Pátek 27. listopadu 2020, svátek má Xenie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 27. listopadu 2020 Xenie

Autofotka týdne: Krabička, kterou začala éra, kdy nás v autě chrání airbagy

Dodavatel pro autoprůmysl Bosch letos slaví několik výročí. Před čtvrtstoletím představil stabilizační systém, který je jedním z důležitých prvků aktivní bezpečnosti aut a dnes jej mají v Evropě prodávaná auta povinně. O patnáct let dříve, v roce 1980 byl Bosch prvním evropským výrobcem, který vyráběl aktivační zařízení airbagu.

V roce 1980 byl Bosch prvním evropským výrobcem, který vyráběl elektronické aktivační zařízení airbagu. | foto: Bosch

Elektronické zařízení sestávalo ze tří komponentů s celkem asi 170 součástmi a ovládalo airbag řidiče. Bylo použito poprvé v mercedesu třídy S. V dnešních vozidlech je nainstalováno až devět airbagů, které se aktivují individuálně v závislosti na nehodové situaci.

Samotný airbag je mnohem starší, jeho vynález je připsán Američanovi Johnovi W. Hetrickovi, který si jej v roce 1953 nechal patentovat. „V letadlech se však podobná zařízení používala už ve 40. letech,“ dodává Wikipedia. Ovšem už v roce 1949 německý patentový úřad zapsal patent na zařízení podobné airbagu Walteru Lindererovi.

Hetrick na svůj vynález přišel kvůli autonehodě, při které vezl manželku a jejich sedmiletou dceru. Aby se vyhnul kameni na silnici, strhl řízení a skončil v příkopu. Naštěstí nikdo nebyl zraněn, ale Hetrickovi tento zážitek nedal spát.

„Říkal jsem si, že musím vymyslet něco, co by zabránilo střetu s vnitřkem vozu,“ popsal o mnoho desítek let později. V šedesátých letech airbag považovaly za možnou alternativu bezpečnostních pásů, které tehdy používalo jen 25 procent řidičů v USA.

První auta s airbagy vyrobil začátkem sedmdesátých let v Americe Ford. Úplně prvním modelem byl Mercury Monterey v roce 1972. Rok na to se s ním chlubil Chevrolet Impala od konkurenčního koncernu GM. V roce 1974 byly v příplatkové výbavě pro buicky, cadillacy a oldsmobily. Zákazníci k nim ovšem neměli důvěru. Za tři roky se ovšem prodalo jen 10 321 vozů vybavených airbagem. V roce 1977 je tedy GM stáhlo z nabídky. A v následujících letech dokonce Ford s GM lobboval proti tomu, aby se staly povinnou součástí výbavy, píše magazín MotorBiscuit.

Poté byla na tahu Evropa: Mercedes S přijel s airbagem řidiče v roce 1981 a nabídl mnohem komplexnější řešení. Když senzory detekovaly náraz, předpínače bezpečnostních pásu přitáhly pasažéra do sedačky a následně se rozvinul airbag. Airbag už přestal být chápán jako náhrada bezpečnostních pásů, ale jako jejich doplněk. Airbag vystřelující ohromnou rychlostí totiž může nepřipoutaného cestujícího naopak zranit. Jak fungují airbagy, čtěte zde.

Osmdesátá léta mnozí popisují jako zlatý věk vývoje automobilů. Právě v té době se udála nejzásadnější rozhodnutí, přišly přelomové nápady a inovace. S novým tisíciletím se hlavně zvyšuje výpočetní výkon počítačů a dochází k jejich zlevňování, takže se elektronická výbava auta mohutně rozšiřuje.

V 80. letech 20. století zahájil Bosch výzkum směrem k menším, spolehlivějším a energeticky účinnějším senzorům z důvodu rostoucího množství dat shromažďovaných ve vozidle. Zahájení velkosériové výroby v roce 1995 položilo základní kámen pro boom drobných pomocníků, kteří poskytují řídicím jednotkám vozidla data o tom, zda vozidlo brzdí nebo akceleruje a kam jede. Tyto informace jsou mimo jiné důležité pro bezpečnostní systémy, jako je například právě ESP. 

U Bosche se jednoduchý předchůdce stabilizačního systému zkoušel už v 80....

U Bosche se jednoduchý předchůdce stabilizačního systému zkoušel už v 80. letech na Mercedesu řady 123.

Tento systém porovnává pomocí inteligentních senzorů pětadvacetkrát za sekundu, zda auto jede tam, kam řidič řídí. Pokud tomu tak není, zasáhne. Snížením točivého momentu motoru a brzděním jednotlivých kol pomáhá řidiči stabilizovat vozidlo a zabránit nehodám z důvodu smyku. Bosch uvádí, že od svého uvedení v roce 1995 ESP opět v Mercedesu S jen v EU zabránilo téměř půl milionu nehod a zachránil více než 15 000 životů a v roce 2020 bude ochranou proti smyku vybaveno 82 procent všech nových automobilů na celém světě, v roce 2017 to bylo 64 procent.

„Kromě bezpečnostního pásu a airbagu patří ESP k nejdůležitějším záchranným prvkům ve vozidle,“ říká předseda představenstva společnosti Bosch Harald Kröger.

Vše začalo v 80. letech nejprve nezávislým vývojem pro větší stabilitu vozidel u společností Bosch a Daimler-Benz. Od roku 1992 odborníci obou společností spolupracovali v rámci společného projektu až do uvedení na trh. V roce 1997 pomohl systému prorazit legendární losí test. Při prudkém vyhýbacím manévru v testu švédského automobilového časopisu ztratila třída A rovnováhu, načež Mercedes-Benz začal používat ESP sériově. Čtěte dále.

  • Nejčtenější

Evropu mají zaplavit čínské elektromobily, právě dorazily

V úterý 24. listopadu ve čtyři hodiny odpoledne zakotvila v anglickém Bristolu první přímá lodní linka pro dovoz...

Euro 7: Nová ekonorma zlikviduje v roce 2025 auta bez elektropohonu

Aktuální emisní normu pro automobily Euro 6 má v roce 2025 nahradit nová, mnohem přísnější. Práce na předpisech pro...

Na křižovatce se umíralo, teď se tam vůbec nebourá. Stačila malá změna

Na lesní křižovatce poblíž Lipníka provoz v posledních letech velmi zhoustl. Je to jednak kvůli rychlému spojení od...

Novozélandská policie nasadí Škody Superb. Nahradí končící značku Holden

Novozélandská policie koupí nové vozy pro své hlídky od firmy Škoda Auto. Nahradí jimi automobily značky Holden, která...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Motonovinky 2021: ekonormy diktují velké změny, Harley to vzdal

Italské cestovní maxienduro s véčkovým čtyřválcem, nový anglický tříválcový naháč, ale také úplný odchod amerického...

Den se zaměstnanci pohřební služby: poslední rozloučení má dnes jiná pravidla

Premium MF DNES rozptyluje mýty o pohřebnictví v době koronaviru. Pohřeb do země možný je, i když se úplně nedoporučuje. O čem...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Miliardář Dědek o Pardubicích, krizi, (ne)fungování extraligy i Jágrovi

Premium Jeho jmění se odhaduje na čtyři miliardy korun, podle magazínu Forbes je 54. nejbohatší Čech. Na přelomu roku se Petr...

  • Další z rubriky

Potvrzeno. Fabia Combi schválena i pro příští generaci, která dorazí za rok

Škoda má definitivně schválenou verzi kombi pro příští generaci modelu Fabia, jejíž uvedení je naplánované na příští...

Zbrojení na Rallye Dakar vrcholí.

Na start 43. ročníku Rallye Dakar, který začíná 3. ledna 2021 v Saúdské Arábii, se postaví několik českých týmů. Poosmé...

Na křižovatce se umíralo, teď se tam vůbec nebourá. Stačila malá změna

Na lesní křižovatce poblíž Lipníka provoz v posledních letech velmi zhoustl. Je to jednak kvůli rychlému spojení od...

Novozélandská policie nasadí Škody Superb. Nahradí končící značku Holden

Novozélandská policie koupí nové vozy pro své hlídky od firmy Škoda Auto. Nahradí jimi automobily značky Holden, která...

Jsem znechucená, říká Eva Burešová, kterou vyfotili s Forejtem z MasterChefa

Eva Burešová (27) a Přemek Forejt (33) byli společně vyfoceni, jak vycházejí z domu, kde herečka bydlí. Hvězda seriálu...

Ordinace v růžové zahradě za půl roku skončí, co seriál nahradí?

Po více než patnácti letech od okamžiku, kdy padla první klapka, začal tvůrčí tým seriálu Ordinace v růžové zahradě 2...

Příběh Denisy: Manžel mě ignoruje, mám dva milence

S manželem jsme svoji osm let, máme dvě děti. S tím mladším jsem teď doma. Muž je věčně v práci a na nás nemá čas....

Tahák: 20 klávesových zkratek, o nichž jste možná neměli ani potuchy

Uživatelé Windows jistě znají notoricky známé klávesové zkratky jako Alt + F4, Alt + Tab, Windows + E, Windows + C,...

Kapitán je na tahu, bude šach mat, oznámil po líbánkách Pavel své ženě

Psycholožka, terapeut a genetička vybrali na základě testů i DNA mezi více než patnácti sty přihlášenými jednotlivci...