„Jasně, zase se táhne za kamionem, by mu jinak nestačila baterka…,“ je častý komentář na pomaleji jedoucí vozidla se značkou EL. Pokud je to třeba patnáctiletý Citroen C-Zero nebo podobně starý Nissan Leaf, pak to může být docela trefné konstatování – z tehdejších už tak malých akumulátorů již zub času a leckdy velké porce najetých kilometrů přece jen část dojezdu ukously.
Pokud je to ale modernější elektromobil z posledních let, za pomalou jízdou být strach z malého dojezdu určitě nemusí. Kapacity akumulátorů se od té doby zněkolikanásobily, nabíjecí síť je poměrně hustá a nabíjecí rychlosti o poznání vyšší. Řidič spíš zvážil, jak moc snížením rychlosti poníží náklady na cestu a nakolik se to odrazí v čase jízdy.
Autotesty
Sledovat další díly na iDNES.tvJak jsme měřili
Pro náš experiment jsme vybrali úsek dálnice D11 mezi obcí Bříství, která leží jen několik stovek metrů od nájezdu na 18. kilometru, a sjezdem na 68. kilometru u vsi Chýšť. Start i cíl naší cesty byl před kostelem Nalezení sv. Kříže v Bříství, na exitu 68 jsme se pouze otočili. Celý okruh tak měl jen o několik set metrů přes 100 kilometrů – což hodně zvyšuje přehlednost v tabulce výsledků.
Start i cíl ve vesničce Bříství
Jezdili jsme v sobotu ráno, abychom minimalizovali vliv měnící se dopravy. Komplikací tak byl jen dočasný obousměrný provoz ve 4,2 km dlouhém úseku (tedy dohromady 8,4 km) se sníženou rychlostí. Protože v reálném provozu se v Česku v podstatě nepodaří jet konstantní rychlostí 135 km/h, ale čas od času narazíte na zpomalení, případně je v levém pruhu potřeba zpomalit za jinými vozidly, experiment jsme kvůli tomu nerušili.
Spotřebu jsme měřili vyčítáním z řídicí jednotky vozidla pomocí OBD2 portu a aplikace Car Scanner. Hlídali jsme hlavně změny hodnoty „HW Battery energy content“, kterou hlásí řídicí systém akumulátoru a která udává objem energie uložené v akumulátoru. Kontrolně jsme zaznamenávali i změny „State of charge BMS“, tedy změny procentuálního stavu nabití, který hlásí řídicí systém akumulátoru.
Sběr dat z vozidla
Pokusným vozidlem byla Škoda Elroq ve verzi Selection 85 s pohonem zadních kol, kapacitou akumulátoru 82 kWh (77 kWh uživatelsky dostupných, zbytek technický buffer) a s motorem o výkonu 210 kW. Obuty byly letní pneumatiky Hankook Ventus S1evo3 EV o rozměru 235/50 R20 nahuštěné v souladu s pokyny na štítku vozidla.
A co jsme zjistili?