Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Skoro polovina majitelů elektromobilů v USA už auto na baterky nechce

Na oblíbenou značku nářadí nebo piva nedáme dopustit. Kvalita nepotřebuje reklamu, chválí se totiž sama. Ale elektromobily? To je právě něco trochu jiného. Jak dokládá průzkum konzultantů McKinsey & Co, téměř polovina amerických majitelů aut na baterky se chce vrátit k vozům se spalovacími motory.

Problém první? Dobíjecích stanic je v USA málo. Za druhé je problém je najít. A za třetí? Když u nich nejsou fronty, často nefungují. Pořád chcete auto na baterky? | foto: Profimedia.cz

Zpráva působí jako velmi nepříjemný budíček pro výrobce elektromobilů, a to nejen ty ze Států. Byli totiž přesvědčeni o tom, že svého klienta už mají jistého. Jenže průzkum trhu naznačil opačnou skutečnost. Lidé, kteří si elektromobil už pořídili a aktuálně v něm jezdí, totiž automaticky nepomýšlí na to, že by i jejich příštím vozem měl být elektromobil.

Téměř polovina amerických majitelů elektromobilů – podle průzkumu společnosti McKinsey & Co je to 46 procent dotázaných – plánuje návrat k vozům se spalovacími motory.

Podobný, byť ne tak výrazný trend, na základě průzkumů předpovídají reakce majitelů elektromobilů i z ostatních zemí. Globálně je ta průměrná míra nespokojenosti s elektromobilem o něco nižší, dosahuje devětadvaceti procent. V USA je každý čtvrtý až pátý majitel elektromobilu z deseti přesvědčen o tom, že svým příštím nákupem koncept elektromobility znovu podporovat nebude.

Situace ve Státech je bolavější o to, že právě tady se populace řidičů vyznačuje větší kupní silou a trh s vozy má největší dynamiku. Nástup elektromobility tu mohl být rychlejší, už proto, že spokojení majitelé elektromobilů mohli být tou nejlepší reklamou na úspěšný produkt. Jenže té spokojenosti se bohužel nedostává.

Na průzkumu McKinsey & Co vlastně není nic překvapivého. Shrnuje jen to, že auto, které napoprvé nenaplnilo vaše očekávání, si nejspíš znovu nepořídíte.

Výrobci elektromobilů se teď nebudou muset snažit jen o přesvědčování nerozhodných potenciálních kupců, jako dosud, ale i o změnu názoru těch, kteří jejich produkt již ozkoušeli a spokojeni s ním nebyli. Přitom budovat důvěru ve značku u někoho, kdo už byl elektromobilem zklamán, je o dost těžší.

„Předpokládali jsme mylně, že ten kdo si jednou zakoupí elektromobil, zpátky ke spalovákům se už nevrátí,“ shrnuje to Philipp Kampshoff z Centra pro mobilitu budoucnosti. „Průzkum ovšem naznačil něco jiného.“

Chybí infrastruktura, dobíječky není vidět

Nemilé je, že největším důvodem ztráty důvěry amerických řidičů v elektromobily je v první řadě něco, co automobilky moc pod kontrolou nemají. Nedostatečná infrastruktura veřejného nabíjení. Teprve za ní se v soupisce komplikujících skutečností objevily vysoké náklady vlastnictví a nepříjemné zkušenosti z cest na dlouhé vzdálenosti.

Kampshoff klade část viny na správu jednotlivých amerických států, které jen velmi neochotně budování podpůrné infrastruktury podporují. Za názorný příklad dává existující benzínky, lemující dálnice a sjezdy z hlavních silničních tahů. Jsou všude a dobře na očích, řidič vozu se spalovacím motorem se ve Státech prakticky neocitne v situaci, že by od jedné k druhé nedojel.

Ale dobíjecí stanice pro elektromobily? Veřejné, budované ze státních peněz i soukromé, je těžké vůbec zahlédnout. „A součástí dostupnosti je i dobrá viditelnost,“ říká Kampshoff. „Dobíječky, které je třeba hledat schované někde za nákupním centrem, nikomu na jistotě nepřidají.“

Road trip elektroaut americké ministryně. Hlavní byl průzkumník s benziňákem

Z průzkumu společnosti McKinsey & Co – mimochodem velmi obsáhlého, tematicky pokrýval dvěma stovkami otázek 30 000 majitelů elektromobilů z patnácti různých zemí – dále vyplynulo, že s dobíjecí infrastrukturou je nyní v USA zcela spokojeno jen devět procent řidičů.

Podle amerického ministerstva energetiky v USA zatím existuje více než 68 000 veřejných dobíjecích stanic s více než 184 000 individuálních dobíjecích portů. „To je zásadní výzva pro budoucnost,“ popisuje Kampshoff. „Další generace kupců elektromobilů totiž bude na dobíjecí stanice spoléhat mnohem více, než ti současní.“

V té první vlně se totiž kupci rekrutovali z těch, kteří elektromobility fandili a viděli v ní cestu k ekologičtější přepravě. Byli „nadšení předem“ a proto byli ochotni odhlédnout od určitých nedostatků, improvizovat a přizpůsobovat se. Nicméně druhou vlnu by podle průzkumu trhu měli tvořit ti prve nepřesvědčení a dosud váhající, na které zapůsobí pozitivní příklad spokojených majitelů elektromobilů té první vlny. Ti už nedostatky tolerovat nebudou.

Nedostatečný dojezd brzdí poptávku

Plynou z průzkumu McKinsey & Co i nějaká pozitiva?

Záleží na úhlu pohledu. Za dobrou zprávu se sice na první pohled nedá považovat to, že přibližně jednadvacet procent Američanů tvrdí, že si za žádných okolností elektromobil nepořídí. Ale ten procentní podíl je i přes to nižší než před dvěma lety.

Relativně dobrou zprávou je i to, že se podíl řidičů – kteří by byli ochotni si někdy snad možná elektromobil nebo plug in-hybrid pořídit – zvýšil na osmatřicet procent. Jde skutečně jen vyjádření ochoty, ale už sám fakt, že tuto možnost teoreticky zvažují, je pozitivním signálem.

Volání o pomoc se nesla od majitelů elektromobilů směrem k výrobcům častěji, než by se dalo považovat za běžné. Průmysl ale reaguje s velkým zpožděním.

Za nedobré pro automobilový průmysl se dá považovat zjištění, že se u potenciálních i skutečných majitelů elektromobilů mění preference v maximálním dojezdu. Jde o jakési vyjádření toho, co by jejich elektromobil snů – takový, který si nejspíš pořídí – měl umět. Zatímco před dvěma lety byla tím ideálním dojezdem vzdálenost 435 kilometrů, nyní je to už 470 kilometrů.

„Problém ovšem je, že zdaleka ne všechny elektromobily v nabídce takovým dojezdem disponují, současné produkty tedy už od startu nepřináší to, co by od nich jejich kupci očekávali,“ uzavírá Kampshoff.

Výrobce elektromobilů tedy čeká – a nejspíš nejen ve Spojených státech amerických – další velká bitva o zákazníky. Bitva, která se nepovede jen formou vstřícné ceny a technologických vylepšení dojezdu, ale bude muset zasáhnout i oblastí, do nichž automobilový průmysl investuje jen krajně nerad. Do přímé podpory dobíjecí infrastruktury.

Zápas bude o to těžší, že výrobcům už nebude stačit přesvědčit o výhodách elektromobilů nové potenciální kupce, ale i jejich stávající majitele. To, že neplánují u elektromobility zůstat, je totiž tou nejhorší možnou reklamou.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Onsemi bude dodávat Volkswagenu moduly do elektromobilů, urychlí to výrobu

Firma vyrábí polovodiče, které jsou součástí elektroniky v automobilovém...

Americký výrobce čipů onsemi, který působí i v ČR, uzavřel víceletou smlouvu s automobilovou...

Kamion naložený bateriemi do elektromobilů začal hořet. D1 čtyři hodiny stála

Dohašování požáru kamionu na dálnici D1 na Novojičínsku. (22. července 2024)

VIDEO Kvůli požáru kamionu ve Vražném na Novojičínsku byla čtyři hodiny neprůjezdná dálnice D1 ve směru...

Dobíjecích stanic pro elektroauta přibývá, ČEZ jich letos postavil téměř sto

Nová ultrarychlá dobíjecí stanice ČEZ na dálnici D1

Za první šest měsíců přibylo v České republice více než pět tisíc čistě bateriových elektromobilů,...

Občerstvená Dacia Spring v akci. Teď už je víc autem a vejde se do půl milionu

Faceliftovaná Dacia Spring

VIDEO Málokteré auto schytalo po svém uvedení takový posměch jako Dacia Spring v roce 2021. Výkon pouhých...

Lekce fyziky. Zapojili jsme karavan za elektrovůz a spočítali aerodynamiku

Minikaravan SteelDrop od LifeStyleCamper je určený na silnice, prázdný váží 500...

VIDEO Exkluzivně Co udělá minikaravan s dojezdem aerodynamicky vybroušeného elektromobilu? Zapojili jsme přívěs...

OBRAZEM: Technologický chrám, kde bude Ferrari vyrábět svůj elektromobil

Nová budova obdélníkového tvaru si udržuje osobitou identitu, polo-zastřeným...

Automobilka Ferrari se připravuje na výrobu svého prvního elektrického modelu. Aby konstrukce emise...

Elektrická party na vinici. Byli jsme na exkurzi mezi kabelové hvězdy Mercedesu

Model EQE SUV je ideální variantou pro ty, kdo mají rádi zvýšený posez. Komu...

Značka Mercedes-Benz a její dealeři pravidelně pořádají speciální akce pro zákazníky, aby si na...

  • Nejčtenější

Pohádky malého rakeťáka. Severní Korea si vycucala z prstu vlastní elektroauto

Severní Korea občas vyšle do vzduchu zkušební balistickou raketu a do mediálního prostoru pro změnu vypustí i nějakou tu bombu. Aktuálně vzbudilo rozruch reklamní video, na kterém je vidět první...

21. července 2024

Bývalého šéfdesignéra Rolls-Royce ubodal zloděj v jeho bavorském domě

Britský automobilový designér Ian Cameron je mrtev, bavorská policie vyšetřuje vraždu čtyřiasedmdesátiletého stylisty, který dal tvář moderním rollsům po převzetí značky automobilkou BMW

16. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lekce fyziky. Zapojili jsme karavan za elektrovůz a spočítali aerodynamiku

Exkluzivně

Co udělá minikaravan s dojezdem aerodynamicky vybroušeného elektromobilu? Zapojili jsme přívěs LifeStyleCamper SteelDrop za Hyundai Ioniq 6 a vyrazili přes celé Česko s očima upřenýma na ukazatel...

22. července 2024

Sliby chyby. Vodíková budoucnost Toyoty končí ostudou a žalobou

Mirai v japonštině znamená budoucnost. Pro nový model vodíkové Toyoty to byl víc než přiléhavý název. Ovšem místo chvály a slibné budoucnosti s ním teď automobilka čelí v Kalifornii hromadné žalobě,...

18. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Macho ford Made in USA je pravověrný offroad. Skvěle vypadá i jezdí

Make Bronco great again! Jako by roce 2020 u Fordu parafrázovali Trumpovo heslo. A vyslali na silnice a do terénu konkurenta Jeepu Wrangler. V dnešní době již poněkud nekorektní macho auto hází i v...

18. července 2024

Průměrná ojetina v české nabídce zlevnila, protože zestárla

Průměrná cena prodávaných osobních ojetých aut na českém trhu se v prvním pololetí meziročně snížila o tři procenta na 287 000 Kč. Klesla i mezikvartálně, když v prvním čtvrtletí se ojetá auta...

23. července 2024

Velký test nabíjecích stanic: s mobilem a trochou cviku dobije elektroauto i laik

Premium

Moc pomalé, drahé a složité? Nabíjení elektroaut nemá mezi Čechy dobrou pověst, proto jsme nechali čerstvou e-řidičku nabít auto na baterky u devíti dobíjecích stanic. Zvládla to ona i Tesla Y.

23. července 2024

Neleští se, brousí. Slavných sporťáků oblečených v nerezu je v Česku až patnáct

Auto snů. V mnoha ohledech jedinečné – s karoserií z nerezové oceli bez laku a křídlovými dveřmi. Přesně, jak si ho mnozí pamatují z legendární komediální sci-fi série Návrat do budoucnosti. V sobotu...

23. července 2024

Legendární corvetty v Praze. Podívejte, jak se šikovaly ke spanilé jízdě

V Praze se koná 22. mezinárodní sraz ikonických amerických svalnatých sporťáků. Podívejte, jak to corvettám slušelo při slavnostní promenádě Prahou.

22. července 2024

Za celosvětový kolaps IT systémů může nečekaně absurdní chyba

Nepovedená aktualizace bezpečnostního softwaru společnosti Crowdstrike způsobila pád počítačů a serverů s operačním...

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s odbavováním letů,...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Piju každý den. Dřív nebo později se upiju k smrti, líčí bývalý fotbalista Fenin

Fotbalista Martin Fenin (37) neprožívá nejlepší období. Nejen, že mu nevyšlo manželství s policistkou Beatou, se kterou...