Evropské automobilky začínají přehodnocovat, zda potřebují mít v Česku tolik lidí jako dosud. Po Fiatu, který výrazně zredukoval své zastoupení v Česku a většinu činností teď řídí z Maďarska, přistupují k podobnému kroku i další značky.
"Plánujeme to na příští rok. Honda hledá způsob, jak zefektivnit svůj provoz, proto některé činnosti sjednotíme s více zeměmi," uvedl mluvčí Hondy v Česku Aleš Indra. Honda sestěhuje řadu činností do Rakouska, odkud je bude řídit i pro Slovensko a Maďarsko.
Podle Indry se přesun týká například účetnictví nebo dalších podobných služeb, které lze řídit bez problémů ze zahraničí. Podle Jana Malého z automobilové expertní skupiny PwC si nemohou hlavně automobilky s menším tržním podílem dovolit řídit prodej a mít kompletní administrativu v každé zemi.
"Pozorujeme trend zvyšování efektivity provozních operací, jehož důsledkem je, že je pro firmy výhodné řídit více zemí z jednoho místa. Pozorujeme to i v jiných odvětvích,“ upozorňuje Malý.
Podle Jana Linharta, partnera odpovědného za služby pro automobilový průmysl v KPMG, je koncentrace některých činností do jedné země logická a bude pokračovat. "Vzhledem k velikosti jednotlivých trhů je často neefektivní mít v každé zemi kompletní tým, který řeší například marketing, prodej, IT nebo účetnictví. Pokud se centralizace provede správně, vykonává danou činnost menší tým, než kolik by byl součet pracovníků v jednotlivých zemích. Kromě úspory nákladů to může znamenat i možnost využití zkušenějších pracovníků, které by na národní úrovni nebylo možné zaplatit," míní Linhart.
Centrály zatím stěhovaly automobilky, které na trhu velikostí patří do druhé desítky, ale v případě Renaultu jde už o značku, která je v tuzemské prodejnosti osmá. Vedle Renaultu, který se přestěhuje do Polska, se chystá k podobnému kroku i výrobce motocyklů Yamaha. "Evropský trh s motocykly klesl od roku 2007 o polovinu a na to musíme reagovat. Nejen v Česku, ale v celé Evropě," prohlásil šéf českého zastoupení Hans Zimmermann. Yamaha míří do Vídně.
"Pro zákazníky a naše prodejce se nic nezmění, naopak budeme mít namísto jednoho obchodního zástupce dva. Prodejní a servisní zaměstnanci zůstanou stejní, vídeňská kancelář nám poskytne vícejazyčnou podporu," dodal Zimmermann.
Centralizace některých činností však nemusí být podle Linharta jen přínosem. "Například u prodejních aktivit a marketingu je velmi důležitá znalost místního trhu a jeho specifik. Pokud se tento fakt podcení, může se centralizace negativně promítnout do prodejních výsledků a může mít za následek pokles tržního podílu," podotkl.
Zkušenosti dealerů po přestěhování centrály přitom nejsou nejlepší. Fiat na přelomu roku přestěhoval většinu činností z Prahy do Budapešti kvůli úsporám. V Praze zůstali pouze manažeři prodeje a poprodeje, podpora dealerské sítě a mluvčí.
"Byla to změna k horšímu. Výrazně se zhoršila komunikace, všechno trvá mnohem déle. Jediné plus je rozšíření nabídky skladových vozů," hodnotí jeden z dealerů Fiatu, který si přál zůstat v anonymitě. Fiatu však změna podle statistik pomohla. V Česku mu letos prodeje rostou, zatímco celoevropsky ještě klesá.