Shodnou se na tom muži i ženy. Na vůni interiéru nového auta je prostě cosi vzrušujícího. Jen pozor na to očichávání. Do libého odéru linoucího se z kabin džípů Wrangler, Compass a Grand Cherokee se totiž může vkrást i pach docela jiný, odpudivý. V americké Indianě, ve fabrice Kokomo, kde se do zmíněných modelů montují čtyřválcové dvoulitrové turbo motory, řeší zásadní problém.
Nějaký zaměstnanec, podle objemu a frekvence však spíše celá skupina zaměstnanců, tu zdobí toalety v provozním zázemí strojírenského závodu výkaly.
Ještě než ve vašich myšlenkách dozní neklidně rezonující tón té informace, je třeba zmínit, že nejde o záležitost nahodilou. Kokomo Engine Plant ten problém řeší dlouhodobě, a dlužno dodat, že neúspěšně. Tak moc neúspěšně, že se od vedoucích směn dostala k manažerům výroby, ke správě strojních dílen, řešila se v užším vedení, aby nakonec ta zpráva probublala z motorárny v Indianě až do ústředí samotného Stellantisu.
Od automobilového koncernu, který se potácí v mnohamiliardových ztrátách a úporně snaží vymanit z krize klesajících prodejů, by se dalo očekávat, že bude se svými zaměstnanci řešit docela jiná stěžejní témata. Například, jestli se bude propouštět, snižovat produkce nebo přesouvat výroba jinam.
Vedení strojírenského závodu k tomu fekálnímu dění dokonce vydalo interní memorandum, jež si zaměstnanci pochopitelně nenechali pro sebe a pochlubili se s jím na sociálních sítích. Celý svět tak měl příležitost zjistit, jakým úskalím jsou američtí montéři motorů vystaveni.
„Je pro nás všechny nešťastné, že se musíme potýkat se zaměstnancem (zaměstnanci), který (kteří) opakovaně vytváří situace, jež jsou nehygienické a rozhodně rušivé,“ píše se v prohlášení. „Otírání výkalů o stěny koupelen, madla a zámky dveří, baterie umyvadel i hromádky ponechané na podlaze neznamená nic jiného, než že vystavují celé naše zařízení a úklidové týmy potenciálně nebezpečnému biologickému materiálu. Ohrožení zdraví, kterému se lze zcela vyhnout.“
Interní prohlášení z 3. února letošního roku určené všem zaměstnancům závodu, pokračuje dále, že toalety objevené „v tomto groteskním stavu“ nebudou znovu uklízeny, ale naopak budou uzamčeny. Do doby, než bude s pomocí alternativních metod vyšetřování zjištěn viník. Kterého je samozřejmě možné anonymně nahlásit.
Teprve až v předposledním odstavci tohoto memoranda zmiňuje podepsaný manažer Tyler Adams, že fabrika v únoru roku 2025 zaostává za plány trvalých výrobních činností, které byly vytyčeny už v roce 2023. Ale to už je jakoby na okraj, dění na toaletách v Kokomě tomu vytvořilo dokonalou hnědou kouřovou clonu.
Fabrika, která je o …
Neoficiální zveřejnění toho interního dokumentu na sociálních sítích samozřejmě vyvolalo bouři posměchu. Zvlášť proto, že problém se zaostávající výrobou byl upozaděn fekální historkou. Od internetových vtipálků na adresu celého Stellantisu za to padlo mnoho nevybíravých vtípků.
Bylo jich tolik, že se k události musel vyjádřit přímo Stellantis.
Formou krátkého tiskového vyjádření se dne 6. února 2025 docela oficiálně mohl každý dozvědět, že společnost Stellantis se zavazuje poskytovat svým zaměstnancům bezpečné a zdravé pracovní prostředí. V současné době ovšem vyšetřuje znepokojivé incidenty ve svém závodě na výrobu motorů v Kokomu, v jejichž důsledku byly umývárny v nehygienickém stavu.
„Zatímco probíhá vyšetřování, závod zajistí, aby byly umývárny v provozním zázemí pravidelně čištěny a dezinfikovány, a zůstaly přístupné zaměstnancům. S tím, že osoby odpovědné za tyto úmyslné činy budou pohnány k odpovědnosti.“
Je to zkrátka další neštěstí, se kterým se automobilový koncern potýká.
Vývoj, výroba a prodej čtrnácti světově proslulých automobilových značek; na 300 000 zaměstnanců ve fabrikách třiceti států světa, prodeje realizované ve 130 zemích; čistý roční zisk kolem osmnácti miliard dolarů. Zrovna v Kokomě má vzniknout v partnerské spolupráci se Samsungem druhá Gigafactory na baterie, s investicí 3,2 miliard dolarů.
Tak Stellantis chce, aby byl viděn.
Co ale svět vidí, jsou jen podělané toalety.
Hlubší znalce problematiky nejspíš vybudí tato zpráva ke spekulacím, kam asi po roce 2008 zmizel tajemný L. H., démon toalet pražské VŠE. Stopy, že se přestěhoval do Indiany a pracuje v motorárně Kokoma, nejsou úplně liché.