Pondělí 9. prosince 2019, svátek má Vratislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 9. prosince 2019 Vratislav

Zpomalit z 50 na 30 vzduch ve městech nevyčistí, lepší je zelená vlna

aktualizováno 
Řada německých měst, která bojuje s emisemi a nedýchatelným ovzduším, zavedla do center plošně sníženou rychlost 30 kilometrů v hodině. Nová studie německého automotoklubu ADAC však ukázala, že taková opatření jsou k ničemu: snížení rychlosti z 50 na 30 kilometrů v hodině emise nesníží.
Sankce jsou k ničemu, emise je třeba regulovat hned u zdroje, tvrdí ADAC. Ilustrační foto

Sankce jsou k ničemu, emise je třeba regulovat hned u zdroje, tvrdí ADAC. Ilustrační foto | foto: Reuters

Spolehlivě pomůžou jen moderní technologie a alternativní pohony.

Německý autoklub ADAC zpracoval studii, ve které měřil emise aut s různými motory. A vychází z toho jasná zpráva: pouhé snížení rychlosti z padesátky na třicítku centra německých a rakouských měst nespasí. Snížená rychlost nesnížila emise oxidu dusíku ani oxidu uhličitého. „Zavedení rychlostního limitu 30 kilometrů v hodině v centrech měst nevede ke zlepšení kvality ovzduší a není proto vhodným trvalým řešením,“ uvedl mluvčí ADAC Andreas Hölzel.

Ze studie vyplývá, že i v případě dieselových motorů se dá dosáhnout nízkých exhalací škodlivých oxidů dusíku. Zásadním předpokladem je ale použití moderních technologií, ne nízká rychlost.

Tlak na snížení emisí v některých zvláště exponovaných německých městech stále roste. Mnohá města čelí stížnostem obyvatel (více čtete zde), Německo se proto snaží splnit limity Evropské unie a přichází s různými cestami, jak znečištění ve velkoměstech snížit. Podle ADACu jsou však nové možnosti, jak vyčistit ovzduší v centrech velkoměst, v současné době vyčerpány. „Za rozumné cesty považujeme inteligentní dopravní systémy a vytváření zelených vln,“ doporučují odborníci.

Sankce nepomohou

Už studie z roku 2013, kterou provedla Technická univerzita v Mnichově, prokázala, že plynulejší doprava znamená snížení emisí NOx až o 30 %.

Na tahu jsou ale v první řadě výrobci automobilů. Produkce škodlivin by se totiž měla především omezit u jejich zdroje, u auta. ADAC tedy apeluje na širší zavedení moderních technologií čištění výfukových plynů, jakými jsou SCR katalyzátory u vznětových motorů a alternativní typy pohonu. Podobné nástroje dokážou snížit emise až o 90 %.

Další cesty kontroly emisí, včetně zpřísnění emisních zón ve velkoměstech, jsou podle německého automotoklubu jen málo účelné. „Je jedině dobře, že spolkové ministerstvo dopravy odložilo zavedení modré emisní plakety pro vozy splňující normu Euro 6. Pokuty a omezení k ničemu nevedou. Pokud chceme zlepšit kvalitu vzduchu v našich městech, musíme se zabývat především systémovými změnami, které zahrnují třeba inteligentní řízení dopravy,“ uzavírá zprávu ADACu jeho viceprezident pro dopravu Ulrich Klaus Becker.

Autoři:
  • Nejčtenější

Deset chyb, které by se čeští řidiči měli konečně odnaučit

Říkáte si, že je to neustálé opakování toho samého? Z jízdy na českých silnicích se však nezdá, že by se něco zlepšilo....

Kabaň je zpátky v koncernu VW, bude malovat golfy a passaty

Při rošádě na vedoucích designérských místech se koncernu Volkswagen vrací slovenská hvězda Jozef Kabaň. Po dvouleté...

Dělníci šikanovali agenturní kolegy. Dali jim projímadlo, zavřeli do bedny

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dala výpověď pěti zaměstnancům, kteří šikanovali své kolegy najaté přes...

Náhrada za TDI pro manažerský superb. První kilometry s hybridní škodou

Škody míří k zásuvce. V roce 2025 má být čtvrtina prodávaných aut české značky elektrifikovaná. První dvě škodovky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

Darovaný kočár. Proč Havel odmítal řidiče a jezdil milovaným renaultem

Před 30 lety dostal tehdy ještě „jen“ opoziční předák Václav Havel darem auto – Renault 21. A téhož večera byl zvolen...

Premium

Sprcha pro osm lidí: jak to vypadalo na Epsteinově ranči na dělání dětí

Kdyby zdi mohly mluvit. Přinášíme exkluzivně snímky přepychového ranče, kam americký finančník Jeffrey Epstein svážel...

Premium

Je sexting nevinná hra nebo nevěra? Pánové jsou tolerantnější než dámy

Generace našich rodičů tohle řešit nemusela. Měli poměrně jasno a věděli, co je a není zahýbání. Moderní technologie...

Premium

Den, kdy přepadli Mekku. V roce 1979 se zrodil moderní islámský středověk

Před 40 lety se stalo „11. září“ islámu. Aby saúdský král mohl pobít ozbrojence okupující posvátnou mešitu v Mekce,...

  • Další z rubriky

Nová Octavia si vybourala všech pět hvězd. Pomohly bezpečnostní systémy

Nová generace Škody Octavia dostala od organizace Euro NCAP za bezpečnost pět hvězdiček, tedy maximální hodnocení. Za...

Deset chyb, které by se čeští řidiči měli konečně odnaučit

Říkáte si, že je to neustálé opakování toho samého? Z jízdy na českých silnicích se však nezdá, že by se něco zlepšilo....

Karel s Anežkou míří na Rallye Dakar. Martin Macík nás před odjezdem svezl

Další dakarské dobrodružství začíná. Závodní stroje týmu Martina Macíka putují do Saúdské Arábie, kde 5. ledna...

Hyundai předběhne Škodu. První elektroauta v Česku vyrobí v Nošovicích

Korejci se chystají na jaře 2020 zahájit ve svém českém závodě výrobu modelu Hyundai Kona. Stane se prvním plně...

OVĚŘENO: 5 tajemství Miss, jak si udržet krásnou pleť
OVĚŘENO: 5 tajemství Miss, jak si udržet krásnou pleť

Zimní počasí naši pleť neúměrně zatěžuje. Chlad a vítr ji poškozují a vysušují. Ztrácí tak důležité živiny, které je třeba doplňovat. Jak udržet pokožku zdravou a krásnou i v tomto nevlídném počasí? Své tipy prozradila Miss Face Czech Republic Nikola Uhlířová.

Najdete na iDNES.cz