Moss vs. Hill. Formule ikon motorsportu pojedou v Brně

Dva ikonické monoposty formule 1 a dvě legendy, které je pilotovaly. V Brně se v půli července postaví na start Maserati 250F, se kterým startoval Stirling Moss a o deset let mladší BRM P261 Grahama Hilla.
BRM P261 Grahama Hilla po nehodě ve Snettertonu v březnu 1964

BRM P261 Grahama Hilla po nehodě ve Snettertonu v březnu 1964 | foto: archiv Motor Journal

Na dálku přes kanál La Manche bude slavnému goodwoodskému festivalu rychlosti ve stejném termínu 13. a 14. července konkurovat parádní akce na Masarykově okruhu. Organizátoři Brno Grand Prix Revival hlásí obrovský zájem o vstupenky. K hlavním hvězdám budou patřit právě dvě formule šampionů dávné minulosti.

Starší z aut – ikonický monopost, který v prehistorických dobách F1 patřil k dominantním vozům na evropských tratích mladého seriálu, objednal pro svého syna Alfred Moss prostřednictvím společnosti Shell-BP v Itálii. „Mossovi vůz dostali v květnu, kdy s ním Stirling Moss poprvé startoval na okruhu v Bordeaux a dojel na čtvrtém místě. Po zbytek roku s vozem závodil jako soukromý jezdec a potom i jako jezdec tovární s výjimkou Velké ceny Francie v Remeši, kde s tímto vozem startoval Luigi Villoresi. Nejlepším výsledkem bylo vítězství v závodě volné formule v Aintree,“ popisuje spolupořadatel Brno Grand Prix Revival Jiří Mewald první rok rudého monopostu na tratích.

Zemřel otec bájných draků. Buchbergerovy formule zas vyrazí na brněnský okruh

Maserati s číslem podvozku 2508 mělo unikátní uspořádání pedálů: namísto typického uspořádání spojka–plyn–brzda používaného u italských monopostů mělo 2508 pedály v pořadí spojka–brzda–plyn. Před koncem roku 1954 byl vůz dodatečně vybaven novou nýtovanou palivovou nádrží.

Stirling Moss v následující sezoně kývl na nabídku Mercedesu a odstartoval nejslavnější část svojí kariéry, Maserati v rodině Mossů zůstalo. Půjčovali si ho Mike Hawthorn, John Fitch, Lance Macklin, Peter Walker, Bob Gerard a Les Leston. Pro sezonu 1956 byl vůz 2508 přestavěn a Stirling Moss s ním opět vyhrál v Aintree. Na konci roku 1956 jej Mossovi vrátili do továrny, kde byl dočasně uskladněn. Následující rok – tedy v roce, kdy Maserati ukončilo svoje působení v F1, si auto koupil Ross Jensen z Nového Zélandu. To už nemělo karoserii monopostu, zpět ji dostalo až v roce 1986. Dnes je auto v majetku německé rodiny Rettenmaierových.

Krvavá pomlázka 1962. Mossova kariéra skončila na Velikonoční pondělí

Mimochodem Stirling Moss – navzdory svému zanícení pro mercedesy – na Maserati 250F nedal dopustit. V roce 2014 o autě řekl: „Maserati 250F byl bezpochyby nejlepší vůz formule 1 s motorem vpředu, jaký kdo postavil. Mým nejlepším závodem bylo vítězství v Monaku 1956 a to, protože ten vůz se tak dobře řídil. Nebylo to tak rychlé jako Ferrari, ale vyvážení stroje bylo velmi důležité a jim se to podařilo naprosto správně.“

Deset let po prvním závodu Stirlinga Mosse s Maserati bylo v F1 všechno jinak. Motory se u monopostů přestěhovaly za sedačku řidiče. A zrodili se noví titáni. Jedním z nich byla i British Racing Motors, zkráceně BRM, která poprvé startovala s vlastním monopostem v roce 1951, o jedenáct let později získala svůj jediný pohár konstruktérů i mistrovský titul pro jezdce. Značce ho vyjezdil právě Graham Hill. Na sezonu 1964 nachystal konstruktér Tony Rudd evoluci modelu P61. „BRM P61 měl ke karoserii připevněn rám, který nesl motor a zadní pérování. Problémy s ovladatelností si však koncem roku 1963 vyžádaly změnu konstrukce s cílem vůz vyztužit. Druhá verze vozu se samonosnou karoserií byla označena jako P261,“ vysvětluje Mewald.

Tony Rudd vytvořil samonosnou karoserii tak, že pokryl ocelové trubkové profily hliníkovým pláštěm. Vidlicový osmiválec o objemu 1,5 litru byl přepracován tak, aby dosahoval výkonu kolem 200 koní. Druhý vyrobený vůz, který se představí v Brně, využíval Graham Hill k testování a přípravě na sezonu. Poprvé s ním startoval na okruhu Snetterton 14. března 1964 v závodě o trofej novin Daily Mirror. „Byl chladný a deštivý den, ale Graham Hill vedl až do 6. kola, kdy ve stále se prohlubující kaluži dostal smyk, vyjel z trati a narazil do zemního valu,“ popisuje Jiří Mewald.

Ken Block nebyl první. Tragické konce mistrů volantu byly banální i šílené

Jezdec vyvázl bez zranění, karoserie byla na pokraji „odpisového“ stavu, ale protože tým neměl další, spravili ji. Mezitím byly dokončeny vozy P261-3 a 4 a poškozená karoserie z „dvojky“ se stala dekorací v jednom klubu v Birminghamu. Vozy číslo P261/4 a P261/3 startovaly poprvé ve Velké ceně Monaka, kde s nimi Graham Hill a Ritchie Ginther dojeli na prvním a druhém místě.

V sedmdesátých letech koupil vůz P261/2 nadšenec pro značku BRM John McCartney, který vůz opět uvedl do provozuschopného stavu.

Dvojice aut, jejichž volanty v rukou drželi jedni z nejlepších pilotů zlaté éry formule 1, se v Brně představí v seriálu HGPCA – světové série historických grand prix vozů. „Podle předběžné startovní listiny bychom měli vidět asi dvacet vozů F1 z doby do šedesátých let. Další formule 1 pak budou startovat v sérii Masters Historic Racing, říká Karel Kupka, organizátor akce, na kterou si čeští fanoušci museli od prvního ročníku počkat deset let.

Český Goodwood

Závodní akce přináší jedinečnou kombinaci světových závodních sérií historických vozů. „Těmi nejprestižnějšími jsou Historic Grand Prix Cars Association sdružující majitele meziválečných a poválečných Grand Prix vozů s motory vepředu a Masters Historic Racing, která kromě F1 ze 70. a 80. let přinese i závody historických vytrvalostních speciálů, vozů gran turismo a cestovních aut,“ popisuje Kupka. „Všechny série startují v režimu plnohodnotného závodu s dvěma závodními rozjížďkami za víkend. Program Brno Grand Prix Revival doplní oblíbené závody cestovních vozů a monopostů HAIGO, česká Grand Prix historických vozidel a prezentační jízdy českých a slovenských formulí, cestovních vozů a motorek. V depu Masarykova okruhu zároveň proběhne sraz značkových historických klubů.“

Sáhnout si na Monu Lisu a promoknout na kost na nejlepší autoakci světa

Nejčtenější

EXKLUZIVNĚ: Špion načapal malou elektrickou Škodu Epiq při testech brzd

Vývoj malé elektrické Škody Epiq jde konečně do finále. Malý bateriový crossover vyvinutý a vyrobený pod taktovkou španělského Seatu bude na trh uveden v roce 2026. Maskovaný prototyp nafotil při...

Bez 815 by Tatra sametovou revoluci nepřežila, říká šéf kopřivnického vývoje

Nová Tatra Force získala cenu za design, z výrobní linky sjíždí nová generace civilních vozů Tatra Phoenix a na veletrhu v Brně kopřivnická automobilka ukázala modernizovanou řadu T 810. Co dělají...

Motorky v koloně zákon neřeší. Jak projet a nedostat se do potíží?

Projíždění motorek kolonou aut „na pána“ nebo předjíždění zprava je běžnou praxí, která pro motorkáře znamená úsporu času a pro mnohé i pohodlí v horkém letním počasí. Tato situace však naráží na...

Socialistický barter. Německo nakupovalo mazdy za klobásky a houby s octem

Nemnoho střípků historie tak dobře ilustruje výdobytky socialistického hospodářství jako příběh o Mazdě 323, kterou si za vůz pro elity v 80. letech vyvolila Německá demokratická republika. Chtěli...

Renault je nečekaným korunním princem hybridů. Šlape na paty Toyotě

Hybridy rovnalo se spoustu let automaticky Toyota. Pohon to byl občas až vysmívaný, protože byl drahý, při zrychlování hučel jako vysavač a velká část lidí si nechtěla komplikovat život složitou...

Auto je plné a kufr nejde zaklapnout. Řešení je překvapivě snadné

Pomalu se chystáte na návrat z dovolené, kufr vozu už je po strop naložený zavazadly, ale při zavírání přijde problém – zámek víka zavazadelníku zničehonic přestal spolupracovat a kufr nejde zavřít....

12. července 2025

Nabíjení elektroaut. Bez zapojení měst to levné nebude, vysvětluje expert

ČEZ otevřel v červnu devítistou dobíječku elektromobilů. Jak se bude nabíjecí síť rozvíjet a proč má být její budování tématem pro municipality, vysvětluje v exkluzivním rozhovoru pro iDNES.cz Tomáš...

12. července 2025

Chystáte se na dovolenou autem? Nezapomeňte doklady, jinak to bude drahé

Už řadu měsíců u sebe řidiči v tuzemsku nemusí vozit fakticky žádné doklady. Snadno se tak může stát, že při cestě do zahraničí zůstane řidičák, techničák nebo zelená karta v šuplíku. A to může být...

11. července 2025

Řidiči na Tour de France: extra školení a řidičák, necyklista za volant nemůže

Stodvanáctý ročník legendární cyklistické Tour de France šlape na plné obrátky. Pozornost fanoušků se samozřejmě soustředí na závodníky, méně známou, ale klíčovou roli hrají také řidiči doprovodných...

11. července 2025

Autobazary švindlovat nepřestaly. Inspekce zjistila podfuky při většině kontrol

Česká obchodní inspekce zjistila při loňské kontrolní akci nedostatky ve dvou třetinách kontrol autobazarů. Nejvážnější zjištění se týkala poskytnutí nepravdivých informací o technickém stavu či...

11. července 2025

Poslechněte si, jak umí řvát elektromobil. Hyundai představil nový Ioniq 6 N

Korejská automobilka Hyundai je v posledních letech velmi výrazným aktérem Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Na letošní ročník jedné z nejparádnějších motoristických akcí světa si připravila premiéru...

10. července 2025  13:35

Na motorce do Chorvatska to jde i bez dálnic. Cesta se vám odmění i výhledy

Chystáte se letos na motorce směr Jadran? Pokud chcete ušetřit, vyberte trasu přes Vídeň nebo zvolte objížďky přes průsmyky. Kromě úspor se navíc pokocháte výhledy, které na dálnici neuvidíte....

10. července 2025

Propouštění v německém autoprůmyslu: Daimler Truck zruší 5000 pracovních míst

Výrobce užitkových a nákladních vozidel Daimler Truck plánuje do roku 2030 zrušit v Německu přibližně 5 000 pracovních míst. Informovala o tom agentura DPA. Podle mluvčího společnosti mají být...

10. července 2025

V autě vzhůru nohama: mudrujeme nad auty bez řidiče a zběhovi ke Guccimu

Musíme si sehnat lepší držák na telefon. Natáčení dalšího podcastu V autě ten obyčejný nepřežil, takže jsme se chvílemi ocitali mimo obraz a dokonce i vzhůru nohama. Za volantem zajímavého plug-in...

10. července 2025

Účet za blackout: Škoda kvůli výpadku proudu nevyrobila několik stovek aut

Automobilka Škoda Auto kvůli pátečnímu zhruba dvouhodinovému výpadku elektrické energie ve všech svých závodech nevyrobila několik stovek aut. Jejich výrobu zařadí do programu v dalších týdnech....

10. července 2025

Škoda premiantem koncernu Volkswagen. Překoná letos milion?

Automobilka Škoda Auto ve druhém čtvrtletí zvýšila odbyt meziročně o 18,7 procenta na 270 800 vozidel. Oznámil to mateřský koncern Volkswagen. Škoda tak zaznamenala zdaleka nejvýraznější růst odbytu...

9. července 2025  16:55

EXKLUZIVNĚ: Špion načapal malou elektrickou Škodu Epiq při testech brzd

Vývoj malé elektrické Škody Epiq jde konečně do finále. Malý bateriový crossover vyvinutý a vyrobený pod taktovkou španělského Seatu bude na trh uveden v roce 2026. Maskovaný prototyp nafotil při...

9. července 2025,  aktualizováno  10:29
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.