Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

USA se brání čínským špionským softwarům v autech, zasáhne i americké značky

Americké ministerstvo obchodu navrhuje zakázat ve Spojených státech čínský software a hardware v propojených vozidlech. Tedy v takových autech, která jsou vybavena technologiemi umožňujícími komunikaci s jinými vozidly, infrastrukturou, cloudovými systémy a sítěmi.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Škoda Auto

Důvodem jsou obavy o národní bezpečnost. „Navrhovaný krok by fakticky znemožnil vstup téměř všech čínských automobilů na americký trh,“ upozornila televize CNBC.

Plánované nařízení by v příštích letech mělo americké a další velké výrobce aut rovněž donutit, aby z vozidel ve Spojených státech odstranili důležitý čínský software a hardware.

Vláda prezidenta Joea Bidena vyjádřila vážné obavy ze shromažďování údajů o amerických řidičích a infrastruktuře čínskými společnostmi prostřednictvím propojených vozidel, ale také z možné manipulace s vozidly připojenými k internetu a navigačním systémů ze zahraničí. Bílý dům už v únoru nařídil potenciální nebezpečí prošetřit.

Zákazy by také zabránily čínským automobilkám testovat samořízené automobily na amerických silnicích. „Čínské technologie ve svých testovacích vozidlech používají i američtí výrobci (autonomní vozidla Waymo společnosti Alphabet ve skutečnosti vyrábí čínský Zeekr, patřící do holdingu Geely),“ upozorňuje magazín Autoweek.

Omezení by se mohly vztahovat i na automobilový software a hardware vyráběný dalšími konkurenty ze zahraničí, včetně Ruska.

Ministryně obchodu Gina Raimondová uvedla, že software vytvořený v zahraničí může být použit ke sledování a že může být ovládán na dálku. To ohrožuje soukromí a bezpečnost Američanů na silnicích. „V extrémní situaci by zahraničí protivník v jeden okamžik mohl odstavit nebo převzít kontrolu nad všemi svými vozidly provozovanými ve Spojených státech, což by způsobilo havárie a zablokování silnic,“ uvedla Raimondová.

Zvažované opatření znamená významnou eskalaci amerických restrikcí na čínská auta, software a komponenty. Raimondová dodala, že do USA se dováží poměrně málo osobních a lehkých nákladních aut čínské výroby, je však potřeba jednat dříve, než budou dodávky aut a komponent z Číny nebo Ruska běžné a rozšířené v americkém automobilovém sektoru.

Téměř všechny novější osobní a nákladní vozy lze považovat za propojené s palubním síťovým hardwarem, který umožňuje přístup k internetu a sdílení dat se zařízeními uvnitř i vně vozu.

Návrh počítá s tím, že by zákaz softwaru vstoupil v platnost v modelovém roce 2027 a zákaz hardwaru v modelovém roce 2030 nebo v lednu 2029. Ministerstvo obchodu nyní dává veřejnosti 30 dní na to, aby se k návrhu vyjádřila, a doufá, že se mu podaří ho dokončit do 20. ledna. Pravidla by se vztahovala na všechna silniční vozidla, netýkala by se zemědělských a důlních vozidel, která se nepoužívají na veřejných komunikacích.

Zákaz zasáhne i americké značky

„Ministerstvo obchodu uvedlo, že toto pravidlo by znamenalo zákaz prodeje všech vozidel vyrobených v Číně, ale umožnilo by čínským výrobcům automobilů žádat o „konkrétní povolení pro výjimky“,“ dodává Autoweek. „V tuto chvíli očekáváme, že každé vozidlo vyrobené v Číně a prodané v USA bude spadat pod zákaz,“ cituje magazín Liz Cannonovou, která vede oddělení informačních a komunikačních technologií ministerstva obchodu. Dodala, že nařízení donutí General Motors a Ford Motor k zastavení prodeje vozidel dovážených z Číny do USA.

„Podle poradce Bílého domu pro národní bezpečnost Jakea Sullivana mají USA dostatek důkazů o tom, že Čína předkládá malware v kritické americké infrastruktuře,“ uvádí Autoweek. „S potenciálně miliony vozidel na silnicích, z nichž každé má životnost 10 až 15 let, se riziko narušení a sabotáže dramaticky zvyšuje,“ řekl Sullivan.

Mluvčí čínského ministerstva zahraničí Lin Ťien řekl, že Čína naléhá na Washington, aby respektoval tržní principy a poskytoval čínským společnostem otevřené, spravedlivé, transparentní a nediskriminační podnikatelské prostředí. „Čína bude pevně chránit svá legitimní práva a zájmy,“ pohrozil.

„Alliance For Automotive Innovation, zastupující velké výrobce automobilů včetně GM, Toyoty, Volkswagenu a Hyundaie, uvedla, že někteří výrobci automobilů mohou požadovat víc času, aby zákazu vyhověly. Aliance uvedla, že existuje velmi málo připojeného hardwaru nebo softwaru vozidel, které se do USA dostávají z Číny. Ale toto pravidlo bude v některých případech vyžadovat, aby výrobci automobilů našli alternativní dodavatele,“ uzavírá Autoweek.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Největší dacia přijíždí. Bigster má být o pětinu levnější než ostatní

Dacia se svou filozofií „design to cost“ slaví obrovský úspěch, vítězně táhne i nabubřelou západní Evropou. Dokazuje tak, že i bohatí Francouzi, Němci nebo Nizozemci rádi ušetří. Racionálně stavěné...

9. října 2024

K otevření a nastartování kie stačilo hackerům půl minuty a espézetka

Vtípky o lidech, kteří si jako heslo e-mailu nebo PIN k bankovní kartě nastaví ne zrovna důmyslnou kombinaci 1-2-3-4, neberou konce. I proto, že jich je pořád dost. Jenže ani v automobilce Kia si...

10. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Evropa vs. Čína: na pařížském autosalonu se dá atmosféra krájet

Paříž (od zpravodaje iDNES.cz) „Letošní autosalon v Paříži se nese ve znamení souboje mezi evropskými a čínskými výrobci,“ píše Reuters. Pravda, čínské automobilky pojaly prezentace na nejstarším a nejslavnějším světovém...

15. října 2024

Test celoročních pneumatik: Většina na sněhu obstála, některé dokonce skvěle

Premium

Ceny nových pneumatik se v posledních letech zvýšily zhruba o 20 procent a pro stále více motoristů, kteří jezdí méně a nejezdí po horách, je tak volba univerzálních pneumatik lákavá. Cenově se totiž...

9. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Když zkrachuje automobilka. Po Fiskeru zůstaly dluhy, ale i hromada odpadu

Henrik Fisker měl vždy plnou pusu ekologie a udržitelnosti, ale nakonec po něm a jeho automobilce Fisker Inc. zůstal kromě dluhů jen velký svinčík. A údajně i nebezpečný odpad. Šílený úprk z...

13. října 2024

Kouzlo pominulo. Šéfa Stellantisu čeká před důchodem těžký poslední rok

Premium

Šéf mezinárodní automobilové skupiny Stellantis Carlos Tavares (66) odejde z funkce, až mu začátkem roku 2026 vyprší kontrakt. Automobilka zároveň představila okamžité změny ve vedení. Akcie podniku...

15. října 2024

Nissan chce Qashqai vrátit do hry. Má tlustší skla a Google na palubě

Nissan Qashqai, jeden z otců zakladatelů segmentu crossoverů a SUV, se dočkal faceliftu už třetí generace. Má sice stejné motory, ale upravený design, pár změn v interiéru, a především nové...

15. října 2024

Evropa vs. Čína: na pařížském autosalonu se dá atmosféra krájet

Paříž (od zpravodaje iDNES.cz) „Letošní autosalon v Paříži se nese ve znamení souboje mezi evropskými a čínskými výrobci,“ píše Reuters. Pravda, čínské automobilky pojaly prezentace na nejstarším a nejslavnějším světovém...

15. října 2024

První den Paříže: pyžamová party, Cybertruck a velký šéf na obhlídce u Číňanů

Paříž (od zpravodaje iDNES.cz) Pařížský autosalon se probudil do prvního dne. Chvíli před premiérou jsou automobilové novinky schované v pyžamech, speciálních na míru šitých potazích, které z nich pak za potlesku publika strhnou....

14. října 2024

Porno a Česko. Jsme téměř unijním extrémem, ukázala data

Je to vlastně vedlejší, nezamýšlený produkt evropské legislativy. Její nařízení o digitálních službách necílilo na...

Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let

V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro které umělec tvořil....

Mlčení o mzdách padne. Lidé budou mít právo ptát se, kolik berou kolegové

Premium Zaměstnavatelé budou muset uchazečům o práci prozrazovat, jaký minimální rozpočet na danou pozici mají k dispozici....

Karel Janeček žaluje exmanželku o bitcoiny. Chce je zpět, jde o víc než miliardu

Miliardář Karel Janeček se soudí s exmanželkou Mariem Mhadhbi o kryptoměny, které jí před lety daroval při rozvodovém...

Výrobce luxusní minerálky má problém. Jeden z jeho vrtů je kontaminovaný

Značka luxusní minerální vody Perrier je symbolem privilegované „francouzskosti“. Má miliardový obrat a její zelené...