Srovnání cen EU: Škoda Octavia je v Česku nejdražší

aktualizováno 
Koupit v Česku nové auto se příliš nevyplatí. Malé auto ještě pořídíte za vcelku rozumné peníze, se stoupající cenou a velikostí je ale pravděpodobné, že zaplatíte o mnoho víc než váš zahraniční kolega. Škoda Octavia je u českých dealerů dokonce vůbec nejdražší v celé EU.

Octavii koupíte nejlevněji ve Finsku, v Česku je oblíbená škodovka nejdražší v Evropě | foto: Škoda auto

Evropská unie porovnala ceníkové ceny nových aut ve svých členských zemích. Z 87 vybraných aut jich 11 v Česku neseženete, ze zbývajících 76 je téměř třetina (přesně 24) bezkonkurenčně nejdražší v celé Evropské unii. Studie je datována k prvnímu listopadu 2006, EU ji ale vydala až letos v březnu.

Českého zájemce o nové auto z ciziny zajímají především jeho ceny bez daně. DPH neplatíme v zemi nákupu, ale v ČR. A právě srovnání cen nových vozů ukázalo, že se pro nové auto vyrazit za hranice rozhodně vyplatí.

Zarážející také je, že ač nepatříme k nejbohatším zemím EU, jsme v porovnání s ostatní Evropou superdrazí. Žádné ze srovnávaných aut navíc není v tuzemsku nejlevnější v Unii.

To ve Velké Británíí - která je druhá nejdražší hned po Česku - mají alespoň dvě auta naoplátku nejlevnější v Evropě. Třetí zemí s největším počtem nejdražších aut z výběru je Německo.

Evropská komise zvolila při srovnávání cen zvláštní metodu. Zjistila, v které ze 13 zemí eurozóny se ten který model prodává nejlevněji. Tuto cenu označila za 100 procent a náklady v dalších zemích vztahovala k této úrovni.

Ve výběru je pouze jediné auto, které v Česku nepřekročilo takto vymezenou hranici 100 procent - Suzuki Swift.

Nejdražší v Evropě
S nadsázkou lze říci, že nové auto si koupí v Česku jen blázen, nebo ten kdo má dost peněz. Bezkonkurenčně nejdražší je v kraji pod Řípem mimo jiné Škoda Octavia (131,1 procent), Mazda 3, Fiat Croma, Citroën C4, C5 a Xsara Picasso, Audi A3 a A6, BMW 120d, 523i, X5 a 740i, Ford Mondeo, Peugeot 407 a 807, Seat Toledo, Toyota Avensis, Volva S40, S60 a S80, Mercedes E220, Mitsubishi L200 a Grandis a Renault Espace.

Absolutním rekordmanem je Fiat Croma, která je v Česku o víc než třetinu dražší než byla srovnávací úroveň (33,4 %), na druhém místě je tuzemská octavia, třetí Toyota Avensis (+30,7%).

Čím je auto dražší, tím větší je pravděpodobnost, že za něj zaplatíte nejvíc ze všech Evropanů. Mezi malými auty se automobilky ještě drží při zemi (žádné z aut není na evropském cenovém maximu). U aut velikosti Škody Superb už se ale zahraniční ceníky studovat vyplatí.

V takzvaném segmentu E, tedy vyšší střední třídě reprezentované Audi A6 a Peugeotem 607 jsou z vybraných šesti aut hned čtyři na cenovém maximu Evropské unie. Špatně se v Česku hledá přijatelná cena například i za velké luxusní vozy, lhostejno, jde-li o limuzínu nebo terénní SUV.

Pro malé do Maďarska, pro velké do Dánska
Kam se pro auto vydat? Obecně do Dánska, díky vysokému daňovému zatížení tam jsou nastaveny základní ceny velmi nízko a do Maďarska. V každé z nich má nejnižší ceny devatenáct z balíku srovnávaných aut.

V každé kategorii si v Dánsku vyberete alespoň jedno, které bude mít po očištění od daní nejnižší cenovku z celé EU, v Maďarsku se vyplatí nakupovat spíše auta z nižších cenových kategorií.

Fabii koupíte nejlevněji na Maltě, octavii ve Finsku a superb v Dánsku. BMW 320d je nejlevnější ve Slovinsku, Mazda 6 a BMW X5 v Maďarsku, Seat Toledo ve Finsku, VW Passat a Ford Mondeo v Dánsku, Audi A6 ve Švédsku a Mercedes S350 ve Velké Británii.

Fiat Panda má nejnižší cenu v Dánsku stejně jako Ford Fiesta, Citroën C3 je nejlevnější v Lotyšsku, Opel Corsa ve Finsku, Toyotu Yaris a Renault Clio koupíte nejlaciněji v Maďarsku a Peugeot 207 společně s Fordem Focus opět v Dánsku.

Audi A3 bude nejlevnější ve Švédsku, nejprodávanější evropské auto Opel Astra je nejlacinější ve Slovinsku, Peugeot 307 na Maltě a Renault Mégane společně se Seatem Leon v Maďarsku. Volkswagen Golf koupíte nejvýhodněji v Řecku.

KOMPLETNÍ TABULKY SROVNÁNÍ CEN  ZDE...

Za luxusem určitě do ciziny
Jednotný trh sjednotil podmínky prodeje. Jednoduše příjdete k vybranému prodejci dané značky, vyberete si auto, zaplatíte "českou" daň (VÍCE ZDE...) a zvolíte si dealera, ke kterému budete jezdit na záruční servis.

"Záruční servis a opravy se řeší v autorizovaném servisu, který si zákazník vybere. Menší komplikace mohou nastat pro servis, který musí složitěji proúčtovávat prodejci v zahraničí servisní úkony apod. (Každá automobilka má tento systém nastavený odlišně). To ale zákazníka nemusí zajímat," říká Ladislav Janda z internetového obchodu s auty Automodul.

"Klient, který přijede k českému dealerovi s tím, že u něj chce servisovat v zahraničí zakoupené auto, by měl dostat stejné služby, jako osatní," doplňuje Janda .

Ale upozorňuje: "V praxi záleží na tom, jaký postoj k němu dealer zaujme. Protože u něj zákazník auto nezakoupil, může se stát, že bude až "poslední v řadě", nebude zahrnut do systému bonusů, slev... Nemělo by to tak být, ale stát se to může."

Jediná komplikace může nastat v případě, že se na voze projeví poruchy, na základě kterých bude chtít zákazník auto vrátit (opakující se nebo neodstranitelná závada...). V takovém případě se reklamace uplatňuje u prodejce, u kterého bylo auto zakoupeno - tedy v tomto případě v zahraničí.

"Administrativa a náklady spojené s dovozem auta z ciziny vyjdou na 10 až 25 tisíc, nejde ale rozhodně o masovou záležitost," říká Janda. "Českých dovozců se to podle mého vůbec nedotklo."

"Dovézt auto ze zahraničí se vyplatí od nějakých 800 tisíc výš," říká Ladislav Janda. "Raději bych to vymezil vyšší střední třídou (Audi A6) a výše."

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Další z rubriky

Auto budoucnosti samo nastaví sedadla a otevře dveře, v oknech má displeje

Německý specialista Brose představil auto budoucnosti, které si samo nastaví...

Přicházíte k autu a jeho interiér se začne přenastavovat. Sedadla vpředu i vzadu se uspořádají tak, aby se na ně snadno...

Čína ve Frankfurtu: hypersport Rudá vlajka z Mnichova a převodovka z Rakouska

Čínské automobilky na autosalonu ve Frankfurtu

I tentokrát dorazily na frankfurtský autosalon auta z Číny. Už dávno to nejsou jen neuměle postavené herky pro pobavení...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

Koncept Audi připomíná výsadkový modul vesmířanů. Místo světel má drony

Nový koncept Audi AI: TRAIL

Asi nejulítlejší koncept parkuje na frankfurtském výstavišti ve stánku Audi. Specialitou je osvětlení: na cestu autu...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz