Ve vísce u Klatov vyrábí sporťák Vesper V8. Měřit se může i s Bugatti

  19:21aktualizováno  19:21
Na Klatovsku by mohl do několika let odstartovat ojedinělý projekt, malosériová výroba nového sportovního vozu Vesper V8 vyšší cenové třídy pro automobilové fajnšmekry. Jezdit bude rychlostí až 320 kilometrů v hodině.

Vesper V8 je parametricky srovnatelný s Veyronem firmy Bugatti, ale je mnohem sportovnější. | foto: vesperautomotive.cz

Duchovním otcem projektu je jednačtyřicetiletý Ondřej Janda ze Srbic, malé vesničky u Klatov. Právě tady realizuje plán, za kterým překvapivě nestojí velká automobilka, ale malá firma Vesper Automotive obklopená skupinou nadšenců milujících rychlé vozy.

"Parametricky je naše auto srovnatelné s Veyronem firmy Bugatti, ale je mnohem sportovnější. Maximální rychlost by měla překročit 320 kilometrů v hodině a zrychlení z nuly na stovku se bude podle zvoleného typu převodovky pohybovat na hranici tří sekund," popisoval Janda.

"Vesper V8 jede oproti normálním autům nepředstavitelně. Tento vůz už vyžaduje vyspělého pilota," vysvětlil Janda, podle kterého je to jako přechod z větroně na stíhačku.

"Když normální lidi posadíte do stíhačky, tak buď umřou, nebo omdlí, a s tímto autem je to podobné. Pro manželku bohatého podnikatele to určitě není, ta se v něm zabije hned pozítří," popsal Janda.

Vesper V8 prý není určený pro normální řidiče, ale pro lidi, kteří chtějí mít výjimečné auto, které výjimečně jede.

Janda nyní se svým týmem vyrábí prototyp. Příští rok ho chce otestovat, v roce 2015 projít schvalováním pro silniční provoz a zahájit výrobu speciální limitované série pro automobilové nadšence, jako je on.

Sám jezdí okruhové amatérské závody s vlastnoručně sestavenou replikou legendárního stroje Lotus Super 7. A projektu Vesper věnuje veškerý volný čas.

"Když tedy nejsem s manželkou a třemi dětmi. Ale přemýšlím o něm vlastně pořád," dodává nadšenec.

Jasno už má také o pohonné jednotce. Zvolil osmiválec Ford o zdvihovém objemu pěti litrů. "Je to Ford Coyote používaný například v modelech Mustang," dodává.

Na projektu se mimo jiné podílejí i designér Jan Hrbek a odborník na pevnostní výpočty Michal Kalinský, kteří jsou s Jandou spolumajiteli firmy.

Vesper V8

"Michal Kalinský je jeden z odborníků výpočtového oddělení TÜV SÜD, což je známá certifikační firma, která připravuje pevnostní výpočty pro automobilový průmysl. Získali jsme spolu grant na výzkum a vývoj silničních svodidel pro firmu Algon. A protože oba trošku závodíme, tak jsme se spřátelili," popisuje začátky vývoje vozu Vesper V8.

Právě výpočtář v týmu je podle Jandy velkou výhodou. "Auto je navržené v souladu s legislativou EURO V a předpisy platící pro individuální stavbu vozu do 5 kusů ročně," vysvětlil Janda.

Jeho cílem je prý dokázat si, že auto umí vyvinout a postavit. "Třešničkou na dortu by bylo s auty obchodovat a případně je vyrábět ve větších sériích," svěřuje se.

Podle něj je nyní poslední šance rozjet podobný projekt. "Nebude to dlouho trvat a mnohé se zakáže a lidé budou jezdit po dálnici jako ovečky řízené satelitem," předpovídá Janda.

Ten už prý má první dva zájemce o nový supersport. Jedním z nich je majitel továrny, druhý je mladý dvacetiletý inženýr. Oba přišli do styku s výrobou prototypu.

"Ale dokud nejsme na výstavě a nemám před sebou podepsaný šek na příslušnou částku, tak je to vše jen sen," vypráví Janda s tím, že i když bude mít jen jeden Vesper na světě a nikdy ho neprodá, tak prý bude spokojený.

Vesper je latinsky večernice - pastýřova hvězda

"Protože postavit si vlastní auto a využít vlastní myšlenky, to považuji za hlavní výzvu. Pokud budu mít to štěstí a budu zařizovat výrobu, tak to bude nádhera," doplňuje.

A dá se vůbec vývoj vozu v malosériové automobilce srovnat s velkou automobilkou?

"Určitě ano, my třeba používáme numerické simulace jako konstruktéři v profesionální fabrice. Ale díky tomu, že to děláme z fandovství, tak nás to stojí setinu nákladů. Vývoj a návrh celého vozu včetně funkčního prototypu pro nás představuje náklady tři až čtyři miliony korun. Pro představu - podobný prototyp Škody Fabie stojí okolo 20 milionů, a to zdaleka není auto podobné cenové kategorie," říká.

"Pracujeme v úzkém kolektivu, zatímco ve velké automobilce se třicet lidí nemůže dohodnout na úplně jednoduchém čudlíku u dveří. U nás to řeší jeden člověk, což usnadňuje rozhodovací proces," popsal Janda, který v romantickém duchu vybíral i název.

"Vesper je latinsky večernice, což je pastýřova hvězda, která ukazuje cestu," svěřil se podnikatel, který už název opatřil ochrannou známkou.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Další z rubriky

Japonci v autech z půjčovny nejezdí. Spí v nich, pracují i obědvají

Nové taxi pro Japonsko od Toyoty se jmenuje JPN Taxi.

Průzkumy v japonských autopůjčovnách ukázaly, že každý osmý zákazník vozidlo nepoužije k tomu, aby se dopravil z...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

VIDEO: Škoda učí jezdit novou Octavii na nejslavnějším okruhu světa

Nová Škoda Octavia na Nürburgringu

Vývoj Octavie čtvrté generace jde do finiše. Škoda novou generaci svého stěžejního modelu představí koncem letoška, v...

Najdete na iDNES.cz