Pneumatika musí mít ekoštítek jako lednička. Údaje ale nemusí sedět

aktualizováno 
Pneumatiky musí být značené jako ledničky. Nové nařízení EU týkající se motoristů vstupuje v platnost příští měsíc. Podle něj se musí všechny nové pneumatiky prodávat se štítkem, podle kterého bude mít nakupující přesnější informace o pneumatice. Ne vždy na něm ale musí najít pravdivé údaje. U zimáků je rozhodně lepší sledovat jejich chování na sněhu než úspornost.

Nařízení Evropské komise platné od 1. listopadu tohoto roku má za účel snížit spotřebu paliva a potažmo emise skleníkových plynů, snížit hlučnost silničního provozu a samozřejmě i zvýšit bezpečnost silničního provozu.

Napomoci tomu mají nové "energetické" štítky u pneumatik, které čeští zákazníci už znají z lednic nebo například praček a podle Evropské komise se tento systém osvědčil. Nedávno jej dokonce zavedla i u obytných domů. Přečtete si Energetické průkazy na domech. Vše, co o nich potřebujete vědět

Štítky na pneumatikách budou uvádět tři hlavní parametry: hlučnost, valivý odpor a brzdnou dráhu na mokré vozovce. Kategorie valivý odpor a brzdná dráha jsou rozděleny do kategorií A – G, hlučnost je pak uváděna ve třech různých třídách.

Toto rozdělení má pomoct zákazníkům vybrat si optimální pneumatiku podle toho, jestli upřednostňují kratší brzdnou vzdálenost, nebo třeba spotřebu paliva. Při výběru je ale potřeba brát v potaz fakt, že všechny tři parametry spolu vzájemně velice souvisí. Zlepšení jednoho parametru, například valivého odporu, může mít negativní dopad na jiné parametry, jako je přilnavost za mokra. Zlepšení přilnavosti za mokra pro změnu může mít za následek zvýšení vnějšího hluku odvalování. (Podrobnosti o těchto údajích najdete na konci tohoto článku.)

Tiskový mluvčí ÚAMK Martin Opatrný sice naznačil, že zákazníci by se tak mohli zaměřovat pouze na jeden parametr a sice na příznivou hodnotu u valivého odporu, většinou se ale nové štítky setkávají s příznivou odezvou. "Zákazníci jsou směřování k rozvaze nejen nad cenou kupované komodity, ale také nad jejími vlastnostmi, potažmo vlivem na životní prostředí. A to je dobře," tvrdí Václav Částka ze společnosti DobréPneu.cz.

Ilustrační snímek

Porodní bolesti

Pravdivost údajů uváděných výrobci, kteří takto musí označovat už všechny pneumatiky vyrobené po 1. červenci, ale budí pochybnosti. Certifikaci štítků si totiž zatím provádějí výrobci sami a ohledně dotazu na kontrolu těchto údajů se ministerstvo dopravy zatím vyjádřilo, že se předpokládá, že uvedené údaje budou správné. Může ale požadovat, aby dodavatelé poskytli technickou dokumentaci za účelem posouzení správnosti uvedených hodnot a tříd. Z čehož plyne, že se nějaké výrazné kontrolní aktivity výrobci a distributoři pneumatik obávat nemusejí.

Sami prodejci mají pochybnosti už teď: "Poté, co jsme obdrželi první vlaštovky se štítky, jsem byl překvapen uvedenými hodnotami. Prvotřídní značky si podle nich stojí hůře než některé značky levnějšího segmentu," říká Václav Částka. "Velkou otázkou jsou hlavně čínské pneumatiky, jejichž štítky často uvádějí nejlepší hodnoty, ale objektivní testy posuzující 15 kritérií tyto pneumatiky nedoporučují pro špatnou kvalitu," dodává.

Na štítku  totiž nejsou uvedeny další důležité údaje, jako je kilometrový výkon, stabilita v zatáčkách nebo stáří pneumatiky. Václav Částka tedy doporučuje hledat i informaci o zemi původu pneumatik. "Je totiž až překvapivé, ve kterých zemích se některé pneumatiky vyrábí," vysvětluje. "Nicméně každé opatření, které se zavádí, musí projít porodními bolestmi. Trend je to však dobrý."

Výběr neusnadní

Z analýzy štítkování internetového obchodu Pneumatiky.cz vyplývá, že každá vlastnost má jiného vítěze. Na silnicích drží nejlépe pneumatiky značky Pirelli. Nejméně hlučné jsou naopak pneumatiky GoodYear a na spotřebě paliva nejvíce ušetří řidiči, kteří přezuli pneumatiky Nokian.

Z analýzy e-shopu vyplývá, že z průměrných hodnot všech tří kritérií vychází v segmentu osobních zimních pneumatik nejlépe výrobce Pirelli. Analýza ukázala i na favority pro jednotlivé rozměry pneumatik. Například v jednom z nejprodávanějších rozměrů 195/65 R15 dosáhla v průměru nejlepších štítkových kritérií pneumatika Nokian WR D3.

"Výsledky například ukazují, že při preferenci jednotlivých kritérií, nekoupíte pneumatiky s lepším štítkovým kritériem, než je hodnota C," doplnil Vojtěch Schwangmaier, ředitel e-shopu Pneumatiky.cz.

U zimáků sledujte raději bezpečnost

"Při výběru zimních pneumatik mohou být štítky zavádějící," varuje Vojtěch Schwangmaier. "Řídit se při koupi zimních pneumatik štítkováním, může být nebezpečné. To totiž strhává pozornost na parametry, které nejsou pro nadcházející období klíčové," upozorňuje.

Pro bezpečnou jízdu v nadcházejících chladných měsících je podle odborníka vhodné sledovat záběr či brzdnou dráhu na sněhu, ovladatelnost na mokru, aquaplaning nebo směrové vedení. U štítkování však klasifikuje bezpečnost pouze kritérium přilnavosti na mokru. Palivová účinnost či hlučnost jsou parametry, které ve zhoršených klimatických podmínkách ustupují do pozadí.

Test letních pneumatik

Přesné parametry pneumatik lze nicméně zjistit je s pomocí rozsáhlého testování, které provádí nezávislý institut nebo odborný magazín. Patří mezi ně třeba charakteristiky aquaplaningu nebo handling (přilnavost) na suchých a mokrých vozovkách, takže pokud chcete o svých pneumatikách vědět opravdu všechno, obraťte se na prodejce ve vašem obchodě nebo si projděte nějaký nezávislý test.

Prodejci neočekávají vážnější problémy s prodejem zimních pneumatik pro nastávající sezonu. "Na nové opatření jsme se připravovali s půlročním předstihem, žádné vážnější problémy tak neočekáváme," uzavírá Václav Částka z e-shopu DobréPneu.cz.

Údaje na štítku

Symbol znázorňující valivý odpor na nových štítkách u pneumatik

Energetická účinnost pneumatiky, nebo také valivý odpor. Tato hodnota udává, jak velký vliv budou mít pneumatiky na snížení emisí CO2 a hlavně na spotřebu paliva, kterou dokáží ovlivnit z 20 až 30 procent. Nejlepší možnou známkou je A, nejhorší pak G. Rozdíl mezi písmeny je zhruba jeden litr na tisíc kilometrů, to znamená, že pokud byste ujeli stejnou vzdálenost s pneumatikami A a pak G, bude rozdíl šest litrů na jeden tisíc kilometrů. Šetrná auta tak mohou mít každých 10 km na sto kilometrech zadarmo. Stále ale platí jedna důležitá zásada: správné hustění. Pokud budete jezdit na těch nejúspornějších pneumatikách, které ale budou podhustěné, je celé snažení nanic.

Symbol znázorňující brzdnou dráhu na mokré vozovce na nových štítkách u

Brzdná dráha na mokrých vozovkách. I zde platí, že nejlepší známkou je A, nejhorší opět G. Vozidlo se známkou A zastaví na mokré vozovce z rychlosti 80 km/h v nejkratším čase a tedy i na nejkratší dráze. Vozidlo se známkou B zastaví o tři až šest metrů dále, u známky G se pak brzdná dráha může prodloužit až o více než 30 metrů. Jen pro představu, podle serveru chcižít.cz je průměrná brzdná dráha vozidla na mokru při 80 km/h 49 metrů.

Symbol hlučnost uváděných na nových štítkách u pneumatik

Hlučnost: základní hodnota se uvádí v decibelech, existují tři třídy pro hlučnost.

Všeobecně platí, že zlepšení jednoho parametru, například valivého odporu, může mít negativní dopad na jiné parametry, jako je přilnavost za mokra. Zlepšení přilnavosti za mokra pro změnu může mít za následek zvýšení vnějšího hluku odvalování.

Vozorový příklad štítku, kterým musí být vybavené všechny pneumatiky vyrobené
Autoři: ,

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Nové kouzlo malého kombíku. Fabia je normální auto české rodiny

Škoda Fabia

Škoda Fabia letos oslaví dvacáté narozeniny a je stálicí v nabídce mladoboleslavské automobilky. Spolu s Renaultem Clio...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Další z rubriky

Žebříčku nejméně spolehlivých aut vévodí v Británii Tesla S

Tesla Model S 85D

Jen polovina exemplářů daného modelu neměla za poslední rok nějaký technický problém. Takové hodnocení si odnesla Tesla...

OBRAZEM: Do Pragovky se sjely automobilové klenoty. Dorazí i Ralf Schumacher

Zlatý volant 2019

Industriální prostor Pragovky, továrny, ze které vyjížděly slavné Pragy V3S, hostí motoristický galavečer Zlatý volant....

Škoda do roku 2022 představí deset elektroaut a vyvine nový VW Passat

ŠKODA VISION iV

Škoda Auto do konce roku 2022 uvede na trh 30 nových modelů, deset z nich bude mít čistě elektrický nebo hybridní...

Najdete na iDNES.cz