VIDEO: Podívejte se, jak formule českých studentů trénuje na závody

  • 13
Zatáčkami autodromu CzechRing na královéhradeckém letišti se v úterý proháněla závodní formule, kterou sestavili studenti Českého vysokého učení technického. Stroj označený jako FS.04 se v létě zúčastní několika soutěží studentských formulí.

Na sestavení formule se podílelo zhruba 30 studentů strojírenské a elektrotechnické fakulty. "Intenzivně se chystáme na první soutěž, která se uskuteční za týden v Německu a potká se na ní zhruba 110 týmů. Věříme si na slušné umístění, mohli bychom být do 10. místa," řekl vedoucí týmu CarTech na ČVUT Michal Vašíček. Studenti s formulí letos pojedou ještě na další dva závody.

Stroj absolvoval v úterý závěrečné testování, piloti formule se mezi kuželi po okruhu řítili s kvílejícími pneumatikami a motorem vytočeným do vysokých otáček. Na začátku testování se prototyp několikrát dostal v jedné ze zatáček i mimo dráhu. "To snad točí volantem na druhou stranu," smál se jeden z mechaniků.

Formule, která váží zhruba 220 kilogramů, je schopná se řítit rychlostí až 140 kilometrů v hodině, z nuly na 100 kilometrů vystřelí za zhruba čtyři sekundy. Materiál a díly na stavbu formule stály přibližně 1,2 milionu korun, studenti na stroji pracovali ve svém volnu.

"Na stavbě formule strávili tisíce hodin. Se stavbou tohoto stroje se začalo vloni na podzim a nyní už přemýšlíme o zlepšeních pro formuli na příští rok," řekl Vašíček.

Soutěž nazvaná Formula SAE je konstrukční soutěž, která od roku 1981 funguje ve Spojených státech. V Evropě studenti soutěží od roku 1998. Tým z ČVUT skončil loni s modelem FS.03 na celkovém 37. místě z 481 účastníků.

"Celá soutěž není jen o rychlosti, hodnotí se také technické zpracování či náklady, navíc závodní tratě jsou poměrně technické, takže průměrná rychlost je zhruba 60 kilometrů v hodině," řekl Vašíček.

Autodrom CzechRing v areálu Festivalparku na hradeckém letišti funguje od loňského podzimu a kromě dalších možností motoristům nabízí i testování vozidel. "Okruh je charakteristický rychlými pasážemi a několika rovnými úseky. To umožňuje provádět průběžné dynamické testy a měření v jednotlivých úsecích," uvedl manažer autodromu Karel Pohner.

,