Autofotka týdne: Airbag pro případ, kdy auto dělá kotrmelce

aktualizováno 
Auta jsou dnes doslova vystlaná airbagy. Hyundai Mobis, firma dodávající komponenty pro autoprůmysl, ovšem objevila další „nevypolštářované“ místo. Její nový airbag je určen pro modely s prosklenou střechou.

Střešní airbag pro vozy s prosklenou střechou | foto: Hyundai Mobi

Panoramatické střechy jsou hitem posledních sezon. V roce 2015 na nich automobilky vydělaly šest miliard dolarů, do roku 2022 má výnos růst průměrně jedenáctiprocentním tempem.

Prosklení střechy prosvětlí interiér a dá kabině dojem prostoru a vzdušnosti. Někdy nejsou takové střechy ani otevírací, to si pak v parném létě občas v autě připadáte jak v akváriu, přičemž krycí roleta v takových případech pomůže jen částečně.

Nový airbag Hyundaie je určen především pro vozy typu SUV, těm totiž kvůli architektuře s vyšším těžištěm hrozí nehody, při kterých se vůz převrátí. A právě tehdy je panoramatická střecha rizikem. Sklo v takových případech obvykle popraská, může pořezat posádku a cestujícím také hrozí poranění od předmětů, které mohou při kotrmelcích otevřenou střechou vniknout do kabiny (třeba kameny).

Právě takovým zraněním má nový airbag zabránit. Nejdůležitějším úkolem je zabránit tomu, aby cestující z auta vypadl, třeba proto, že se vyvlékl z bezpečnostních pásů (nebo se jednoduše nepřipoutal).

Airbag je podobné konstrukce jako okenní vzduchové vaky a je schovaný pod čalouněním stropu u zadní hrany okna. Nafukuje se směrem odzadu vpřed a je plný za 0,08 sekundy.

Tvar airbagu je mnohem složitější než u ostatních vzduchových vaků. Obecně je největší věda airbag „zabalit“ tak, aby se při aktivaci rozvinul co nejrychleji a rovnoměrně.

Hyundai Mobis (firma byla založena v roce 1977) vyrábí airbagy od roku 2002 a toto je její první vzduchový vak, který nemá na světě obdoby. Firma už dokončila všechny testy (mimo jiné odolnost proti vysokým teplotám nebo vibracím) potřebné ke spuštění sériové výroby a zaregistrovala si při té příležitosti jedenáct patentů.

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Nové kouzlo malého kombíku. Fabia je normální auto české rodiny

Škoda Fabia

Škoda Fabia letos oslaví dvacáté narozeniny a je stálicí v nabídce mladoboleslavské automobilky. Spolu s Renaultem Clio...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

Pražský magistrát loví v provozu auta s vykuchanými filtry pevných částic

Test filtrů pevných částic

„Dnes jsme ve spolupráci Magistrátu a Policie ČR poprvé v historii zahájili kontroly aut s vymontovanými filtry pevných...

Další z rubriky

Design aut odráží náladu ve společnosti. Jsou agresivnější a mohutnější

BMW X7

Designér Paolo Tumminelli tvrdí, že design dnešních automobilů je příliš emocionální a agresivní, A vysvětluje, proč...

OBRAZEM: Do Pragovky se sjely automobilové klenoty. Dorazí i Ralf Schumacher

Zlatý volant 2019

Industriální prostor Pragovky, továrny, ze které vyjížděly slavné Pragy V3S, hostí motoristický galavečer Zlatý volant....

Nečekaný rozsudek. Německý soud rozhodl kvůli dieselgate ve prospěch VW

Ilustrační foto

Německý soud v dolnosaském městě Braunschweig rozhodl ve prospěch společnosti Volkswagen (VW) v případu, kdy zákazník...

Najdete na iDNES.cz