Toxičtí řidiči: Vzduch nad Evropou nejvíce znečišťují Češi

  13:36aktualizováno  13:36
Podle britské studie jsou čeští řidiči největšími znečišťovateli ovzduší v Evropě. Britská společnost EcoExperts tvrdí, že za to může vysoký věk vozového parku a také nízký podíl vozidel na alternativní paliva. Nejohleduplnější jsou Švédi.
Vzduch nad Evropou znečišťují nejvíce Češi, tvrdí britská studie. (ilustrační snímek)

Vzduch nad Evropou znečišťují nejvíce Češi, tvrdí britská studie. (ilustrační snímek) | foto: Lukáš Bíba, MF DNES

Počet registrovaných vozidel na tisíc obyvatel, jejích průměrné stáří, podíl aut na alternativní paliva a znečištění ovzduší: to byla čtyři kritéria, jejichž celkový výsledek přisoudil v britské studii českým řidičům nelichotivé první místo.

Ovzduší znečišťujeme nejvíce z 25 členů Evropské unie (ve studii chybí Bulharsko, Malta a Kypr). Důvodem je velice nízký podíl vozidel na alternativní paliva (jen 0,7 %) a šesté nejvyšší stáří vozového parku (v průměru 14,5 roku). Od pověsti toxických řidičů nám nepomohly ani třetí nejvyšší hodnoty znečištění vzduchu z celé Evropské unie.

Studii tedy lze vytknout to, že se nezabývá technickým stavem aut nebo vozidly, jež se skutečně v největší míře pohybují po silnicích, parametr čistoty ovzduší nicméně vzájemný vztah uvažovaných kritérií potvrzuje.

Poláci mají více alternativních aut

O moc lépe na tom ostatně nejsou ani Poláci. Ty od posledního místa zachránil nejvyšší podíl vozidel na alternativní paliva (17,7 %), což je však dáno i velkou oblibou aut na LPG, které ale nejsou výrazně čistší než benzinové vozy. V dalších kritériích Poláci propadli na nejhorší místo: ze sledovaných států jezdí nejstaršími auty (17,2 roku) a mají také nejšpinavější vzduch.

Třetí místo patří Estonsku (5. nejstarší vozový park - 15,1 roku, 5. nejvyšší počet aut na hlavu a také jen 0,6% podíl alternativních paliv), první pětku uzavírá Chorvatsko a Slovensko. Z velkých západních států je na tom nejhůře Španělsko na sedmém místě, Itálie je 13., Francie 16., zemi galského kohouta následují Německo a Velká Británie.

Na opačném konci žebříčku a tedy s řidiči nejohleduplnějšími k životnímu prostředí jsou (nepřekvapivě) severské státy: 25. je Švédsko, 23. Finsko a 22. Dánsko. Důvodem je vysoký podíl aut na alternativní paliva a také nízké znečištění vzduchu. Zajímavá je ale 24. pozice Irska. Je daná nízkým počtem aut na obyvatele (jen 494 vozů na tisíc lidí) a čtvrtým nejčistším vzduchem.

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Cena roční dálniční známky by mohla narůst na dva tisíce korun

Dálniční známka pro rok 2019

Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1 500 na 2 000 korun, jak původně chtělo...

Máme to těžší, než si myslíte, nežijeme na jachtě, říkají dědicové BMW

Muzeum BMW v Mnichově

Být majitelem tak velké firmy, jako je německá automobilka BMW, neznamená jen samá pozitiva, večírky a okázalý život....

Autofotka týdne: Unikátní hotel na kolech zachraňují ve Vysokém Mýtě

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje na dvě etapy unikátní lůžkový...

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje unikátní lůžkový přívěs typu Karosa LP 30 z roku 1967. Vyrobila ho...

Další z rubriky

Pražský soud uznal nárok majitelů aut VW na odškodnění v Dieselgate

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...

Obvodní soud pro Prahu 8 zatím nepravomocně uznal nárok na odškodnění českých majitelů vozů koncernu Volkswagen v kauze...

Auta si spolu budou povídat, Češi je učí novým kouskům. Můžete to vyzkoušet

Modelové příklady informací z projektu C-Roads

Na vybraných úsecích českých silnic lze v testovacím provozu vyzkoušet funkce vzájemné komunikace automobilů a...

Cena roční dálniční známky by mohla narůst na dva tisíce korun

Dálniční známka pro rok 2019

Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1 500 na 2 000 korun, jak původně chtělo...

Najdete na iDNES.cz