Podle Mareše už je poměrně běžně rozšířenou alternativou k benzinu a naftě stlačený zemní plyn, CNG. „Právě plynná paliva mají budoucnost,“ uvedl na specializované konferenci AutoSympo 2017, která probíhá v Roztokách u Prahy, kde také Centrum vozidel udržitelné mobility (CVUM) sídlí.
Ve výzkumném centru v Roztokách je také speciální zařízení pro míchání směsí různých plynů pro spalovací motory. Oblastí, kde se dá ještě zlepšit účinnost a snížit emise, je například řízení spalování.
„Myslím, že zdaleka nejenom můj názor je, že se spalovacím motorem budeme žít ještě dost desítek let, než ho dokážeme nahradit něčím jiným,“ uvedl Mareš. Čistota provozu elektromobilů podle něj může být jen zdánlivá, pokud použitá elektřina pochází ze zdrojů, jako jsou tepelné elektrárny na hnědé uhlí, a nikoliv z obnovitelných zdrojů.
Elektromobily jsou v současnosti vhodné do oblastí s hustou dopravou, například ve městech, kde uleví od emisí, ale spalovací motory nedokážou v nejbližších letech nahradit.
Podle Mareše je největšího pokroku dosahováno v oblastech, které jsou nejméně prozkoumané, velký potenciál pro rozvoj tak lze očekávat v elektropohonech a hybridních pohonech. „V případě spalovacích motorů je ten potenciál sice ještě pořád značný, ale procentuálně k tomu, co už vyzkoumané je, máme omezené možnosti,“ dodal ředitel.
CVUM a Ústav automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidel spojují pracovníky a postgraduální studenty Fakulty strojní a Fakulty elektrotechnické Českého vysokého učení v Praze s dalšími výzkumnými a vývojovými pracovišti a průmyslovými partnery.
Centrum vozidel udržitelné mobility spolupracuje se společnostmi z automobilového průmyslu, ale přesný rozsah kooperace nelze kvůli utajení projektů veřejně prezentovat. Propojení však podle ředitele velmi dobře funguje a nové technologie nacházejí uplatnění v automobilovém průmyslu. Centrum se snaží získat i další firmy pro spolupráci, například z oblasti materiálů pro použití v konstrukci motorů.