Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Trampoty Stellantisu: kromě kupců aut nahání fantoma smradlavých toalet

Jaké trable zažívají automobilové koncerny? Byl by to předlouhý výčet nářků a stížností, jež by vám asi nebyly neznámé. Proto se pro změnu podíváme na samý konec toho seznamu. Tím nejzásadnějším problémem, který řeší výrobní závody Stellantis v Kokomu, jsou zaměstnanci malující výkaly po toaletách.
Snímek je pochopitelně ilustrační. Znečištěné toalety v provozním zázemí...

Snímek je pochopitelně ilustrační. Znečištěné toalety v provozním zázemí továrny totiž byly kvůli probíhajícímu vyšetřování uzamčeny. | foto: Profimedia.cz

Shodnou se na tom muži i ženy. Na vůni interiéru nového auta je prostě cosi vzrušujícího. Jen pozor na to očichávání. Do libého odéru linoucího se z kabin džípů Wrangler, Compass a Grand Cherokee se totiž může vkrást i pach docela jiný, odpudivý. V americké Indianě, ve fabrice Kokomo, kde se do zmíněných modelů montují čtyřválcové dvoulitrové turbo motory, řeší zásadní problém.

Nějaký zaměstnanec, podle objemu a frekvence však spíše celá skupina zaměstnanců, tu zdobí toalety v provozním zázemí strojírenského závodu výkaly.

Ještě než ve vašich myšlenkách dozní neklidně rezonující tón té informace, je třeba zmínit, že nejde o záležitost nahodilou. Kokomo Engine Plant ten problém řeší dlouhodobě, a dlužno dodat, že neúspěšně. Tak moc neúspěšně, že se od vedoucích směn dostala k manažerům výroby, ke správě strojních dílen, řešila se v užším vedení, aby nakonec ta zpráva probublala z motorárny v Indianě až do ústředí samotného Stellantisu.

Od automobilového koncernu, který se potácí v mnohamiliardových ztrátách a úporně snaží vymanit z krize klesajících prodejů, by se dalo očekávat, že bude se svými zaměstnanci řešit docela jiná stěžejní témata. Například, jestli se bude propouštět, snižovat produkce nebo přesouvat výroba jinam.

Vedení strojírenského závodu k tomu fekálnímu dění dokonce vydalo interní memorandum, jež si zaměstnanci pochopitelně nenechali pro sebe a pochlubili se s jím na sociálních sítích. Celý svět tak měl příležitost zjistit, jakým úskalím jsou američtí montéři motorů vystaveni.

Interní tiskové prohlášení k zaměstnancům strojařských dílen se postaralo celému Stellantis o nechtěnou senzaci.

„Je pro nás všechny nešťastné, že se musíme potýkat se zaměstnancem (zaměstnanci), který (kteří) opakovaně vytváří situace, jež jsou nehygienické a rozhodně rušivé,“ píše se v prohlášení. „Otírání výkalů o stěny koupelen, madla a zámky dveří, baterie umyvadel i hromádky ponechané na podlaze neznamená nic jiného, než že vystavují celé naše zařízení a úklidové týmy potenciálně nebezpečnému biologickému materiálu. Ohrožení zdraví, kterému se lze zcela vyhnout.“

Interní prohlášení z 3. února letošního roku určené všem zaměstnancům závodu, pokračuje dále, že toalety objevené „v tomto groteskním stavu“ nebudou znovu uklízeny, ale naopak budou uzamčeny. Do doby, než bude s pomocí alternativních metod vyšetřování zjištěn viník. Kterého je samozřejmě možné anonymně nahlásit.

Teprve až v předposledním odstavci tohoto memoranda zmiňuje podepsaný manažer Tyler Adams, že fabrika v únoru roku 2025 zaostává za plány trvalých výrobních činností, které byly vytyčeny už v roce 2023. Ale to už je jakoby na okraj, dění na toaletách v Kokomě tomu vytvořilo dokonalou hnědou kouřovou clonu.

Fabrika, která je o …

Neoficiální zveřejnění toho interního dokumentu na sociálních sítích samozřejmě vyvolalo bouři posměchu. Zvlášť proto, že problém se zaostávající výrobou byl upozaděn fekální historkou. Od internetových vtipálků na adresu celého Stellantisu za to padlo mnoho nevybíravých vtípků.

Bylo jich tolik, že se k události musel vyjádřit přímo Stellantis.

Nové součásti výrobního závodu v Kokomo Stellantis zbudoval za 400 milionů dolarů. A chce k tomu přidat Gigafactory za miliardy.

Formou krátkého tiskového vyjádření se dne 6. února 2025 docela oficiálně mohl každý dozvědět, že společnost Stellantis se zavazuje poskytovat svým zaměstnancům bezpečné a zdravé pracovní prostředí. V současné době ovšem vyšetřuje znepokojivé incidenty ve svém závodě na výrobu motorů v Kokomu, v jejichž důsledku byly umývárny v nehygienickém stavu.

„Zatímco probíhá vyšetřování, závod zajistí, aby byly umývárny v provozním zázemí pravidelně čištěny a dezinfikovány, a zůstaly přístupné zaměstnancům. S tím, že osoby odpovědné za tyto úmyslné činy budou pohnány k odpovědnosti.“

Je to zkrátka další neštěstí, se kterým se automobilový koncern potýká.

Vývoj, výroba a prodej čtrnácti světově proslulých automobilových značek; na 300 000 zaměstnanců ve fabrikách třiceti států světa, prodeje realizované ve 130 zemích; čistý roční zisk kolem osmnácti miliard dolarů. Zrovna v Kokomě má vzniknout v partnerské spolupráci se Samsungem druhá Gigafactory na baterie, s investicí 3,2 miliard dolarů.

Tak Stellantis chce, aby byl viděn.

Co ale svět vidí, jsou jen podělané toalety.

Fabrika, která měla vydláždit cestu Stellantisu na severoamerický trh, se momentálně zapsala silně neočekávaným způsobem.

Hlubší znalce problematiky nejspíš vybudí tato zpráva ke spekulacím, kam asi po roce 2008 zmizel tajemný L. H., démon toalet pražské VŠE. Stopy, že se přestěhoval do Indiany a pracuje v motorárně Kokoma, nejsou úplně liché.

Nejčtenější

Škoda ukázala kus nového elektromobilu. Sedmimístný obr dorazí v roce 2026

V prezentaci hospodaření za rok 2024 ukázala Škoda první záběry finální podoby svého dalšího elektrického modelu. Velký sedmimístný crossover s praktičností MPV představí v příštím roce. Ještě letos...

Největší srocení lidí na Zemi vedlo k nejdelší dopravní zácpě historie

O Kumbhaméla se říká, že jsou největším shromážděním lidí na planetě Zemi. Účastníci této indické náboženské slavnosti se běžně počítají po desítkách milionů. Letos pořadatelé očekávali ještě větší...

Krásky od motorek mají rozmanité chutě, osedlají jawu i starého inda

Tradiční březnový veletrh motorek, čtyřkolek a příslušenství probouzí ze zimního spánku vyznavače jízdy v jedné stopě. Na veletrhu Motocykl Praha 2025, který s předstihem otvírá sezonu na dvou...

Narval oktávku dřevem, až praskla náprava. Byla z toho vážná nehoda

Slovenský bizár s českou škodovkou. Řidič tak přetížil octavii dřevem, že mu praskla náprava a způsobil vážnou nehodu.

Odmocnina z lexusu krade show superbu. Vzduch prořezává samurajským mečem

Toyota Camry byla vždy dokonalou nudou, ale nová verze se osmělila a připomíná upjatého byznysmena, který odhodil kravatu a místo lakýrek chodí v teniskách. Oblíbili si ji zdejší alternativní...

Elektromobily přichází v zimě až o 50 % dojezdu, nejhůř je na tom Tesla

Reálný dojezd aut se liší podle stylu jízdy, průměrné rychlosti nebo ročního období u všech aut, je jedno, jestli jezdí na benzín, naftu nebo elektřinu. Na oficiální papírové hodnoty dosáhne málokdo....

17. března 2025

Nový roadster Aston Martin pózoval v Praze. Má nejrychlejší střechu na světě

Praha byla mezi prvními evropskými městy, kam zavítala absolutní novinka ikonické britské značky Aston Martin. Otevřené provedení osmiválcového modelu Vantage mělo světovou premiéru v lednu 2025....

17. března 2025

Silniční novela o tatraktorech, evidenčkách i autonomním řízení jde do Senátu

Novela silničního zákona, kterou tento týden schválili poslanci, přináší úsporu veřejných prostředků, zvýšení bezpečnosti na silnicích a českým firmám dává příležitosti v technologické oblasti....

16. března 2025

Motonovinky 2025: Honda bojuje cenami s Čínou, novou módou jsou automaty

Český zákazník jde velmi často po co nejlepším poměru ceny, výkonu a vlastností. Takže není divu, že největší nával byl na veletrhu Motocykl 2025, který tradičně otevírá motorkářskou sezonu, už...

16. března 2025

Ovce nám čuraly na boty a batohy. Stopaře z Česka přivítali v Japonsku pivem

Premium

Před 55 lety vyrazila z Prahy do Japonska expedice Sakura na Světovou výstavu Expo. Čtveřici českých poutníků tehdy během devítiměsíční cesty svezlo 497 aut. Letos se výstava koná na stejném místě a...

15. března 2025

Největší srocení lidí na Zemi vedlo k nejdelší dopravní zácpě historie

O Kumbhaméla se říká, že jsou největším shromážděním lidí na planetě Zemi. Účastníci této indické náboženské slavnosti se běžně počítají po desítkách milionů. Letos pořadatelé očekávali ještě větší...

15. března 2025,  aktualizováno  8:41

Škoda chystá hybridní Fabii. Vyvíjí také spalovák pro americké elektromobily

Škoda plánuje do roku 2030 představit své menší modely Fabia, Scala a Kamiq v hybridní verzi. Uvedl to předseda představenstva firmy Klaus Zellmer. Šéf mladoboleslavské značky také prozradil, že...

14. března 2025

V Česku přibude letos 630 míst na odpočívadlech u dálnic, půlka pro kamiony

Téměř 630 nových parkovacích míst na dálničních odpočívadlech letos plánuje zprovoznit Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Meziročně je to o bezmála polovinu více. Přibližně půlka nových stání bude...

14. března 2025

Francouzský buldoček kousne a nepustí. Je to pohodář, ale umí vystrčit drápy

Zaujmout v dnešní záplavě aut je stále těžší. Peugeotu 3008 se to však stále daří. Stylový francouzský crossover působí i ve třetí generaci pořád hodně futuristicky a s konkurencí si ho nespletete....

14. března 2025

Škoda ukázala kus nového elektromobilu. Sedmimístný obr dorazí v roce 2026

V prezentaci hospodaření za rok 2024 ukázala Škoda první záběry finální podoby svého dalšího elektrického modelu. Velký sedmimístný crossover s praktičností MPV představí v příštím roce. Ještě letos...

13. března 2025  14:07,  aktualizováno  15:27

Zápas čínských automobilek o zákazníky za sebou nechává miliony zombie

Premium

V potlesku úspěchům automobilek formátu BYD zanikají zprávy o čínských producentech elektromobilů, kteří štěstí neměli. Jde o desítky menších automobilek, které v posledních letech zbankrotovaly....

13. března 2025

Škoda slaví další rekordní rok, je čtvrtá v Evropě

Rok 2024 se stal historicky nejlepším hospodářským rokem automobilky Škoda. Mladoboleslavská značka patřící do koncernu VW dosáhla rekordních tržeb i provozního zisku. V loňském roce dodala...

13. března 2025  12:08