Na STK se bude měřit také hlučnost. V pozoru jsou hlavně motorkáři

Na STK bude techniky za dva roky také zajímat, zda vozidlo není příliš hlučné. Ministerstvo dopravy chce zabránit tomu, aby v provozu jezdila auta nebo motocykly s tuningovou úpravou výfuku či motoru, zjistil iRozhlas. Zdá se ovšem, že je to spíše minoritní problém.

Měření hlučnosti je součást schvalování daného vozidla do provozu. Výměna výfuku za lepší „laděný“ je častou úpravou především u motorek, nejsou ovšem výjimečné ani u sportovních modelů aut (podívejte se, jak vypadá montáž výfuku na lamborhgini). Profesionálně vyrobené speciální výfuky umí přidat i výkon, pokud je výrobce nabízí oficiální cestou, má je také zhomologované, to znamená, že splňují i hlukové předpisy.

 „Ukazuje se, že zejména pro hlučné motocykly a některá tuningová vozidla je potřeba přidat další stupeň kontroly. Můžeme si udělat analogii třeba se zatmavováním skel. Byl to výrazný fenomén, který jsme tu měli před několika lety. V momentě, kdy se nalezlo technické řešení, tento jev prakticky vymizel,“ uvádí pro iRozhlas mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Dodává, že podmínky se řídí evropskou směrnicí. Speciální hlukoměry vybere resort nejpozději do dvou let.

Decibel

Decibel je jednotka nejznámější svým použitím pro měření hladiny intenzity zvuku, ale ve skutečnosti jde o obecné měřítko podílu dvou hodnot, které se používá v mnoha oborech. Jde o fyzikálně bezrozměrnou míru, obdobně jako třeba procento, ovšem na rozdíl od něj je decibel logaritmická jednotka. Například pokles (útlum) o 3 dB u výkonu značí poloviční výkon, naopak zisk (zesílení) o 3 dB je dvojnásobný výkon.

Zdroj: wikipedia.cz 

Podle předběžných informací se změna chystá na rok 2023. Pokud bude součástí technické kontroly měření hlučnosti, budou muset STK nakoupit speciální přístroje na měření. „To se odrazí na ceně kontroly,“ připomíná Martin Jerman, vedoucí STK na pražském Bohdalci. Měření podle něj bude muset probíhat uvnitř na dílně schváleným přístrojem. „Měření venku by bylo zkreslené,“ vysvětluje. 

Na bohdaleckém STK by měření hluku prováděli v komoře, kde se měří emise. „Z tohoto pohledu to komplikace není, jen bychom museli pořídit schválený přístroj,“ opakuje Jerman. Měření probíhá tak, že se sonda zasune do výfuku, motor se „protúruje“ a stanoví se hladina zvuku v decibelech, celá procedura podle Jermana zabere maximálně pět až deset minut. Celá technická kontrola obvykle trvá do 20 minut i s měřením emisí je to asi třičtvrtěhodina.

Podle techniků z STK ovšem s hlučností výfuků u aut, které na kontrolu lidé přistavují, nejsou. „My s tím žádné problémy nemáme. Je to opravdu velmi ojedinělé,“ kroutí hlavou Martin Jerman. „Málokdy přijede auto s upraveným výfukem,“ souhlasí Marek Lamač, technik na STK. „Když zjistí emisní technici, že má vůz děravý, hlučný výfuk, tak už je jasné, že nemůže emisní kontrolou projít a auto pak ani nejde na kontrolu technického stavu na linku STK,“ vysvětluje.

ilustrační snímek

„Samozřejmě je špatné, když si především motorkáři upravují neodborně výfuky,“ zdůrazňuje Jerman a připomíná, že pokud si tuningové úpravy dělají lidé sami, může se nepřiměřeně zvýšit hlučnost. „Jsou ovšem renomované firmy, které upravují výfuky. A není nic lepšího než krásný zvuk spalovacího motoru,“ uzavírá Martin Jerman, mimo jiné slavný a úspěšný závodní jezdec.

O hluku se diskutuje už roky

„V Česku ročně absolvuje technickou prohlídku průměrně přes dva u půl milionu vozidel. Zhruba 200 tisíc z nich získá technickou jen na dobu třiceti dnů,“ uvádí iRozhlas. K nejčastějším závadám patří koroze, vůle na podvozku a závady na světlech. Zhruba dvacet tisíc aut ročně pak technickou kontrolou kvůli špatnému stavu vůbec neprojde.

Jak hlučí...

  • 20 dB - šeptaný hlas
  • 50 dB - hovor, tiše jedoucí automobil, tiché ulice
  • 80 dB - křik, hlučné ulice
  • 90 dB - pneumatická vrtačka
  • 100 dB - v blízkosti vlaků, těžkých nákladních aut
  • 120 dB - rachot hromu
  • 140 dB - siréna námořní lodi, proudové letadlo
  • 150 dB - sopečný výbuch
  • 160 dB - start rakety
  • Hluk od zhruba 120 dB je už vnímán jako bolest.

O omezení hlučnosti vozidel mluví Evropa už deset let. Hlukové normy existují v EU již od 70. let, limity jsou i přes snahu zákonodárců stejné už od roku 1996, pro motocykly a osobní automobily jsou mezi 74 a 80 decibely. V loňském roce se rozhodly proti příliš hlučným motorkám zakročit rakouské a německé úřady (čtěte více).

„Obecně platí, že motorka musí mít původní výfukový systém, který byl namontován při schvalování typu vozidla. Když zaměníme nějakou část výfukového systému, musí být tento díl homologovaný a homologovaný musí být taktéž, jestliže se jedná o ucelený technologický celek. Na motocyklu nesmí být neschválené komponenty (netýká se motocyklů uvedených do provozu před 1. 7. 2001). Na motorce nesmí být úprava výfukového systému, která mění stanovené parametry pro konkrétní schválený typ (je tím míněno hluk a emise),“ uvádí ve svých dokumentech Autoklub ČR. „Motocykly registrované po 1. 7. 2001 musí mít díly výfukové soustavy označeny homologační značkou.“

Nejčtenější

Novodobí zelení komunisté nám chtějí vzít auta, varoval Turek na srazu

Exkluzivně

V království miliardáře Richarda Chlada ve středočeských Všenorech se konalo další setkání Smažák & Káry. Na sraz aut, ve kterém byla hlavními hvězdami garáž Chladových skvostů, dorazil také...

Sanitky v Československu. Kromě nesmrtelné Š 1203 sloužil i sanitní motocykl

Podívejme se na reprezentativní vzorek sanitek sloužících v tehdejším Československu. Přestože těch typů byla celá řada, tak asi každý si v první řadě vybaví nesmrtelnou Škodu 1203. Věděli jste ale,...

Prezident zná cestu do Lán nejlíp. Závod harleyářů vyhrál na motorce z Číny

Pátý ročník charitativního závodu Harley-Davidson Praha pro Nedoklubko Challenge 2025 startoval z Prahy a už po třetí končil na Lánech. Nejkratší možná trasa měřila 150 km. Závod se totiž nejede na...

Sraz v Libochovicích ukázal perly vesnických stodol. Na pole byste je nevyhnali

Kdysi dostávaly zápřah na polích, nyní si však užívají „důchodu“ a mnohdy nevídané péče ze strany svých majitelů. Vyšperkované letité traktory, jejichž strohá konstrukce už roky neviděla bláto,...

Naučte se řídit raketoplán z Brna. Nový zetor má 54 rychlostí vpřed a 27 vzad

Exkluzivně

Michal Novotný doslova učil jezdit nový traktor slavného brněnského výrobce. Zkušební technik Zetoru exkluzivně pro iDNES.cz vysvětluje, jak se takový moderní stroj řídí. Zcela nový traktor se bude...

Frajeři nastartovali své krásky a projeli Prahou. Brali i spolujezdkyně

Už po dvanácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných gentlemanů. V neděli 18. května probíhala opět téměř v tisíci městech po celém světě. V Praze se jí zúčastnilo...

24. května 2025

Automobilky MPV odepsaly, rodiny na ně nedají dopustit. Které je nejlepší?

Automobilky je definitivně odepsaly, přitom rodiny je milují. Auta kategorie MPV ovšem v praktické využitelnosti máloco nahradí. Dnes je snaží zastoupit SUV či osobní verze dodávek. Aures Holdings ve...

24. května 2025

Sraz v Libochovicích ukázal perly vesnických stodol. Na pole byste je nevyhnali

Kdysi dostávaly zápřah na polích, nyní si však užívají „důchodu“ a mnohdy nevídané péče ze strany svých majitelů. Vyšperkované letité traktory, jejichž strohá konstrukce už roky neviděla bláto,...

23. května 2025

Sanitky v Československu. Kromě nesmrtelné Š 1203 sloužil i sanitní motocykl

Podívejme se na reprezentativní vzorek sanitek sloužících v tehdejším Československu. Přestože těch typů byla celá řada, tak asi každý si v první řadě vybaví nesmrtelnou Škodu 1203. Věděli jste ale,...

23. května 2025

V autě bojujeme s moderní technikou, před bouračkou nás nezachránila

Málem jsme šli domů pěšky, řidič fordu se na kruhovém objezdu rozhodl vyzkoušet reakce řidiče. Naše technologiemi nabité audi vůbec nezareagovalo na auto, které se rozhodlo, že naše přednost na...

23. května 2025

Brusel chtěl zakázat karbon v autech, pak si to rozmyslel. Prozatím

Seznam materiálů, které nesmí být v evropských automobilech přítomny, se měl rozrůst o uhlíková vlákna. Nová směrnice je klasifikuje coby škodlivý materiál. Což překvapuje. Jsou asi bezpečnější než...

22. května 2025

Nový forester dělá z polňačky asfaltku. A kromě Kuřátek si veze i kolibříky

Subaru Forester šesté generace přiváží tradicionalismus v modernějším pojetí. Vypadá sice trochu jinak, ale je jako dobře padnoucí boty, které si po čase opět obujete, a hned se v nich cítíte pevní v...

22. května 2025

Sezona kabrioletů začíná. Nečekaný šampion mezi ojetinami stojí od 100 tisíc

Ještě nedávno patřil do slušné nabídky i „obyčejných“ značek kabriolet, dnes se krčí v koutě nabídky jen prémiovek, a tam mají namále. Kabriolety jsou možná iracionální, ale rozhodně prímové. A...

22. května 2025

Renault a Stellantis: zachraňte malá auta, předpisy je zbytečně zdražují

Vztah mezi automobilkou Renault a koncernem Stellantis je komplikovaný, společnosti jsou si na evropském trhu konkurenty. Přesto šéfmanažeři obou skupin umí dospět k vzájemné shodě. To když kritizují...

21. května 2025

Senzor Volva vám usmaží foťák v mobilu. Lidským očím prý neškodí

Že vyfotit auto, které nevlastníte, může být zdrojem problémů, možná tušíte. Nemusí jít jen o klasické záseky při pořizování snímků mimo veřejná místa, bez souhlasu majitele, anebo dokumentaci špatně...

21. května 2025

Vyhrajte balíček stylových doplňků na svačiny od Hollandie
Vyhrajte balíček stylových doplňků na svačiny od Hollandie

Poctivé jogurty, to je Hollandia. Věděli jste ale, že vyrábí také skvělé jogurtové nápoje a osvěžující smoothie? Zapojte se do soutěže a vyhrajte 5...

Naučte se řídit raketoplán z Brna. Nový zetor má 54 rychlostí vpřed a 27 vzad

Exkluzivně

Michal Novotný doslova učil jezdit nový traktor slavného brněnského výrobce. Zkušební technik Zetoru exkluzivně pro iDNES.cz vysvětluje, jak se takový moderní stroj řídí. Zcela nový traktor se bude...

21. května 2025

ANALÝZA: Maroko je rájem výrobců aut. Německá honorace spěje k záhubě

Premium

Proč domácí výroba automobilů v Německu upadá? Důvodem není jen všeobecný propad trhu, tlak čínských automobilek nebo celní smrště amerického prezidenta Trumpa. Tím nejsilnějším argumentem je výše...

20. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.