Hummer žije! Akorát si ho budete muset postavit sami

  12:06aktualizováno  12:06
Přestože General Motors zastavil výrobu celé řady Hummer už v roce 2010, milovníci obřích terénních aut nemusí smutnit. Původní výrobce vojenského originálu AM General začne zájemcům nabízet stavebnici původní spartánské verze. Auto bude schválené pro provoz na veřejných komunikacích.

Humvee | foto: AM General

U firmy AM General celá historie Humvee (HMMWV, High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle) a později Hummeru začala. Původní vojenskou verzi auta, která se proslavila nasazením v některých válečných konfliktech, začala firma armádě dodávat v polovině osmdesátých let minulého století. V roce 1992 pak nabídla civilní provedení pod názvem Hummer široké veřejnosti. Po sedmi letech přešla výroba i jméno Hummer pod koncern General Motors (například Opel, Chevrolet).


Fotogalerie

Původní model dostal označení Hummer H1, postupně pak General Motors připravil i luxusního nástupce H2 a následně i menší model H3. Jenže odbyt obřích aut postupně klesal a s nástupem hospodářské krize v roce 2008 se mateřský koncern dostal do vážných problémů a postupně utlumoval výrobu nerentabilních značek. A tak se v roce 2010 poroučela celá řada Hummer do automobilových dějin.


Vojenskou verzi Humvee ale původní výrobce AM General stále produkuje a s koncem výroby civilního Hummeru u General Motors se firma rozhodla splnit přání zákazníků a terénní auto jim opět nabízí.

Jenže klasická sériová výroba by se nevyplácela, a tak AM General bude prodávat jen stavebnice. A to pod původním jménem Humvee, protože práva na značku Hummer má stále General Motors. V prodeji bude stavebnice specifikace C (C jako civilní) Humvee, za kterou si bude AM General účtovat 59 000 dolarů, což je v přepočtu asi 1,2 milionu korun bez daně.


Humvee

Zákazník si ale bude muset auto nejenom sám postavit, což by prý nemělo být až tak složité, ale bude si k němu muset samostatně koupit i převodovku a hlavně motor. Jako doporučený je uvedený agregát Duramax V8 Diesel od GM, který poháněl ve starším provedení i největší Hummery H1. V současné specifikaci má motor objem 6,6 litru a disponuje výkonem 296 kW a točivým momentem přes 1 000 Nm. Doporučená převodovka je pak od firmy Allison.

AM General uvádí, že zákazníka by kompletně sestavený vůz včetně pohonné jednotky měl stát do 80 000 dolarů, což je v přepočtu asi 1,6 milionu korun. A to je výrazně nižší částka, než za jakou se v dobách své největší slávy prodával Hummer H1 Alpha. K ceně je ale nutné připočíst dobře vybavenou a hlavně dostatečně velkou garáž, případně náklady na sestavení v profesionální dílně.

Na druhou stranu ale sestavené Humvee nebude v interiéru zdaleka tak luxusní jako Hummer, spíš naopak. Přece jen je to stále především vojenské auto, takže nepřekvapí standardní plátěná střecha i dveře. Své přednosti ale Humvee ukáže hlavně v terénu, kde patří mezi absolutní špičku. Za příplatek pak firma poskytne některé prvky výbavy, jako je centrální dofukování pneumatik, vyhřívané čelní sklo a další prvky. A zákazník si bude moci vybrat i barvu karoserie.

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Další z rubriky

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

VIDEO: Škoda učí jezdit novou Octavii na nejslavnějším okruhu světa

Nová Škoda Octavia na Nürburgringu

Vývoj Octavie čtvrté generace jde do finiše. Škoda novou generaci svého stěžejního modelu představí koncem letoška, v...

Najdete na iDNES.cz