Elektromobil je čistý jen naoko, spalovací motor ještě dlouho vydrží

  11:22aktualizováno  11:22
Aktuálním tématem v oblasti automobilového průmyslu je potenciál různých typů pohonů. Podle ředitele Centra vozidel udržitelné mobility Bohumila Mareše má perspektivu zatím i spalovací motor, například při použití alternativních paliv.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Mazda

Podle Mareše už je poměrně běžně rozšířenou alternativou k benzinu a naftě stlačený zemní plyn, CNG. „Právě plynná paliva mají budoucnost,“ uvedl na specializované konferenci AutoSympo 2017, která probíhá v Roztokách  u Prahy, kde také Centrum vozidel udržitelné mobility (CVUM) sídlí.

Ve výzkumném centru v Roztokách je také speciální zařízení pro míchání směsí různých plynů pro spalovací motory. Oblastí, kde se dá ještě zlepšit účinnost a snížit emise, je například řízení spalování.

„Myslím, že zdaleka nejenom můj názor je, že se spalovacím motorem budeme žít ještě dost desítek let, než ho dokážeme nahradit něčím jiným,“ uvedl Mareš. Čistota provozu elektromobilů podle něj může být jen zdánlivá, pokud použitá elektřina pochází ze zdrojů, jako jsou tepelné elektrárny na hnědé uhlí, a nikoliv z obnovitelných zdrojů.

Elektromobily jsou v současnosti vhodné do oblastí s hustou dopravou, například ve městech, kde uleví od emisí, ale spalovací motory nedokážou v nejbližších letech nahradit.

Podle Mareše je největšího pokroku dosahováno v oblastech, které jsou nejméně prozkoumané, velký potenciál pro rozvoj tak lze očekávat v elektropohonech a hybridních pohonech. „V případě spalovacích motorů je ten potenciál sice ještě pořád značný, ale procentuálně k tomu, co už vyzkoumané je, máme omezené možnosti,“ dodal ředitel.

CVUM a Ústav automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidel spojují pracovníky a postgraduální studenty Fakulty strojní a Fakulty elektrotechnické Českého vysokého učení v Praze s dalšími výzkumnými a vývojovými pracovišti a průmyslovými partnery.

Centrum vozidel udržitelné mobility spolupracuje se společnostmi z automobilového průmyslu, ale přesný rozsah kooperace nelze kvůli utajení projektů veřejně prezentovat. Propojení však podle ředitele velmi dobře funguje a nové technologie nacházejí uplatnění v automobilovém průmyslu. Centrum se snaží získat i další firmy pro spolupráci, například z oblasti materiálů pro použití v konstrukci motorů.

Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Czech New Energies Rallye

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

VIDEO Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě...

Autohádanka: poznejte automobilovou perlu

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

VIDEO Automobilová slavnost Legendy o tomto víkendu zaplnila holešovické Výstaviště. V pavilonu těch...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Seat je mazánkem VW, vyvine nový elektrovůz. Škoda zaspí, nebo vyhraje

Seat el-Born

Před pár lety to vypadalo, že se koncern VW své španělské značky buď zbaví, nebo ji zavře....

Koupit elektroojetinu je těžké. Konzervativní Češi jim zatím nedůvěřují

Ilustrační snímek

I v českých autobazarech se pomalu rozjíždí byznys s ojetými elektrovozy, ty prodané by se však s...

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Uměle vyrobené ojetiny jsou šancí pro ty, kteří nechtějí čekat

Ilustrační snímek

Američané se nejdřív zbavují Mercedesu typu C, v Česku najdete jako nejmladší ojetiny v bazarech modely Škoda Karoq,...

Další z rubriky

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Jak jste na tom se znalostmi zdravovědy?

Ilustrační snímek

Dokázali byste správně poskytnout první pomoc při autonehodě? Vaše vědomosti prověří dvanáctý test seriálu MF DNES a...

BMW poháněné elektřinou, nebo svaly pro nejmenší i hipstery

Dětské odrážedlo BMW

Celou flotilu koloběžek zařazuje do nabídky BMW. Pro nejmladší účastníky provozu představila německá automobilka...

VIDEOKURZ: Číňané školí české řidiče. Ukazují, jak správně zipovat

Skoro dokonalé použití pravidla zipu

Pravidlo, které řidičům předepisuje, že se mají sjíždět do jednoho pruhu na přeskáčku, platí v Česku skoro dvacet let....

Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH
Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH

r.v. 2017, naj. 55 247 km, diesel
650 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz