Neděle 25. října 2020, svátek má Beáta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 25. října 2020 Beáta

Světová premiéra. Ostravská elektrobugina je Merkur pro pokročilé

Na první pohled by mohla konkurovat zavedeným výrobcům terénních čtyřkolek. Tato bugina poháněná elektřinou však bude sloužit hlavně studentům. S návodem si ji budou moci postavit sami. Ostravská technická univerzita ji poprvé představuje na brněnském strojírenském veletrhu.

E-Buggy studentů ostravské technické univerzity | foto: Vysoká škola báňská

Vlastně je to velmi sofistikovaná učební pomůcka. A přesně s touto myšlenkou začali na ostravské univerzitě prototyp E-Buggy před třemi roky vyvíjet. „Cílem bylo vytvořit stavebnicové vozidlo, které bychom mohli používat ve výuce zjednodušeně řečeno na rozložení a složení,“ vypráví konstruktér buginy Petr Sehnoutka.

Fotogalerie

Nejdřív se pedagogové rozhlíželi po vhodné čínské bugině. Ve hře byl i Kaipan, česká stavebnice roadsteru, který stojí na bázi modelu Škoda Favorit. „Jenže nic z toho nám nevyhovovalo, mimo jiné kvůli nízké kvalitě. Proto jsme se rozhodli vyvinout stavebnici sami,“ říká Sehnoutka.

Za normálních okolností by velká část dílů pocházela ze sériové výroby pro jiné vozy, v Ostravě nakonec museli většinu součástek vyvinout sami. Auto je prototypem ze sedmdesáti až osmdesáti procent. „Na začátku jsme se snažili použít víc produkčních dílů, ale s požadavkem na pohon 4x4 a zároveň nízkou hmotnost jsme měli problém. Dnešní automobilové díly jsou předimenzované a velké. Nebyli jsme schopni najít nic vhodného,“ vysvětluje Sehnoutka.

Velká část dílů na bugině je tedy vlastní konstrukce. A pokud už jsou nakupované – například poloosy – nejde o sériový díl z jiného vozu, ale na míru vyrobenou součástku. Unikátní jsou i vnější plastové panely. Prototyp je má vyrobené metodou 3D tisku. Další díly, které se obvykle používají ze sériových aut, čtyřkolka nepotřebuje. „Tím, že nemá karoserii, nepotřebujeme třeba karosářské díly, jako jsou panty nebo zámky,“ vysvětluje Sehnoutky.

Naopak „nakoupené“ jsou elektromotory. Jsou celkem čtyři – pro každé kolo jeden s vlastním kontrolérem. Díky této koncepci nepotřebuje čtyřkolka žádný diferenciál. „Rozdělení“ výkonu na jednotlivá kola je tedy jen elektronické. Baterie mají kapacitu 25 kWh.

V přihlášce do soutěže Zlatá medaile MSV tvůrci píšou, že díky velké průchodnosti terénem, výkonu a nulovým emisím (se správnou poznámkou „v místě provozu“) je čtyřkolka určena třeba k provozu v chráněných krajinných územích. Petr Sehnoutka přiznává, že ambice na sériovou výrobu zatím tým nemá. „Malosériová výroba by teoreticky byla možná, ale uvést to do výroby by stálo dvojnásobek financí, které jsme investovali dnes,“ vysvětluje Sehnoutka.

E-Buggy studentů ostravské technické univerzity

Prototyp, který studenti přivezli do Brna, má před sebou ostatně i tak dlouhou cestu do provozu. „Vystavený prototyp je čerstvě sestavený, ale určitě bychom s ním chtěli vyjet a otestovat jej. Buď se nabízí polygon Tatra, nebo někde v lesích, kde nám to umožní,“ nastínil Sehnoutka.

Čtyřkolka by pak teoreticky měla být připravena i na homologaci. „Naše katedra si zakládá na tom, že všechna auta, která zde postavíme, by měla být schopna dojít až k homologaci. Už za sebou máme prototyp sportovního vozu SCX, který homologaci skutečně má. U buginy s tím také počítáme, ale bude to až další fáze.“

Čtyřkolku z Ostravy, jejíž vývoj podpořila také Škoda Auto, tak čeká nejspíš život plný rozebírání a skládání. Na to byla vytvořena. „V prvních ročnících mají studenti jako předmět techniku montáže. V praxi tedy dostanou součástky a návod a jejich úkolem bude auto kompletně složit. Musí rozumět mechanice i elektrické části,“ vysvětluje Sehnoutka. 

A předpokládá, že kity pro podobné využití by univerzita mohla v budoucnu prodávat i jiným školám. Kromě těch vysokých by o ni mohly mít zájem i střední školy a odborná učiliště.

Autoři:
  • Nejčtenější

Poruchový motor a nekvalitní rozvody. Velký autotest ojeté Škody Octavia

Premium Motor 1.4 TSI dokonce ani v nejslabších verzích nebyl bezproblémový. Nemusí to ale znamenat zbytečně vysoké provozní...

Dacia Spring má být první elektrickou lidovkou. Jede maximálně 125 km/h

Tři metry sedmdesát délky, dojezd 225 kilometrů a cena mezi třemi a čtyřmi sty tisíci, to jsou nejzásadnější parametry...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Kontroverzní systém start-stop. Ušetříte s ním málo, přibydou však problémy

Premium Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Závady, kterých si běžně nevšimnete. Jak je rozpoznáte a kolik stojí oprava?

Premium Jízda po městě a na krátké vzdálenosti mnoho funkčních problémů auta vůbec neodhalí. Všimnout si jejich příznaků...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Slovenská továrna Volkswagenu zahájila výrobu Škody Karoq

Německá automobilka Volkswagen ve svém závodě na Slovensku zahájila v pátek výrobu sportovně-užitkového vozu (SUV)...

Prodej aut se vrací na internet, autosalony si zkusí vyjednat výjimku

Prodejci aut své aktivity po vládním uzavření provozoven opět přesunou kompletně na internet. Zákaz ale podle nich...

Spolehlivá a stylová. Audi TT je i po letech oblíbenou klasikou

Premium Ani po letech nenechá první generace Audi TT nikoho lhostejným. Má styl, pro mnoho řidičů je však ještě důležitější...

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...