Počet aut v Česku se za sto let zvýšil více než tisíckrát

  9:49aktualizováno  9:49
Zatímco na začátku 20. let minulého století bylo v tehdejším Československu registrováno necelých 5000 vozů, v současnosti je to 5,7 milionu. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců aut.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Škoda Auto

Množství vozidel se za první republiky rychle zvyšovalo. V roce 1930 už v Československu jezdilo přes 100 tisíc aut. Na začátku 60. let minulého století to byl trojnásobek. V roce 1989 bylo v registru 3,2 milionu osobních a dodávkových vozů.

Po vzniku Československa vyráběly osobní auta tři hlavní značky: Tatra, Praga a Laurin & Klement, který se v roce 1925 spojil se Škodovými závody v Plzni. Značka Škoda působí v Česku do současnosti a je největším výrobcem na trhu. Vedle ní v tuzemsku vyrábějí ještě Hyundai a kolínská TPCA.

Automobil si ve 20. a 30. letech minulého století v Československu mohli dovolit jen ti nejmajetnější. K jeho pořízení potřebovali zhruba padesátinásobek průměrné dělnické mzdy. V současnosti si lze nový vůz pořídit již za osm či devět platů.

Autoři: ,

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Další z rubriky

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Autofotka týdne: Koncept zůstal v zákulisí, designér ho aspoň namaloval

Karim Habib, šéfdesignér Infiniti Motor Company, divize aliance Renault-Nissan...

„Toto je Infiniti QX, nemůžete ho vidět, ale je tu.“ Takovou premiéru světové autosalony ještě nezažily. Karim Habib,...

Elektromobily si chudší lidé nebudou moci dovolit, varuje Volkswagen

Volkswagen e-Golf

Přechod na elektromobily způsobí, že automobily budou značně dražší. Pro lidi s nízkými příjmy mohou být v budoucnu...

Najdete na iDNES.cz