Za růstem průměrného věku v registru vozidel stojí dovozy přestárlých ojetin, klesající trh nových vozů i stabilně nízký počet vyřazovaných starých aut. „Do roku 2019 se stáří vozového parku zvyšovalo poloviční rychlostí než v posledních letech. Roční přírůstky se v posledních letech mírně snižují, počet vyřazovaných zůstává na přibližně stejné úrovni,“ uvedl tajemník svazu Josef Pokorný.
ANALÝZA: Proč Češi jezdí starými auty? Na mladší jednoduše nemají |
Poslední statistiky evropského sdružení ACEA uvádějí za celou EU průměr vozového parku 11,8 roku, Německo má 9,8 roku, Francie 10,3 roku, Itálie 11,8 roku a například Slovensko s Polskem 14,3 roku. Stáří provozovaných vozidel má významný vliv na počet zraněných a usmrcených při dopravních nehodách a na znečišťování ovzduší.
NÁZOR: Žijeme si nad poměry, Češi jezdí v autech, na která nemají |
Nejstarší kategorií vozidel na českém trhu zůstávají motocykly s průměrem 34,2 roku. Jejich počet v registru vozidel se loni zvýšil zhruba o 38 500 na 1,288 milionu. Následují traktory s průměrem 32,6 roku.
Pro bezpečnost aut byl přelomový rok 2000. Malá jsou pevná jako velká |