Sobota 4. dubna 2020, svátek má Ivana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 4. dubna 2020 Ivana

Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

aktualizováno 
Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí, pijí, kouří, ladí make-up. Interiér je potom tak zaneřáděný bakteriemi, že připomíná latrínu. Čistí se však zoufale málo.

Na volantu je desetkrát více bakterií než na záchodovém prkýnku. Ilustrační foto | foto: iDNES.cz

Lukáš je předpisový majitel auta. Nejezdí v něm denně, ale myje jej zevnitř i zvenčí zhruba jednou za čtrnáct dnů. Pavla má nové auto, jezdí v něm denně do práce, často také dlouhé cesty a vozí v něm své výstavní psy. Na úklid interiéru se však dostalo až před měsícem - po půl roce od doby, kdy si auto koupila. Oba řidiči se spoléhají na vlastní ruce.

V autě trávíme podobně času jako v obývacím pokoji na gauči a provádíme tam také podobné věci. Ovšem na rozdíl od obývacího pokoje interiér vozu uklízíme zoufale málo. Tedy alespoň většina řidičů. Není tak divu, že se auto stává semeništěm virů a baterií, kterým vlhko, špína a teplo nebývale prospívají. Zvlášť pokud jej proměníte v jídelnu nebo kuřárnu.

Kde je to nejhorší?

Klimatizace: kromě bakterií tu najdete i roztoče nebo mikroskopické houby. Jak důležitá je například výměna prachového filtru, dokládá fakt, že ty kvalitní zachytí až 99 procent nežádoucích částic.

Kliky dveří a víka zavazadelníku:  zvenčí a především zevnitř

Volant: zvláště oblíbené látkové doplňkové potahy jsou nebezpečné.

Hlavice řadicí páky: horší jsou ty s koženým potahem než ty plastové.

Koberečky: proto jsou mnohem praktičtější pryžové než látkové.

Prostor pod sedačkami: prach a částečky potravy jsou tam obvykle letité.

V bytě vysáváme prach, umýváme podlahu a záchod zpravidla jednou týdně. „Naopak podle průzkumu, který provedl britský autoklub, čištění interiéru se majitelé aut věnují v průměru jednou za 1,5 až 2 roky. A pravidelnému ročnímu gruntování se věnuje jen necelých 30 procent všech motoristů,“ upozornili experti z Ústředního automotoklubu s tím, že úklid jednou ročně považují skutečně za nejzazší pro to, aby se kabina nestala v podstatě nebezpečím pro samotné pasažéry.

Klimatizace jako gejzír bakterií

Přiznejte si to, kdy jste si naposled nechali vyměnit prachové filtry nebo nechali vyčistit klimatizaci? Každý uživatel auta by si měl uvědomit, že ventilace a klimatizace patří k těm částem vozu, kde se prachu a mikroorganismům líbí nejvíce. Sepnutím ventilačního systému nebo klimatizace se ve voze rozjede kolotoč s bakteriemi, roztoči a mikroskopickými houbami. Přitom kvalitní filtry zachytí až 99 procent všech nežádoucích částic. Základní dezinfekce by se tak měla provádět aspoň jednou za rok.

Prachové částice v autě způsobují dýchací problémy, na horším dýchání a pálení očí se podílejí i mastnoty a bakterie ve ventilační soustavě. Na filtrech klimatizace a ve výparníku, kde se shromažďuje vlhkost, se jim totiž výborně daří.

Svačinky na sedadlech

Ke všemu tomu nezdravému reji ve voze řidiči nevědomky přispívají, když v autě posvačí. Z pečiva se ulomí drobek a dopadne na kobereček, sem tam něco ukápne na potah. Děti na zadních sedadlech a ztuhlé čokolády, gumoví medvídci nebo rozpatlaný kečup jsou kapitolou samou o sobě.

Jak vyčistit klimatizaci

Když klimatizace nepříjemně zapáchá zatuchlinou, stačí koupit speciální sprej, který vyčistí a vydezinfikuje rozvody v kabině auta. Stojí od 100 do 400 korun.
Sprej stříkáme hadičkou přes vzduchové sání v motorovém prostoru, ale komfortnější jsou balení, která postavíte do kabiny doprostřed auta mezi sedačky, auto zavřete a necháte působit. Zapnete klimatizaci naplno, přepnete na vnitřní cirkulaci a sprej spustíte. Ten se nasává do výdechů klimatizace a dezinfikuje vnitřní prostor od mikrobů a plísní. Vyprchá za přibližně pět minut, ideální je nechat klimatizaci zapnutou asi deset minut.
A na závěr ještě jeden trik, který pomůže zabránit množení bakterií: pokud několik minut před koncem cesty vypnete klimatizaci, čistý vzduch, který zvenčí proudí přes ventilaci, všechny součásti osuší.

Když se k tomu přidají zpocené ruce na potahu volantu nebo pot na tlačítkách palubní desky a na řadicí páce, vyjde nám výsledek této jednoduché rovnice: v autě je v průměru desetkrát více bakterií než na záchodech v našich domech a bytech.

„Potvrzuje to test, který provedla společnost CosmétiCar, když od září 2016 otestovala 1 200 aut. Konkrétně na potahu věnce volantu a hlavici řadicí páky našli na centimetru čtverečním 800 bakterií, kdežto na záchodovém prkénku je to v průměru jen 80 bakterií,“ upozornili odborníci z ÚAMK. Důvodem je to, že interiéry aut jsou vystaveny vlhkosti a zároveň vysokým teplotám.

A co všechno v nečištěných autech létá? Například o stafylokok, který může zavinit střevní problémy nebo  jako kožní vyrážku. Dále bakterie Bacillus cereus či E Coli, které mohou za nevolnost nebo průjmy a u starších nebo oslabených řidičů způsobí až zvracení. Výskyt těchto bakterií není obecně ohrožující pro zdravé lidi, ale pro citlivé jedince nebo osoby s oslabenou imunitou může představovat riziko (více o testu si přečtěte zde).

Na houbu od dřezu zapomeňte

Z výše uvedeného vyplývá jediné: auto je třeba často čistit. Pokud se do toho řidiči pustí sami, určitě s profesionálními čistícími prostředky, autokosmetikou a novými houbami či hadříky. Nemá smysl do auta z bytu přenášet další bakterie. „Rozhodně nepoužívejte tradiční a běžně používanou houbičku z vaší kuchyně. Podle průzkumu německých odborníků v jediné může být až 73 různých mikroorganismů s hustotou až 50 miliard na centimetr krychlový,“ míní ÚAMK.

Šetřiví řidiči by taky měli zvážit, zda se jim opravdu nevyplatí přenechat čištění interiéru alespoň jednou ročně odborníkovi. Svépomocí totiž odstraníme asi jen 60 procent všech mikroorganismů.

Jak často myjeme auto zevnitř?

  • Kristýna, Kia
    “Zatímco zvenčí umýváme auto dle potřeby, v zimě i jednou za čtrnáct dní, tak interiér čistíme tak jednou za čtvrt až půl roku. Vše čistíme sami, profesionálům bych auto dala až v případě, že bych si například neporadila se skvrnami na čalounění. V autě vysávám, umyji koberečky, plasty a palubní desku čistím sprejem, vyleštím okna zevnitř, sloupek a plasty kolem dveří beru dezinfekčními vlhčenými ubrousky do domácnosti.“
  • Pavel, BMW
    “Zvenčí zajedu podle potřeby na samoobslužnou bezkontaktní myčku, nechci mít poškrábaný lak. Na interiér nemám čas, tak ho jednou za měsíc vysaji a přitom vyčistím a naimpregnuji plasty. 1x ročně nechám auto uvnitř u zvenčí umýt profesionálem.“
  • Pavla, Hyundai
    “Vozím v autě své tři teriéry a auto jsem čistila uvnitř poprvé teď, po půlroce od jeho koupě. Už to bylo opravdu hraniční, takže do budoucna mám v plánu úklid jednou měsíčně. V autě jím, ale všechny odpadky po jízdě okamžitě vyhazuji. Zvenčí i zevnitř si je čistím sama.“
  • Lukáš, Saab
    “Interiér čistím v autě pravidelně, tak jednou za 14 dní. Je to zpravidla poté, co přijedu z myčky. Vysaji potahy a podlahu, koberečky, otřu plasty, okna.“
  • Marta, Suzuki
    “Zvenčí myji auto v kartáčové nebo samoobslužné myčce cca jednou za tři týdny, v zimě častěji. Zevnitř je to boj s časem: ač je to se dvěma dětmi třeba, podaří se mi to tak jednou za dva měsíce. Ale beru to důkladně: vysaji, umyji a naleštím plasty, volant, řadící páku, sloupky, potahy, skla zevnitř. A peru potahy na autosedačky, vytřepávám lentilky a drobky, prostě odshora až dolů. Jednou ročně pak svěřím interiér profesionálovi.“
Autor:
  • Nejčtenější

Škoda Auto prodloužila odstávku, výroba nepojede nejméně do půli dubna

Největší český zaměstnavatel, automobilka Škoda Auto, prodloužila kvůli koronaviru odstávku výroby nejméně do 14....

Mýdlová opera německých koncernů. Posel elektromobility táhne VW k debaklu

Ještě nedávno rozhodovaly o převaze ve světě aut hlavně tradiční disciplíny; třeba rychlost, výkon, možná rozměry....

V německém autoprůmyslu hrozí rozsáhlé propouštění, Česko to pocítí také

V německém automobilovém průmyslu hrozí kvůli koronavirové krizi zánik více než 100 000 pracovních míst. Uvedl to podle...

Letních gum může být nedostatek. Obutí podražilo, motoristé začínají šetřit

Přezouvání na letní pneumatiky se kvůli epidemii koronaviru zpozdilo. I když povinnost mít zimní obutí v úterý...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda Auto prodloužila odstávku, výroba nepojede do 20. dubna

Automobilka Škoda Auto podruhé prodloužila odstávku výroby ve všech třech svých českých závodech kvůli pandemii...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

  • Další z rubriky

Letních gum může být nedostatek. Obutí podražilo, motoristé začínají šetřit

Přezouvání na letní pneumatiky se kvůli epidemii koronaviru zpozdilo. I když povinnost mít zimní obutí v úterý...

Premium

Čistička vzduchu do auta filtruje dráždivý prach. Test potvrdil, že funguje

Palubní čističky vzduchu mohou zlepšit kvalitu ovzduší uvnitř auta. Koupit se dají od tisíce korun. Magazín Motor...

Nová a sebevědomější Kia Sorento dostala platformu pro elektrifikaci

Nová Kia Sorento, středně velké korejské SUV, dostala novou platformu, která umožňuje elektrifikaci a slibuje tak nižší...

Policie i v nouzovém stavu měří rychlost a kontroluje alkohol

Policisté v České republice i v době nouzového stavu měří rychlost a kontrolují řidiče, zda například neřídí pod vlivem...

Schillerová navrhne zrušit daň z nabytí nemovitostí a odpočty hypoték

Ministryně financí Alena Schillerová navrhne na vládě zrušení čtyřprocentní daně z nabytí nemovitostí. Věří, že by to...

Česko patrně srazilo míru nakažlivosti viru na méně než polovinu

Model českých odborníků tvrdí, že v Česku se výrazně zpomalilo šíření viru SARS-CoV-2. Podle jejich údajů klesla...

Žil jako nemohoucí stařec. Pak Marek zhubl 57 kilo a je z něj idol žen

Marek Láca žil v osmadvaceti letech jako nemohoucí stařec, bez energie, bez ženy, zato však s pořádnou nadváhou. Ta už...

Schillerová: Podpora OSVČ bude plošná, podmínka poklesu příjmů zmizí

Ministryně financí Alena Schillerová chystá po tlaku ze strany živnostníků výrazné zmírnění podmínek pro přiznání...

Služba kontroluje práci z domova. Jejímu výrobci lidé spílají

Koronavirus ji firmám vnutil, jenže mnohé firmy mají pocit, že kvůli práci z domova ztrácejí nad pracovní silou dohled....