Už pět let je stočení tachometru přestupkem, za který je možné uložit pokutu až půl milionu korun. V praxi ale není tento přestupek v podstatě ani řešen, nemluvě o udělení nějaké odstrašující pokuty.
Stočení tachometru je tou nejsnadnější cestou, jak omladit auto před prodejem, a bylo velmi rozšířenou praxí zejména v těch „divočejších“ autobazarech nebo při přímém prodeji. „Kvůli zdražování má už opět 35 procent prověřovaných aut stočený tachometr,“ uvádí Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.
Auta se stočeným tachometrem jsou podle statistik firmy, která se prověřováním historie ojetin zabývá, dražší v průměru o 20 procent, než by měla být. Zhruba o stejnou částku v následujících letech narostou náklady na opravy a údržbu. Takový podvedený nový majitel tak zaplatí dohromady o 40 procent víc, než by měl.
Průměrná ojetina skoro za tři sta tisícSTATISTIKA Podíl ojetých aut se stočeným tachometrem na českých silnicích vzrostl od roku 2021 o dva procentní body na 35 procent. Důvodem je rostoucí cena ojetin. Přibližně 19 procent aut bylo podvodně omlazeno a šest procent mělo za sebou totální havárii. Vyplývá to z informací společnosti Cebia. Loni se podle propočtů Cebie v tuzemsku prodalo 661 tisíc ojetých vozů, z toho 55 procent mělo původ v zahraničí. Průměrná cena ojetin se za posledních pět let do letošního prvního pololetí zvýšila o 94 000 na 296 000 korun. V evropském srovnání je co do podílu aut se stočeným tachometrem Česko na devátém místě. Vede Ukrajina se 42 procenty, druhé je Bulharsko se 40 procenty a Rumunsko s podílem 39 procent. Naopak ve Francii nebo v Německu se podíl vozů se stočeným tachometrem pohybuje okolo 18 procent. Průměrná cena ojetin je z okolních zemí nejvyšší v Německu, kde je 411 000 korun, což souvisí s nižším průměrným věkem prodávaných vozů z druhé ruky, který dosahuje 6,5 roku. Naopak v Polsku je cena ojetin v průměru jen 214 000 korun, ale průměrný věk dosahuje 11,5 roku. |
Podle společnosti Cebia se nejčastěji stáčí tachometr u vozů Škoda Octavia, Volkswagen Passat, BMW řady 5, Fordu Focus a Volkswagenu Golf. Průměrné stáří vozů se stočeným tachometrem je 6,5 roku a průměrná prodejní cena 345 000 korun. Nestáčí se ale jen o stovky tisíc kilometrů, časté jsou také případy, kdy zejména u aut na operativní leasing lidé stočí třeba jen tisíc kilometrů, aby nepřekročili předepsaný roční nájezd. Můžou to ale udělat několikrát za sebou.
Postupný přechod z mechanických tachometrů na digitální moc nepomohl, proto zákonodárci v roce 2018 rozhodli o tom, že stočení tachometru bude jasně definovaným přestupkem (byť byly snahy udělat z toho trestný čin) s maximální pokutou až půl milionu korun. Přestupek byl zakotven do § 36 odst. 4 zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, zákonem č. 193/2018 s účinností od 1. října 2018, a to jak pro právnické, tak pro fyzické osoby.
Jak se ale ukazuje, v praxi nebyl v podstatě téměř nikdo postižen. A neexistuje ani žádná oficiální statistika. Při pátrání po číslech si dotaz přehazovaly ministerstvo dopravy, policie, krajské úřady a krajská ředitelství policie, až přesná odpověď přišla z ministerstva vnitra. „V letech 2018 až 2020 měla ministerstva (a ostatní ústřední správní úřady) povinnost zpracovávat tzv. přehled přestupků obsahující údaje o projednaných přestupcích za příslušný kalendářní rok. Podřízené orgány, včetně obecních úřadů, měly povinnost ministerstvům dodat potřebné údaje. V roce 2021 byla povinnost zpracovávat přehled přestupků zrušena,“ říká Hana Malá z odboru komunikace ministerstva vnitra.
Dohledat se tak dají nějaké údaje jen z let 2018–2020. A třeba v roce 2019 bylo v celé republice uděleno podle výše zmíněného paragrafu jen 52 pokut s průměrnou výší 2 970 korun. O rok dřív byly takové pokuty jenom tři. A změna nenastala ani v dalších letech.
„Přestupek fyzických nebo právnických a podnikajících fyzických osob za stáčení tachometrů v uplynulých čtyřech letech náš úřad neřešil,“ říká třeba Karel Bendl, středočeský radní pro oblast silniční dopravy. „V rámci státního odborného dozoru na STK vozidel na území kraje je prováděna kontrola stavu tachometru při pravidelných technických prohlídkách a případný zjištěný rozdíl v počtu najetých kilometrů, který by technik přehlédl a nevyřešil podle metodického pokynu ministerstva dopravy, by tak byl řešen přímo s kontrolním technikem. Tento přestupek však nebyl v uplynulých čtyřech letech zjištěn.“
Žádný přestupek neevidují ani na magistrátu hlavního města Prahy, v krajích Vysočina, Ústeckém, Jihomoravském, Olomouckém, Plzeňském, Moravskoslezském, Libereckém, Karlovarském, Pardubickém, Královéhradeckém, Jihočeském ani Zlínském. Skepsi k zákonnému opatření vyjádřila za všechny Jitka Čmoková z oddělení vnějších vztahů Karlovarského kraje: „Předmětné ustanovení zákona je poměrně ‚bezzubé‘. Sankce může být totiž uložena pouze tomu, kdo neoprávněnou změnu počítadla ujeté vzdálenosti přímo provede. Tudíž užívání vozidla s přetočeným tachometrem nebo jeho prodej apod. sankci nepodléhá.“
Problémem při nákupu ojetin nejsou jen stočené tachometry, ale také zatajení předešlé havárie. Velcí prodejci ojetých vozů jako AAA Auto, Auto ESA, DAVO CAR, Škoda PLUS, Das WeltAuto či Mama Car se proto nyní dohodli se společností Cebia a postupně začnou nabízet základní ověření historie ojetých aut zdarma. „Už v tuto chvíli je základní prověření dostupné u 41 procent aut, která prodávají autobazary. Do poloviny října přibyde dalších 38 procent aut,“ uvádí Pajer.
„Základní výpis je k dispozici u inzerátu vozu na internetu nebo přímo v bazaru pomocí QR kódu. Součástí základního prověření jsou vedle historie stavů najetých kilometrů také kontrola odcizení, kontrola financování, tedy zda vozidlo není zatížené leasingem či spotřebitelským úvěrem, dále kontrola, zda vozidlo nebylo provozováno jako taxi, a v neposlední řadě i specifikace vozidla,“ vysvětluje.