Filosa je expertem na Jižní Ameriku, po které se v různých funkcích potuloval ve službách FCA a Stellantisu od roku 2005. To potvrzuje, jaký důraz nadnárodní koncern klade na své jihoamerické aktivity.
Filosa v čele podniku nahradí Carlose Tavarese. Ten z firmy odešel v prosinci poté, co pokles zisků a tržeb vyvolal pochybnosti ohledně jeho způsobu řízení, připomněla agentura Reuters.
Jedenapadesátiletý Filosa se vedení skupiny Stellantis ujme 23. června. Po Tavaresově rezignaci firmu prozatímně řídí předseda její správní rady John Elkann z rodiny Agnelliů. Ta založila italskou automobilku Fiat, která je nyní součástí skupiny Stellantis.
Skupina Stellantis vznikla začátkem roku 2021 spojením italsko-americké automobilové skupiny Fiat Chrysler Automobiles (FCA) a francouzského konkurenta PSA.
„Společnost Stellantis NV oznamuje, že její představenstvo jednomyslně zvolilo Antonia Filosu novým generálním ředitelem po důkladném výběrovém řízení interních i externích kandidátů, které provedl zvláštní výbor představenstva v čele s výkonným předsedou Johnem Elkannem,“ stojí v komuniké formy.
Renault a Stellantis: zachraňte malá auta, předpisy je zbytečně zdražují![]() |
„Společnost nyní uspořádá v nadcházejících dnech mimořádnou valnou hromadu akcionářů, na které bude Antonio Filosa zvolen do představenstva jako výkonný ředitel společnosti. Představenstvo mu mezitím s účinností od 23. června udělilo pravomoci generálního ředitele, aby mu dalo plnou pravomoc a zajistilo efektivní přechod.“
John Elkann okomentoval volbu nového šéfa koncernu: „S Antoniem jsem v posledních šesti měsících úzce spolupracoval, během nich se jeho odpovědnost zvýšila, a jeho silné a efektivní vedení, které zahrnuje Severní i Jižní Ameriku v době bezprecedentních výzev, potvrdilo vynikající vlastnosti, které do této role vnáší. Spolu s celým představenstvem se těším na spolupráci s ním.“
„Správní rada vybrala Antonia Filosu na pozici výkonného ředitele na základě jeho prokazatelných úspěchů během více než 25 let působení v automobilovém průmyslu,“ uvedla společnost Stellantis v tiskové zprávě.
Všechny naštval, a tak raději odešel. Šéf Stellantisu Tavares okamžitě skončil |
Korunní princ Fiatu
Po Tavaresovi, který byl původně šéfem PSA se nyní do čela skupiny, která sdružuje 14 automobilových značek, tedy dostává „muž FCA“ – původní italské části koncernu. Filosa byl společně s Lucou de Meem (dnes šéfem automobilky Renault) jedním z korunních princů legendárního Sergia Marchionneho.
Zemřel Velký šéf Marchionne, který z Fiatu vybudoval světovou automobilku![]() |
Volba Filosy, aktuálního šéfa zámořských aktivit Stellantisu, potvrzuje, že koncern klade velký důraz na americké trhy; na tom jihoamerickém je Fiat jedním z hlavních hráčů a přináší koncernu velkou část zisků, v severní Americe jsou pak důležitá značky Jeep, Dodge a RAM.
„Od svého jmenování (v prosinci 2024 – pozn. iDNES.cz) inicioval posílení aktivit v USA, mimo jiné výrazným snížením nadměrných zásob u prodejců, reorganizací vedoucího týmu, řízením procesu zavádění nových produktů a pohonných jednotek a posílením dialogu s prodejci, odbory a dodavateli,“ uvádí v prohlášení Stellantis.
„Prioritami jsou Severní Amerika a Evropa, aby se Stellantis stal v těchto regionech opět velkým,“ uvedl analytik Felipe Munoz ze společnosti Jato Dynamics. Podle analytické firmy Bloomberg Intelligence ukazuje Filosovo jmenování, že Stellantis považuje americký region za klíčový k obratu v hospodaření podniku.
Velké úkoly
„Máme nejlepší a nejikoničtější značky na světě v automobilové historii a více než stoletou tradici inovací. Toto dědictví v kombinaci s naším neúnavným úsilím poskytovat našim zákazníkům produkty a služby, které milují, bude i nadále klíčem k našemu úspěchu,“ uvedl ke svému zvolení Antonio Filosa.
V loňském roce se skupině Stellantis propad čistý zisk o 70 procent na 5,5 miliardy eur (zhruba 137 miliard Kč). Její tržby se loni snížily o 17 procent na 156,9 miliardy eur.
Hledá se Ferda Mravenec. Plat půl miliardy, tryskáč a plná garáž služebáků![]() |
Úkolem nového šéfa bude mimo jiné zastavit pokles prodeje ve Spojených státech, kde nyní situaci komplikuje celní politika amerického prezidenta Donalda Trumpa, která zvyšuje náklady a narušuje dodavatelské řetězce. Stellantis se navíc potýká s nadbytečnými výrobními kapacitami v Evropě, kde čelí rostoucí konkurenci ze strany čínských výrobců, napsala agentura Bloomberg.
„Je mi velkou ctí, že jsem byl jmenován výkonným ředitelem této fantastické společnosti,“ uvedl Filosa. Dodal, že do čela Stellantisu přichází v „klíčovém období pro naše odvětví“.
Italská vláda Filosovo jmenování do funkce výkonného ředitele přivítala. „Skvělá volba,“ uvedl podle agentury ANSA italský ministr průmyslu Adolfo Urso. „Potvrzuje to obnovení ústřední pozici Itálie ve strategii podniku,“ dodal.