Automobilky šetří. Stěhují centrály z Česka k sousedům

aktualizováno 
Po Fiatu čeká stěhování do zahraničí zastoupení Renaultu, Hondy a Yamahy. Automobilky chtějí sjednocením řízení prodejů a dalších aktivit pro několik zemí najednou v prvé řadě ušetřit.

České zastoupení značky Honda se stěhuje do Vídně. | foto: Honda

Evropské automobilky začínají přehodnocovat, zda potřebují mít v Česku tolik lidí jako dosud. Po Fiatu, který výrazně zredukoval své zastoupení v Česku a většinu činností teď řídí z Maďarska, přistupují k podobnému kroku i další značky.

"Plánujeme to na příští rok. Honda hledá způsob, jak zefektivnit svůj provoz, proto některé činnosti sjednotíme s více zeměmi," uvedl mluvčí Hondy v Česku Aleš Indra. Honda sestěhuje řadu činností do Rakouska, odkud je bude řídit i pro Slovensko a Maďarsko.

Podle Indry se přesun týká například účetnictví nebo dalších podobných služeb, které lze řídit bez problémů ze zahraničí. Podle Jana Malého z automobilové expertní skupiny PwC si nemohou hlavně automobilky s menším tržním podílem dovolit řídit prodej a mít kompletní administrativu v každé zemi.

"Pozorujeme trend zvyšování efektivity provozních operací, jehož důsledkem je, že je pro firmy výhodné řídit více zemí z jednoho místa. Pozorujeme to i v jiných odvětvích,“ upozorňuje Malý.

Podle Jana Linharta, partnera odpovědného za služby pro automobilový průmysl v KPMG, je koncentrace některých činností do jedné země logická a bude pokračovat. "Vzhledem k velikosti jednotlivých trhů je často neefektivní mít v každé zemi kompletní tým, který řeší například marketing, prodej, IT nebo účetnictví. Pokud se centralizace provede správně, vykonává danou činnost menší tým, než kolik by byl součet pracovníků v jednotlivých zemích. Kromě úspory nákladů to může znamenat i možnost využití  zkušenějších pracovníků, které by na národní úrovni nebylo možné zaplatit," míní Linhart.

Centrály zatím stěhovaly automobilky, které na trhu velikostí patří do druhé desítky, ale v případě Renaultu jde už o značku, která je v tuzemské prodejnosti osmá. Vedle Renaultu, který se přestěhuje do Polska, se chystá k podobnému kroku i výrobce motocyklů Yamaha. "Evropský trh s motocykly klesl od roku 2007 o polovinu a na to musíme reagovat. Nejen v Česku, ale v celé Evropě," prohlásil šéf českého zastoupení Hans Zimmermann. Yamaha míří do Vídně.

"Pro zákazníky a naše prodejce se nic nezmění, naopak budeme mít namísto jednoho obchodního zástupce dva. Prodejní a servisní zaměstnanci zůstanou stejní, vídeňská kancelář nám poskytne vícejazyčnou podporu," dodal Zimmermann.

Centralizace některých činností však nemusí být podle Linharta jen přínosem. "Například u prodejních aktivit a marketingu je velmi důležitá znalost místního trhu a jeho specifik. Pokud se tento fakt podcení, může se centralizace negativně promítnout do prodejních výsledků a může mít za následek pokles tržního podílu," podotkl.

Zkušenosti dealerů po přestěhování centrály přitom nejsou nejlepší. Fiat na přelomu roku přestěhoval většinu činností z Prahy do Budapešti kvůli úsporám. V Praze zůstali pouze manažeři prodeje a poprodeje, podpora dealerské sítě a mluvčí.

"Byla to změna k horšímu. Výrazně se zhoršila komunikace, všechno trvá mnohem déle. Jediné plus je rozšíření nabídky skladových vozů," hodnotí jeden z dealerů Fiatu, který si přál zůstat v anonymitě. Fiatu však změna podle statistik pomohla. V Česku mu letos prodeje rostou, zatímco celoevropsky ještě klesá.

Autor:

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

Nečekaný rozsudek. Německý soud rozhodl kvůli dieselgate ve prospěch VW

Ilustrační foto

Německý soud v dolnosaském městě Braunschweig rozhodl ve prospěch společnosti Volkswagen (VW) v případu, kdy zákazník...

Další z rubriky

Ferrari představilo novou formuli pro Vettela

Monopost Formule 1 stáje Scuderia Ferrari pro sezonu 2019

Nejslavnější stáj Formule 1 představila svůj nový monopost pro nadcházející sezonu. Premiéra nového ferrari pro...

VIDEO: Kolik Ameriky stihne zneuctít hybridní toyota za 60 sekund?

Toyota Corolla 2019

Spot propagující novou Toyotu Corolla vypadá na první pohled naprosto nevinně. Nejednomu Američanovi se z něj ale...

Trump tlačí na zavedení cel na dovoz aut, protože ohrožují bezpečnost USA

Čínská automobilka GAC se představuje na autosalonu v Detroitu.

Americké ministerstvo obchodu by mělo v neděli dodat prezidentovi Donaldu Trumpovi své stanovisko, zda dovoz automobilů...

Najdete na iDNES.cz