Automobilky šetří. Stěhují centrály z Česka k sousedům

aktualizováno 
Po Fiatu čeká stěhování do zahraničí zastoupení Renaultu, Hondy a Yamahy. Automobilky chtějí sjednocením řízení prodejů a dalších aktivit pro několik zemí najednou v prvé řadě ušetřit.

České zastoupení značky Honda se stěhuje do Vídně. | foto: Honda

Evropské automobilky začínají přehodnocovat, zda potřebují mít v Česku tolik lidí jako dosud. Po Fiatu, který výrazně zredukoval své zastoupení v Česku a většinu činností teď řídí z Maďarska, přistupují k podobnému kroku i další značky.

"Plánujeme to na příští rok. Honda hledá způsob, jak zefektivnit svůj provoz, proto některé činnosti sjednotíme s více zeměmi," uvedl mluvčí Hondy v Česku Aleš Indra. Honda sestěhuje řadu činností do Rakouska, odkud je bude řídit i pro Slovensko a Maďarsko.

Podle Indry se přesun týká například účetnictví nebo dalších podobných služeb, které lze řídit bez problémů ze zahraničí. Podle Jana Malého z automobilové expertní skupiny PwC si nemohou hlavně automobilky s menším tržním podílem dovolit řídit prodej a mít kompletní administrativu v každé zemi.

"Pozorujeme trend zvyšování efektivity provozních operací, jehož důsledkem je, že je pro firmy výhodné řídit více zemí z jednoho místa. Pozorujeme to i v jiných odvětvích,“ upozorňuje Malý.

Podle Jana Linharta, partnera odpovědného za služby pro automobilový průmysl v KPMG, je koncentrace některých činností do jedné země logická a bude pokračovat. "Vzhledem k velikosti jednotlivých trhů je často neefektivní mít v každé zemi kompletní tým, který řeší například marketing, prodej, IT nebo účetnictví. Pokud se centralizace provede správně, vykonává danou činnost menší tým, než kolik by byl součet pracovníků v jednotlivých zemích. Kromě úspory nákladů to může znamenat i možnost využití  zkušenějších pracovníků, které by na národní úrovni nebylo možné zaplatit," míní Linhart.

Centrály zatím stěhovaly automobilky, které na trhu velikostí patří do druhé desítky, ale v případě Renaultu jde už o značku, která je v tuzemské prodejnosti osmá. Vedle Renaultu, který se přestěhuje do Polska, se chystá k podobnému kroku i výrobce motocyklů Yamaha. "Evropský trh s motocykly klesl od roku 2007 o polovinu a na to musíme reagovat. Nejen v Česku, ale v celé Evropě," prohlásil šéf českého zastoupení Hans Zimmermann. Yamaha míří do Vídně.

"Pro zákazníky a naše prodejce se nic nezmění, naopak budeme mít namísto jednoho obchodního zástupce dva. Prodejní a servisní zaměstnanci zůstanou stejní, vídeňská kancelář nám poskytne vícejazyčnou podporu," dodal Zimmermann.

Centralizace některých činností však nemusí být podle Linharta jen přínosem. "Například u prodejních aktivit a marketingu je velmi důležitá znalost místního trhu a jeho specifik. Pokud se tento fakt podcení, může se centralizace negativně promítnout do prodejních výsledků a může mít za následek pokles tržního podílu," podotkl.

Zkušenosti dealerů po přestěhování centrály přitom nejsou nejlepší. Fiat na přelomu roku přestěhoval většinu činností z Prahy do Budapešti kvůli úsporám. V Praze zůstali pouze manažeři prodeje a poprodeje, podpora dealerské sítě a mluvčí.

"Byla to změna k horšímu. Výrazně se zhoršila komunikace, všechno trvá mnohem déle. Jediné plus je rozšíření nabídky skladových vozů," hodnotí jeden z dealerů Fiatu, který si přál zůstat v anonymitě. Fiatu však změna podle statistik pomohla. V Česku mu letos prodeje rostou, zatímco celoevropsky ještě klesá.

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Další z rubriky

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Pokutu z ciziny nevyhazujte. Když nezaplatíte, může vás to vyjít draho

Ilustrační snímek

Přišla vám výzva k zaplacení pokuty za přestupek v Rakousku? Exekuce vám nejspíš nehrozí, ale mohlo by se stát, že při...

Na koloběžce vás kolona nezdrží. Dvoukolový seat má i tempomat

Elektrokoloběžka SEAT KickScooter

Tradiční značky už s nabídkou obyčejných aut nevystačí. Moderní doba žádá poskytnout zákazníkům něco navíc, trendem je...

Najdete na iDNES.cz