Počet aut se v metropoli zvyšuje každým rokem. Loni z počtu více než 1,3 milionu aut bylo téměř 1,04 milionu osobních. Z celkového počtu ujetých kilometrů jich ujela auta o hmotnosti do 3,5 tuny asi 21,12 milionu. Do širšího centra, tedy oblasti uvnitř městského okruhu, vjelo v pracovní dny průměrně 250 tisíc vozidel, z toho 240 tisíc osobních. Oproti předchozímu roku to je o 3,4 procenta méně. Vně městského okruhu projelo denně průměrně 346 tisíc aut, z toho 302 tisíc osobních, což je meziroční nárůst o 4,1 procenta.
Rok | počet motorových vozidel | počet osobních aut |
---|---|---|
1961 | 93 106 | 44 891 |
1990 | 428 769 | 336 037 |
2000 | 746 832 | 620 663 |
2015 | 941 145 | 740 745 |
2016 | 1 002 645 | 795 178 |
2017 | 1 058 949 | 844 613 |
2018 | 1 104 392 | 882 717 |
2019 | 1 140 482 | 911 844 |
2020 | 1 160 982 | 925 716 |
2021 | 1 217 344 | 970 755 |
2022 | 1 258 144 | 1 003 728 |
2023 | 1 302 089 | 1 038 948 |
Nejvytíženější komunikací byl stejně jako v uplynulých letech Barrandovský most, který denně přejede na 142 tisíc aut. Na druhém, třetím a čtvrtém místě jsou jednotlivé úseky Jižní spojky a na pátém Strakonická mezi Barrandovským mostem a Dobříšskou. Barrandovský most byl zároveň nejvytíženějším mostem, za nímž byl na druhém místě Hlávkův, který využilo na 67 tisíc aut.
Nejvytíženější komunikace (2023)Úsek: počet aut za den
|
Dejvický tunel projelo denně v průměru 96 tisíc aut. O zhruba 2 tisíce méně aut projelo Brusnickým tunelem. Oba jsou součástí tunelového komplexu Blanka. Nejvytíženější křižovatkou bylo křížení ulic Poděbradská a Kbelská, kudy projelo 67 tisíc aut denně a takzvaně mimoúrovňovou to byla křižovatka 5. května a Jižní spojky.
Nejvytíženější mosty přes Vltavu (2023)Úsek: počet aut za den
|
Nejvíc aut je na benzin
V Praze převažují automobily na benzin se zážehovým motorem. Druhým nejčastějším pohonem je nafta. Aut s alternativním pohonem je 3,32 procenta. Zároveň se meziročně zvětšily rozměry automobilů.
V pražském registru vozidel je stále více než polovina osobních vozidel poháněna čistě zážehovým motorem, a to 54,13 procenta. Druhým nejčastějším palivem je nafta, kdy dieselová auta tvoří 42,35 procenta vozů. „Podíl alternativních paliv je i přes nárůst stále minimální,“ píše se v ročence. Jejich počet se zvýšil z 2,86 procenta v roce 2022 na loňských 3,32 procenta.
Množství ujetých kilometrůRok: množství kilometrů (v milionech km)
|
Co se týče aut na alternativní pohon, mezi nimi je nejvíc aut poháněno kombinací benzinu a LPG. Druhý nejvyšší počet je čistě elektrických vozidel a na třetím místě kombinace benzinu a elektropohonu. Pražané pak mají auta poháněna rovněž benzinem a LNG či CNG, CNG/LNG nebo naftou v kombinaci s elektropohonem. Pouze okolo dvou promile aut je poháněno vodíkem.
Z dokumentu rovněž vyplývá, že dlouhodobě narůstají rozměry průměrného osobního automobilu. Rozměry aktuálně činí na délku 4513 milimetrů, na šířku 1800 milimetrů a na výšku 1490 milimetrů. Z toho vozidla s první registrací v roce 2023 mají hodnoty vyšší, a sice 4605 × 1829 × 1493 milimetrů. Průměrná hmotnost vozidel je potom 1395 kilogramů.