Stellantis si nechal patentovat pneumatiky z vaječných skořápek. Jsou bio

  10:00
V koncernu Stellantis, vyrábějícím opely, fiaty, citroëny, jeepy, peugeoty, maserati a auta spousty dalších značek, se nechtějí pídit po odpovědi na otázku, zda byla dřív slepice, či vejce. Zato mají jasno v tom, že budoucnost automobilového průmyslu je ve vaječných skořápkách.
Fotogalerie4

Zlepšit ekologickou bilanci velkého koncernu, to přijímá svět s nadšením. Nápad s vaječnými skořápkami ale působí spíše rozpačitě. | foto: Profimedia.cz

Ve snaze odrušit emise spojené s otěrem pneumatik navrhli patent, který je má zužitkovat coby nový konstrukční bio materiál.

Je jedno, jestli jezdíte na plyn, elektřinu, vodík nebo tuk z ubitých tuleních mláďat. Tak jako tak vaše auto produkuje emise. Ne nutně svým motorem, ale otěrem pneumatik. Ty se nejen během akcelerace a brzdění, ale též v průběhu celé poklidné jízdy přirozeně opotřebovávají. Uvolňují tím jemné prachové částice.

Které, ačkoliv nejde o skleníkové plyny, významně zhoršují kvalitu ovzduší i lidské zdraví.

Strašák aut Euro 7 cílí na emise pneumatik. Jejich vysavač se zatím vyvíjí

Průměrný osobák „ztratí“ otěrem za kilometr jízdy přibližně 100 miligramů z hmotnosti pneumatiky, motocykly zhruba polovinu, nákladní tahače kolem 500 miligramů. V průběhu celé své funkční existence tak pneumatika zhubne zhruba o 1,5 kilogramu. S tím, že ten úbytek hmotnosti se promění na drobné polétavé prachové částice, které mohou pronikat i do dýchacího ústrojí. A škodit.

Protože směs přírodní pryže, butadien-styrenového kaučuku a butadienového kaučuku, butylkaučuku, halogenovaného butylkaučuku a zinku, z nějž se pneumatiky převážně skládají, skutečně pro zdraví dobré nejsou.

Co s tím má společného koncern Stellantis? Tedy kromě toho, že se svou produkcí na znečišťování ovzduší též podílí?

Nový bič dosáhne i na elektromobily: emise prachu budou pod drobnohledem

Chce být i součástí řešení problému. Rád by na trh uvedl pneumatiky s jiným formátem ekologičtějšího plniva. Přesněji řečeno, ve Stellantisu chtějí nahradit konvenční plniva odpadními materiály biologického původu, oxidem vápenatým. Nehašeným vápnem.

Které by získávali z vaječných skořápek.

Tam, kde jedni vidí odpad anebo nanejvýš hnojivo do květináčů, spatřuje Stellantis příležitost.

K celému tomu technickému pojetí si podali u Úřadu Spojených států pro patenty a ochranné známky (USPTO) patentovou přihlášku. Která byla 23. ledna 2025 zveřejněna.

Vyčteme z ní, že skořápky slepičích vajec obsahují více než 90 procent uhličitanu vápenatého. A ten je možné kalcinací – po promytí acetonem a posléze za působení teplot nad 900 ° Celsia – při rozkladu skořápek uvolnit. „Vytěžen“ je ve formě bílé pevné látky.

Kterou je možné mechanicky rozemlít a využít jako náhražku černého uhlíku (sazí) nebo křemičitanových plniv, jež se běžně přidávají ke směsi různých pryží, z nichž vznikají pneumatiky.

Emise z pneumatik jsou 1300x horší než z výfuku. Škodí i otěr brzd

K čemu je to dobré?

Obohacením receptu směsi na výrobu pneumatik o „skořápkový“ oxid vápenatý chce společnost Stellantis vyvážit jejich klíčové výkonnostní faktory. Valivý odpor, přilnavost za mokra a odolnost proti opotřebení - a zároveň snížit škodlivé emise.

Nezní to marně, protože valivý odpor má přímý vliv na účinnost vozidla, ovlivňuje spotřebu paliva u vozidel se spalovacími motory a dojezd u elektromobilů. Tudíž by snížení valivého odporu pomocí udržitelných materiálů mohlo vést k významnému snížení celkových emisí vozidel. Protože ony skořápkové pneumatiky by, laicky řečeno, déle a lépe držely pohromadě.

Složení pneumatik, které si Stellantis patentuje, zlepšuje valivý odpor o dvacet procent ve srovnání se standardními pneumatikami (a o tři procenta snižuje spotřebu paliva).

Cílem je vyvážit valivý odpor, přilnavost za mokra a odolnost proti opotřebení - a zároveň snížit škodlivé emise.

Na počátku vaječné skořápky, na konci příhodné plnivo do směsí na výrobu pneumatik.

Navíc by to vedlo ke snížení poptávky po konvenčních plnidlech, jako jsou saze a oxid křemičitý, což může přispět ke snížení závislosti na průmyslu. Na materiálech odvozených z ropy nebo těžených v dolech.

Vzhledem k tomu, že s narůstajícím počtem elektromobilů se snižují emise výfukových plynů a zpřísňují normy, dá se očekávat, že se v dohledné době do hledáčku dostanou i další zdroje znečištění. Třeba právě pneumatiky.

Vaječný průlom ale zatím na silnicích nečekejte.

Patentová přihláška čekala na své zveřejnění dvě léta a nezdá se, že by ve Stellantisu nějak chvátali, aby tento projekt uvedli naplno do života. Koneckonců vyrábí auta. Pneumatiky ani vajíčka nejsou jejich branže. A jak kritici upozorňují, patent mohl být jen snahou pojistit si potenciálně zajímavý směr bádání do budoucna, nebo jen vyvolat zdání zájmu o životní prostředí.

Takový klasický korporátní greenwashing.

Ekologické inovace v oblasti pneumatik se ale kupředu přeci jen trochu sunou.

Už v roce 2022 společnost Michelin uvedla, že ve spolupráci s Hyundaiem bude vyvíjet pneumatiky šetrné k životnímu prostředí, a Goodyear už předvedl demonstrační pneumatiku, při jejíž výrobě bylo prý významně sníženo používání materiálů na bázi ropy.

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

Společnost Bridgestone loni uvedla, že vyrábí pneumatiky pro plně elektrické Audi E-Tron GT, které využívají pětapadesát procent recyklovaných a obnovitelných materiálů. Do závodních pneumatik pro seriál IndyCar pak začali používat přírodní kaučuk, izolovaný z pouštních křovin.

Cesty k tomu, jak vymyslet pneumatiky jinak a udělat je ekologičtější, se tedy hledají.

Moment, kdy si pro nové obutí zajedeme do drůbežárny, se ovšem zatím moc nepřiblížil.

Nejčtenější

Servis kola nepodceňujte. A naučte se šlapat, abyste si neničili řetěz

Nejvyšší čas vyrazit na kolo. Předtím ovšem přibrzděte v servisu. Něco zvládnete i sami, servis brzd a řazení ale nechte na odbornících. U moderních kol se přehazovačka dokonce seřizuje mobilem....

Konstruktérka motorů rallyových škodovek: Evropě chybí asijský hlad po práci

Premium

S nakažlivým nadšením dvacet minut vypráví o ventilových pružinách, dokonale srozumitelně, poutavým zasvěceným vyprávěním zaujme i naprostého laika. Když pak obcházíme model rallyové fabie, všechno...

Autopaparazzi nachytal velkou elektrickou škodovku při tréninku s přívěsem

Škoda chystá na rok 2026 uvedení velkého sedmimístného SUV s bateriovým pohonem. Prototyp zcela nového modelu v nabídce nafotil známý automobilový paparazzi Stefan Baldauf při testech s tažením...

První třídou bez křídel. Autobusy Hyundai nabídnou nevídaný luxus

Trasa z Hanoje do Ho Či Minovo Města měří bezmála 1 700 kilometrů. Na jeden zátah ji za volantem osobáku zkrátka sami nedáte. Přesto můžete do cíle dorazit včas a fit. Když se svezete linkovým spacím...

IFA vozila i sličné brigádnice, fungl nová kuřátka a hodně sajrajtu na pole

IFA W50, která vznikla v bezpočtu účelových verzích, byla nejpočetnějším užitkovým automobilem východoněmecké provenience. Vyráběla se od poloviny šedesátých let až do skonání NDR. Připomeňme si...

Aby dovolená nebyla pod psa. Takovou dodávku si čtyřnozí zamilují

Dlouhá cesta za dovolenou umí být úmorným zážitkem pro pasažéry lidské, natož pak pro ty zvířecí. Snížit jejich stres z převozu na velké vzdálenosti a zvýšit komfort bezpečné přepravy se pokouší...

20. dubna 2025

O pomlázce pozor. Alkohol za volantem znamená průšvih u policie i pojišťovny

Velikonoce a hned v závěsu letní prázdniny. To s sebou pro řadu lidí nese řadu posezení s přáteli nebo po práci spojené s popíjením. Na cestu domů se pak ovšem nevydávejte za volantem auta, taková...

20. dubna 2025

Vzhůru do sedel. Nejkrásnější motorkářské trasy v Evropě

Některé vás budou rozmazlovat nádhernými scenériemi hned od začátku, a užijí si je i začátečníci. Kvůli jiným budete muset vystoupit daleko ze své komfortní zóny a prověří vaše motoristické...

19. dubna 2025

Veterány déšť nezastavil. Rally Praha revival zavítá i do Německa

Čtrnáctý ročník tradiční veteránské Rallye Praha Revival opět odstartoval, tentokrát z metropole skrápěné deštěm. Slavnostní start se uskutečnil na Velký pátek na náměstí Jana Palacha před Rudolfinem...

18. dubna 2025,  aktualizováno  18:02

Před 130 lety Benz ukázal světu první autobus. Patnáct kilometrů jel hodinu

Premium

Na celém světě se v současnosti prodá ročně přes milion nových autobusů. Podle odhadů číslo poroste. Mnohamiliardový byznys se narodil před 130 lety, kdy v Německu vyjel na trasu historicky první...

18. dubna 2025

V Mostě naposledy. Sraz vytříbených bavoráků čeká stěhování, změní i název

Letošní BMW ///M Day na Autodromu Most byl velkolepý. Na devátý ročník srazu vytříbených bavoráků zavítal rekordní počet majitelů vozů BMW M a M Performance. Rekordní byla i tradiční spanilá jízda po...

18. dubna 2025

Šmírák nebo pomocník? Tesla aktivovala kabinový radar v Ypsilonech

Pokud disponujete novějším modelem Tesla, možná jej máte též. Co? Interiérový radar. Automobilka jej nechala osadit do kabin některých svých vozů. Aby ho teď, po třech letech vyčkávání, konečně...

17. dubna 2025

Servis kola nepodceňujte. A naučte se šlapat, abyste si neničili řetěz

Nejvyšší čas vyrazit na kolo. Předtím ovšem přibrzděte v servisu. Něco zvládnete i sami, servis brzd a řazení ale nechte na odbornících. U moderních kol se přehazovačka dokonce seřizuje mobilem....

17. dubna 2025

První třídou bez křídel. Autobusy Hyundai nabídnou nevídaný luxus

Trasa z Hanoje do Ho Či Minovo Města měří bezmála 1 700 kilometrů. Na jeden zátah ji za volantem osobáku zkrátka sami nedáte. Přesto můžete do cíle dorazit včas a fit. Když se svezete linkovým spacím...

17. dubna 2025

S vlakem auto vždy prohraje. Když uváznete mezi šraňkami, nepanikařte

Šraňky mají chránit, ale řidiči je stále ignorují. Souboj nad projíždějícím vlakem přitom jen tak nevyhrají. Víte, jakou rychlostí se může jezdit před přejezd? A umíte zjistit, na jakém přejezdu se...

16. dubna 2025

Růžová mu sluší. Chlapácký Mercedes G upravili pro Barbíny

Posadit se za volant Mercedesu třídy G obvykle znamená, že na ulici nezůstanete bez povšimnutí. Vytvoříte tím o sobě jistý dojem. Ovšem v případě, že u téhož modelu vsadíte na značkovou úpravu Carlex...

16. dubna 2025

Autopaparazzi nachytal velkou elektrickou škodovku při tréninku s přívěsem

Škoda chystá na rok 2026 uvedení velkého sedmimístného SUV s bateriovým pohonem. Prototyp zcela nového modelu v nabídce nafotil známý automobilový paparazzi Stefan Baldauf při testech s tažením...

16. dubna 2025