Úterý 19. října 2021, svátek má Michaela
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 19. října 2021 Michaela

Světová premiéra. Ostravská elektrobugina je Merkur pro pokročilé

Na první pohled by mohla konkurovat zavedeným výrobcům terénních čtyřkolek. Tato bugina poháněná elektřinou však bude sloužit hlavně studentům. S návodem si ji budou moci postavit sami. Ostravská technická univerzita ji poprvé představuje na brněnském strojírenském veletrhu.

E-Buggy studentů ostravské technické univerzity | foto: Vysoká škola báňská

Vlastně je to velmi sofistikovaná učební pomůcka. A přesně s touto myšlenkou začali na ostravské univerzitě prototyp E-Buggy před třemi roky vyvíjet. „Cílem bylo vytvořit stavebnicové vozidlo, které bychom mohli používat ve výuce zjednodušeně řečeno na rozložení a složení,“ vypráví konstruktér buginy Petr Sehnoutka.

Fotogalerie

Nejdřív se pedagogové rozhlíželi po vhodné čínské bugině. Ve hře byl i Kaipan, česká stavebnice roadsteru, který stojí na bázi modelu Škoda Favorit. „Jenže nic z toho nám nevyhovovalo, mimo jiné kvůli nízké kvalitě. Proto jsme se rozhodli vyvinout stavebnici sami,“ říká Sehnoutka.

Za normálních okolností by velká část dílů pocházela ze sériové výroby pro jiné vozy, v Ostravě nakonec museli většinu součástek vyvinout sami. Auto je prototypem ze sedmdesáti až osmdesáti procent. „Na začátku jsme se snažili použít víc produkčních dílů, ale s požadavkem na pohon 4x4 a zároveň nízkou hmotnost jsme měli problém. Dnešní automobilové díly jsou předimenzované a velké. Nebyli jsme schopni najít nic vhodného,“ vysvětluje Sehnoutka.

Velká část dílů na bugině je tedy vlastní konstrukce. A pokud už jsou nakupované – například poloosy – nejde o sériový díl z jiného vozu, ale na míru vyrobenou součástku. Unikátní jsou i vnější plastové panely. Prototyp je má vyrobené metodou 3D tisku. Další díly, které se obvykle používají ze sériových aut, čtyřkolka nepotřebuje. „Tím, že nemá karoserii, nepotřebujeme třeba karosářské díly, jako jsou panty nebo zámky,“ vysvětluje Sehnoutky.

Naopak „nakoupené“ jsou elektromotory. Jsou celkem čtyři – pro každé kolo jeden s vlastním kontrolérem. Díky této koncepci nepotřebuje čtyřkolka žádný diferenciál. „Rozdělení“ výkonu na jednotlivá kola je tedy jen elektronické. Baterie mají kapacitu 25 kWh.

V přihlášce do soutěže Zlatá medaile MSV tvůrci píšou, že díky velké průchodnosti terénem, výkonu a nulovým emisím (se správnou poznámkou „v místě provozu“) je čtyřkolka určena třeba k provozu v chráněných krajinných územích. Petr Sehnoutka přiznává, že ambice na sériovou výrobu zatím tým nemá. „Malosériová výroba by teoreticky byla možná, ale uvést to do výroby by stálo dvojnásobek financí, které jsme investovali dnes,“ vysvětluje Sehnoutka.

E-Buggy studentů ostravské technické univerzity

Prototyp, který studenti přivezli do Brna, má před sebou ostatně i tak dlouhou cestu do provozu. „Vystavený prototyp je čerstvě sestavený, ale určitě bychom s ním chtěli vyjet a otestovat jej. Buď se nabízí polygon Tatra, nebo někde v lesích, kde nám to umožní,“ nastínil Sehnoutka.

Čtyřkolka by pak teoreticky měla být připravena i na homologaci. „Naše katedra si zakládá na tom, že všechna auta, která zde postavíme, by měla být schopna dojít až k homologaci. Už za sebou máme prototyp sportovního vozu SCX, který homologaci skutečně má. U buginy s tím také počítáme, ale bude to až další fáze.“

Čtyřkolku z Ostravy, jejíž vývoj podpořila také Škoda Auto, tak čeká nejspíš život plný rozebírání a skládání. Na to byla vytvořena. „V prvních ročnících mají studenti jako předmět techniku montáže. V praxi tedy dostanou součástky a návod a jejich úkolem bude auto kompletně složit. Musí rozumět mechanice i elektrické části,“ vysvětluje Sehnoutka. 

A předpokládá, že kity pro podobné využití by univerzita mohla v budoucnu prodávat i jiným školám. Kromě těch vysokých by o ni mohly mít zájem i střední školy a odborná učiliště.

Autoři:
  • Nejčtenější

Dieselům hrozí paralýza. Drahý plyn brzdí výrobu AdBlue, auto bez něj nejede

Premium Majitelé moderních dieselových aut mohou mít brzy velké problémy. Znehybnit jejich auta může nedostatek plynu. Za vším...

Policie loví v levém pruhu. Důkazy pořizuje i ze vzduchu

Dopravní policie se začala zaměřovat na víceproudé komunikace a řidiče v jízdních pruzích. V záři a říjnu kontrolovala...

Škoda přestala vyrábět i objednávat karoq. Aut ubývá, mizí i skladovky

Omezování výroby kvůli nedostatku čipů způsobuje čím dál viditelnější úbytek aut na trhu. Leasingové společnost kvůli...

VIDEO: Řidiči dřou auta o retardéry. Jejich výška i úhel mají jasná pravidla

Škrt. Škrt. Škrt. U zpomalovacího prahu na Koterovské ulici v Plzni se několikrát za hodinu ozývá nepříjemný zvuk....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Miliardář na penzi se s elektrotříkolkou za sto tisíc tlačí do cyklopruhů

Kanadský miliardář s rakouskými kořeny Frank Stronach se ve svých 89 letech rozhodl spasit svět jakýmsi křížencem...

Děti zvládnou všechno, to samé ženy. Muži však nevydrží, říká expert na přežití

Premium Tři dny trvalo pátrání po osmileté Julii z Berlína, která se v neděli ztratila rodičům u Čerchova na Domažlicku. V...

Jak se rodí sebevražda. Psychiatr Höschl nejen o schizofrenii a depresi

Premium Jak velká musí být síla, která člověka dožene k tomu, že si sám dobrovolně vezme život? Jaké jsou poslední myšlenky...

Od perfekcionisty Contadora k Pogačarovi bez nepřátel. Hvězdy očima Kreuzigera

Premium Zažil vládu Contadora i Frooma, řádění Sagana, razantní nástup Pogačara. Během šestnácti let profikariéry se vedle...

  • Další z rubriky

Pojišťovákova noční můra: drahé veterány dovádějí dnem i nocí na okruhu

Malmedy, Blanchimont, ale hlavně La Source, Eau Rouge, Raidillon nebo Kemmel. Už jen jména pasáží legendárního...

Prodej aut v EU v září klesl nejníž od roku 1995, Škodě o minus 40 procent

Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii se v září meziročně snížil o 23,1 procenta na 718 598 vozů. Jsou to...

Ceny benzinu letí vzhůru, Francouzi se obávají další vlny násilností

Premium Francie se bojí další vlny násilností a demonstrací takzvaného hnutí žlutých vest. Před necelými třemi roky totiž tak...

Carevna slaví pětašedesátiny. Sovětská amerika okouzluje pohodlím

První exemplář majestátní sovětské limuzíny GAZ-21 Volha byl vyroben 15. října 1956. Elegantní a majestátně působící...

Koupání je legrace. Zvlášť, když voda šumí, bublá a je barevná
Koupání je legrace. Zvlášť, když voda šumí, bublá a je barevná

Večerní hygiena je důležitá. A co teprve u dětí, které přes den nemyslí na to, že se nemají umazat. Jak zařídit, aby se děti do vany těšily a vy...

Vysoké ceny dohnaly Bohemia Energy ke krachu. Dotkne se to téměř milionu lidí

Firma Bohemia Energy, největší uskupení alternativních dodavatelů energií v ČR, ukončí činnost a dodávky elektřiny a...

Kvůli nárůstu cen na trhu končí další dodavatelé plynu a elektřiny

V pondělí ukončí dodávky všem odběratelům po firmě Bohemian Energy další společnost, tentokrát děčínská Kolibřík...

Leoš Mareš se pochlubil šťastnou novinou. Bude trojnásobným tatínkem

Leoš Mareš (45) a jeho druhá manželka Monika (40) čekají miminko. Moderátor se zprávou pochlubil v ranním vysílání...

Přežili krizi i povodně. Dnes mají vyprodáno na půl roku dopředu

Podnikat začal Pavel Jech krátce po revoluci. Zažil vzestupy i pády, letos rodinná firma oslaví již třicet let na trhu....

Psychiatr mě sexuálně napadl, partner málem zabil, popisuje dcera Urbánkové

Dcera zpěvačky Nadi Urbánkové (82) Jana Fabiánová (42) promluvila o sexuálním napadení v ordinaci lékaře. Zavzpomínala...