Veteránská rally jako párová terapie. V Táboře byl hvězdou překližkový sporťák

Historicky poprvé v Táboře startovala i končila první letošní rallye Spring Classic, otevírající už tradičně veteránskou sezonu. Na startu stálo 97 posádek, tři cíl neviděly, zastavila je technická porucha.

Na soutěžící čekala kompletně nová trasa, která je zavedla do kraje na rozhraní jižních a středních Čech, kromě Táborska také na Voticko, Vlašimsko, Benešovsko či Sázavsko. Unikátní byla početná divácká kulisa, podél trati díky letošnímu krásnému a teplému jarnímu počasí stály a fandily tisíce lidí.

Většina veteránistů má svůj poklad uskladněný v garáži a vyjíždí jen na občasné srazy a přehlídky, případně si udělá výlet. Není to škoda? Existují lepší možnosti, jak provětrat cenné nebo zajímavé auto, potkat se se stejně „postiženými“ spřízněnými dušemi a ještě si u toho užít spoustu zábavy – a taky adrenalinu, podle toho, jak se vám zadaří.

Vítězná rakouská posádka Fritz Jirowsky a Gerhard Soukal s Alfou Romeo 2000 GTV z roku 1971 nasbírala pouze 424 trestných bodů. Na loňském Springu byli bronzoví.

Taková setinová veteránská rallye může docela dobře fungovat i jako párová terapie, která utuží váš vztah. Přežijete-li s manželkou coby navigátorkou „setinovku“ v duševní pohodě, zvládnete už v životě všechno. Naše posádka se o tom přesvědčuje už 12 let, během nichž se narodily tři děti – které teď závodí s námi… A pořád držíme pohromadě. Se stopkami nás to stále baví, i když organizátoři dělají takzvané testy přesnosti čím dál tím složitější (viz box Jak se jezdí o setiny). „Musíme zvyšovat laťku náročnosti i proto, že kvalita posádek neustále roste. Přibývají také zahraniční účastníci, pro něž složité testy nejsou ničím neobvyklým,“ říká ředitele soutěže Pavel Kacerovský. Dva ze zahraničních účastníků také letošní podnik vyhráli…

Zcela běžné jsou už zkoušky s pěti měřenými úseky – posádka tedy musí nejen mít, ale také bravurně ovládat patery stopky, nebo to přinejhorším zkusit nějak odpočítat. Což se stalo opakovaně i nám, když navigátorka sice nachystala správně časy všech úseků, ale pak ve stresu a závodním kalupu nevěděla, které ze stopek má v klíčové chvíli zmáčknout… A takových měřených úseků – včetně těch dílčích – je během jednodenního závodu 29 – a pozor, ti nejlepší vyhrávají s konečnou bilancí 424 bodů, tedy setin.

Smečka veteránů frčí z Prahy na francouzskou riviéru. Podívejte se na start

My jich nasbírali prakticky desetkrát tolik, přesně 4 004. Už tradičně totiž míváme horší výsledky po zimní přestávce na první rally, tedy právě na „Springu“. Snad je to tím, že závod je pouze jednodenní, zatímco podzimní South Bohemia Classic má i páteční odpoledně-noční etapu, při níž se dostaneme do tempa, vychytáme chyby a v sobotu jsme schopni předchozí průšvihy alespoň částečně vyžehlit. Tentokrát se nám to nepodařilo, ve své kategorii jsme po sérii minel skončili úplně poslední; při začlenění do celého startovního pole bychom skončili někde nad polovinou, u 50. místa.

Veteránské setinové rallye nejsou, jakkoli to tak laikům může připadat, jen doménou seniorních posádek. Poprvé v historii vyhlásili organizátoři takzvaný Junior Cup pro jezdce do 27 let, inspirovali se u velkých světových rallyes; takových posádek jelo letos šest. Zvítězila „crew“ Františka Fošuma juniora, pokračovatele slavné jihočeské „veteránské rodiny“, která se už 35 let věnuje rekonstrukcím historických vozidel zejména britské provenience. Však také „junioři“ startovali na Jaguaru MK II z roku 1962.

Škoda slavila na veteránské rally. S parádním kouskem jsme bojovali o setiny

Nebyl to jediný jaguar startovního pole, tato gentlemanská značka je na veteránské scéně velmi oblíbená – celkem jich letos startovalo osm, včetně vůbec nejstaršího vozu závodního pelotonu, Jaguaru XK 120 OTS z roku 1952. Další unikáty letošního Spring Classic si prohlédněte v galerii – ze zajímavých strojů jely například Lancia Stratos HF a Porsche 904/6, DeLorean DMC-12 nebo Marcos 1600 GT.

Vítaným zpestřením byla pro nás alespoň letošní „plochodrážní“ vsuvka na prašné dráze v Divišově, kde jsme si stejně jako všichni účastníci solidně zablbli v oblacích zvířeného prachu. Startovali jsme totiž v kategorii sportovních vozů (ty mohou být i novější), s miníkem z roku 2015 – náš vlastní, výrazně starší, onemocněl totiž na poslední chvíli typickou chorobou těchto sportovních miniaut, nedostatečným chlazením. Auto jsme si tedy narychlo vypůjčili v autocentru AAA AUTO, které má miníků slušnou zásobu.

Náš požadavek nebylo tak jednoduché splnit – nutně potřebujeme pět míst, jezdíme totiž s celou rodinnou posádkou, a tak jsme vzali zavděk pětidveřovým mini. I přesto, že rozměry připomíná více Škodu Fabia než staré klasické miniminíky – však také na startu žertoval komentátor na téma, že továrna dnes všechny mini přifukuje pumpičkou – jízdní agilita, obratnost a výkon zůstávají v kategorii sportovních aut. Tento stroj se opravdu s chutí vrhá do zatáček, výborně drží stopu, jízdní náklony jsou minimální.

Automobilovou přehlídku naprosto ovládl pan Auťák. Unikát za sto milionů

Jízdní výkony nám sice tentokrát nepomohly, v žádném případě to ale nevzdáváme – už jsme přihlášeni na 16. ročník South Bohemia Classic, startující 5. září tradičně v Českých Budějovicích. Pohled do startovní listiny prozrazuje, že mezi už nyní 113 přihlášenými nechybí několik předválečných a dalších zajímavých strojů, které jsme ještě na tuzemských silnicích neviděli – například Bentley Open Tourer z roku 1929, Bentley Racer z roku 1948, nebo Lagonda LeMans z roku 1936, která startovala už loni. Diváky určitě potěší, že po roční pauze se vrátí tradiční „závodní okruh“ v centru Kaplic – takzvané Grand Prix Kaplice. Na něj se už hodně těšíme, historicky se nám tam vždy nadprůměrně dařilo.

Před 130 lety Benz ukázal světu první autobus. Patnáct kilometrů jel hodinu

Jak se jezdí o setiny

Princip setinových rallye je zdánlivě jednoduchý. Cílem je projet testy přesnosti, označované jako RT (Regularity Test), s co nejmenší odchylkou od stanoveného času, který posádka najde v roadbooku. Cílovou fotobuňku je třeba protnout s co největší přesností, měří se na setiny sekundy. Za odchylku každé z nich je jeden trestný bod, takže jedna jediná sekunda znamená načtení 100 bodů.

Do bodování jsou setiny ještě vynásobeny koeficientem podle stáří vozu, v případě vítězné rakouské posádky letošního Springu, dvojice Jirowsky-Soukal, to bylo 1.71, neboť jejich Alfa Romeo 2000 GTV byla vyrobena v roce 1971. Nejvyšším koeficientem v kategorii Classic je tedy 1,95 - rok 1995 je letošní veteránskou hranicí.

Zkoušky jsou různě dlouhé, od několika sekund (i půlených) až po několik minut v případě několikakilometrových zkoušek. Jejich „layout“ bývá navíc mnohdy zamotaný, je třeba například vykroužit několik kružnic, přičemž hrozí, že ztratíte orientaci, kolikrát už jste cílem projeli; jindy se couvá, jezdí z kopce bez motoru... Jeden test bývá složený z několika úseků, které se měří zvlášť. Přestože nejde o rychlost, dojet dobře je velké umění, náročné na jízdní dovednosti i koncentraci.

Nejčtenější

Novodobí zelení komunisté nám chtějí vzít auta, varoval Turek na srazu

Exkluzivně

V království miliardáře Richarda Chlada ve středočeských Všenorech se konalo další setkání Smažák & Káry. Na sraz aut, ve kterém byla hlavními hvězdami garáž Chladových skvostů, dorazil také...

Sanitky v Československu. Kromě nesmrtelné Š 1203 sloužil i sanitní motocykl

Podívejme se na reprezentativní vzorek sanitek sloužících v tehdejším Československu. Přestože těch typů byla celá řada, tak asi každý si v první řadě vybaví nesmrtelnou Škodu 1203. Věděli jste ale,...

Prezident zná cestu do Lán nejlíp. Závod harleyářů vyhrál na motorce z Číny

Pátý ročník charitativního závodu Harley-Davidson Praha pro Nedoklubko Challenge 2025 startoval z Prahy a už po třetí končil na Lánech. Nejkratší možná trasa měřila 150 km. Závod se totiž nejede na...

Sraz v Libochovicích ukázal perly vesnických stodol. Na pole byste je nevyhnali

Kdysi dostávaly zápřah na polích, nyní si však užívají „důchodu“ a mnohdy nevídané péče ze strany svých majitelů. Vyšperkované letité traktory, jejichž strohá konstrukce už roky neviděla bláto,...

Naučte se řídit raketoplán z Brna. Nový zetor má 54 rychlostí vpřed a 27 vzad

Exkluzivně

Michal Novotný doslova učil jezdit nový traktor slavného brněnského výrobce. Zkušební technik Zetoru exkluzivně pro iDNES.cz vysvětluje, jak se takový moderní stroj řídí. Zcela nový traktor se bude...

Frajeři nastartovali své krásky a projeli Prahou. Brali i spolujezdkyně

Už po dvanácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných gentlemanů. V neděli 18. května probíhala opět téměř v tisíci městech po celém světě. V Praze se jí zúčastnilo...

24. května 2025

Automobilky MPV odepsaly, rodiny na ně nedají dopustit. Které je nejlepší?

Automobilky je definitivně odepsaly, přitom rodiny je milují. Auta kategorie MPV ovšem v praktické využitelnosti máloco nahradí. Dnes je snaží zastoupit SUV či osobní verze dodávek. Aures Holdings ve...

24. května 2025

Sraz v Libochovicích ukázal perly vesnických stodol. Na pole byste je nevyhnali

Kdysi dostávaly zápřah na polích, nyní si však užívají „důchodu“ a mnohdy nevídané péče ze strany svých majitelů. Vyšperkované letité traktory, jejichž strohá konstrukce už roky neviděla bláto,...

23. května 2025

Sanitky v Československu. Kromě nesmrtelné Š 1203 sloužil i sanitní motocykl

Podívejme se na reprezentativní vzorek sanitek sloužících v tehdejším Československu. Přestože těch typů byla celá řada, tak asi každý si v první řadě vybaví nesmrtelnou Škodu 1203. Věděli jste ale,...

23. května 2025

V autě bojujeme s moderní technikou, před bouračkou nás nezachránila

Málem jsme šli domů pěšky, řidič fordu se na kruhovém objezdu rozhodl vyzkoušet reakce řidiče. Naše technologiemi nabité audi vůbec nezareagovalo na auto, které se rozhodlo, že naše přednost na...

23. května 2025

Brusel chtěl zakázat karbon v autech, pak si to rozmyslel. Prozatím

Seznam materiálů, které nesmí být v evropských automobilech přítomny, se měl rozrůst o uhlíková vlákna. Nová směrnice je klasifikuje coby škodlivý materiál. Což překvapuje. Jsou asi bezpečnější než...

22. května 2025

Nový forester dělá z polňačky asfaltku. A kromě Kuřátek si veze i kolibříky

Subaru Forester šesté generace přiváží tradicionalismus v modernějším pojetí. Vypadá sice trochu jinak, ale je jako dobře padnoucí boty, které si po čase opět obujete, a hned se v nich cítíte pevní v...

22. května 2025

Sezona kabrioletů začíná. Nečekaný šampion mezi ojetinami stojí od 100 tisíc

Ještě nedávno patřil do slušné nabídky i „obyčejných“ značek kabriolet, dnes se krčí v koutě nabídky jen prémiovek, a tam mají namále. Kabriolety jsou možná iracionální, ale rozhodně prímové. A...

22. května 2025

Renault a Stellantis: zachraňte malá auta, předpisy je zbytečně zdražují

Vztah mezi automobilkou Renault a koncernem Stellantis je komplikovaný, společnosti jsou si na evropském trhu konkurenty. Přesto šéfmanažeři obou skupin umí dospět k vzájemné shodě. To když kritizují...

21. května 2025

Senzor Volva vám usmaží foťák v mobilu. Lidským očím prý neškodí

Že vyfotit auto, které nevlastníte, může být zdrojem problémů, možná tušíte. Nemusí jít jen o klasické záseky při pořizování snímků mimo veřejná místa, bez souhlasu majitele, anebo dokumentaci špatně...

21. května 2025

Naučte se řídit raketoplán z Brna. Nový zetor má 54 rychlostí vpřed a 27 vzad

Exkluzivně

Michal Novotný doslova učil jezdit nový traktor slavného brněnského výrobce. Zkušební technik Zetoru exkluzivně pro iDNES.cz vysvětluje, jak se takový moderní stroj řídí. Zcela nový traktor se bude...

21. května 2025

ANALÝZA: Maroko je rájem výrobců aut. Německá honorace spěje k záhubě

Premium

Proč domácí výroba automobilů v Německu upadá? Důvodem není jen všeobecný propad trhu, tlak čínských automobilek nebo celní smrště amerického prezidenta Trumpa. Tím nejsilnějším argumentem je výše...

20. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.