Středa 31. května 2023, svátek má Kamila
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 31. května 2023 Kamila

Firemní auta jsou málo vytížená, většinu času zahálí. Pomoci může sdílení

Mezi motoristy se často traduje, že firemní auta jsou velmi vytížená a „dřou“ daleko více než ta soukromá. Data společnosti Xmarton ale ukazují, že vytížení těchto pracovních nástrojů je stále velmi malé a drtivou většinu času vozy zahálí. Firma to zjistila v rámci průzkumu mezi uživateli jejích telematických jednotek.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Martin Veselý, MAFRA

Že auto většinu času jen stojí někde u chodníku, zabírá místo a přesto svého majitele stojí spoustu peněz, je obvyklá poučka. Její zjednodušená verze říká, že auto je zkrátka drahá legrace, i když s ním moc nejezdíte. Zatímco u soukromých zákazníků ale většinou racionální úvaha nad náklady ustoupí touhám a potřebám, firmy by se měly snažit dosáhnout co nejefektivnějšího provozu své flotily.

Z dat společnosti Xmarton, která dodává řešení pro vzdálené ovládání funkcí vozu a správu vozového parku, ovšem vyplývá, že vytížení firemních vozidel je velmi nízké. Firma sledovala od začátku ledna do konce listopadu roku 2019 celkem 914 firemních vozidel z klasických firemních flotil. Ze sběru dat byla vyřazena vozidla rozvozů a taxislužby, u kterých je typicky vytížení podstatně vyšší, cílem bylo zjistit, jak se chová „typický služební vůz“.

Získaná data jsou velmi pozoruhodná. Denně ujela sledovaná vozidla v průměru jen 96,2 kilometru, a to vlastně jen v několika málo úsecích. Typická krátká pojížďka je totiž dlouhá 14,9 kilometru a trvá podle dat Xmartonu asi 17 minut a 13 sekund. Pokud se auto pohne do 60 minut od takové krátké jízdy, vyhodnocuje to Xmarton jako stále jednu cestu, jen s krátkou zastávkou. Taková celá cesta pak měří průměrně 35,5 kilometru a trvá (bez oné přestávky) 45 minut a 16 sekund. Průměrné firemní auto tedy denně nevykoná ani tři celé takové jízdy, zvládne přitom zhruba šest kratších cest.

To ovšem platí pro dny, kdy je skutečně auto využíváno. Xmarton totiž zjistil, že v celém týdnu auto zahálí v průměru 2,2 dne a když vynecháme víkendy, kdy je logické, že řada firemních aut nejezdí, pak z pětidenního pracovního týdne zahálí rovný jeden den. Prostě se minimálně jeden den v týdnu průměrné firemní auto nepohne vůbec. To pak také znamená, že celkový průměrný týdenní nájezd firemních vozů je 462 kilometry a jízdy trvají celkem 15 hodin, 14 minut a 29 sekund.

Za celé zkoumané období (rok 2019) se pak průměrné firemní auto v měsíci nepohne rovných 12 dní, pokud vynecháme víkendy, tak je to 7 dní, kdy firemní auto „nepracuje“. Průměrný měsíční nájezd byl 1 780 kilometrů a auta byla celkově používána po 58 hodin 38 minut 18 sekund.

Vzhledem k tomu, že měsíc se třiceti dny má celkem 720 hodin, znamená to, že průměrné firemní auto stráví v akci jen něco málo přes osm procent svého života. Zbytek času jen někde stojí zaparkované bez užitku.

„Sdílení takového auta v rámci firmy je tak nasnadě jako jednoduchá cesta k rapidnímu snížení dlouhodobých nákladů na provoz,“ doporučuje zlepšit ekonomiku provozu vozů Jan Pešek, ředitel společnosti Xmarton. Firmy by podle něj ve dnech, kdy auta nejsou využívána vůbec, mohly také vozy nabídnout k pronájmu třeba v rámci carsharingových platforem.

Oprava Barrandovského mostu

Druhá etapa oprav severní poloviny jižního mostu začala v březnu 2023. Dopravní omezení jsou plánována od 15. května do konce prázdnin v celkové délce 92 dní. V každém směru budou dva pruhy průběžné a jeden pruh odbočovací.

  • Nejčtenější

Jízdní řád nerůstu. Benzin na příděl, zákaz létání a bourání silnic

Jak radikální má být ochrana životního prostředí? Německý profesor ekonomie, filozof, sociolog a politolog Helge...

Elektřina mění pravidla cyklistiky, do kopce se odpočívá. Ale je to drahé

Je to proti přírodě, ale do kopce se na elektrokole odpočívá. Tedy, když máte nabito. To pak frčí skoro samo. A jedete...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Koloběžkám a zahradním traktorům nařídí povinné ručení, elektrokola vyvázla

Stát od příštího roku zavede povinné ručení na koloběžky a zahradní traktůrky. Cyklisté nic platit nebudou.

A ten čudlík dělá co? Řidiči chtějí auta našlapaná technikou. A neví, co s ní

Osm z deseti řidičů nových automobilů se považuje za fandy techniky. Pochvalují si, jak jsou jejich elektronikou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čínská automobilka přemýšlí o továrně v Evropě. Česko je mezi favority

Německo, Maďarsko a Česká republika jsou mezi hlavními favority pro stavbu prvního evropského závodu čínské automobilky...

Priske exkluzivně. O titulu, datech, jazykové bariéře i manželce v Iráku

Premium Když se zadívá na velké esko ve sparťanském znaku, vrátí se na chvíli do dětství. „Nevím, jak vy, ale já jako kluk...

Pád „letadla“ za 2,3 miliardy. Podvodem vylákali peníze i ze známých sportovců

Premium Klientům slibovali zisk třicet procent. Místo toho nakupovali luxusní auta, zlaté cihly a nemovitosti. Společnost JO...

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2023: Horská kola s pevným rámem

Premium Hardtaily, tedy modely elektrokol s přední odpruženou vidlicí, mají výsadní postavení jako skutečný univerzál. Stále...

Veterány z Prahy na kraj Evropy. Do Istanbulu dojela stařičká škoda i tatra

Exkluzivně Přes čelní okno nedůvěřivě sleduji bezdomovce, který na mě divoce gestikuluje oblečený ve špinavé teplákové soupravě a...

Autofotka týdne: Dřevěná kachna je k mání. Jezdí a má technickou

Ve Francii se na začátku června bude dražit automobil Citroën 2CV, který je vyrobený ze dřeva. Odhadovaná prodejní cena...

Slováci postavili roadster pro 16leté. Nabídnou elektro i spalovací verzi

Slovenská firma Patak Motors začne v polovině příštího roku vyrábět malý roadster, který bude možné řídit od 16 let....

Cloud jako cedník. Toyotě unikla data o zákaznících za posledních 11 let

Toyota se přiznala k dlouhodobému a masivnímu úniku dat ze své databáze na cloudu. Přístupné byly informace o umístění...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Chystá se novinka, kdo spoří v penzijku, odečte z daní až 48 tisíc

Důchody mají být pro budoucí penzisty nižší. Populace stárne a průběžný důchodový systém, do něhož přispívají současní...

Kráska opustila armádu, aby se stala nejpřitažlivější řidičkou kamionu

Osmadvacetiletá Nicolle z Velké Británie si říká Trucker Baddie a je řidičkou kamionu. Dříve pracovala pro armádu, ale...

Sharon Stone se v 65 letech ukázala v plavkách. Sklízí obdiv i kritiku

Sharon Stone oslavila v březnu pětašedesáté narozeniny. Hollywoodská hvězda je pyšná na svou postavu a na Instagramu se...

Svěste džíny na půl žerdi. Do módy se vrací trend ze začátku milénia

Většina z nás je nejspíš ráda, že móda z let 2006 až 2012 zmizela z pultů. Bokové džíny, baleríny, chokery a průhledné...

Podle právníka musel Ondřej s článkem v bulváru souhlasit, říká Kuchařová

PR zastoupení Taťány Kuchařové poskytlo redakci iDNES.cz stanovisko nezávislého právníka. Podle toho musel dát Ondřej...