Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Moss vs. Hill. Formule ikon motorsportu pojedou v Brně

Dva ikonické monoposty formule 1 a dvě legendy, které je pilotovaly. V Brně se v půli července postaví na start Maserati 250F, se kterým startoval Stirling Moss a o deset let mladší BRM P261 Grahama Hilla.
BRM P261 Grahama Hilla po nehodě ve Snettertonu v březnu 1964

BRM P261 Grahama Hilla po nehodě ve Snettertonu v březnu 1964 | foto: archiv Motor Journal

Na dálku přes kanál La Manche bude slavnému goodwoodskému festivalu rychlosti ve stejném termínu 13. a 14. července konkurovat parádní akce na Masarykově okruhu. Organizátoři Brno Grand Prix Revival hlásí obrovský zájem o vstupenky. K hlavním hvězdám budou patřit právě dvě formule šampionů dávné minulosti.

Starší z aut – ikonický monopost, který v prehistorických dobách F1 patřil k dominantním vozům na evropských tratích mladého seriálu, objednal pro svého syna Alfred Moss prostřednictvím společnosti Shell-BP v Itálii. „Mossovi vůz dostali v květnu, kdy s ním Stirling Moss poprvé startoval na okruhu v Bordeaux a dojel na čtvrtém místě. Po zbytek roku s vozem závodil jako soukromý jezdec a potom i jako jezdec tovární s výjimkou Velké ceny Francie v Remeši, kde s tímto vozem startoval Luigi Villoresi. Nejlepším výsledkem bylo vítězství v závodě volné formule v Aintree,“ popisuje spolupořadatel Brno Grand Prix Revival Jiří Mewald první rok rudého monopostu na tratích.

Zemřel otec bájných draků. Buchbergerovy formule zas vyrazí na brněnský okruh

Maserati s číslem podvozku 2508 mělo unikátní uspořádání pedálů: namísto typického uspořádání spojka–plyn–brzda používaného u italských monopostů mělo 2508 pedály v pořadí spojka–brzda–plyn. Před koncem roku 1954 byl vůz dodatečně vybaven novou nýtovanou palivovou nádrží.

Stirling Moss v následující sezoně kývl na nabídku Mercedesu a odstartoval nejslavnější část svojí kariéry, Maserati v rodině Mossů zůstalo. Půjčovali si ho Mike Hawthorn, John Fitch, Lance Macklin, Peter Walker, Bob Gerard a Les Leston. Pro sezonu 1956 byl vůz 2508 přestavěn a Stirling Moss s ním opět vyhrál v Aintree. Na konci roku 1956 jej Mossovi vrátili do továrny, kde byl dočasně uskladněn. Následující rok – tedy v roce, kdy Maserati ukončilo svoje působení v F1, si auto koupil Ross Jensen z Nového Zélandu. To už nemělo karoserii monopostu, zpět ji dostalo až v roce 1986. Dnes je auto v majetku německé rodiny Rettenmaierových.

Krvavá pomlázka 1962. Mossova kariéra skončila na Velikonoční pondělí

Mimochodem Stirling Moss – navzdory svému zanícení pro mercedesy – na Maserati 250F nedal dopustit. V roce 2014 o autě řekl: „Maserati 250F byl bezpochyby nejlepší vůz formule 1 s motorem vpředu, jaký kdo postavil. Mým nejlepším závodem bylo vítězství v Monaku 1956 a to, protože ten vůz se tak dobře řídil. Nebylo to tak rychlé jako Ferrari, ale vyvážení stroje bylo velmi důležité a jim se to podařilo naprosto správně.“

Deset let po prvním závodu Stirlinga Mosse s Maserati bylo v F1 všechno jinak. Motory se u monopostů přestěhovaly za sedačku řidiče. A zrodili se noví titáni. Jedním z nich byla i British Racing Motors, zkráceně BRM, která poprvé startovala s vlastním monopostem v roce 1951, o jedenáct let později získala svůj jediný pohár konstruktérů i mistrovský titul pro jezdce. Značce ho vyjezdil právě Graham Hill. Na sezonu 1964 nachystal konstruktér Tony Rudd evoluci modelu P61. „BRM P61 měl ke karoserii připevněn rám, který nesl motor a zadní pérování. Problémy s ovladatelností si však koncem roku 1963 vyžádaly změnu konstrukce s cílem vůz vyztužit. Druhá verze vozu se samonosnou karoserií byla označena jako P261,“ vysvětluje Mewald.

Tony Rudd vytvořil samonosnou karoserii tak, že pokryl ocelové trubkové profily hliníkovým pláštěm. Vidlicový osmiválec o objemu 1,5 litru byl přepracován tak, aby dosahoval výkonu kolem 200 koní. Druhý vyrobený vůz, který se představí v Brně, využíval Graham Hill k testování a přípravě na sezonu. Poprvé s ním startoval na okruhu Snetterton 14. března 1964 v závodě o trofej novin Daily Mirror. „Byl chladný a deštivý den, ale Graham Hill vedl až do 6. kola, kdy ve stále se prohlubující kaluži dostal smyk, vyjel z trati a narazil do zemního valu,“ popisuje Jiří Mewald.

Ken Block nebyl první. Tragické konce mistrů volantu byly banální i šílené

Jezdec vyvázl bez zranění, karoserie byla na pokraji „odpisového“ stavu, ale protože tým neměl další, spravili ji. Mezitím byly dokončeny vozy P261-3 a 4 a poškozená karoserie z „dvojky“ se stala dekorací v jednom klubu v Birminghamu. Vozy číslo P261/4 a P261/3 startovaly poprvé ve Velké ceně Monaka, kde s nimi Graham Hill a Ritchie Ginther dojeli na prvním a druhém místě.

V sedmdesátých letech koupil vůz P261/2 nadšenec pro značku BRM John McCartney, který vůz opět uvedl do provozuschopného stavu.

Dvojice aut, jejichž volanty v rukou drželi jedni z nejlepších pilotů zlaté éry formule 1, se v Brně představí v seriálu HGPCA – světové série historických grand prix vozů. „Podle předběžné startovní listiny bychom měli vidět asi dvacet vozů F1 z doby do šedesátých let. Další formule 1 pak budou startovat v sérii Masters Historic Racing, říká Karel Kupka, organizátor akce, na kterou si čeští fanoušci museli od prvního ročníku počkat deset let.

Český Goodwood

Závodní akce přináší jedinečnou kombinaci světových závodních sérií historických vozů. „Těmi nejprestižnějšími jsou Historic Grand Prix Cars Association sdružující majitele meziválečných a poválečných Grand Prix vozů s motory vepředu a Masters Historic Racing, která kromě F1 ze 70. a 80. let přinese i závody historických vytrvalostních speciálů, vozů gran turismo a cestovních aut,“ popisuje Kupka. „Všechny série startují v režimu plnohodnotného závodu s dvěma závodními rozjížďkami za víkend. Program Brno Grand Prix Revival doplní oblíbené závody cestovních vozů a monopostů HAIGO, česká Grand Prix historických vozidel a prezentační jízdy českých a slovenských formulí, cestovních vozů a motorek. V depu Masarykova okruhu zároveň proběhne sraz značkových historických klubů.“

Sáhnout si na Monu Lisu a promoknout na kost na nejlepší autoakci světa

  • Nejčtenější

Bývalého šéfdesignéra Rolls-Royce ubodal zloděj v jeho bavorském domě

Britský automobilový designér Ian Cameron je mrtev, bavorská policie vyšetřuje vraždu čtyřiasedmdesátiletého stylisty, který dal tvář moderním rollsům po převzetí značky automobilkou BMW

16. července 2024

Občerstvená Dacia Spring v akci. Teď už je víc autem a vejde se do půl milionu

Málokteré auto schytalo po svém uvedení takový posměch jako Dacia Spring v roce 2021. Výkon pouhých 45 koní, zrychlení na stovku za 19,1 sekundy, dojezd kolem 200 kilometrů, a ne zrovna přesvědčivé...

12. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Spaghetti jeep berte i v dieselu. Italské auto s americkým původem překvapí

Premium

Asi už víte, že americká značka Jeep patří do italsko-amerického koncernu FCA Fiat Chrysler, takže nikoho nepřekvapí, že kompaktní „retro“ SUV Renegade, určené především pro evropský trh, sáhlo do...

15. července 2024

Macho ford Made in USA je pravověrný offroad. Skvěle vypadá i jezdí

Make Bronco great again! Jako by roce 2020 u Fordu parafrázovali Trumpovo heslo. A vyslali na silnice a do terénu konkurenta Jeepu Wrangler. V dnešní době již poněkud nekorektní macho auto hází i v...

18. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sliby chyby. Vodíková budoucnost Toyoty končí ostudou a žalobou

Mirai v japonštině znamená budoucnost. Pro nový model vodíkové Toyoty to byl víc než přiléhavý název. Ovšem místo chvály a slibné budoucnosti s ním teď automobilka čelí v Kalifornii hromadné žalobě,...

18. července 2024

SUPERGALERIE: Štika jménem Capri. Jak si kupé Fordu podmanilo Evropu

Ford se rozhodl nalepit ikonické jméno kultovního auta Bodieho a Doyla z britského seriálu Profesionálové na přes dvě tuny vážící elektrické SUV – a hned je oheň na střeše. Svatokrádež? Možná. Zcela...

20. července 2024

Sršeň v protisměru. Slavný motoshowman projel mostecký okruh opačně

Mistrovství světa superbiků se vrací na Autodrom Most. Fanoušky čekají napínavé souboje na dráze, ale i doprovodný program o následujícím víkendu. Pepa Sršeň projel známý okruh v protisměru a...

19. července 2024

Vraha exdesignéra Rolls-Royce dopadli ve Francii

Celoevropské pátrání po vrahovi, který ubodal bývalého šéfdesignéra Rolls-Royce Iana Camerona, bylo úspěšné. Podle německého deníku BILD byl muž, který měl britského designéra ubodat v jeho domě v...

19. července 2024

V Česku se za letošek vyrobilo tři čtvrtě milionu aut, nejvíc od vzniku ČR

Výroba osobních aut byla v letošním prvním pololetí v Česku nejvyšší od vzniku státu. Automobilky v Česku vyprodukovaly 774 310 vozů, což je meziroční nárůst o 4,9 procenta. Vyšší byla také výroba...

19. července 2024

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Za celosvětový kolaps IT systémů může nečekaně absurdní chyba

Nepovedená aktualizace bezpečnostního softwaru společnosti Crowdstrike způsobila pád počítačů a serverů s operačním...

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s odbavováním letů,...

Zemřela Shannen Doherty. Hvězda Beverly Hills 90210 podlehla rakovině

Po téměř deseti letech boje s rakovinou zemřela americká herečka Shannen Doherty, informují média. Proslavil ji seriál...

Princezna Kate přišla s dcerou na Wimbledon, setkala se i s Krejčíkovou

Princezna Kate (42) přišla na mužské finále letošního Wimbledonu spolu se svou dcerou Charlotte (9). V zákulisí se...

Piju každý den. Dřív nebo později se upiju k smrti, líčí bývalý fotbalista Fenin

Fotbalista Martin Fenin (37) neprožívá nejlepší období. Nejen, že mu nevyšlo manželství s policistkou Beatou, se kterou...