Úterý 17. května 2022, svátek má Aneta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 17. května 2022 Aneta

Na STK se bude měřit také hlučnost. V pozoru jsou hlavně motorkáři

Na STK bude techniky za dva roky také zajímat, zda vozidlo není příliš hlučné. Ministerstvo dopravy chce zabránit tomu, aby v provozu jezdila auta nebo motocykly s tuningovou úpravou výfuku či motoru, zjistil iRozhlas. Zdá se ovšem, že je to spíše minoritní problém.

Měření hlučnosti je součást schvalování daného vozidla do provozu. Výměna výfuku za lepší „laděný“ je častou úpravou především u motorek, nejsou ovšem výjimečné ani u sportovních modelů aut (podívejte se, jak vypadá montáž výfuku na lamborhgini). Profesionálně vyrobené speciální výfuky umí přidat i výkon, pokud je výrobce nabízí oficiální cestou, má je také zhomologované, to znamená, že splňují i hlukové předpisy.

 „Ukazuje se, že zejména pro hlučné motocykly a některá tuningová vozidla je potřeba přidat další stupeň kontroly. Můžeme si udělat analogii třeba se zatmavováním skel. Byl to výrazný fenomén, který jsme tu měli před několika lety. V momentě, kdy se nalezlo technické řešení, tento jev prakticky vymizel,“ uvádí pro iRozhlas mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Dodává, že podmínky se řídí evropskou směrnicí. Speciální hlukoměry vybere resort nejpozději do dvou let.

Decibel

Decibel je jednotka nejznámější svým použitím pro měření hladiny intenzity zvuku, ale ve skutečnosti jde o obecné měřítko podílu dvou hodnot, které se používá v mnoha oborech. Jde o fyzikálně bezrozměrnou míru, obdobně jako třeba procento, ovšem na rozdíl od něj je decibel logaritmická jednotka. Například pokles (útlum) o 3 dB u výkonu značí poloviční výkon, naopak zisk (zesílení) o 3 dB je dvojnásobný výkon.

Zdroj: wikipedia.cz 

Podle předběžných informací se změna chystá na rok 2023. Pokud bude součástí technické kontroly měření hlučnosti, budou muset STK nakoupit speciální přístroje na měření. „To se odrazí na ceně kontroly,“ připomíná Martin Jerman, vedoucí STK na pražském Bohdalci. Měření podle něj bude muset probíhat uvnitř na dílně schváleným přístrojem. „Měření venku by bylo zkreslené,“ vysvětluje. 

Na bohdaleckém STK by měření hluku prováděli v komoře, kde se měří emise. „Z tohoto pohledu to komplikace není, jen bychom museli pořídit schválený přístroj,“ opakuje Jerman. Měření probíhá tak, že se sonda zasune do výfuku, motor se „protúruje“ a stanoví se hladina zvuku v decibelech, celá procedura podle Jermana zabere maximálně pět až deset minut. Celá technická kontrola obvykle trvá do 20 minut i s měřením emisí je to asi třičtvrtěhodina.

Podle techniků z STK ovšem s hlučností výfuků u aut, které na kontrolu lidé přistavují, nejsou. „My s tím žádné problémy nemáme. Je to opravdu velmi ojedinělé,“ kroutí hlavou Martin Jerman. „Málokdy přijede auto s upraveným výfukem,“ souhlasí Marek Lamač, technik na STK. „Když zjistí emisní technici, že má vůz děravý, hlučný výfuk, tak už je jasné, že nemůže emisní kontrolou projít a auto pak ani nejde na kontrolu technického stavu na linku STK,“ vysvětluje.

ilustrační snímek

„Samozřejmě je špatné, když si především motorkáři upravují neodborně výfuky,“ zdůrazňuje Jerman a připomíná, že pokud si tuningové úpravy dělají lidé sami, může se nepřiměřeně zvýšit hlučnost. „Jsou ovšem renomované firmy, které upravují výfuky. A není nic lepšího než krásný zvuk spalovacího motoru,“ uzavírá Martin Jerman, mimo jiné slavný a úspěšný závodní jezdec.

O hluku se diskutuje už roky

„V Česku ročně absolvuje technickou prohlídku průměrně přes dva u půl milionu vozidel. Zhruba 200 tisíc z nich získá technickou jen na dobu třiceti dnů,“ uvádí iRozhlas. K nejčastějším závadám patří koroze, vůle na podvozku a závady na světlech. Zhruba dvacet tisíc aut ročně pak technickou kontrolou kvůli špatnému stavu vůbec neprojde.

Jak hlučí...

  • 20 dB - šeptaný hlas
  • 50 dB - hovor, tiše jedoucí automobil, tiché ulice
  • 80 dB - křik, hlučné ulice
  • 90 dB - pneumatická vrtačka
  • 100 dB - v blízkosti vlaků, těžkých nákladních aut
  • 120 dB - rachot hromu
  • 140 dB - siréna námořní lodi, proudové letadlo
  • 150 dB - sopečný výbuch
  • 160 dB - start rakety
  • Hluk od zhruba 120 dB je už vnímán jako bolest.

O omezení hlučnosti vozidel mluví Evropa už deset let. Hlukové normy existují v EU již od 70. let, limity jsou i přes snahu zákonodárců stejné už od roku 1996, pro motocykly a osobní automobily jsou mezi 74 a 80 decibely. V loňském roce se rozhodly proti příliš hlučným motorkám zakročit rakouské a německé úřady (čtěte více).

„Obecně platí, že motorka musí mít původní výfukový systém, který byl namontován při schvalování typu vozidla. Když zaměníme nějakou část výfukového systému, musí být tento díl homologovaný a homologovaný musí být taktéž, jestliže se jedná o ucelený technologický celek. Na motocyklu nesmí být neschválené komponenty (netýká se motocyklů uvedených do provozu před 1. 7. 2001). Na motorce nesmí být úprava výfukového systému, která mění stanovené parametry pro konkrétní schválený typ (je tím míněno hluk a emise),“ uvádí ve svých dokumentech Autoklub ČR. „Motocykly registrované po 1. 7. 2001 musí mít díly výfukové soustavy označeny homologační značkou.“

  • Nejčtenější

Renault odevzdal Ladu Rusům. Chtějí také znovu vyrábět moskviče

Francouzská automobilka Renault převedla veškerá aktiva své ruské pobočky na město Moskva, svůj podíl 67,69 procenta v...

Autofotka týdne: Putinovy limuzíny s uříznutou střechou defilovaly v Moskvě

Událostí uplynulého týdne byla jednoznačně tradiční přehlídka v Moskvě. Kromě Putina, 11 tisíc vojáků a 131 vojenských...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Stát chce koupit přes sedm set elektromobilů za tři čtvrtě miliardy korun

Ministerstvo financí jako centrální zadavatel vypsalo dvě zakázky na nákup až 711 elektromobilů v rámcových smlouvách...

Malá kolečka a velký charakter. Zelené žihadlo nás překvapilo

Elektrická koloběžka Vsett 9+ nám v redakčním testu předvedla svou všestrannost. Zvládne nejenom město, ale i kopce, a...

Vynález století od zapomenutého génia z tiskárny. Pneumatika, co funguje

Premium Výkon motoru, maximální rychlost, přesnost řízení, ovladatelnost. To všechno jsou vlastnosti auta, které by už tři...

Všechno vymyslela Škrlová. Je to hlava manipulace, říká režisér Síbrt

Premium Před patnácti lety Česko šokovala kuřimská kauza. Týrání malých chlapců nejbližšími příbuznými i podivná role „Aničky“....

Češi řeší, čím topit. Proč bychom se neměli zbavovat plynového kotle?

Premium Plynu pro domácnosti by mělo být dosti při přerušení dodávek z Ruska. Nedostatkový plyn sice zdražuje, ale rychlý...

I vysokoškolák může být blbý, říká obávaný lovec z Novy Doktor Vševěd

Premium Na úspěchu televizní soutěže Na lovu má Jiří Martínek velký podíl. Diváci žasnou nad jeho znalostmi. On žasne taky –...

  • Další z rubriky

Vynález století od zapomenutého génia z tiskárny. Pneumatika, co funguje

Premium Výkon motoru, maximální rychlost, přesnost řízení, ovladatelnost. To všechno jsou vlastnosti auta, které by už tři...

Malá kolečka a velký charakter. Zelené žihadlo nás překvapilo

Elektrická koloběžka Vsett 9+ nám v redakčním testu předvedla svou všestrannost. Zvládne nejenom město, ale i kopce, a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Favorit je v cíli! Dva tisíce kilometrů si třicetiletá škodovka užila

Na takovou expedici se vydají jen blázni, dočetli jsme se v diskuzích pod články, tak jsme vyrazili přímo od bohnického...

Škola karavaningu: nomádský rituál a louhování kávy v zavařovačce

Pokud se na cestách karavanem chcete vzdát kávy, tak ani nevyrážejte. Kafe je zákon. Nomádská tekutá bible. Poradíme...

Nohy v teple a suché prádlo: Otestujte s námi odolný sušák od Viledy
Nohy v teple a suché prádlo: Otestujte s námi odolný sušák od Viledy

Nemáte doma sušičku a trápíte se po každém praní se svým starým sušákem? Získejte jeden od Viledy. Právě na něm snadno usušíte ložní prádlo i...

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Bez nebezpečných injekcí do penisu si dnes nic nevyděláte, říká pornoherec

V posledních letech se ve videích pro dospělé objevuje další nerealistický prvek – hodiny trvající erekce. Pornoherec a...

Památka na sověty. Turkmenistán hodlá jednou provždy uhasit Bránu do pekla

Sovětští důlní inženýři podnikli v šedesátých a sedmdesátých letech řadu misí. Jejich expedice do Turkmenistánu v roce...

Eurovizi vyhráli Ukrajinci s písní pro matky, čeští We Are Domi nezaujali

Na šedesátém šestém ročníku mezinárodní pěvecké soutěže Eurovize, který se letos konal v italském Turíně, zvítězil...

Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté na místě zjišťují, že bydlí jinde

Premium Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté si zaplatí zájezd v zahraničí, přijedou do hotelu a teprve na jeho recepci...