emisemi a nedýchatelným ovzduším, zavedla do center plošně sníženou rychlost 30 kilometrů v hodině. Nová studie německého automotoklubu ADAC však ukázala, že taková opatření jsou k ničemu: snížení rychlosti z 50 na 30 kilometrů v hodině emise nesníží.
Sankce jsou k ničemu, emise je třeba regulovat hned u zdroje, tvrdí ADAC. Ilustrační foto

Sankce jsou k ničemu, emise je třeba regulovat hned u zdroje, tvrdí ADAC. Ilustrační foto | foto: Reuters

Spolehlivě pomůžou jen moderní technologie a alternativní pohony.

Německý autoklub ADAC zpracoval studii, ve které měřil emise aut s různými motory. A vychází z toho jasná zpráva: pouhé snížení rychlosti z padesátky na třicítku centra německých a rakouských měst nespasí. Snížená rychlost nesnížila emise oxidu dusíku ani oxidu uhličitého. „Zavedení rychlostního limitu 30 kilometrů v hodině v centrech měst nevede ke zlepšení kvality ovzduší a není proto vhodným trvalým řešením,“ uvedl mluvčí ADAC Andreas Hölzel.

Ze studie vyplývá, že i v případě dieselových motorů se dá dosáhnout nízkých exhalací škodlivých oxidů dusíku. Zásadním předpokladem je ale použití moderních technologií, ne nízká rychlost.

Tlak na snížení emisí v některých zvláště exponovaných německých městech stále roste. Mnohá města čelí stížnostem obyvatel (více čtete zde), Německo se proto snaží splnit limity Evropské unie a přichází s různými cestami, jak znečištění ve velkoměstech snížit. Podle ADACu jsou však nové možnosti, jak vyčistit ovzduší v centrech velkoměst, v současné době vyčerpány. „Za rozumné cesty považujeme inteligentní dopravní systémy a vytváření zelených vln,“ doporučují odborníci.

Sankce nepomohou

Už studie z roku 2013, kterou provedla Technická univerzita v Mnichově, prokázala, že plynulejší doprava znamená snížení emisí NOx až o 30 %.

Na tahu jsou ale v první řadě výrobci automobilů. Produkce škodlivin by se totiž měla především omezit u jejich zdroje, u auta. ADAC tedy apeluje na širší zavedení moderních technologií čištění výfukových plynů, jakými jsou SCR katalyzátory u vznětových motorů a alternativní typy pohonu. Podobné nástroje dokážou snížit emise až o 90 %.

Další cesty kontroly emisí, včetně zpřísnění emisních zón ve velkoměstech, jsou podle německého automotoklubu jen málo účelné. „Je jedině dobře, že spolkové ministerstvo dopravy odložilo zavedení modré emisní plakety pro vozy splňující normu Euro 6. Pokuty a omezení k ničemu nevedou. Pokud chceme zlepšit kvalitu vzduchu v našich městech, musíme se zabývat především systémovými změnami, které zahrnují třeba inteligentní řízení dopravy,“ uzavírá zprávu ADACu jeho viceprezident pro dopravu Ulrich Klaus Becker.

Autoři:

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

Ferrari představilo novou formuli pro Vettela

Monopost Formule 1 stáje Scuderia Ferrari pro sezonu 2019

Nejslavnější stáj Formule 1 představila svůj nový monopost pro nadcházející sezonu. Premiéra nového ferrari pro...

Žebříčku nejméně spolehlivých aut vévodí v Británii Tesla S

Tesla Model S 85D

Jen polovina exemplářů daného modelu neměla za poslední rok nějaký technický problém. Takové hodnocení si odnesla Tesla...

Ford se kvůli brexitu připravuje na odchod z Británie

Ford Focus

Americká automobilka Ford Motor sdělila britské premiérce Therese Mayové, že zintenzivnila své přípravy na přesun...

Najdete na iDNES.cz